0

0.00

#

Turbocompressor (turbocharger) voor uw voertuig

Selecteer uw voertuig

Op Kenteken

Turbocompressor (turbocharger) - de best mogelijke kwaliteit van elk individueel product

Turbocompressor van toonaangevende fabrikanten

  • FEBI BILSTEIN Turbocompressor (turbocharger)
  • VAICO Turbocompressor (turbocharger)
  • TOPRAN Turbocompressor (turbocharger)
  • METZGER Turbocompressor (turbocharger)
  • JP GROUP Turbocompressor (turbocharger)
  • JAPANPARTS Turbocompressor (turbocharger)
  • DELPHI Turbocompressor (turbocharger)
  • MAHLE ORIGINAL Turbocompressor (turbocharger)
  • Koop hier aan de beste prijs MEAT & DORIA Turbocompressor
  • Koop hier aan de beste prijs VEMO Turbocompressor
  • Koop hier aan de beste prijs MAGNETI MARELLI Turbocompressor
  • Koop hier aan de beste prijs AKS DASIS Turbocompressor
  • Koop hier aan de beste prijs PIERBURG Turbocompressor
  • Koop hier aan de beste prijs ERA Turbocompressor
  • Koop hier aan de beste prijs BUGIAD Turbocompressor
  • Koop hier aan de beste prijs ASHIKA Turbocompressor
  • Continental
  • SIDAT
  • TRUCKTEC AUTOMOTIVE
  • ALANKO

Turbocompressor (turbocharger) defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging

Betere prestatie & verhoogde brandstofefficiëntie met de turbolader

De turbolader (ook wel turbocharger genoemd) is een klein in de motor geïnstalleerd onderdeel dat voor extra luchttoevoer zorgt teneinde de verbranding te verbeteren. Alhoewel het een eenvoudig component betreft, staat de turbolader onder hoge belasting. Defecten treden op als gevolg van verkeerd onderhoud. De vervanging kan een dure grap worden.

Functie en constructie van de turbolader

De turbolader is een turbine die in beweging wordt gezet door de stroom uitlaatgas en bestaat uit een doos met twee schoepenwielen erin, die met een gewone as zijn verbonden. De aangedreven kant van de dubbele turbine wordt in beweging gezet door de uitstoot van de motor. De operationele kant is verbonden met het inlaatspruitstuk. De turbolader gebruikt de energie van de hete uitstoot om de toevoer van lucht naar de motor op te voeren.

Meer lucht = betere ontsteking

Een benzine- of dieselmotor ontleent zijn aandrijvingskracht aan verbranding. Een ontvlambar gas wordt samengedrukt en ontstoken. Een hogere hoeveelheid zuurstof in het gasmengsel veroorzaakt een meer volledige verbranding van koolwaterstoffen in de geïnjecteerde brandstof. Er zijn verschillende methoden voor het opvoeren van de hoeveelheid lucht. De meest eenvoudige weg is de intercooler, die de lucht koelt en samendrukt. De intercooler is een eenvoudig en stevig component. Racewagens hebben vaak inschakelbare compressoren, elektrisch aangedreven of verbonden met de motor via een riemaandrijving. Ze bieden variabele en verhoogde compressie van de luchttoevoer. Een alternatieve optie is de zogenaamde G-lader, die aangedreven wordt door de krukas. Behalve Volkswagen koos geen andere autofabrikant voor deze optie. De meest voor de hand liggende oplossing blijft de turbolader.

Waarom geen zuurstofinjectie?

Iedereen die weleens een snijbrander heeft gebruikt, weet hoe destructief pure zuurstof kan zijn op metaal. Direct injectie van zuurstof is geen optie omdat de ontbrandingstemperatuur veel te hoog zou oplopen. Een paar seconden van uiterste prestatie zouden de motor in een gloeiende klont schroot veranderen. Het opvoeren van de prestatie door luchtcompressie moet altijd nauwkeurig berekend worden.

