LED-kentekenverlichting – achterafmontage, voordelen en feiten, mogelijke fouten

LED-kentekenverlichting – achterafmontage, voordelen en feiten, mogelijke fouten

Reeds vele jaren worden conventionele gloeilampen in de auto tegen de zuinige LED-variant uitgewisseld. Ook de kentekenverlichting ontsnapt hier niet aan omdat LED bepaalde voordelen met zich meebrengt. Jammer genoeg worden tot op heden zelfs de nieuwste wagens slechts zelden hiermee uitgerust. Een achterafmontage is dan mogelijk. De vervanging is echter niet zonder valkuilen en ook de juridische situatie is soms nog niet helemaal duidelijk.

Voordelen van LED-kentekenverlichting t.o.v. conventionele verlichting

Voordelen van LED-kentekenverlichtingDe gloeilamp domineert de markt al eeuwig. De vooruitgang staat echter niet stil en daarom hoort ook deze inmiddels bij het schroot. Als opvolger heeft zich vooral de LED, de “Light Emitting Diode” doorgezet. Daarbij wordt niet langer een draad tot gloeien gebracht waarbij veel energie als restwarmte verloren gaat, maar maakt men gebruik van de eigenschap van het halfgeleiderkristal, dat al bij geringe stroomtoevoer licht begint te stralen en met behulp van toegevoegde vreemde atomen op de juiste golflengte (lichtkleur) wordt gebracht. Minder restwarmte betekent betere werkingskracht en alles bij elkaar is er minder stroom nodig voor dezelfde lichtkracht. De traditionele, in de auto gebruikte LEDs hebben slechts ongeveer 20 milli-ampère nodig. Overeenkomstig laag is ook hun verbruik. In plaats van tussen de 10 en 20 Watt ligt het verbruik van de voor de kentekenverlichting gebruikte LEDs rond de 1 Watt, vaak zelfs daaronder. En dat met hetzelfde lichtrendement. Er bestaan weliswaar kwaliteitsverschillen, maar zelfs goedkoop geproduceerde LEDs houden het veel langer uit dan conventionele verlichting. Tot vijf jaar kunnen de goede producten het uithouden, zonder ook maar eenmaal te moeten worden vervangen.
De voordelen nog eens in één oogopslag:

– Milieuvriendelijke fabricage
– Minder verbruik
– Goed lichtrendement
– Langere levensduur

De juridische situatie

juridische situatie met LED-kentekenverlichtingVroeger bestond er aparte regelgeving voor kentekenplaatverlichting. Tegenwoordig wordt dit door de EU geregeld, waar wij hiertelande ook aan moeten voldoen. Aan de ene kant is dit een nadeel omdat anderen bepalen wat in ons land toegelaten is. Aan de andere kant kunnen we er op deze wijze ook zeker van zijn dat onze regels ook andere Europese landen gelden, hetgeen in het geval van kentekenverlichting zelfs juridisch relevant zou kunnen zijn.

Over het algemeen geldt: de kentekenverlichting moet voldoende fel maar niet te fel zijn en het kenteken moet over het gehele oppervlak verlicht zijn. Er zijn precieze regels betreffende de toegelaten kleuren en de felheid van het licht. Voor de bestuurder is dit slechts bijzaak. Belangrijk is: wie zijn originele kentekenverlichting vervangt, verliest onder normale omstandigheden de toestemming om de auto te gebruiken. Daarbij is het overigens eender, of het om dag of nacht gaat. Hulp biedt hier een rit naar de APK of DEKRA. Daar kan na korte controle de kentekenverlichting voor de wagen worden vrijgegeven, hetgeen niet echter niet kostenloos is en bovendien een hoop tijd kan kosten.

Om te vermijden dat men voor elke kleinigheid naar de betreffende instantie moet rijden, heeft de wetgever iets bedacht, namelijk een keurmerk, dat garandeert dat een onderdeel aan de voorwaarden van de Europese Commissie en het wegenverkeersreglement voldoet.
Koplamp met express levering

LED-nummerplaat met E-markeringDit betreft certificatie volgens ECE, hetgeen staat voor Economic Commission for Europe, maar wordt vaker als E-certificatie afgekort. Het gaat hier om een zogenaamde toelating voor de constructiewijze. Het product werd in zijn geheel toegelaten in combinatie met alle door de fabrikant voorziene wagens. De E-certificatie wordt goed zichtbaar op de verpakking gedrukt en is oftewel een cirkel of een hokje met de letter E en een getal dat naar het land verwijst dat de toelating heeft doorgevoerd. E1 betekent dus dat de toelating uit Duitsland stamt. Hoe de certificatie er precies uitziet en welke landen het mogen verlenen, kunt u op de DEKRA-website over het onderwerp Keuringen van autoverlichting lezen.

led-verlichting merk met abeQua kleur dient men zich niet aan experimenten te wagen omdat de leesbaarheid, zowel voor passanten als voor camera’s, van het nummerbord voorop staat. Er bestaat weliswaar geen voorgeschreven kleurtemperatuur, maar deze moet zich ergens tussen warm wit en koud wit bewegen. Rood, groen of anderskleurig licht is verboden. Alleen het eerder in het blauwe kleurspectrum liggende daglichtwit (vanaf 7000K) is ook toegelaten. Wie op zeker wil spelen let op de certificaties, omdat deze tevens op de kleurtemperatuur van de verlichting slaat.

