LED mistlampen – hoe functioneert de ombouw en wat is toegestaan?

LED mistlampen – hoe functioneert de ombouw en wat is toegestaan?

LEDs oftewel “light-emitting diodes” bieden een aantal voordelen t.o.v. traditionele gloeilampen en xenonlampen. Ze verbruiken minder stroom bij hetzelfde rendement, zijn aanzienlijk efficiënter en gaan langer mee. Bovendien wordt hun verblindingseffect als geringer ondervonden. Een vervanging kan de moeite waard zijn, al is dit niet heel eenvoudig omdat naast de conversie op een paar zaken moet worden gelet.

Wat is een mistkoplamp eigenlijk?

Wat is een mistkoplampMistkoplampen kennen we natuurlijk van rallywagens, waarbij ze vaak prominent op het dak zijn aangebracht en altijd worden gebruikt wanneer het zicht voor de bestuurder niet optimaal is.

Ook de meeste gewone auto’s in het wegverkeer beschikken over mistkoplampen, meestal gesitueerd aan de onderkant van de frontskirt aan beide zijden van de radiateur of in speciaal daarvoor voorziene uitsparingen. Ze moeten in actie komen wanneer het normale dimlicht niet volstaat, zoals bij slagregen, ’s nachts op onverlichte wegen of natuurlijk in geval van mist.

Hoe luidt de regelgeving voor mistlampen?

Mistvoorlicht en dagrijlicht horen in de Benelux oorspronkelijk niet tot de voorgeschreven uitrusting. Auto’s gebouwd vanaf 2011 moeten echter in de gehele EU van dagrijlicht en mistachterlichten zijn voorzien.

Hoe luidt de regelgeving voor LED mistlampenLED-mistvoorlichten (mistkoplampen) mogen als dagrijlicht worden gebruikt op voorwaarde dat ze kunnen worden gedimd en symmetrisch gerangschikt op de voorkant van de wagen zijn aangebracht. Dit is bij de meeste moderne auto’s het geval. De technische regelgeving wordt door een aantal EU-commissies, o.a. de Economische Commissie voor Europa en de Verenigde Naties (ECE) bepaald.

Het licht van de mistkoplamp moet wit of lichtgeel zijn. Andere kleuren zijn niet toegestaan. Inschakelen is enkel geoorloofd wanneer er sprake is van ernstige zichtbeperking en dan alleen in combinatie met dimlicht of parkeerlicht. Het ongeoorloofd inschakelen van de mistlampen wordt met boetes tussen 25 en 30 EUR bestraft.

Welke voordelen brengt ombouw?

Traditionele mistlampen maken gebruik van zeer felle gloeilampen die veel stroom verbruiken, niet bepaald goedkoop zijn en ook nog eens een korte levensduur hebben. Gelijktijdig gebruik als dagrijlicht levert daarom zelfs wanneer wordt gedimd geen voordeel op.
LED-mistlampen voordelenBij de als LED afgekorte dioden is dit anders. Hier ligt de levensduur ver boven de 10.000 en soms wel boven de 30.000 uur (tussen drie en vijf jaar), waarbij het lichtrendement en de energie-efficiëntie duidelijk beter zijn.

LEDs geven het licht bij wijze van impulsen af. Dit is een van de redenen waarom het verblindingseffect als minder intens wordt ervaren. Het gebruik van moderne LED-lampen verblindt tegenliggers niet meer zo sterk, en verhindert tevens de zelfverblinding die bij mist optreedt wanneer het felle licht door de waterdruppels in de mist wordt gereflecteerd.

Waarop moet ik bij aanschaf letten?

LED-mistlampen variantenLED-mistlampen worden in een aantal varianten aangeboden, die in functie als ook a.d.h.v. de technische prestatiegegevens kunnen verschillen.

gereduceerde aanbiedingen van mistlampen

Mistlampen • Grootste selectie

gereduceerde aanbiedingen van 9,26 €

bestel nu!

Er zijn mistlampen voor 12-V-boordstroom, voor 24 V en voor 48 V. Deze laatstgenoemde vindt men uitsluitend in moderne hybride-auto’s.

Veel mistlampen beschikken over een dimfunctie en bij gebruik als mistlamp moet dit expliciet worden vermeld.

Hetzelfde geldt voor de adaptieve bochtfunctie, waarbij de koplampen het verloop van een bocht volgen. Een aantal LED-mistkoplampen hebben een “schakelkast” (besturingseenheid) nodig, dat in de motorruimte moet worden ingebouwd. Andere worden door een stekker gevoed en gewoon met de zekeringkast verbonden.

