Marter in de auto – dus je kan marterschade vermijden!

0
9
Marter in de auto - dus je kan marterschade vermijden!

Marters zijn kleine, grappige rovers. Zij fascineren met hun beweeglijkheid en zijn op zich mooie dieren. Autobestuurders vrezen de nachtelijke bijters echter zeer, omdat ze voor grote schade in de motorruimte van auto’s kunnen zorgen. Wanneer tijdig opgemerkt, is marterschade weliswaar ergerlijk, doch te verhelpen. Onopgemerkt kan een doorgebeten leiding echter tot ernstige motorschade of zelfs een levensgevaarlijke situatie leiden. Lees in deze wegwijzer, waarop u moet letten wanneer u last heeft van marters.

Wanneer de bijter toeslaat – Wat is een marter?

marterschade herkennenMarters zijn een geslacht van slanke roofdieren uit de familie der marterachtigen (Mustelidae). Met beren en wolven hebben zij gemeen dat het om carnivoren gaat. Tot de marterachtigen behoren een aantal ondersoorten zoals bunzingen, nertsen of aan het water levende otters. Karakteristiek voor marters zijn de korte poten en hun langgestrekte lichaam. Dit maakt hen in met name voor de auto zo gevaarlijk: marters zijn gespecialiseerd in het binnendringen van holen. Met hun scherpe klauwen en spitse tanden klimmen ze achter konijnen en andere holbouwende dieren aan en halen er hun buit. Ze trekken zichzelf ook graag in holen terug en gebruiken het als opslagplaats voor voeding.

Marters en auto’s

marterschade verzekeringEen auto en met name de motorruimte is voor een marter niets anders dan een hol. De motor is via de wielkast heel toegankelijk, absoluut droog en vaak nog lekker warm. Dat maakt de auto’s voor marters zo aantrekkelijk. Omdat de kleine roofdieren uitgesproken speels en heel nieuwsgierig zijn, is niets wat ze in de motorruimte vinden, veilig voor hen. Bougiekabels, water- en remleidingen en plastic behuizingen worden gretig aangeknaagd of zelfs doorgebeten. Hier lopen vooral auto’s gevaar die ver pendelen. Wanneer een marter ruikt dat een andere marter in de auto was, voelt hij zich op zijn terrein bedreigd. Hij probeert het gevaar uit te schakelen en richt zich op de auto’s waarin hij de geur van een ander dier waarneemt. Dit kan tot lekken van water, olie of remvloeistof leiden, het elektrische systeem vernielen of verkeerde luchtstromingen veroorzaken. De auto loopt altijd schade op. Men name nieuwe auto’s met hun omvangrijke elektronische uitrusting zijn gevoelig voor marterbeten. Lambdasondes, slijtage- en ABS-sensoren aan de remmen en veel andere kabelverbindingen vallen tegenwoordig tevens binnen het bereik van de marter.Lambda sonde van Bosch goedkoper hier

Op waarschuwingstekenen letten

marterschade in de autoVindt u dode dieren, fruit of aangevreten etensresten in de motorruimte, kunt u er met zekerheid van uitgaan dat u bezoek van een marter heeft gehad. Ook wanneer nog geen marterschade is ontstaan, wordt het tijd om tot actie over te gaan. Marters oriënteren zich aan geur. Een hol dat ze eenmaal in bezit hebben genomen, geven ze niet zo snel weer af. Eenvoudigweg verwijderen wat de bijters hebben achtergelaten en een motorreiniging uitvoeren is bij lange na niet voldoende. De marter komt terug wanneer er niets tegen wordt ondernomen.

Marterschade – Veel mythen met weinig effect

Over marterbestrijding wordt veel gespeculeerd. In het internet is er allerlei onzin over te vinden, hoe men de ongenode gast weer kwijtraakt. Tips zijn:
– hondeharen
– kattenurine
– urinoirblokjes
– deospray
– konijnengaas

Veel autobestuurders gaan zelfs naar de dierentuin om zich urine van leeuwen te bezorgen. Hier kan men enkel zeggen: het is allemaal nonsens. Deze maatregelen schrikken een marter niet in het minste af. Om de plaaggeest werkelijk voorgoed te verjagen, helpen enkel wetenschappelijke methoden.

Bescherming van kabels en leidingen

spontane verbranding bij marterschadeStelt u vast dat een marter op bezoek is geweest, moet eerst de gehele motorruimte op schade worden onderzocht. Hiervoor slaat u de draaiende motor nauwkeurig gade. Het beste rijdt u met de auto een rondje om het blok om de motor op werkingstemperatuur te laten komen. Pas wanneer de grote koelingskringloop in werking is getreden, kunnen alle leidingen op schade worden onderzocht. Een voldoende opgewarmde motor is daaraan te herkennen dat de radiateur warm wordt of de ventilator aanspringt.

