Spot-repair voor iedereen – uitdeuken, krassen verwijderen, roestgaten repareren!

Spot-repair voor iedereen – uitdeuken, krassen verwijderen, roestgaten repareren

Het hoeft niet gelijk zware ongevalschade te zijn die funest is voor de waarde van een auto. Wij tonen u echter wat u met Spot-repair kunt bereiken.

Ook de kleine, lelijke schandvlekken verlagen duidelijk het plezier in en de restwaarde van een auto. Krassen, deuken en roestgaten knagen lelijk aan het uiterlijk en maken de wagen veel minder aantrekkelijk. Ook al is de auto technisch gezien nog in orde, deze kleine gebreken zorgen ervoor dat hij veel moeilijker kan worden verkocht.

Spot-repair: Tijdig handelen is geld sparen

Bij deuken, krassen en roestgaten geldt het devies: beter zo vroeg mogelijk behandelen. Hoe langer u met deze schade wacht, des te meer u verder kunt gaan met Spot-repair.
Vlekreparatie van de roestgaten

  • Dit geldt met name voor roest: wanneer eenmaal het naakte metaal bereikt is, zet de vernietigende corrosie zijn werk onverbiddelijk voort totdat u uiteindelijk naar het lasapparaat moet grijpen om de auto te redden.

Spot repair van krassen en stoten op de auto

  • Bij krassen en deuken is dit dan wel niet aan de orde, maar bij dergelijke schade treedt een gewenningseffect op. Wanneer u eenmaal aan de eerste kras gewend bent, vallen u als eigenaar de tweede, derde en vierde al niet meer op.

Repareer een sterretje in de voorruit

De regelmatige inspectie van de auto op deze kleine beginnende schade hoort er vanaf een bepaalde voertuigleeftijd nu eenmaal bij. Zo houdt u de restwaarde van de auto op een acceptabel niveau – en u heeft er tot aan de verkoop plezier van. Ook hoeft u er zich niet voor te schamen.

Wat wel kan – en wat niet bij Spot-repair

wat is spor-repairSpot-repair betekent het verhelpen van kleine schade aan de carrosserie. In plaats van het afschuren, plamuren en overlakken van het gehele metalen omhulsel van een auto, werkt u bij spot-repair puntsgewijs.

  • Als leek kunt u met wat geluk en handigheid enkel bij het uitdeuken geheel van vakkundige ondersteuning afzien.
  • Zodra er moet worden gelakt, bent u al snel op professionele hulp aangewezen.
  • Ook bij krassen en roestplekken kunt u als doe-het-zelver veel voorbereidingen treffen. Zo wordt de afwerking door de vakman veel goedkoper.

Moelijk wordt het pas voor de beginner, wanneer echt ambachtelijke vaardigheid wordt verlangd. Behalve het genoemde overlakken betreft dit met name het lassen.

Daarom al op voorhand gewaarschuwd: het lasapparaat is niets voor beginners! U kunt door onprofessioneel hanteren van deze apparatuur grote schade aan de auto aanrichten. Ook een verwonding van uzelf en anderen is met een lasapparaat al gauw gebeurd wanneer u niet precies weet hoe ermee om te gaan.

Deuken wegmasseren – met geduld en gereedschap

Deukenop de auto wegmasserenEen deuk in het metaal is vervelend maar geen ramp. Rondom het onderwerp spot-repair heeft zich een levendige industrie gevormd met veel interessante producten die de ooit heel dure reparatie aanzienlijk goedkoper maken.

Bij het uitdeuken gaat het erom, het metaal in zijn oorspronkelijke vorm te laten terugveren. Aangezien de deuk door externe druk is ontstaan, wordt hij door trekkracht van buitenaf weer verwijderd.

Daarom: door eenvoudigweg de bekleding te verwijderen en langs de achterkant tegen de deuk te hameren, maakt u de schade alleen maar groter!

Voor doe-het-zelvers en professionelen zijn reparatiesets verkrijgbaar, die met zuignappen werken.

De procedure is heel gemakkelijk: u werkt “van groot naar klein”.

Voor de eerste stappen naar het uitdeuken wordt de vacuüm zuigkracht van de grootste nap toegepast. Helaas zal de deuk heel zelden meteen eruitspringen.
uitdeuken met de zuignappen

  • Daarom zijn er in de reparatiesets meer zuignappen in verschillende maten inbegrepen. Voor de kleinere zuignappen is de spankracht in de deuk echter te groot, om hem uitsluitend met de kracht van het vacuüm eruit te trekken.
  • Daarom worden kleine rubbertjes met speciale kleefstof op de deuk bevestigd. Bij het uitdeuken ontstaat in het midden van de deuk een kleine ril (spleet): de rubbertjes hebben een langwerpige groef waarmee ze op deze kleine ril kunnen worden bevestigd.
  • Vervolgens komt de meegeleverde trekhamer eraan te pas. De kleefstof kan na de reparatie zonder dat er iets achterblijft, verwijderd worden. Zo komt u stap voor stap steeds dichter bij het gewenste resultaat.