Defecten van de turbolader

Met deugdelijk onderhoud gaat de turbolader lang mee, in de meeste gevallen een heel autoleven op voorwaarde dat de gebruiker de onderhoudshandleiding volgt. De turbolader bestaat uit een dubbele turbine die meer dan tienduizend omwentelingen per minuut maakt, hetgeen hem laat gloeien. De meeste defecten ontstaan door binnendringende objecten. Een lekkend inlaatspruitstuk of een een verouderde luchtfilter laten stofdeeltjes in de turbolader terechtkomen. Zelfs het kleinste stofkorreltje is dan een projectiel dat stukjes van de schoepen afschiet. Kapotte schoepen laten de turbolader onregelmatig draaien, hetgeen in schade aan het lager en de pakkingen resulteert. Vroeger of later dringen uitlaatgassen en olie aan de aandrijfkant binnen, waarlangs het naar de verbrandingskamer wordt teruggeleid. Een defecte turbolader vertoont de volgende symptomen:

  • sterke rookontwikkeling uit de uitlaat
  • verminderde motorprestatie
  • zijn typische geluid blijft uit
  • lekkende olie.

Een turbolader kan niet worden gerepareerd. In de meeste gevallen rest enkel de vervanging. In weerwil van de hoge kosten voor het component is het altijd raadzaam een nieuwe turbolader te gebruiken. U kent de geschiedenis van een gebruikte turbolader niet en hij zou in een eerder stadium wel eens schade kunnen hebben opgelopen. De installatie van een turbolader is een tamelijk precaire aangelegenheid en wanneer u een tweedehands onderdeel inbouwt, loopt u het risico al het werk voor niets te doen.

Kosten voor een turbolader

Een nieuwe turbolader kost minstens 500 euro. Veel vaker beginnen de prijzen bij 700 euro. Afhankelijk van het automodel zou een turbolader zelfs 3.000 euro of meer kunnen kosten. Reparatie en regeneratie van een oude turbolader behoren tot de eventuele mogelijkheden. Dit is echter een geval voor een vakgarage. U kunt dan wel gauw een paar honderd euro besparen.

Bestseller: de populairste artikelen in de hoofdcategorie

  • Binnenwerk, turbocharger
    MEAT & DORIA Binnenwerk, turbocharger 60008 aan gunstige prijs
    MEAT & DORIA | 60008
    131,64 € -15% 154,87 € Bespaar: 15% Conditie:  Geheel nieuw
  • Binnenwerk, turbocharger
    MEAT & DORIA Binnenwerk, turbocharger 60032 aan gunstige prijs
    MEAT & DORIA | 60032
    139,06 € -15% 163,60 € Bespaar: 15% Conditie:  Geheel nieuw
  • Turbocharger
    ALANKO Turbocharger 11900175 aan gunstige prijs
    ALANKO | 11900175
    432,72 € -15% 509,08 € Bespaar: 15% Conditie:  Gereviseerd
  • Turbocharger
    ALANKO Turbocharger 10900169 aan gunstige prijs
    ALANKO | 10900169
    487,00 € -15% 572,94 € Bespaar: 15% Conditie:  Geheel nieuw
  • Turbocharger
    ALANKO Turbocharger 11900036 aan gunstige prijs
    ALANKO | 11900036
    293,63 € -15% 345,45 € Bespaar: 15% Conditie:  Gereviseerd
  • Reparatieset, turbolader
    MOTAIR Reparatieset, turbolader 455001 aan gunstige prijs
    MOTAIR | 455001
    177,71 € -15% 209,07 € Bespaar: 15% Conditie:  Geheel nieuw
  • Turbocharger
    RIDEX Turbocharger 2234C0002 aan gunstige prijs
    RIDEX | 2234C0002
    310,72 € -15% 365,55 € Bespaar: 15% Conditie:  Geheel nieuw
  • Turbocharger
    STARK Turbocharger SKCT-1190005 aan gunstige prijs
    STARK | SKCT-1190005
    250,32 € -15% 294,49 € Bespaar: 15% Conditie:  Geheel nieuw
  • Turbocharger
    ALANKO Turbocharger 11900169 aan gunstige prijs
    ALANKO | 11900169
    432,72 € -15% 509,08 € Bespaar: 15% Conditie:  Gereviseerd
  • Turbocharger
    ALANKO Turbocharger 11900051 aan gunstige prijs
    ALANKO | 11900051
    335,97 € -15% 395,26 € Bespaar: 15% Conditie:  Gereviseerd
  • Turbocharger
    AKS DASIS Turbocharger 095009N aan gunstige prijs
    AKS DASIS | 095009N
    403,38 € -15% 474,56 € Bespaar: 15% Conditie:  Geheel nieuw
  • Turbocharger
    ALANKO Turbocharger 11900182 aan gunstige prijs
    ALANKO | 11900182
    432,72 € -15% 509,08 € Bespaar: 15% Conditie:  Gereviseerd