Roest aan de auto bestrijden – Strijd tegen de bruine pest!

Roest aan de auto bestrijden - Strijd tegen de bruine pest!

De autogeschiedenis gaat hand in hand met roest aan de auto. Alle onderzoek op het gebied van roestbescherming dat inmiddels al honderd jaar bezig is, voorzorgsmaatregelen en bestrijding van de knagende vernietiging vermochten het probleem niet op te lossen. Alle onderdelen uit staal en ijzer aan de auto beginnen vroeg of laat te roesten. Als bestuurder en eigenaar heeft u echter met enige omzichtigheid goede kansen, de roestdood van de auto zo lang mogelijk uit te stellen.

Hoe ontstaat roest aan de auto?

Hoe ontstaat roest aan de autoStaal wordt uit ijzererts gewonnen. Ijzererts is in principe niets anders dan geoxideerd ijzer. Door toevoeging van een reductiemiddel (meestal koolstof) en energie (verhitting) wordt de zuurstof uit het ijzeroxide gehaald. Het ijzer is nu metaal en kan verder worden verwerkt. Omdat het in de natuur alleen als ijzeroxide voorkomt, heeft het voortdurend de neiging, zich weer met zuurstof te verbinden. Dit streven is een bekend chemisch proces. Alle elementen streven naar de zogenaamde “edelgasconfiguratie” waarbij zij stabiel zijn en niet verder veranderen (reageren).

Wanneer staal (ruw ijzer met 3% koolstof) met water en lucht in verbinding komt, vindt een zogenaamde katalytisch proces plaats. Het water laat het ijzer met de zuurstof in de lucht verbinden. Dit wordt nog versterkt wanneer het water licht zuur is, hetgeen het door toevoeging van zout wordt. Daarom roesten auto’s in sneeuwrijke regio’s aanzienlijk sneller en sterker dan in droge en warme streken. In Californië zijn ook daarom nog talrijke auto’s te vinden die al tientallen jaren oud zijn.
Roest heeft drie dingen nodig:

– toegang tot het naakte metaal
– zuurstof
– water

Omdat de zuurstof in de lucht overal aanwezig is, zijn roestbescherming en roestbestrijding de enige middelen om de geleidelijke vernietiging van de carrosserie van een auto te verhinderen.Carrosseriedelen voor auto goedkoop en gratis verzending

Waarom is roest aan de auto zo vernietigend?

Roest is, zoals gezegd, een verbinding van ijzer en zuurstof. Het nieuw ontstane ijzeroxidemolecuul verandert zijn samenstelling zodanig dat het geen luchtdicht oppervlak meer is. Roest van ijzer vormt een fijn poeder dat geen mechanische verbinding met het basismateriaal handhaaft. Bij aluminium is dit heel anders. Hier vormt de oxide een luchtdicht, gesloten oppervlak, dat het basismateriaal tegen verdere roest beschermt. Bij ijzer is dit helaas niet het geval.

Slechts een kwestie van geld

Waarom is roest aan de auto zo vernietigendMet de Audi A2, de DeLorean en de Chevrolet Corvette werden drie pogingen ondernomen, het verroesten van carrosserieën vanaf het begin een halt toe te roepen. De Audi A2 had een carrosserie uit aluminium, de DeLorean een huls van roestvrij edelstaal en de Corvette werd met een glasvezel-carrosserie uitgerust. Alle drie de concepten deden het qua roestbescherming goed. Ze zijn alleen heel duur en daarom voor de gemiddelde personenwagen niet omzetbaar. Daarom blijft het voor de grote massa bij staal en de taak, het zo goed mogelijk tegen roest te beschermen.