Wanneer met eruit trekken niets meer kan worden bereikt, bevatten deze reparatiesets ook uitdeukgereedschap voor het eruit drukken. Met het lange gevulde stuk ijzer wordt de ril nu van één kant naar de andere voorzichtig eruitgedrukt.

Bij uitdeuken geldt: langzaam, voorzichtig en in kleine stappen werken.

Zo kunt u de huid van uw auto vaak redden.

Gieten plastic bumper met heet waterMakkelijker is het, wanneer de kunststoffen bumper een forse deuk vertoont.

Hier kan het al helpen, heet water erover te gieten. Met een beetje geluk en desnoods met wat hulp van het trekgereedschap springt de elastische kunststof in zijn oorspronkelijke vorm terug.

Krassen verhelpen – met stift en geduld

Krassen op de auto verhelpenKleine krassen kunnen met een lakstift worden opgevuld. De lakstift is bij de autogarage, waar het model verkocht wordt, verkrijgbaar.

Het is heel belangrijk, exact die kleur te bestellen waarin de auto werd gelakt. Anders blijft de reparatie gegarandeerd zichtbaar.

Om krassen te verhelpen heeft u nodig:

– lakstift in autokleur
– siliconenreiniger of isopropanol
– autopolijstmiddel met korrel 200 en 3500
– hulpmiddelen voor handmatig polijsten
– polijstpads in verschillende korrel.
  • Eerst wordt de beschadigde plek grondig met isopropanol of siliconenreiniger gereinigd.
  • Vervolgens wordt de kras met de lakstift opgevuld. De lak moet heel goed drogen.

Poolse auto krassen goed

  • Daarna kan de plek eerst met 200-korrel polijstmiddel en een harde polijstpad worden geschuurd. Vervolgens wordt de gehele auto met 3500-korrel polijstmiddel bewerkt.

Zo heeft u niet alleen de kras verwijderd, maar tegelijkertijd een volledig glanzende auto.

Velen proberen ook de kras zonder lakstift eruit te polijsten. Dat lijkt aanvankelijk goed te gaan. Na drie, vier keer de wasstraat passeren is het erin gepolijste vulmateriaal echter weer uit de kras gewassen en wordt deze geleidelijk aan zichtbaar. Daarom: een kras is ontbrekende lak die enkel met nieuwe lak duurzaam kan worden gerepareerd.

Roestplekken verwijderen – een tijdelijke oplossing

Roestplekken verwijderenBij het verwijderen van roestplekken en roestgaten is een juiste inschatting heel belangrijk. In principe kan uit drie procedures worden gekozen:

– vullen met plamuur en overlakken
– vervanging van de betroffen beplating door een nieuw of tweedehands onderdeel.
– uitsnijden van het stuk metaal en de plek lassen.
  • Plamuren is altijd hoogstens een tijdelijke reparatie. Wanneer het professioneel wordt uitgevoerd, is het tot vijf jaar houdbaar. Een gebrekkig geplamuurde plek begint al na een paar maanden weer te roesten.
  • Spatborden (voorkant), deuren en achterkleppen kunnen voor verroeste wagens vaak voor weinig geld als tweedehands onderdeel worden aangeschaft. Wanneer u wat tijd in de speurtocht investeert, vindt u zelfs een onderdeel in dezelfde kleur. Dit is de snelste en meest effectieve weg om een beschadiging aan de auto te verwijderen.
  • Dit geldt voor plekken aan de binnencarrosserie echter niet. Een vaak getroffen plek is hier de achterste wielkast. Hier helpt enkel plamuren of lassen om de het uiterlijk van de auto op te waarderen.

auto plamurenPlamuren is overigens heel eenvoudig:

  • Eerst wordt de roest tot op het blanke metaal weggeschuurd. Er mag werkelijk geen vlekje roest meer te zien zijn.
  • Daarom wordt de ogenschijnlijk blank geschuurde plek eerst met roestomvormer behandeld. Het vulmiddel wordt in de aangegeven mengverhouding uit mengmiddel en verharder verroerd en rijkelijk aangebracht. Er mag best 2 – 3 mm extra worden toegevoegd.
  • Daarna wordt met grof schuurpapier per hand en met vocht de plek weer gladgeschuurd.
  • Vervolgens moet een professionele autolakker de deklaag aanbrengen.

Zo heeft u een perfect resultaat aan een acceptabele prijs.

Foto: BLACKDAY, loraks, Sasiprapa2524, JACK Photographer, Srdjan Randjelovic, ignatius 63, GUNDAM_Ai, Ostralfotoru, CC7, NATA FUANGKAEW, Anze Furlan / shutterstock.com

1 Ster2 Sterren3 Sterren4 Sterren5 Sterren (Nog geen beoordelingen)
Loading...