Dakbox – Praktische upgrade voor personenwagens!

Dakbox - Praktische upgrade voor personenwagens!

Dakboxen werden uitgevonden om de ski-uitrusting in een kleine personenwagen te kunnen vervoeren. Hij is sinds ongeveer 25 jaar vooral in het winterseizoen een veelgebruikte accessoire. Fouten bij de montage en de belading van dakboxen hebben echter al tot talrijke ongelukken geleid. Lees in dit artikel waarop u bij het gebruik van dakboxen dient te letten.

De dakbox voor omvangrijke goederen

dakbox voor personenwagensOm de vervoerscapaciteit van een auto te verhogen was voor lange tijd alleen de aanhanger beschikbaar. Deze brengt echter een hele reeks nadelen met zich mee: de rijkwaliteit van de auto verandert aanzienlijk en het rangeren, vooral het achteruitrijden, wordt veel moeilijker. Bovendien is sinds ongeveer 10 jaar een apart rijbewijs nodig voor het rijden met aanhangers.

dakbox voordelenDe dakbox werd uitgevonden om ook normale personenwagens voor het transport van lichte, doch onhandige goederen deugdelijk te maken. Oorspronkelijk ontstond deze behoefte bij de ski-uitrusting. Zelfs stationwagens hadden met de lange ski’s en de gevoelige skistokken problemen om ze bij volgepakte toestand onbeschadigd naar de vakantiebestemming te brengen. Inmiddels zijn dakboxen algemeen zeer populair geworden wanneer het om vervoer van lange voorwerpen gaat.

Een doelgroep voor dit product zijn bijvoorbeeld ook cameramannen en fotografen. De statieven voor camera’s, belichtingen en achtergronden kunnen in de dakbox bijzonder handig worden vervoerd. Het is echter belangrijk bij de montage en de belading van dakboxen een aantal regels aan te houden. Anders wordt het rijden met de dakbox al snel oneconomisch of zelfs gevaarlijk. Lees in deze wegwijzer alles, wat u over de installatie en de belading van een dakbox moet weten.

Constructie van een dakbox

Een dakbox bestaat uit een aerodynamisch geoptimaliseerde kist van kunststof. Dit materiaal is voor dakboxen standaard geworden omdat het licht, goedkoop en waterdicht is. Dakboxen zijn schelpvormig opgebouwd. De bovenste schaal omsluit de onderste zodanig dat hij ook bij hoge snelheid waterdicht afsluit.

Constructie van een dakboxHij is aan de ene kant met stevige scharnieren, aan de andere kant met een betrouwbaar afsluitmechanisme uitgerust. Hiermee wordt gegarandeerd dat de dakbox tijdens het rijden niet opengaat. De dakbox wordt met speciaal daarvoor bedoelde dragers aan de imperiaal bevestigd. Het is zeer belangrijk dat uitsluitend een bij de wagen passende imperiaal wordt gebruikt.

De vroeger gebruikelijke imperialen, die aan de regengoot van het autodak werden bevestigd, zijn voor dakboxen absoluut ongeschikt. De door een dakbox in de rijwind veroorzaakte opwaartse luchtstroom is te sterk voor een universele imperiaal om op den duur stand te houden. De op de wagen toegesneden imperiaal wordt aan de daarvoor voorziene bevestigingspunten in de daksteunen van de auto aangebracht en daar betrouwbaar verankerd. Pas met deze oplossing kan een dakbox veilig worden bevestigd.

De juiste montage voor veilig en zuinig rijden

De juiste montage vab dakboxBij de montage van de dakbox zijn twee dingen belangrijk: de bijbehorende montageset moet volledig en schadevrij zijn. Wanneer de dakbox of de dragers al barsten vertonen, kan het systeem niet meer worden gebruikt. Een barst wordt bij belasting alleen maar groter en leidt uiteindelijk tot verlies. Dat heeft een gevaarlijke rijsituatie voor uzelf en andere verkeersdeelnemers tot gevolg. Ook wanneer het alleen maar tot blikschade leidt: een gevoelige boete wegens nalatig gebruik van een beschadigde dakbox is dan niet te vermijden.

De dakbox wordt precies volgens de gegevens van de fabrikant aan de imperiaal bevestigd. Veel fabrikanten geven zelfs de draaimomenten van de schroeven aan. Deze moeten worden aangehouden. Bovendien past niet elke dakbox op elke wagen. Goed advies en recherche voorafgaand aan aanschaf is daarom essentieel.

imperiaal monterenVoor een economisch rijden met de dakbox is het bovendien heel belangrijk dat de box absoluut recht op de imperiaal wordt gemonteerd. Hoe schever hij zit, des te hoger de luchtweerstand van de auto wordt. Met een dakbox moet u toch al met ca. 20 % meer brandstofverbruik rekenen. Door een absoluut rechte montage van de dakbox wordt deze waarde dan niet nog eens extra overschreden.

Vóór de montage van de dakbox moeten ook de scharnieren en sloten worden gecontroleerd. Bij goedkope producten neigen deze tot oprekken. De windkrachten die aan een dakbox trekken, zijn sterker dan men denkt. Daarom: voor de montage checken of de scharnieren de beide helften goed passend op elkaar laten komen en of het slot betrouwbaar afsluit.

