00#
19-4967

Lambdasonde (NOx, O2) voor jouw auto

Voertuig selecteren
Zoeken
Lambdasonde (NOx, O2) vóór katalysator - de best mogelijke kwaliteit van elk individueel product

NOx-sensor van toonaangevende fabrikanten

  • BOSCH Lambdasonde (NOx, O2) ervaring
  • FEBI BILSTEIN Lambdasonde (NOx, O2) ervaring
  • SKF Lambdasonde (NOx, O2) ervaring
  • NGK Lambdasonde (NOx, O2) ervaring
  • VALEO Lambdasonde (NOx, O2) ervaring
  • TOPRAN Lambdasonde (NOx, O2) ervaring
  • SWAG Lambdasonde (NOx, O2) ervaring
  • METZGER Lambdasonde (NOx, O2) ervaring
  • Koop hier aan de beste prijs JP GROUP NOx-sensor
  • Koop hier aan de beste prijs JOHNS NOx-sensor
  • Koop hier aan de beste prijs HELLA NOx-sensor
  • Koop hier aan de beste prijs JAPANPARTS NOx-sensor
  • Koop hier aan de beste prijs DENSO NOx-sensor
  • Koop hier aan de beste prijs DELPHI NOx-sensor
  • Koop hier aan de beste prijs MEAT & DORIA NOx-sensor
  • Koop hier aan de beste prijs VEMO NOx-sensor
  • BERU
  • BLUE PRINT
  • HERTH+BUSS JAKOPARTS
  • MAGNETI MARELLI

Lambdasonde (NOx, O2) defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging

Klein onderdeel, groot effect

Ook al is de lambdasonde, wiens correcte naam tegenwoordig regelsonde luidt, niet bijzonder groot, hij is in hoge mate voor de prestatie en efficiëntie van de motor verantwoordelijk, daar enkel bij de juiste meetwaarden de mengverhouding van benzine en lucht correct wordt ingesteld. Wie een defect negeert, is niet alleen een milieuzondaar omdat uitstootwaarden niet langer binnen de toegelaten norm vallen, maar is ook behoorlijk duur uit omdat de motor veel meer brandstof nodig heeft.

Feiten over de lambdasonde in een overzicht:

Waar vindt u de regelsonde?

  • De lambdasonde of regelsonde zit in een houder aan de onderkant van de auto direct vóór de katalysator. Ook erachter kan een sonde geplaatst zijn. Dit is dan de diagnosesonde. Bij sommige auto's zit hij in een soort behuizing, meestal ligt hij vrij en is goed herkenbaar.

Hoe functioneert hij?

  • De sonde zit direct in de stroom van het uitlaatgas die door een zirconium-membraan en een Nernst-cel (van Walther Nernst) wordt geleid. Het aantal zuurstofmoleculen wordt met de actuele omgevingslucht vergeleken om de verhouding verbrandingslucht te bepalen. Deze waarde wordt in vaktermen "lambdawaarde" genoemd.

Wat gebeurt bij een defect?

  • Eerst stijgt het brandstofverbruik en daalt de motorprestatie.
  • Aanvankelijk mogelijkerwijs onmerkbaar, later echter steeds drastischer.
  • Steeds vaker stottert de motor of valt hij uit.
  • Klopt de verhouding helemaal niet meer, gaat het motorcontrolelampje branden.
  • In extreme gevallen slaat de motor af of kan hij slechts nog met moeite worden gestart.

Mogelijke oorzaken

  • De meeste regelsondes hebben vroeg of laat met normale materiaalveroudering te kampen. Deeltjes veroorzaken dichtslibbing van het membraan en de Nernst-cel, en de meetprestatie daalt.
  • Mechanische belasting kan de lambdasensor ook vernielen wanneer de auto te ver doorveert.
  • Elektrische schade door kortsluiting of een defecte kabel kan de sonde compleet laten uitvallen.

Naar de garage of zelf vervangen?

  • Bij oudere wagens tot halfweg jaren 2000 kan de vervanging mits aanwezige hefbrug zonder problemen zelfstandig worden ondernomen.
  • Bij nieuwere auto's heeft u een speciale ringvormige aansluiting nodig of moet de kabel bij de montage doorgesneden en opnieuw verbonden worden.
  • Na installatie moet u sowieso altijd naar de garage om de foutopslag te laten wissen en de software te initialiseren.

