Het oude juweel nog twee jaar behouden
De APK-controle is een genadeloze datum die over het lot van een auto beslist. Met een vers keuringsvignet kunt u weer gerust verder rijden. Wordt de auto echter afgekeurd, dreigt meestal de schroothoop. Toch zijn de APK-keuringsrelevante gebreken niet altijd even makkelijk te herkennen. In deze gids leest u alles, waarop u voor de volgende APK-keuring dient te letten.
Vervelend maar belangrijk: de APK-keuring
Een auto dient voor veilig gebruik in het algemene wegverkeer verkeersdeugdelijk te zijn. Hij mag voor zichzelf en voor andere verkeersdeelnemers geen gevaar betekenen. Daartoe behoren behalve de algemene verkeersdeugdelijkheid ook ecologische factoren en de lawaaibescherming.
1. Op het eerste gezichtVoordat u overweegt, uw wagen nog een keer te laten keuren, loop eerst even om uw auto heen. Schakel daarvoor de lichten en de richtingaanwijzer aan. Idealiter staat de wagen vóór een muur. Uiterlijke indrukAan de auto mag geen scherp gekante schade zijn. Dat betreft behalve roestschade aan het carrosseriemetaal vaak ook defecte of ontbrekende kunststoffen onderdelen. Deze schade moet worden verholpen. De bumpers moeten stevig en correct gemonteerd zijn. Ook de radiateurgrille mag niet beschadigd zijn. De ruitenwissers moeten aanwezig en intact zijn. In het gezichtsveld mag de voorruit geen barstjes of scheuren vertonen. De ruitenwissers kunt u zelf controleren. |
1.1 Lichtinstallatie:Zij de koplampen gelijk fel? Elk niet-functionerende lamp moet worden vervangen. In de richtingaanwijzers mag geen water staan. Bijzonder heikel zijn de 15 jaar geleden in de mode geraakte plexiglazen koplampbehuizingen. Deze worden mettertijd dof en zo sterk bekrast dat ze nauwelijks nog licht doorlaten. Hier helpt enkel vervanging of een grondige polijstbeurt. De accessoirehandel heeft dit probleem inmiddels onderkend en biedt passende polijstsets aan. Daarmee kunt u in ongeveer 2 uur werktijd de koplampen zelf opwaarderen. Dat is altijd de moeite waard en aanzienlijk goedkoper dan nieuwe aanschaf. Barsten of scheuren mag de afdekking niet vertonen. In dat geval eist de APK vervanging. |
1.2 Roestschade:De grote vijand bij de APK heet roest. De APK moet “vooruitziend” oordelen. Ook wanneer een roestplek aan dragende onderdelen op het moment van keuring nog niet doorgeroest is, kan de APK een keuringsvignet weigeren. Dit geldt met name vooral wanneer kan worden verwacht dat het doorroesten binnen de komende maanden zal plaatsvinden. Daarom: slijpen, plamuren en lakken, zodat elk gevaar voor doorroesten is voorkomen. Wanneer bodemplaten, drempels of draagbalken reeds aangevreten zijn door roest, helpt alleen professioneel lassen. Laat dit altijd door een vakgarage uitvoeren. Niet elke roestschade aan de auto kan worden verholpen. De vaklui in de garage kunnen u precies zeggen of laswerkzaamheden aan de auto de moeite nog waard zijn. |
1.3 Banden grondig checkenControleer de banden eerst op zicht. Ze moeten een profieldiepte van minstens 1,6 millimeter hebben. Dat is ongeveer de helft van de goudkleurige rand van een 1-euromunt. Aanbevolen wordt echter een profieldiepte van 2 – 3 millimeter. De banden mogen geen scheuren, bulten of sneeën vertonen, en natuurlijk ook geen vreemde elementen zoals schroeven of spijkers. Bij deuken in de velg wordt de APK wantrouwig. Hier is meestal ook sprake van schade aan de besturing. Ook een vaak voorkomend mankement: aan de wagen zitten de verkeerde banden gemonteerd. Een blik in het registratiedocument verschaft informatie over welke banden voor de auto voorzien zijn. Opgepast: Vanaf november 2014 is voor nieuwe wagens een bandendrukcontrolesysteem verplicht. Daarbij hoort in elke velg een passende sensor. Alhoewel men deze sensoren van buitenaf niet altijd ziet, heeft de APK middelen en wegen om vast te stellen of de sensoren voorhanden zijn. |
1.4 Lekken opsporenStart nu de motor en geef krachtig gas. Brult de uitlaat hard? Dan is de volgende stap een meer nauwkeurige inspectie. Open de motorkap en inspecteer de motor. Lekkend koelmiddel, kapotte tanks van remvloeistof, koelwater of wiswater moeten gerepareerd of vervangen worden. De motor mag niet naar benzine ruiken of dit duidelijk verliezen. Laat de motor verder draaien en bekijk de uitlaatgassen. Wanneer de motor warm is, duidt witte of blauwe rook op een diepere schade. De uitstootcontrole wordt in dit geval niet gehaald, hetgeen ook een weigering van het keuringsvignet betekent. Bijzonder relevant is hier natuurlijk de olie. Hiervoor dient u de motor vóór de eigen inspectie grondig te spoelen. Na de spoeling rijdt u 20 kilometer. Nu kunt u vaststellen of en waar de motorolie lekt. Voor de APK is er geen “gering olieverlies”. Wanneer de auto smeerstof of andere vloeistoffen verliest, is hij niet meer verkeersdeugdelijk en het vignet wordt geweigerd. Verhelp daarom alle mankementen die lekkage veroorzaken. Opgepast: de batterij moet minstens aan de positieve pool (rode kabel) een afdekking bezitten. Ontbreekt deze, riskeert u bij politiecontrole een boete en een punt in uw rijbewijs. |
2. Op de hefbrug2.1 Een auto toont zijn ware gezicht pas van onderenHier kunt u zien, hoe groot de roestschade is. Bekijk nu ook de uitlaat nauwkeurig. Ook wanneer deze een “gezonde” indruk maakt, zijn kleine beschadigingen aan de kleine plekken van roet goed te herkennen. Afhankelijk van materiaaldikte kunt u hier laten lassen. Nu gaat u onder de vooras en schudt aan het wiel. Dat mag zich alleen in de richting van de stuurhoek laten bewegen. Alles wat aan deze plek ratelt of klappert betekent het einde bij de APK. In het bijzonder zijn dan de askogels betroffen. Deze zijn niet heel duur ter vervanging en daarom is er geen reden voor paniek. Het moet echter wel vóór de keuring gebeuren. |
2.2 De remmen zijn het belangrijkste bij de APK-keuringDeze moeten correct functioneren. Dit controleert u het best door een meestal kostenloze remmentest. Een niet-functionerende rem kan veel oorzaken hebben. Door middel van een test krijgt u precieze informatie over de toestand van uw schijven, voeringen en remklauwen. Tenslotte kijkt u ook nog naar de leidingen van brandsstof en de remmen. Alles wat hier verroest, gescheurd, lek of niet mooi is, moet worden vervangen. |
De details niet vergeten
Wanneer u nu met een gerust geweten naar de APK-keuring wilt rijden, let op de details: de verkeersdriehoek, een goedgekeurde verbandtrommel en waarschuwingsvest moeten aan boord zijn. Wanneer u vanwege dergelijke redenen moet terugkomen, is dat heel irritant. Een geslaagde keuring is daarentegen altijd een reden tot vreugde.
Foto: bbernard, Levent Konuk, perfectlab, CHIEW, Casper1774 Studio, Corepics VOF, ND700, Tyler Olson / shutterstock.com