Belangrijk is dat ook gecertificeerde producten alleen zijn toegelaten voor de door de fabrikant toegelaten auto’s. Wie dus de BMW-LED-kentekenverlichting aan zijn AUDI monteert, verliest de toestemming om de auto te gebruiken, alhoewel het totale resultaat zelf min of meer verdraaglijk zou zijn. Bovendien zijn er altijd van die zwarte schapen, die een E-certificaat in licht veranderde vorm op de verpakking drukken alhoewel de toelating niet bestaat. Goed kijken is hier de boodschap.
Kentekenverlichting goedkoop

LED-kentekenlichtstraf

Stap-voor-stap-handleiding: zo functioneert de vervanging

Volgende gereedschappen zijn nodig:
Een schroevendraaier
Evt een ISO-ontgrendelingsgereedschap
of een paperclip
Een lap

LED-kentekenverlichting montageVoorbereiding: Schroef de nummerplaathouder samen met de nummerplaat eraf. Zo kunt u beter bij de opnamepunten voor de verlichting. Open de motorkap en verwijder de massaklem. Bij oude auto’s is deze vaak in de motor aangeklemd, bij nieuwere auto’s is er een aansluiting aan de batterij (negatieve of zwarte pool). Deze stap is niet absoluut noodzakelijk, maar wordt aanbevolen aangezien niet met geïsoleerde kabels wordt gewerkt.
Stap 1: bij de meeste kentekenverlichting bevindt zich aan de zijkant een kleine groef waarlangs de complete verlichting eruitgewipt kan worden. Is dit niet het geval, moet deze worden afgeschroefd.
Stap 2: Verwijder de stroomstekker, terwijl u de houder vasthoudt en deze langs boven eruittrekt.
Stap 3: Lees in de installatiehandleiding van de kentekenverlichting of de polariteit moet worden veranderd. Is dit het geval, voert u volgende stappen uit. Anders gaat u meteen verder naar Stap 4:
– In de stroomstekker zit een klem voor de vergrendeling van de poolstaafjes. Deze kunt u zijwaarts met de hand eruit trekken.
– Met het ISO-ontgrendelingsgereedschap (meestal mini-ISO) kunt u de pinverbinding losmaken, 180˚ draaien en deze er weer op zetten. Heeft u dit niet ter hand, kan als noodoplossing een rechtgebogen paperclip dienst doen. Het kan even duren voordat men de juiste ontgrendelingspositie heeft gevonden.
– Zet de vergrendelingsklem op dezelfde kant terug, waar u hem erafgehaald heeft.
Stap 4: Steek de stekker in de aansluiting van de nieuwe LED-kentekenverlichting. Let erop dat deze goed geplaatst zit. Er moet een klik te horen zijn.
Stap 5: Verwijder indien nodig, het ergste vuil van de montagegaten, voordat u de LED-kentekenverlichting erin zet. Heeft uw auto een klikmechanisme, bent u klaar. Anders moet u de schroeven weer aandraaien.
Stap 6: Klem de massaklem weer aan de batterij. Controleer vervolgens de hele verlichting. Wanneer alles functioneert, was de vervanging geslaagd.

LED-kentekenverlichting mogelijk fouten

Mogelijke fouten en hun eventuele oplossing

LED-kentekenverlichting opbouwenDwarsverbinding door massafout – De massafout, een oerkomisch fenomeen komt bij oudere wagens vaker voor en betekent dat door ontbrekende massa de stroom een kring genereert, die er eigenlijk niet zou moeten zijn, dus dat bijvoorbeeld knipperlichten en kentekenverlichting in een en dezelfde kring liggen. Een mogelijke fout zou dan zijn dat de kentekenverlichting knippert of dat het knipperlicht ononderbroken brandt. Het klinkt erger dan het is, en kan normaal gezien snel worden verholpen. Dan moet u de LED-verlichting weer verwijderen en de aansluitingen met wat contactspray behandelen. Kijk vervolgens in de zekeringkast en controleer ook hier de contacten. Reinig eventueel verroeste contacten of vervang de zekeringen, dan zou alles weer goed moeten functioneren.

kentekenverlichting instructieDe LED-kentekenverlichting geeft geen licht – Hiervoor zijn verschillende mogelijke oorzaken. Heeft u de stekkerverbinding goed samengevoegd, mogelijkerwijs vergeten de polariteit om te draaien voor zover dat nodig was voor de montage, of misschien heeft u de batterij niet zoals aanbevolen afgeklemd en een kortsluiting veroorzaakt, die de zekering heeft doorgebrand. Zou het u niet lukken, a.d.h.v. deze leidraad zelf de oplossing te vinden, komt u er helaas niet omheen, een garage op te zoeken.

Foto: lassedesignen, Patrick Schulze, Christof Ambrosch, Kichigin, vnlit, victoras / shutterstock.com

1 Ster2 Sterren3 Sterren4 Sterren5 Sterren (39 Stemmen, gemiddelde: 4,85 uit 5)
Loading...