Met kapotte lambdasensor rondrijden

Diegene die het klaarspeelt, de symptomen te negeren (wat moeilijk is) en met een kapotte lambdasensor blijft rondrijden, zal bij een mogelijke verkeerscontrole of de APK-keuring het nodige beleven omdat een auto alleen voor het verkeer is toegelaten wanneer de uitstootwaarden kloppen en aan de norm voldoen. Wanneer opzettelijke nalatigheid wordt bewezen, zijn zelfs boetes wegens belastingontduiking denkbaar.

Verschillen tussen vervangingsonderdelen

Twee verschillende versies zijn momenteel op de markt verkrijgbaar en worden door autofabrikanten gebruikt:

  • Bij de conventionele lambdasonde, ook wel sprongsensor genoemd, wordt gebruikt gemaakt van de elektrische spanningsverandering om het resterende zuurstofgehalte te meten. Daarvoor heeft de sonde een werkingstemperatuur van ongeveer 350ᵒC nodig. Het metingsspectrum is eerder klein en niet voor alle soorten motor geschikt.
  • De breedbandsonde is de moderne versie van de lambdasonde. Zijn meetspectrum is breder en de sensor is geschikt voor benzine-, diesel- en zelfs gasmotoren. Moderne wagens hebben vaak meerdere (differentiaalmeting) van deze breedbandsensoren geïnstalleerd.

Beide soorten kunnen zowel als vingersonde als ook als planaire sonde zijn uitgevoerd. De eerstgenoemde is wat steviger omdat aan de behuizing vaak een beschermingsbuis is aangebracht die de sonde tegen verbrandingsresidu en condensvocht beschermt. Laatstgenoemde warmt sneller op, is daarentegen minder bestendig.

Met welke kosten moet rekening worden gehouden

Als bestuurder heeft u nauwelijks invloed op de levensduur van de lambdasonde en moet u op de gegevens van de fabrikant vertrouwen. Die liggen bij goedkope produkten ongeveer bij 160.000 gereden kilometer, bij hoogwaardige vervangingsonderdelen bij tot wel 250.000 kilometer. Ook het prijsscala is breed, begint al bij 50 EUR en kan tot ver boven de 100 EUR stijgen. Wie voor een premium-produkt kiest, kan uitstootwaarden en benzineverbruik aanzienlijk verbeteren. Is de prijs u daarvoor te hoog, moet u toch eens een kijkje in onze shop nemen. Hier vindt u alle soorten lambdasensoren voor een groot aantal auto's aan prijzen die over het algemeen duidelijk onder de aanbeveling van de fabrikanten liggen.


