Turbo voor jouw auto
Turbochargers Voor Top automodellen
- Turbocharger VOLKSWAGEN GOLF
- Turbocharger BMW 3-serie
- Turbolader VOLKSWAGEN POLO
- BMW 5-serie
- Turbocharger OPEL ASTRA
- Turbocharger VOLKSWAGEN TRANSPORTER
- Turbolader FORD FOCUS
- AUDI A4
- Turbocharger MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Turbocharger OPEL CORSA
- Turbolader AUDI A3
- FORD FIESTA
- Turbocharger BMW 1-serie
- Turbocharger VOLKSWAGEN PASSAT
- Turbolader MERCEDES-BENZ E-Klasse
- RENAULT CLIO
- Turbocharger SEAT IBIZA
- Turbocharger SEAT LEON
- Turbolader AUDI A6
- RENAULT MEGANE
Turbo defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging
Betere prestatie & verhoogde brandstofefficiëntie met de turbolader
De turbolader (ook wel turbocharger genoemd) is een klein in de motor geïnstalleerd onderdeel dat voor extra luchttoevoer zorgt teneinde de verbranding te verbeteren. Alhoewel het een eenvoudig component betreft, staat de turbolader onder hoge belasting. Defecten treden op als gevolg van verkeerd onderhoud. De vervanging kan een dure grap worden.
Functie en constructie van de turbolader
De turbolader is een turbine die in beweging wordt gezet door de stroom uitlaatgas en bestaat uit een doos met twee schoepenwielen erin, die met een gewone as zijn verbonden. De aangedreven kant van de dubbele turbine wordt in beweging gezet door de uitstoot van de motor. De operationele kant is verbonden met het inlaatspruitstuk. De turbolader gebruikt de energie van de hete uitstoot om de toevoer van lucht naar de motor op te voeren.
Meer lucht = betere ontsteking
Een benzine- of dieselmotor ontleent zijn aandrijvingskracht aan verbranding. Een ontvlambar gas wordt samengedrukt en ontstoken. Een hogere hoeveelheid zuurstof in het gasmengsel veroorzaakt een meer volledige verbranding van koolwaterstoffen in de geïnjecteerde brandstof. Er zijn verschillende methoden voor het opvoeren van de hoeveelheid lucht. De meest eenvoudige weg is de intercooler, die de lucht koelt en samendrukt. De intercooler is een eenvoudig en stevig component. Racewagens hebben vaak inschakelbare compressoren, elektrisch aangedreven of verbonden met de motor via een riemaandrijving. Ze bieden variabele en verhoogde compressie van de luchttoevoer. Een alternatieve optie is de zogenaamde G-lader, die aangedreven wordt door de krukas. Behalve Volkswagen koos geen andere autofabrikant voor deze optie. De meest voor de hand liggende oplossing blijft de turbolader.
Waarom geen zuurstofinjectie?
Iedereen die weleens een snijbrander heeft gebruikt, weet hoe destructief pure zuurstof kan zijn op metaal. Direct injectie van zuurstof is geen optie omdat de ontbrandingstemperatuur veel te hoog zou oplopen. Een paar seconden van uiterste prestatie zouden de motor in een gloeiende klont schroot veranderen. Het opvoeren van de prestatie door luchtcompressie moet altijd nauwkeurig berekend worden.
Defecten van de turboladerMet deugdelijk onderhoud gaat de turbolader lang mee, in de meeste gevallen een heel autoleven op voorwaarde dat de gebruiker de onderhoudshandleiding volgt. De turbolader bestaat uit een dubbele turbine die meer dan tienduizend omwentelingen per minuut maakt, hetgeen hem laat gloeien. De meeste defecten ontstaan door binnendringende objecten. Een lekkend inlaatspruitstuk of een een verouderde luchtfilter laten stofdeeltjes in de turbolader terechtkomen. Zelfs het kleinste stofkorreltje is dan een projectiel dat stukjes van de schoepen afschiet. Kapotte schoepen laten de turbolader onregelmatig draaien, hetgeen in schade aan het lager en de pakkingen resulteert. Vroeger of later dringen uitlaatgassen en olie aan de aandrijfkant binnen, waarlangs het naar de verbrandingskamer wordt teruggeleid. Een defecte turbolader vertoont de volgende symptomen:
- sterke rookontwikkeling uit de uitlaat
- verminderde motorprestatie
- zijn typische geluid blijft uit
- lekkende olie.
Een turbolader kan niet worden gerepareerd. In de meeste gevallen rest enkel de vervanging. In weerwil van de hoge kosten voor het component is het altijd raadzaam een nieuwe turbolader te gebruiken. U kent de geschiedenis van een gebruikte turbolader niet en hij zou in een eerder stadium wel eens schade kunnen hebben opgelopen. De installatie van een turbolader is een tamelijk precaire aangelegenheid en wanneer u een tweedehands onderdeel inbouwt, loopt u het risico al het werk voor niets te doen.
Kosten voor een turbolader
Een nieuwe turbolader kost minstens 500 euro. Veel vaker beginnen de prijzen bij 700 euro. Afhankelijk van het automodel zou een turbolader zelfs 3.000 euro of meer kunnen kosten. Reparatie en regeneratie van een oude turbolader behoren tot de eventuele mogelijkheden. Dit is echter een geval voor een vakgarage. U kunt dan wel gauw een paar honderd euro besparen.