Voorzorg, voorzorg en nog eens voorzorg

de roest aan de auto op voorhand te verhinderenDe reparatie van een roestplek is eigenlijk al een noodmaatregel. Veel belangrijker is het, de roest aan de auto op voorhand te verhinderen. Zoals beschreven, heeft roest een zwakke plek nodig. Hij moet op een of andere manier tot bij het blanke metaal komen om met zijn vernietigende werking te kunnen beginnen. Bij de aanschaf van een tweedehands wagen is het daarom zinvol, over de typische roestplekken van het model inlichtingen in te winnen.

roest bij bestelwagensBij bestelwagens zijn vaak de boorgaten van deurhendels en binnenbekleding niet verzegeld. Wanneer u een enigermate roestvrij exemplaar heeft gekocht, is het de moeite waard, alle onderdelen te demonteren en de boorgaten van roestbescherming te voorzien. Dit kan de levensduur van een auto met jaren verlengen.

Roest verwijderen autoHetzelfde geldt natuurlijk voor elke kras en deuk die u aan de auto kunt vaststellen. Hier geldt altijd: meteen verzegelen! Zolang roest zich alleen aan de oppervlakte bevindt, is het nog te bestrijden. Hoe dieper hij doordringt, des te meer werk wordt de reparatie.

Roest op je auto voorkomenTIP: bij aanschaf van een tweedehands auto loont een endoscopisch onderzoek van dorpels en kokerbalken plus een holle-ruimteverzegeling uit voorzorg. Zo blijft u permanent voor verrassingen behoed. Roestplekken aan deze onderdelen zijn bijzonder duur in reparatie.

De onontdekte roestschade

Bij roestschade komt het er altijd op aan waar hij zich bevindt. In principe staan voor het repareren van een roestplek drie manieren ter beschikking:

– vervanging van het aangetaste onderdeel
– plamuren
– lassen

roest ann de auto bijwerkenVervanging is vooral dan zinvol, wanneer de schade al vergevorderd is en het onderdeel makkelijk te vervangen is. Daartoe behoren bijvoorbeeld de motorkap en de voorste spatborden. Ook de deuren en de achterklep zijn in principe makkelijk te vervangen. Aan deze onderdelen zijn echter grote ombouwmaatregelen nodig: deursloten, binnenbekleding met elektrische raambediening ombouwen is veel werk. Daarom wordt bij deuren altijd eerst geprobeerd, ze te plamuren.Topkwaliteit spatborden van Prasco tegen gereduceerde prijzenHet voordeel van demonteerbare onderdelen is dat ze voor de stabiliteit van de auto niet relevant zijn. Hier kan ongeremd worden geplamuurd en geslepen. Voor de rijveiligheid speelt dit allemaal geen rol.

roestplekken aan de carrosserieProblematischer zijn de roestplekken die aan de carrosserie optreden. Het gehele voorfront, de passagierscabine met dak en bodemplaat, de wielkasten en de achterste spatborden zij bij moderne auto’s één enkel samengelast onderdeel. Dat is natuurlijk niet zo makkelijk te vervangen als een voorste spatbord of een deur.

Niettemin moet aan de carrosserie onderscheid worden gemaakt tussen dragende en niet-dragende componenten. Dragende onderdelen zijn alle draagbalken en dorpels, alsmede alle onderdelen die duidelijk breed en dik gebouwd zijn. Niet-dragende delen zijn bijvoorbeeld de achterste spatborden. Aan de niet-dragende onderdelen kan zonder risico worden geplamuurd.

Plamuren vereist handigheid

roest ann de auto plamurenBij het plamuren wordt eerst het gehele verroeste oppervlak tot op het blanke metaal afgeschuurd. Met gebruik van een staalborstel en eventueel roestomvormer kan dit werk worden bespoedigd. Vervolgens wordt de plek van een hechtingslaag voorzien en dan met een mengsel van vulmiddel en verharder geplamuurd.

