00#
79-4349

Turbo voor jouw auto

Voertuig selecteren
Zoeken
Turbo - de best mogelijke kwaliteit van elk individueel product

Turbolader van toonaangevende fabrikanten

  • FEBI BILSTEIN Turbo ervaring
  • MAPCO Turbo ervaring
  • VAICO Turbo ervaring
  • TOPRAN Turbo ervaring
  • SWAG Turbo ervaring
  • METZGER Turbo ervaring
  • JP GROUP Turbo ervaring
  • HELLA Turbo ervaring
  • Koop hier aan de beste prijs JAPANPARTS Turbolader
  • Koop hier aan de beste prijs DELPHI Turbolader
  • Koop hier aan de beste prijs MAHLE ORIGINAL Turbolader
  • Koop hier aan de beste prijs MEAT & DORIA Turbolader
  • Koop hier aan de beste prijs VEMO Turbolader
  • Koop hier aan de beste prijs BLUE PRINT Turbolader
  • Koop hier aan de beste prijs DIEDERICHS Turbolader
  • Koop hier aan de beste prijs MAGNETI MARELLI Turbolader
  • SASIC
  • TRISCAN
  • AKS DASIS
  • PIERBURG

Turbo defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging

Betere prestatie & verhoogde brandstofefficiëntie met de turbolader

De turbolader (ook wel turbocharger genoemd) is een klein in de motor geïnstalleerd onderdeel dat voor extra luchttoevoer zorgt teneinde de verbranding te verbeteren. Alhoewel het een eenvoudig component betreft, staat de turbolader onder hoge belasting. Defecten treden op als gevolg van verkeerd onderhoud. De vervanging kan een dure grap worden.

Functie en constructie van de turbolader

De turbolader is een turbine die in beweging wordt gezet door de stroom uitlaatgas en bestaat uit een doos met twee schoepenwielen erin, die met een gewone as zijn verbonden. De aangedreven kant van de dubbele turbine wordt in beweging gezet door de uitstoot van de motor. De operationele kant is verbonden met het inlaatspruitstuk. De turbolader gebruikt de energie van de hete uitstoot om de toevoer van lucht naar de motor op te voeren.

Meer lucht = betere ontsteking

Een benzine- of dieselmotor ontleent zijn aandrijvingskracht aan verbranding. Een ontvlambar gas wordt samengedrukt en ontstoken. Een hogere hoeveelheid zuurstof in het gasmengsel veroorzaakt een meer volledige verbranding van koolwaterstoffen in de geïnjecteerde brandstof. Er zijn verschillende methoden voor het opvoeren van de hoeveelheid lucht. De meest eenvoudige weg is de intercooler, die de lucht koelt en samendrukt. De intercooler is een eenvoudig en stevig component. Racewagens hebben vaak inschakelbare compressoren, elektrisch aangedreven of verbonden met de motor via een riemaandrijving. Ze bieden variabele en verhoogde compressie van de luchttoevoer. Een alternatieve optie is de zogenaamde G-lader, die aangedreven wordt door de krukas. Behalve Volkswagen koos geen andere autofabrikant voor deze optie. De meest voor de hand liggende oplossing blijft de turbolader.

Waarom geen zuurstofinjectie?

Iedereen die weleens een snijbrander heeft gebruikt, weet hoe destructief pure zuurstof kan zijn op metaal. Direct injectie van zuurstof is geen optie omdat de ontbrandingstemperatuur veel te hoog zou oplopen. Een paar seconden van uiterste prestatie zouden de motor in een gloeiende klont schroot veranderen. Het opvoeren van de prestatie door luchtcompressie moet altijd nauwkeurig berekend worden.

