Comfort en high-tech van de buitenspiegel

Comfort en high-tech van de buitenspiegel

De buitenspiegel was een van de eerste toepassingen die de veiligheid en het rijcomfort van auto’s moest verbeteren. De aanzet lag ook heel erg voor de hand: een beweeglijk gemonteerde achteruitkijkspiegel maakt het de bestuurder mogelijk, het gebeuren achter hem gade te slaan zonder dat hij zich daarbij hoeft om te draaien en de weg vóór hem uit het oog verliest.

Aan het technische principe van de buitenspiegel is tot op de dag van vandaag niets veranderd: een spiegelglas wordt op een beweeglijk mechanisme aangebracht en naar behoefte van de bestuurder ingesteld. Het systeem is tegenwoordig echter wel aanzienlijk complexer en comfortabeler geworden.

Standaard dubbel

Meer comfort en uitrusting tekende zich voor autofabrikanten in de 1980er jaren af als een toenemende kostendruk. De reden hiervoor was de onvermoeibare Japanse concurrentie, die onbekommerd standaarduitrustingen aanboden, waarvan zelfs eigenaren van luxe-klasse auto’s slechts konden dromen: elektrische raambediening, zetelverwarming, stuurwielen met verstelbare hoogte en zelfs vierwielaandrijving werden door Toyota, Subaru etc. ook in de midden– en compacte klasse aangeboden.

instellen van de buitenspiegels auto'sOm hiermee in de pas te blijven, gingen Duitse en Italiaanse fabrikanten heel erg radicale compromissen aan: zo werd de rechter buitenspiegel voor een aantal jaren tot een extra feature met een meerprijs. Als gevolg hiervan reden destijds tal van auto’s rond met de merkwaardige asymmetrische aanblik door de ontbrekende achteruitkijkspiegel aan de bijrijderskant. Einde van de 80er jaren was het hiermee godzijdank afgelopen en de achteruitkijkspiegel aan beide zijden is sindsdien standaard.

Functie en veiligheid

De eerste buitenspiegels hadden weliswaar een kogelgewricht waarmee ze in de gewenste positie konden worden gezet. De verbinding met het frame of met de deur was echter een starre, dan wel eenzijdig beweeglijke stang. Dit had bij botsing van de spiegel met een muur, paal of buitenspiegel van een andere wagen dramatische gevolgen. Niet zelden was in dit geval de gehele deur dermate beschadigd, dat hij moest worden uitgedeukt en opnieuw gelakt.

Functie van van de buitenspiegelDe fabrikanten doen het tegenwoordig anders: de achteruitkijkspiegel is standaard in een stabiele kunststoffen behuizing direct aan het ruitframe bevestigd. Bij botsingen klapt hij in of breekt in het ergste geval af, zonder hierbij de deur te beschadigen. In krappe situaties kunnen de massief uitziende spiegelbehuizingen inklappen. Sinds enkele jaren wordt het automatische inklappen van de buitenspiegel als speciale extra aangeboden. Dat is bij drukke wegen geen overbodige luxe: fietsers die blijven hangen, behoren hiermee tot het verleden.Buitenspiegel voor alle automerken goedkoperDit concept heeft een grotere uitvoering van de gehele spiegel mogelijk gemaakt. In de 1980er jaren was bij veel auto’s de spiegel nog klein. Tegenwoordig kan men zelfs bij mini-klasse wagens niet over gebrekkig zichtcomfort van de buitenspiegels klagen. Bovendien werd door veel fabrikanten de behuizing van de buitenspiegel nog met een verdere functie uitgebreid: de buitenste rand en voorkant van de behuizing hebben zich voortreffelijk als plaats voor een extra richtingaanwijzer bewezen. Met behulp van de moderne en krachtige LED-techniek zijn de VAN WEZEL buitenspiegels van vandaag een centraal onderdeel van de signalisering van een auto.

Maximum comfort bij elk weer

instelbare buitenspiegelEen van binnenuit instelbare buitenspiegel is vandaag de dag absolute standaard. De voor lange tijd standaard geïnstalleerde mechanische oplossingen worden in toenemende mate door elektrisch verstelbare systemen verdrongen. Dit is vooral dan van voordeel, wanneer de auto over profielgeheugen beschikt: wanneer meer bestuurders de auto willen gebruiken, kan zo met een druk op de knop de bij de bestuurder passende instelling worden gekozen.
Alleen de verwarmbare buitenspiegel is nog niet in de algemene standaarduitrusting opgenomen. Dit in de winter uiterst praktische snufje zorgt ervoor dat een dichtgevroren achteruitkijkspiegel snel weer bruikbaar wordt.

High-tech ook in het glas

buitenspiegel restlichtversterkingDe techniek van de spiegelproductie heeft tevens grote ontwikkelingssprongen gemaakt. De eenvoudige spiegelglazen van vroeger hebben plaats gemaakt voor hoogwaardig opgedampte reflectieoppervlakken met uitgebalanceerde kromming. Zij maken een minimalisering van de dode hoek en zelfs een lichte restlichtversterking bij schemer en duisternis mogelijk.

Geen angst bij beschadiging

Hoe hoogwaardig en technisch uitgerijpt een buitenspiegel ook is, het is en blijft een geëxponeerd aangebracht onderdeel dat van nature aan veel gevaren is blootgesteld. Nog steeds zijn buitenspiegels bij botsingen en aanrijdingen als eerste getroffen. Zoals beschreven zijn ze zodanig gebouwd, dat ze afbreken voordat ze schade aan de carrosserie kunnen veroorzaken.

afgebroken spiegel vervangenEen afgebroken spiegel moet niet meteen worden weggegooid. De technische complexiteit van dit onderdeel maakt hem voor modulaire opzet ideaal. Dit betekent dat de accessoirehandel alle componenten van een achteruitkijkspiegel afzonderlijk aanbiedt. Wanneer dus enkel behuizing, spiegel of ankerplaat beschadigd zijn, kan het een goedkope oplossing zijn, alleen deze onderdelen te vervangen en de rest van de oude spiegel weer te gebruiken.

