Besturing / chassis-vervangingsonderdelen voor uw auto
Besturing / chassis voor alle automodellen
Besturing / chassis - Tips over controle, meest voorkomende defecten en vervanging
Besturing en onderstel zorgen ervoor dat de auto op gecontroleerde wijze altijd in die richting gaat, die de bestuurder wil. De belangrijkste taak van onderstel en besturing is daarom bij elke snelheid van de auto de controle te garanderen. Bij een intacte besturing en onderstel blijft een auto ook bij hoge snelheden, een bochtige route en zelfs bij plotselinge ontwijkingsmanoeuvres onder controle. De enorme krachten die op een wagen inwerken, merkt men immers pas wanneer men deze controle verliest: zo’n twee ton staal die zich slingerend en slippend die zich aan elke beïnvloedingspoging onttrekken, zijn al bij lage snelheden uiterst gevaarlijk. Daarom zijn na de remmen een intact onderstel en een onberispelijke besturing levensnoodzaak.
De onderdelen van besturing en onderstel
De besturing begint bij het stuurwiel. De draaibewegingen aan het stuurwiel worden tegenwoordig bij de meeste auto’s op een servopomp overgedragen, die de stuurkracht versterkt aan de stuuras doorgeeft. De stuurmechaniek zit bij wegvoertuigen in principe aan de vooras. Deze bestaat uit tal van componenten, die garanderen dat de wielen zich gelijktijdig en in de gewenste stuurhoeken laten draaien. De sturing is daarbij zeer slijtagebestendig en houdt het normaal gezien een heel autoleven uit. De servopomp kan bij voortschrijdende autoleeftijd uitvallen. In elk geval moet de servo-olie regelmatig gecontroleerd en desnoods ververst worden. De mechaniek die het wiel doet draaien en bij door niveauverschillen veroorzaakte bewegingen stabiel blijft, is echter zeer slijtagegevoelig. Deze bestaat uit meerdere componenten van massief staal die aan beweeglijk gelagerde verbindingspunten rubberen en kunststoffen hulzen bezitten. Kogelgewrichten zijn voorzien van een rubberen manchet, waaronder de met vet gevulde stuurkogelkopgeleiding zit. Lange looptijden, onverharde straten of harde schokken door rijden over hoge stoepranden belasten de gehele besturingsmechaniek sterk. Niet-funktionerende gewrichten verraden zich door verslechterende rijkwaliteit en klapperende geluiden. Dan moeten de betroffen onderderdelen vervangen worden. Een reparatie is niet toegelaten. Bij de vervanging van spoorstangen en kogelgewrichten moet het vervangingsonderdeel precies zover worden ingeschroefd als het vorige onderdeel dat was. Anders trekt de auto naar één kant en verslijten de banden heel snel. Men herkent een verkeerd ingestelde sporing aan een auto met afgereden banden aan één kant of daaraan, dat hij bij het rijden constant naar één kant wijkt. Bent u niet meer zeker of de spoorstangen wel correct zijn gemonteerd, kunt u de sporing in elke vakgarage voor ca. 50-100 Euro laten controleren en bijstellen. Het onderstel dient ertoe, de op-en-neerbewegingen van de wielen comfortabel onder controle te houden. Het bestaat uit een sterke stalen veer en een schokdemper. Al naargelang bouwwijze kunnen deze componenten tot één onderdeel (veerpoot) zijn geïntegreerd, dan wel gescheiden zijn opgebouwd. Veel auto's hebben in plaats van vervangbare veerpoten een hydropneumatisch onderstel, hetgeen vast in de auto is geïntegreerd.
Schade aan besturing en onderstel herkennen en laten repareren
Een defecte autodemping wordt door een verslechterende rijkwaliteit en door een onaangenaam slingeren van de auto vastgesteld. De wagen laat zich minder goed onder controle houden en de banden piepen vaker. Een onmiddellijke vervanging is dan noodzakelijk. Bij elke vervanging van banden of remmen moet er standaard ook een blik op de vering en schokdempers worden geworpen: loopt langs de schokdemper olie eruit of klokt de schokdemper bij het inveren, is een sterke roest of zelfs scheurvorming aan de veer te zien, moet de gehele eenheid – altijd per as – worden vervangen. Men kan ook zonder een autobrug de toestand van de schokdempers controleren: men drukt de auto krachtig aan een hoek naar beneden. Veert de wagen sterk na, zijn de schokdempers defect. Veerpoten en schokdempers zijn makkelijk te vervangen, wanneer met het correcte gereedschap gebruikt. Een veerspanner is al voor een paar Euro beschikbaar. Experimenten met spangordels en andere hulpmiddelen worden afgeraden, omdat een zich plotseling ontspannende veer zeer gevaarlijk kan zijn.
Alles voor sturing/onderstel tegen een gunstige prijs
Bij Auto-onderdelenexpert.nl vindt u alle vervangingsonderdelen om een defecte besturing of een kapot onderstel te kunnen repareren. We hebben altijd speciale aanbiedingen en kortingsacties. Al onze vervangingsonderdelen voldoen aan de voorgeschreven kwaliteit van de producent.