Defecten van de turbolader

Met deugdelijk onderhoud gaat de turbolader lang mee, in de meeste gevallen een heel autoleven op voorwaarde dat de gebruiker de onderhoudshandleiding volgt. De turbolader bestaat uit een dubbele turbine die meer dan tienduizend omwentelingen per minuut maakt, hetgeen hem laat gloeien. De meeste defecten ontstaan door binnendringende objecten. Een lekkend inlaatspruitstuk of een een verouderde luchtfilter laten stofdeeltjes in de turbolader terechtkomen. Zelfs het kleinste stofkorreltje is dan een projectiel dat stukjes van de schoepen afschiet. Kapotte schoepen laten de turbolader onregelmatig draaien, hetgeen in schade aan het lager en de pakkingen resulteert. Vroeger of later dringen uitlaatgassen en olie aan de aandrijfkant binnen, waarlangs het naar de verbrandingskamer wordt teruggeleid. Een defecte turbolader vertoont de volgende symptomen:

  • sterke rookontwikkeling uit de uitlaat
  • verminderde motorprestatie
  • zijn typische geluid blijft uit
  • lekkende olie.

Een turbolader kan niet worden gerepareerd. In de meeste gevallen rest enkel de vervanging. In weerwil van de hoge kosten voor het component is het altijd raadzaam een nieuwe turbolader te gebruiken. U kent de geschiedenis van een gebruikte turbolader niet en hij zou in een eerder stadium wel eens schade kunnen hebben opgelopen. De installatie van een turbolader is een tamelijk precaire aangelegenheid en wanneer u een tweedehands onderdeel inbouwt, loopt u het risico al het werk voor niets te doen.

Kosten voor een turbolader

Een nieuwe turbolader kost minstens 500 euro. Veel vaker beginnen de prijzen bij 700 euro. Afhankelijk van het automodel zou een turbolader zelfs 3.000 euro of meer kunnen kosten. Reparatie en regeneratie van een oude turbolader behoren tot de eventuele mogelijkheden. Dit is echter een geval voor een vakgarage. U kunt dan wel gauw een paar honderd euro besparen.