De volgende marterschade is mogelijkerwijs vast te stellen:

– vonkende ontstekingskabels
– lekkend water uit waterleidingen
– lekkende olie bijvoorbeeld aan de motorventilatie
– bijtsporen aan de luchtfilterkast
– sissend geluid uit het aanzuigkanaal
– lekkend vet uit de ashoezen

Bovendien moeten remleidingen nauwkeurig worden onderzocht. Weliswaar bijt de marter hier zelden toe, maar wanneer hij dit wel doet, heeft dit des te ernstigere gevolgen. Niet alleen de doorlopende koperleidingen van de rembekrachtiging lopen gevaar, maar ook de korte slangen direct aan de remmen.

Passieve en actieve maatregelen tegen marterschade

marterschade auto start nietEen marter bestrijdt men op twee fronten: bescherming van de gevaar lopende onderdelen en afweer van het dier zelf. De standaard geïnstalleerde rubberen remslangen kunnen door staalflexleidingen worden vervangen. De marter bijt hierop zijn tanden stuk. Daarmee heeft u het belangrijkste deel in de auto maximaal beveiligd.Bestel remslangen nu Slangen en bougiekabels kunnen met bijtbestendige ommanteling worden uitgerust. Dit vereist enig werk maar biedt een goede bescherming. Daarbij is het belangrijk, enkel geschikte middelen te gebruiken. Alleen de gecertificeerde ribbelbuizen uit bijtbestendige kunststof bieden optimale bescherming tegen de bijtgrage rovers. Een buis van twee meter kost ongeveer zeven euro. De montage is heel eenvoudig: de buizen zijn eenzijdig gesleufd en kunnen met een schaar op de gewenste lengte worden ingekort. Ze worden om de waterleidingen en ontstekingskabels heen geschoven en met kabelbinders bevestigd – klaar.

marterschade slangenDe beste bescherming tegen marters is hem helemaal niet in de auto toe te laten. Mechanische sperring is hier echter moeilijk te realiseren omdat auto’s hier niet op zijn gebouwd. Wanneer marters één zwakke plek met honden gemeen hebben, is dit het gehoor. Zoals honden reageren marters extreem gevoelig op geluiden, waar een auto-eigenaar gebruik van kan maken. Het hoorvermogen van marters reikt tot ver in het ultrageluidspectrum. De autobestuurder kan dit tegen de plaaggeest gebruiken door het inbouwen van een “marterverschrikker”.

Het hightech-wapen “marterverschrikker”

marterbeet verhinderenEen marterverschrikker (marterverjager) tegen marterschade is een klein, elektronisch apparaat dat aan de stroomkring van de auto wordt aangesloten. Het zendt bij een geparkeerde auto permanent een ultrageluidssignaal uit. Het signaal wisselt omdat het extra gemoduleerd is. Dit moet verhinderen dat de marter aan het geluid went.
Een hoogwaardige marteverschrikker kost ongeveer 100 euro. De montage is niet al te gecompliceerd. Wanneer u echter niet echt met werken aan het elektrische systeem van de auto vertrouwd bent, neemt u beter een vakman in de arm. Een professionele installatie van een marterverschrikker kost ca. 50 – 100 euro. De marterverschrikker is ook uitstekend voor de bescherming van huis en garage geschikt.

Voor heel hardnekkige gevallen

marterschade mythenIets gecompliceerder qua montage en ook iets duurder is een afweersysteem met hoogspanning. Hierbij worden contactplaten in de motorruimte geïnstalleerd. Wanneer de marter deze aanraakt, krijgt hij een dermate hevige stroomstoot, dat hij ervandoor gaat. De stroomstoten zijn niet dodelijk en produceren geen blijvende marterschade. Ze zorgen er echter wel voor dat de marter in de toekomst op afstand blijft. De montage is echter een ware uitdaging en dient enkel door een vakman te worden uitgevoerd. Hoogwaardige combi-apparatuur waarin ook de afweer met ultrageluid is geïntegreerd kost ca. 250 euro.

Aan de eigen veiligheid denken

maatregelen tegen marterschadeDe installatie van een hoogspanningsafweersysteem tegen marters heeft één groot nadeel: voor het apparaat maakt het niet uit, wie de contactplaten aanraakt. Wanneer de autobestuurder het oliepeil wil checken, is een stroomstoot het laatste dat hij wil. Weliswaar schakelen de meeste hoogspanningafweerapparaten automatisch uit bij het openen van de motorkap. Bij goedkopere systemen kan het echter een aantal minuten duren voordat het apparaat zich heeft ontladen. De industrie biedt hiertoe een veiligheidsschakelaar voor de motorkap met directe ontlading aan. Deze schakelt de hoogspannings-marterverschrikker direct op onscherp. Zodra de motorkap is geopend, zijn de contactoppervlakken vrij van spanning en kan er zonder gevaar in de motorruimte worden gewerkt.

Foto: wk1003mike, Philmoto, Andreas Böhm, bluedesign, Leonardo Franko, Joachim Neumann, Kristin Gründler, ufotopixl10, Horst Schmidt / fotolia.com