Met certificaties zoals het E-teken (ECE) en het SAE-keurmerk is gegarandeerd dat u bij installatie de wagen mag blijven gebruiken. Wanneer vervangingsonderdelen worden gemonteerd die niet toegelaten zijn, loopt uw gebruiksbevoegdheid van de wagen gevaar. Overtredingen worden met boetes bestraft. Veel erger is het volledige verlies van de verzekeringsdekking in geval van een ongeval.

Voorafgaand aan installatie:
behandelde onderwerpen in een overzicht

– Mistlampen zijn onderdeel van het lichtsysteem van auto’s bussen en vrachtwagens en moeten de bestuurder bij ernstig verstoorde zichtverhoudingen met extra fel stralend licht ondersteunen.

Waarom ombouwen:

– LEDs zijn energie-efficiënter en hebben een groter lichtrendement bij hetzelfde verbruik. Bovendien is hun verblindingseffect minder en verhinderen zo verblinding van tegenliggers en zelfverblinding in geval van mist.

Dit is toegestaan:

– mistkoplampen moeten wit of geel stralen.
– ze mogen enkel in combinatie met dimlicht of parkeerlicht worden gebruikt.
– gebruik als dagrijlicht is bij aanwezige dimfunctie toegelaten.
– mistvoorlicht en dagrijlicht zijn niet verplicht.

Hierop moet worden gelet:

– mistkoplampen kunnen voor 12 V, 24 V of 48 V geschikt zijn.
– de vorm wordt door de fabrikant en het wagenmodel bepaald.
– afhankelijk van functie moet extra apparatuur worden geïnstalleerd.
– alleen vervangingsonderdelen met de juiste certificering (E-nummer en keurmerk) zijn toegelaten.
– nalatigheid kan ernstige gevolgen hebben.

Stap-voor-stap-handleiding:
de ombouw inclusief bedrading

LED-mistlampen remodeling stap-voor-stapTip: bij mistkoplampen met uitgebreide functie (bocht- of dagrijlicht) is een besturingsapparaat noodzakelijk. Zoek daarom met het oog op de plaatsing daarvoor een geschikte plek in de motorruimte. De besturingseenheid moet in de directe nabijheid van de accu en de aansluiting met de koplampen liggen.

Stap 1: Lokaliseer de oude mistlampen om te bepalen welk gereedschap u voor de demontage nodig heeft. Mogelijk zijn platte schroevendraaier, zeskant-schroevendraaier (torx) of een kruiskop-schroevendraaier alsmede een moersleutel.
Stap 2: Wip de plastic afdekking er voorzichtig uit om bij de eigenlijke behuizing van de koplampen te komen. Soort en grootte kunnen afhankelijk van automodel sterk verschillen (desnoods autohandleiding raadplegen).
Stap 3: Verwijder de behuizing met het toepasselijke gereedschap en trek de stekkers er voorzichtig uit.
Stap 4: Open de motorkap en bevestig de besturingseenheid met een stuk dubbelzijdige tape, spraylijm of eendere methode op de gewenste plek (raadpleeg montagehandleiding).
Stap 5: Trek de bijgeleverde kabels door de schachten in de richting van de montageplek. Verbind de aanwezige stekkers met de adapterkabels en de adapters met de beide behuizingen.
Stap 6: Uitgaand van de besturingseenheid, verbind de stroomkabels (rood) met de positieve pool van de accu.
Stap 7: Verbind nu de overeenkomstig gecodeerde kabels (zwart of bruin) met de negatieve pool van de accu.
Stap 8: Voor de bochtverlichtingsfunctie moet de terminal met de aanwezige besturingskabels verbonden worden.
Stap 9: Voor de dagrijlichtfunctie zoekt u in de zekeringkast van uw auto naar de verbinding voor de ontsteking (handboek of multimeter). Verbind de aanwezige kabel met de daarvoor voorziene adapterkabel.
Stap 10: Controleer of het dagrijlicht bij het omdraaien van de contactsleutel aanspringt. Test bij deze gelegenheid ook de eigenlijke mistlamp.
Stap 11: Zet vervolgens de behuizingen op hun plaats en bevestig deze met het passende gereedschap.
Stap 12: Monteer de plastic afdekking en sluit de motorkap. Na een laatste test is de conversie voltooid.

Foto: AppleZoomZoom, Tatiana Khlopkova, kwanchai.c, Mifid / shutterstock.com

1 Ster2 Sterren3 Sterren4 Sterren5 Sterren (26 Stemmen, gemiddelde: 5,00 uit 5)
Loading...