Bestseller: de populairste artikelen in de hoofdcategorie
Turbocharger
Turbocharger BR Turbo BRTX7526
  • laadtype: Turbo
  • Kwaliteit: New
  • Aanvullend artikel / aanvullende informatie: incl. Magnetische koppeling
  • Conditie:  Geheel nieuw
BRTX7526 BR Turbo Turbocharger auto prijs
BR Turbo | BRTX7526
406,69 €
Conditie:  Geheel nieuw
Turbocharger
Turbolader BR Turbo 753420-5001RS
  • laadtype: Turbo
  • Kwaliteit: Remanufactured
  • Conditie:  Gereviseerd
753420-5001RS BR Turbo Turbolader auto prijs
BR Turbo | 753420-5001RS
322,64 €
Conditie:  Gereviseerd
Turbocharger
Turbochargers GARRETT 753420-5006S
  • Werkwijze: Pneumatisch
  • Brandstoftype: Diesel
  • laadtype: Uitlaatgasturbo, Turbolader/Compressor, Turbolader/laadluchtkoeler, VTG lader
  • Emissienorm: Euro 4
  • Aanvullend artikel / aanvullende informatie: incl. Magnetische koppeling
  • Conditie:  Geheel nieuw
753420-5006S GARRETT Turbochargers auto prijs
GARRETT | 753420-5006S
730,46 €
Conditie:  Geheel nieuw
Turbocharger
Turbocompressor BR Turbo BRT6594
  • laadtype: Turbo
  • Kwaliteit: New
  • Aanvullend artikel / aanvullende informatie: incl. Magnetische koppeling
  • Conditie:  Geheel nieuw
BRT6594 BR Turbo Turbocompressor auto prijs
BR Turbo | BRT6594
322,64 €
Conditie:  Geheel nieuw
Turbocharger
Uitlaatgasturbo RIDEX REMAN 2234C0184R
  • Werkwijze: Pneumatisch
  • laadtype: Uitlaatgasturbo
  • Type koeling: oliegekoeld
  • Aanvullend artikel / aanvullende informatie: zonder elektrische luchtcirculatieklep, Met pakkingen
  • Aanvullende artikelen / Aanvullende info 2: Zonder uitlaatbocht
  • Emissienorm: Euro 4
  • Uitlaatsysteem: voor voertuigen met standaard roetpartikelfilter
  • Gewicht [g]: 5900
  • Hoeveelheid: Stuk
  • Let op technische data
  • Materiaal: Aluminium, Staal
  • Conditie:  Gereviseerd
2234C0184R RIDEX REMAN Uitlaatgasturbo auto prijs
RIDEX REMAN | 2234C0184R
308,94 €
Conditie:  Gereviseerd
Turbocharger
Turbo RIDEX 2234C0002
  • laadtype: Uitlaatgasturbo
  • Aanvullend artikel / aanvullende informatie: incl. Magnetische koppeling
  • Hoeveelheid: Stuk
  • Emissienorm: Euro 2, Euro 3
  • Werkwijze: Onderdruk gestuurd
  • brandstoftoevoer: Common rail
  • Materiaal: Staal, Aluminium
  • Conditie:  Geheel nieuw
2234C0002 RIDEX Turbo auto prijs
RIDEX | 2234C0002
222,79 €
(Prijs per stuk)
Conditie:  Geheel nieuw
Turbocharger
Turbocharger RIDEX 2234C0022
  • laadtype: Uitlaatgasturbo
  • Aanvullend artikel / aanvullende informatie: Met montagemateriaal, incl. Magnetische koppeling
  • Type koeling: Luchtgekoeld
  • Werkwijze: Onderdruk gestuurd
  • Materiaal: Staal, Aluminium
  • Conditie:  Geheel nieuw
2234C0022 RIDEX Turbocharger auto prijs
RIDEX | 2234C0022
390,65 €
Conditie:  Geheel nieuw
Turbocharger
Turbolader RIDEX 2234C0014
  • laadtype: Turbo
  • Aanvullend artikel / aanvullende informatie: incl. Magnetische koppeling
  • Werkwijze: Pneumatisch
  • Conditie:  Geheel nieuw
2234C0014 RIDEX Turbolader auto prijs
RIDEX | 2234C0014
248,78 €
(Prijs per stuk)
Conditie:  Geheel nieuw
Turbocharger
Turbochargers ALANKO 10901434
  • Let op technische data
  • Nieuw onderdeel
  • laadtype: Uitlaatgasturbo
  • Hoeveelheid: Stuk
  • Aanvullend artikel / aanvullende informatie: incl. Magnetische koppeling, Met montagemateriaal
  • Brandstoftype: Diesel
  • Kwaliteit: Neuteil
  • Conditie:  Geheel nieuw
10901434 ALANKO Turbochargers auto prijs
ALANKO | 10901434
810,34 €
Conditie:  Geheel nieuw
Turbocharger
Turbocompressor RIDEX 2234C0184
  • Werkwijze: Pneumatisch
  • laadtype: Uitlaatgasturbo
  • Type koeling: oliegekoeld
  • Aanvullend artikel / aanvullende informatie: zonder elektrische luchtcirculatieklep, Met pakkingen
  • Aanvullende artikelen / Aanvullende info 2: Zonder uitlaatbocht
  • Emissienorm: Euro 4
  • Uitlaatsysteem: voor voertuigen met standaard roetpartikelfilter
  • Gewicht [g]: 5900
  • Hoeveelheid: Stuk
  • Let op technische data
  • Materiaal: Aluminium, Staal
  • Conditie:  Geheel nieuw
2234C0184 RIDEX Turbocompressor auto prijs
RIDEX | 2234C0184
419,16 €
Conditie:  Geheel nieuw
Turbocharger
Uitlaatgasturbo ALANKO 10901149
  • Nieuw onderdeel
  • Lees de montagehandleiding
  • laadtype: Uitlaatgasturbo
  • Aanvullend artikel / aanvullende informatie: incl. Magnetische koppeling
  • Hoeveelheid: Stuk
  • Brandstoftype: Diesel
  • Kwaliteit: Neuteil
  • Conditie:  Geheel nieuw
10901149 ALANKO Uitlaatgasturbo auto prijs
ALANKO | 10901149
383,44 €
Conditie:  Geheel nieuw
Turbocharger
Turbo MAGNETI MARELLI 807101001300
  • laadtype: Turbo
  • Conditie:  Geheel nieuw
807101001300 MAGNETI MARELLI Turbo auto prijs
MAGNETI MARELLI | 8071...
234,50 €
Conditie:  Geheel nieuw