roest ann de auto spatelenHoe schoner u bij het spatelen werkt, des te minder werk heeft u achteraf bij het schuren. Belangrijk is dat de geplamuurde plek niet te groot en te dik uitvalt. Deuken moeten eerst uitgedeukt worden voordat het plamuur eraan te pas komt. Bovendien mag het plamuur nooit “vrij in de lucht hangen”. Wanneer wielkasten of grote gaten moeten worden geplamuurd, moet in de reparatieplek een ondersteunend weefsel van GVK worden ingezet.

roest aan de auto reparatie met GVKTIP: bij reparatie met GVK altijd met epoxyhars werken, en niet met polyesterhars. Epoxyhars kleeft aanzienlijk beter aan de carrosserie. Hij heeft wel altijd een weefsel nodig. Een gewone glasvezelmat is met epoxyhars niet verwerkbaar.

roest aan de auto schuringNa het plamuren en uitharden volgen grove en fijne schuring. Daarbij worden de oorspronkelijke contouren van de carrosserie volledig hersteld. Daarna komt weer een grondering en uiteindelijk het lakken in de oorspronkelijke kleur van de auto. Het creëren van een overgangsloze toestand is een grote kunst, die handigheid en ervaring vereist. Daarom is het nuttig, spatelen, lakken en polijsten op spatborden van de schroothoop te oefenen.
 
 

Wanneer het niet anders kan: lassen

Het lassen is de extreme vorm van roestbestrijding. Het wordt toegepast wanneer de roest aan de auto op plekken optreedt die niet kunnen worden vervangen en die al te groot voor het spatelen zijn. Typische gevallen voor roestgaten zijn de bodemplaat, wielkasten en de kofferruimte. De handelswijze is in principe eenvoudig:

  • De getroffen roestplek er zoveel mogelijk verwijderen
  • Met een stuk karton een sjabloon maken – ideaal bij gebogen of hoekige plekken
  • Aan de hand van de sjabloon een stuk reparatiemetaal uitsnijden en overeenkomstig buigen en vormen
  • Het reparatiemetaal puntlassen
  • De punten afschuren
  • Naden met tin of plamuur afsluiten
  • De reparatieplek overspatelen, schuren en overlakken.

roest aan de auto lassenDaarvoor moet u goed met een lasapparaat kunnen omgaan. U kunt echter ook veel geld sparen wanneer de laswerkzaamheden zo goed als mogelijk voorbereid zijn. Het eruithalen van het getroffen stuk, blankschuren van het omliggende metaal en voorbreiden van het reparatiestuk kunt u heel goed thuis doen. Wanneer de dure lasser eerst de tectyllaag en de lak moet verwijderen, wordt dat natuurlijk heel duur.

roest aan de auto metaal en chassisTip: ook al tonen veel youtube-video’s iets anders, reparatiemetaal wordt niet aan de rand aangelast. De optimale verbinding van metaal en chassis van de auto gebeurt via boorgaten die ongeveer 5 millimeter van de rand van het metaal werden aangebracht.

Tijdbommen dorpels en dragers

roest aan de auto bij APKWordt roest aan de auto dorpel of een draagbalk vastgesteld, zijn oppervlakkige plamuurmaatregelen tevergeefs. Deze holle onderdelen roesten van binnen naar buiten. Om hier de roest aan de auto permanent te verwijderen, moet de roestplek royaal eruit worden gesneden en gerepareerd. Dit is een taak die absoluut een carrosseriebouwer moet uitvoeren. Onvakkundig gelaste reparaties aan dragende delen worden door de APK niet geaccepteerd.
Na de reparatie van dorpels en kokerbalken dient een holleruimteverzegeling te volgen. Deze verhindert, dat de roest zich daar kan vastzetten.

Foto: hecke61, Bodanochka, Rihardzz, Trodler, IkeHayden, Richard Wadd, Chonlawut, Bokeh Blur Background, Dmitry Kalinovsky, Bhakpong, MongPro, loraks / shutterstock.com

1 Ster2 Sterren3 Sterren4 Sterren5 Sterren (51 Stemmen, gemiddelde: 5.00 uit 5)
Loading...