Bij langere ritten op de snelweg kan het stuur permanent met beide handen vasthouden vermoeiend worden. Voor de linker arm zit er aan de deur al vaak een passende ondersteuning. De rechter arm hangt echter min of meer voortdurend in de lucht. Dat zorgt op den duur voor kramp en pijn in de schouder en nek. Gelukkig heeft de accessoiremarkt dit probleem onderkend en een passende ondersteuning ontwikkeld: de middenarmsteun.
Praktisch en stevig
De middenarmsteun heeft verschillende taken. Hoogwaardige, opklapbare modellen bieden een reeks gebruiksmogelijkheden:
– steun voor de arm
– bergruimte voor kleinere spullen zoals de mobiele telefoon, sleutelbos of kleingeld
– geïntegreerde koffiebekerhouders
Uiteindelijk is een neergeklapte middenarmsteun ook een effectieve barrière voor bijrijders. Met name bij het verlenen van een lift of carpoolen kan deze afgrenzing tussen de voorste zetels voor een aangenaam veilig gevoel zorgen. Wie vaak anderen mee laat rijden, zal deze feature zeker op prijs kunnen stellen.
Constructie van een achteraf gemonteerde middenarmsteun
Voorafgaand aan aanschaf van een middenarmsteun voor achterafmontage is het raadzaam, zich in detail over het gekozen type te laten informeren. Tien euro meer kunnen hier al heel veel verschil uitmaken.
Om precies te zijn: van al te goedkope onderdelen van deze soort heeft u niet veel plezier. Meestal is de verwerking dermate slecht dat ze wiebelen, piepen, niet volledig horizontaal neerklappen of te snel verslijten.
Een slechte pasvorm hoort er meestal voor deze goedkope onderdelen ook nog eens bij.
Uiteindelijk kunnen ze makkelijk en plotseling afbreken. Dit kan met name bij hoge snelheid op de snelweg al gauw tot gevaarlijke situaties leiden.
Wanneer de fabrikant geen originele onderdelen aanbiedt, is de vakhandel het eerste adres voor een middenarmsteun voor achterafmontage. Hierbij maakt het niet uit of u een fysieke winkel in de buurt opzoekt of in het internet op zoek gaat naar een deugdelijke oplossing. Zolang u maar een gerenommeerde shop kiest, is de waarschijnlijkheid voor de aanschaf van een kwaliteitsproduct aanzienlijk.
Waar u vooral op moet letten
Waar u bij aanschaf speciaal op moet letten is de installatiewijze van de middenarmsteun voor achterafmontage. Bij goedkope producten is het vaak nodig, gaten te boren in de aanwezige onderdelen in het interieur.
De schroeven komen dan in die gaten. Deze oplossing is allesbehalve optimaal: u beschadigt de auto al bij montage. Wanneer u uw arm op de leuning legt, genereert u een permanente extra spanning op die schroefverbindingen.
Dat kan ertoe leiden dat de schroefgaten vroeg of laat uitscheuren en de dragers van de middenarmsteun kapotgaan. Dan bent u aan een nieuwe middenarmsteun toe en heeft u ook nog eens lelijke schade in uw auto. Om dit zo effectief mogelijk te vermijden, is het beter de voorkeur te geven aan inbouw-oplossingen die zonder schade in het interieur kunnen worden geïnstalleerd.
Ook al kosten deze oplossingen dubbel zoveel als goedkopere producten – bij de wederverkoop zult u het uiteindelijk merken. Een aangeboorde middenconsole verkoopt heel slecht. Daarom dient u absoluut rekening te houden met deze factor bij installatie van de middenarmsteun voor achterafmontage. Bij de meeste nageleverde middenarmsteunen is echter een kleinere of grotere ingreep aan de middenconsole onvermijdelijk.
Daarom geldt hier: zorgvuldig te werk gaan, de beste gereedschappen gebruiken, kalmte bewaren en het hoofd erbij houden. Voor het aanbrengen van elke snee of boorgat heeft u slechts één poging.
Wat heeft u nodig?
Voor het achteraf monteren van een middenarmsteun heeft u nodig:
– de montageset
– kruiskopschroevendraaier
– evt. een Torx- en platte schroevendraaier
– 10 mm ring- of steeksleutel
– evt. accuschroevendraaier
– evt. dremel en een stanley-mes
De montageset bestaat gewoonlijk uit de middenarmsteun plus montageschroeven. Voor de installatie moet u ca. 15 minuten inplannen.
![]() Auto-accessoires Discount Online Shopalles rondom de auto ⇒ onder de catalogusprijsBespaar nu! ⇒ |
Montage van de middenarmsteun
1. Middenconsole reinigen
|
2. De voorste zetels naar achteren schuiven
|
3. Middenconsole voorbereiden
Het vooraf netjes boren in de middenconsole en armsteun van de daarvoor noodzakelijke boorgaten leidt tot behoorlijke resultaten die permanent voldoende steun bieden. Wanneer er uitsparingen moeten worden gesneden, niet met het stanley-mes erop los snijden. De dunne plastic behuizingen vergeven u dit nooit! Altijd met een multi-tool, bijvoorbeel een dremel werken. Zo verkrijgt u de mooiste resultaten die bij wederverkoop van de auto geen negatief effect sorteren. Bij elke boring en snee geldt echter: driemaal meten en dan in één keer toeslaan. |
4. Middenarmsteun monteren
Door deze plaatsing krijgt de middenarmsteun zijn hoofdzakelijke steun. Daarna wordt hij met de voorziene schroefverbindingen vastgemaakt tot er niets meer wiebelt. Dan is de montage klaar. Nu nog enkel de auto grondig stofzuigen, en de volgende lange rit kan starten. |
De beste oplossing: originele onderdelen gebruiken
De middenarmsteun is een meerprijsonderdeel van veel auto’s.
Wie een werkelijk duurzame en nette oplossing zoekt, spreekt daarom met zijn merkleverancier: de complete middenconsole met geïntegreerde armsteun is vaak als vervangingsonderdeel verkrijgbaar.
Met deze oplossing heeft u een 100 % pasprecieze, hoogcomfortabele en door de huiseigen ingeneurs ontwikkelde feature, die geen vragen meer open laat. In tegenstelling tot de oplossingen voor achterafmontage is een origineel onderdeel met reeds geïntegreerde armsteun vooral een waardeverhogend element.
Foto: FotoIdee, Nykonchuk Oleksii, Mila Demidova, AlexandrMakedonskiy, Klaus Nahr, piriya looprasertkul / shutterstock.com