Bestseller: de populairste artikelen in de hoofdcategorie
Lambdasonde
Lambda sensor BOSCH 0 258 986 507
  • Aantal leidingen: 4
  • Vervangen na [km]: 160000
  • Aansluiting/Klemmen: evt. stekkeraansluiting aanpassen
  • Conditie:  Geheel nieuw
0 258 986 507 BOSCH Lambda sensor auto prijs
BOSCH | 0 258 986 507
57,42 €
Conditie:  Geheel nieuw
Lambdasonde
NOx-sensor RIDEX 3922L0008
  • Lambdasonde: Verwarmd
  • Kabellengte [mm]: 520
  • Geleidingswaarde: 4
  • Aantal aansluitingen: 4
  • Buitendraad [mm]: M18 x 1,5
  • Connectorhuisvorm: Ovaal
  • Connectorhuisuitvoering: Connectorhuis
  • Uitvoering leidingisolatie: Isolatie van vezelvlechtwerk met siliconencoating
  • Conditie:  Geheel nieuw
3922L0008 RIDEX NOx-sensor auto prijs
RIDEX | 3922L0008
35,87 €
(Prijs per stuk)
Conditie:  Geheel nieuw
Lambdasonde
O2-sensor RIDEX 3922L0095
  • Lambdasonde: Verwarmd
  • Schroefdraadmaat: M18x1,5
  • Kabellengte [mm]: 480
  • Aantal contacten: 4
  • Aantal aansluitingen: 4
  • Connectorhuisvorm: rechthoekig
  • Uitvoering leidingisolatie: Isolatie van vezelvlechtwerk met siliconencoating
  • Conditie:  Geheel nieuw
3922L0095 RIDEX O2-sensor auto prijs
RIDEX | 3922L0095
32,65 €
Conditie:  Geheel nieuw
Lambdasonde
Lambdasonde RIDEX 3922L0229
  • Lambdasonde: Verwarmd
  • Schroefdraadmaat: M18x1,5
  • Kabellengte [mm]: 480
  • Aantal leidingen: 4
  • aanvullende informatie: Universeel
  • Aanvullende artikelen / Aanvullende info 2: Zonder stekker
  • Aansluiting/Klemmen: evt. stekkeraansluiting aanpassen
  • Aanvullend artikel / aanvullende informatie: Met knijpverbinder, met montage-/bevestigingsmateriaal
  • Uitvoering leidingisolatie: Isolatie van vezelvlechtwerk met siliconencoating
  • Conditie:  Geheel nieuw
3922L0229 RIDEX Lambdasonde auto prijs
RIDEX | 3922L0229
44,78 €
Conditie:  Geheel nieuw
Lambdasonde
Sonda lambda NTY ESL-AU-011
  • Lambdasonde: Regelsonde, Schroefdraad vooraf ingevet
  • Inbouwplaats: voor katalysator
  • Aantal leidingen: 4
  • Serienummer: ESL-AU-011
  • Conditie:  Geheel nieuw
ESL-AU-011 NTY Sonda lambda auto prijs
NTY | ESL-AU-011
29,43 €
Conditie:  Geheel nieuw
Lambdasonde
Lambda sonde NTY ESL-PL-007
  • Lambdasonde: Regelsonde, Schroefdraad vooraf ingevet
  • Inbouwplaats: voor katalysator
  • Serienummer: ESL-PL-007
  • Conditie:  Geheel nieuw
ESL-PL-007 NTY Lambda sonde auto prijs
NTY | ESL-PL-007
29,95 €
Conditie:  Geheel nieuw
Lambdasonde
Lambdasonde sensor RIDEX 3922L0676
  • Lambdasonde: Verwarmd
  • Schroefdraadmaat: M18x1,5
  • Kabellengte [mm]: 165
  • Aantal contacten: 6
  • Aantal leidingen: 5
  • Connectorhuisvorm: D-vorm
  • Uitvoering leidingisolatie: Isolatie van vezelvlechtwerk met siliconencoating
  • Conditie:  Geheel nieuw
3922L0676 RIDEX Lambdasonde sensor auto prijs
RIDEX | 3922L0676
69,12 €
Conditie:  Geheel nieuw
Steeksleutelinzet, lam...
Regelsonde YATO YT-1753
  • Materiaal: Chroom-Molybdeenstaal
  • Sleutelwijdte: 22
YT-1753 YATO Regelsonde auto prijs
YATO | YT-1753
5,47 €
Lambdasonde
Lambdasonde (NOx, O2) BOSCH 0 258 003 477
  • Totale lengte [mm]: 320
  • Aantal leidingen: 4
  • Vervangen na [km]: 160000
  • Ook als universeel artikelnummer beschikbaar, zie art nr.: 0258986505
  • Conditie:  Geheel nieuw
0 258 003 477 BOSCH Lambdasonde (NOx, O2) auto prijs
BOSCH | 0 258 003 477
78,95 €
Conditie:  Geheel nieuw
Lambdasonde
Lambda sensor RIDEX 3922L0072
  • Lambdasonde: Verwarmd
  • Schroefdraadmaat: M18x1,5
  • Kabellengte [mm]: 300
  • Geleidingswaarde: 4
  • Aantal aansluitingen: 4
  • Connectorhuisvorm: rechthoekig
  • Uitvoering leidingisolatie: Isolatie van vezelvlechtwerk met siliconencoating
  • Conditie:  Geheel nieuw
3922L0072 RIDEX Lambda sensor auto prijs
RIDEX | 3922L0072
30,13 €
(Prijs per stuk)
Conditie:  Geheel nieuw
Lambdasonde
NOx-sensor RIDEX 3922L0194
  • Lambdasonde: Verwarmd
  • Schroefdraadmaat: M18x1,5
  • Kabellengte [mm]: 780
  • Aantal contacten: 6
  • Aantal leidingen: 5
  • Connectorhuisvorm: D-vorm
  • Montage/demontage door vakmensen vereist!
  • Uitvoering leidingisolatie: Isolatie van vezelvlechtwerk met siliconencoating
  • Conditie:  Geheel nieuw
3922L0194 RIDEX NOx-sensor auto prijs
RIDEX | 3922L0194
64,22 €
Conditie:  Geheel nieuw
Steeksleutelinzet, lam...
O2-sensor YATO YT-1754
  • Materiaal: Chroom-vanadium staal
  • Sleutelwijdte: 22
YT-1754 YATO O2-sensor auto prijs
YATO | YT-1754
6,77 €