Natuurlijk moet een dakbox afsluitbaar zijn. Anders hebben gauwdieven het makkelijk. Merkproducenten rusten hun producten meestal met zeer hoogwaardige sloten uit, in tegenstelling tot goedkope producten.

Bij elke correcte montage en keuze van een hoogwaardig product kan het niet schaden, de box extra met twee spangordels te beveiligen. Hier zijn praktische spangordels met geïntegreerde ratel bijzonder geschikt. Pas echter op: deze gordels zijn dan wel tegen een hoge spankracht bestand. U kunt bij een kunststoffen box ook snel overdrijven. Een spangordel wordt niet zo vast aangetrokken totdat het niet meer verder kan. Een handvast aantrekken, waarbij de box echter niet verschuift, is volledig voldoende. Bij spangordels moet vervolgens het overblijvende stuk veilig worden weggestopt. Anders kan het losraken en fladdert dan ongecontroleerd in de wind.

Enorme prijsverschillen

prijsverschillen van dakboxenBij de vergelijking van dakboxen valt op dat de prijzen ver uiteenlopen. Merkproducenten zoals Thule of Kamei vragen vaak meer dan het drievoudige van datgene wat een onbekende fabrikant voor zijn dakbox berekent. Hier moet echter de veiligheid van een merkproducent de voorkeur krijgen. Een goedkoop product houdt het niet alleen minder lang uit. Hij is qua montagecomfort en veiligheid niet tegen de producten van een hoogwaardige aanbieder opgewassen. Boxen die opengaan tijdens het rijden, gebrekkige stabiliteit van de scharnieren en sloten of volledig dichtklemmende producten die zich enkel met grof geweld laten openen, zijn bij de dakboxen van onder de 150 euro normaal.www. Auto-onderdelenexpert.nl Een merkproduct kost meestal meer dan 500 euro. U merkt de betere kwaliteit alleen al bij het hanteren. Geruststellend dik materiaal, behoorlijke sloten en scharnieren en bovendien een absoluut veilig bevestigingssysteem maken een dakbox van merkkwaliteit tot een investering op lange termijn Eenmaal gekocht, hoeft u alleen nog aan de juiste belading te denken.

Veilig en juist beladen

dakbox veilig en juist beladenEen dakbox is enkel voor lichte goederen geschikt. Het is niet zozeer zijn eigen stabiliteit als de ongunstige positie die hem voor zware goederen ongeschikt maakt. Hoe zwaarder ze zijn beladen, hoe hoger het zwaartepunt van de wagen ligt. Vroeger of later voelt u het gewicht, dat in elke bocht de auto naar buiten trekt. Dat is niet alleen onaangenaam, maar kan ook gevaarlijk worden. Daarom: in een dakbox hoort alleen wat niet meer in de kofferruimte past. Lange, omvangrijke en lichte goederen zijn ideaal voor de dakbox. Maar ook andere voorwerpen kunnen erin worden verstouwd zolang ze niet te zwaar zijn. Probleemloos zijn bijvoorbeeld:

  • dekens
  • kussens
  • slaapzakken
  • luchtmatrassen en iso-matten
  • theedoeken, luierpakketten en WC-papier
  • tenten
  • tuingereedschap

Minder geschikt zijn:

  • kratten met drank
  • apparaten
  • gasflessen
  • pallets met conserven
  • cementzakken en stenen
  • banden en wielen

Als vuistregel kunt u onthouden: alles wat licht en lang is, kan in de dakbox. Alles wat zwaar is, moet in de kofferruimte worden vervoerd.Gasveer voor uw auto hier tegen redelijke prijzenBij het beladen is het bovendien belangrijk dat de vervoerde bagagestukken in de dakbox niet kunnen bewegen. Stuiterende voorwerpen kunnen kapotgaan. Bovendien kunnen ze de dakbox beschadigen of zelfs openen. Daarom: de dakbox altijd zodanig vol pakken, dat alles op zijn plaats blijft. Om te bufferen zijn kussens, dekens of keukenrollen bijzonder geschikt,

Eigen gewicht en volume meerekenen

Eigen gewicht van dakboxVerbazingwekkend genoeg zijn merkproducten niet alleen goedkoper dan de goedkope dakboxen. Ze zijn meestal ook lichter. Dat is vooral voor de belading heel belangrijk. Dakboxen mogen over het algemeen met slechts 50 kg worden belast. Vijf kilo verschil maken dan al een extra belading van 10 % uit. Overdaad schaadt – en dat kan ook voor het volume gelden. De meeste dakboxen hebben een laadruimte van 320 – 380 liter. Veel fabrikanten maken reclame met laadvolumes van meer dan 500 liter. Deze volumes gaan meestal ten koste van de aerodynamiek. Een hoger brandstofverbruik is dan het gevolg. De dakbox moet daarom altijd passen bij wat werkelijk nodig is. Zo blijft de rit met de extra ruimte ook economisch verantwoord.

Foto: Nickolya, ilterriorm, meesilpa sornsing, Bennian, BK foto, supot phanna, RedKoala, alexfan32, Kostsov / shutterstock.com

1 Ster2 Sterren3 Sterren4 Sterren5 Sterren (31 Stemmen, gemiddelde: 4,87 uit 5)
Loading...