Heel erg eenvoudig is het, gebroken spiegelglas te vervangen. Dit zit op een drager waarop het stevig is vastgeplakt. Het spiegelglas wordt samen met de drager uit de behuizing gewipt. Daarvoor is meestal een brede schroevendraaier voldoende. Men kan natuurlijk ook de moeite nemen om de spiegelresten van de drager af te krabben. Eenvoudiger is het echter, de spiegel samen met de drager te vervangen. Qua prijs maakt dit meestal niets uit.Spiegelglas snel en goedkoop geleverdbuitenspiegel overlakkenVoordat een behuizing wordt vervangen, is het de moeite waard om hem eerst nauwkeurig te inspecteren. Krassen kunnen worden gevuld en overgelakt. Bij barsten dient een krachtige kunststoflijm voor reparatie te worden gebruikt. Er mag gegarandeerd geen water in de behuizing binnendringen. De interne elektronica en mechanisme kunnen anders snel verroesten en reddeloos worden beschadigd.

Het uiterlijk wil ook wat

buitenspiegel bodykitDe buitenspiegels lenen zich er zeer goed toe, de auto een uiterlijk accent te verlenen. Een bijzondere lakkleur of een complete vervanging die past bij een bodykit, de tuning- en accessoirehandel bieden een breed scala aan buitenspiegels voor elke auto aan. Behalve de vervanging door een intact nieuw onderdeel na een botsing kan op deze wijze de functionaliteit van de buitenspiegel tegelijkertijd worden opgewaardeerd. Er zijn hiervoor, afhankelijk van de wagen, wel grenzen.

Vervanging en opwaardering van een buitenspiegel

De vervanging van een buitenspiegel is bij alle auto’s meestal erg gemakkelijk. U legt eerst een kussen of een meermaals gevouwen deken op de grond direct onder de buitenspiegel. Achter een afdekking aan het voorste ruitframe bevindt zich de verankering van de buitenspiegel met de deur en de elektronica.

buitenspiegel vervangenDe afdekking kan met een brede schroevendraaier worden verwijderd. Daarbij desnoods een doek ertussen leggen, om geen krassen te maken. Achter de afdekking ziet u drie schroeven en de stekkers. Eerst worden de stekkers van de elektrische afstelling losgemaakt, daarna de eventueel aanwezige spiegelverwarming. Vervolgens worden de drie schroeven verwijderd. Geen angst: de spiegel zit nog altijd vast. Hij zou er niet af moeten kunnen vallen. En wanneer toch, dan valt hij op de deken of het kussen en blijft onbeschadigd.

De installatie verloopt precies in de omgekeerde volgorde. Wanneer een spiegel voor achterafmontage wordt gebruikt, moet eventueel de aansluitstekker worden omgebouwd. Wij bevelen in dit geval aan, een adapter te gebruiken of zelf te bouwen. Wanneer de stekkers qua vorm passen maar de steekcontacten niet overeenkomen, moet u deze ook laten ombouwen. Voordat u begint met het doorknippen van de kabel en met suikerklontjes een halfwassen oplossing in elkaar te knutselen, dient u eerst alle professionele wegen te bewandelen.

uitbreiden van een achteruitkijkspiegel met verwarmingWat meestal niet werkt, is het uitbreiden van een achteruitkijkspiegel met verwarming. De daarvoor nodige aanpassing in de elektrische installatie van de auto is tamelijk gecompliceerd en vereist een aparte beveiliging. Theoretisch is natuurlijk alles mogelijk. In dit geval moet dan echter hulp van een professionele auto-electricien worden ingeroepen. Dat geldt ook voor de elektrisch instelbare achteruitkijkspiegel. Deze feature achteraf monteren is geen werk voor de leek, vooral ook omdat ook de uitsparingen voor de schakelaar etc. in de zijpanelen moeten worden gefreesd. Zelfgeknutselde oplossingen zijn hier meestal zeer onbevredigend zodat ook hier op de competentie van een professionele dienstverlener moet worden vertrouwd.

De achteruitkijkspiegel juist instellen

achteruitkijkspiegel juist instellenEen achteruitkijkspiegel is maar net zo goed als zijn instelling. Alleen een optimaal goed afgestelde spiegel garandeert een goed achterwaarts zicht. Daarmee kan op inhalende auto’s en alle andere gebeurtenissen achter de auto worden gereageerd.
Een achteruitkijkspiegel wordt ingesteld wanneer de bestuurderszetel en het stuur goed ingesteld staan. Bij een optimaal ingestelde achteruitkijkspiegel kan de bestuurder het achterwiel nog net in de onderste rand zien. Daarmee is de rest van de spiegel optimaal op het gadeslaan van het achterliggende verkeer ingesteld.

Foto: Mihalex, Martin Christopher Parker, Hadrian, M2020, Vladimiroquai, Bhakpong, AHPhotosWPG, jeffy11390, Pixeljoy, Denise Lett, Oleksii Shalamov / shutterstock.com

1 Ster2 Sterren3 Sterren4 Sterren5 Sterren (42 Stemmen, gemiddelde: 5.00 uit 5)
Loading...