Motortuning: meer power, minder verbruik, betere prestatie!

Motortuning: meer power, minder verbruik, betere prestatie!

Bij nieuwe auto’s wordt in de fabriek de motor op een doorsnee prestatieontwikkeling afgesteld. Voor wie zijn auto efficiënter en prestatiegerichter wil maken, is tuning een zinvolle maatregel. Hierbij zijn tal van mogelijkheden.

Omdat in Europa slechts zelden Siberisch koude of woestijnhitte heerst, zijn hier veel fabrieksinstellingen onnodig. Deze instellingen kosten bovendien vermogen, dat met professionele assistentie aan de auto kan worden teruggegeven. Met deze calibratie bewerkstelligen autofabrikanten een compromis tussen prestatie en levensduur bij minimaal onderhoud. Daarbij moeten de ingenieurs tevens rekening houden met alle potentiële weersomstandigheden.

Motortuning-varianten

Motortuning-variantenTuning beperkt zich niet uitsluitend tot mechanische ingrepen in de motor. Weliswaar is het daar ooit met achterafmontage van turboladers, compressoren en lachgasinjectie begonnen. De technische vooruitgang bood steeds nieuwe mogelijkheden ter verhoging van de performance van een auto.

Tegenwoordig staat motortuning in principe voor ingrepen in de elektronische regeling van de motor. Dit is de snelste, goedkoopste en eenvoudigste manier om de prestatie van de auto merkbaar te verhogen.

Niettemin staan de autobestuurder nog talrijke andere mogelijkheden voor het tunen van zijn auto ter beschikking, zoals:

1. Chiptuning

Chiptuning

2. Motortuning door ombouw

Motortuning door ombouw

3. Tuning door toevoeging van onderdelen aan de carrosserie

Tuning door toevoeging van onderdelen aan de carrosserie

Chiptuning kan op twee manieren

Chiptuning vat eigenlijk twee verschillende wijzen voor prestatieverhoging van de motor samen: zowel de installatie van een aanvullende regeleenheid alsmede de zogenaamde softwareoptimalisatie van het motormanagement worden chiptuning genoemd.

Het verschil zit hem in de hoeveelheid werk en de prijs. De installatie van een extra regeleenheid duurt een paar minuten en kost vanaf ca. 300 EUR. De softwareoptimalisatie is een proces dat enkel in een vakgarage kan worden doorgevoerd. Dit duurt enkele uren en kost vanaf ca. 600 EUR.

1.1 Opgepast met de aanvullende regeleenheid

aanvullende regeleenheid voor motortuningEr bestaat een grote markt voor extra regeleenheden. Niettemin moet u hier absoluut de merkkwaliteit in het oog houden. Er zijn talrijke overzeese producenten die dan wel een enorme performance tegen een geringe prijs beloven.

Installatie van deze goedkope regeleenheden is echter altijd met een hoog risico verbonden. De prestatieontwikkeling is bij deze oplossingen in de regel te hoog en te onnauwkeurig. Ernstige motorschade is met goedkope regeleenheden uit de veilinghuizen in het internet meestal slechts een kwestie van tijd.

Regeleenheden van merkkwaliteit beginnen qua prijs bij 300 EUR en worden in principe met een goedkeuringscertificaat geleverd. Niettemin is het melden van de prestatieverhoging bij de APK verplicht. Ook de verzekering moet over wijzigingen in het motormanagement worden geïnformeerd. Anders kan in geval van schade de claim geheel of gedeeltelijk worden afgewezen.

Installatie van aanvullende regeleenheid

Installatie van aanvullende regeleenheidDe installatie van een extra regeleenheid is opmerkelijk simpel. Deze wordt met de meegeleverde kabels en stekkers aan de daarvoor voorziene contacten met de kabelboom van de motor verbonden – klaar. De prestatieverhoging functioneert direct. Met name de eenvoudige installatie van deze regeleenheden maakt het voor doe-het-zelf-tuners zo aantrekkelijk.

1.2 Softwareoptimalisatie in de garage

Softwareoptimalisatie in de garageSoftwareoptimalisatie is voor de gebruiker weliswaar makkelijker, maar ook aanzienlijk duurder. Hierbij wordt de aanwezige regeleenheid door een vakgarage naar een optimale prestatieontwikkeling omgeprogrammeerd. De expertise en de werkzaamheden worden u door vakgarages flink aangerekend. Op ca. 600 EUR moet u bij deze vorm van chiptuning rekenen.

Het resultaat mag er echter zijn: een prestatieverhoging van 30 – 35 PK is reëel. De verhoogde prestatie kan voor een sportievere rijstijl worden gebruikt. Het brandstofverbruik wordt echter bij aanhouden van de gewone rijstijl duidelijk minder. Nog een voordeel is dat vakgarages meestal ook de lastige papierwinkel overnemen. Aanpassing van de autopapieren is bij de meeste dienstverleners in de service inbegrepen.

2. Nog meer prestatie door combinatie?

Het is natuurlijk verleidelijk, door een combinatie van beide elektronische motortuning-maatregelen een nog hoger vermogen uit de motor te pompen. Voordat u tot deze stap overgaat, dient u zich absoluut grondig te laten adviseren.

De prestatie van een motor kan niet tot in het oneindige worden opgevoerd. Bovendien is de hele auto in de fabriek op een oorspronkelijke prestatie afgeregeld. Wanneer de softwareoptimalisatie een extra 30 PK kan opleveren, is bij nog meer vermogen al gauw een aanpassing aan de remmen en ophanging noodzakelijk.

Terug naar de essentie: traditionele motortuning

  • Een motor heeft voor zijn functioneren drie dingen nodig: lucht, brandstof en ontsteking. De lucht is nodig omdat hij zuurstof bevat. Deze verbrandt de brandstof in de verbrandingskamers. Hoe meer lucht in de verbrandingsruimte ter beschikking staat, des te beter de verbranding. Vroeger werden daarvoor turboladers of compressoren achteraf ingebouwd.
  • traditionele motortuning met sportluchtfilterBij moderne motoren is dit niet langer zo maar mogelijk. De enige mogelijkheid om de luchttoevoer naar de motor te verbeteren, is de sportluchtfilter. Deze is voorzien van een aanzienlijk groter oppervlak. Daardoor kan er ook meer lucht in de verbrandingsruimten stromen, hetgeen de prestatie enigszins verhoogt.
Sport luchtfilter om topprijzen

Sport luchtfilter om topprijzen

Beste premium kwaliteit van merkfabrikanten

Nu winkelen!

  • Wonderen mag u van deze oplossing echter niet verwachten: in de regel bereikt u hiermee hoogstens een beter motorgeluid en een iets betere reactie van het gaspedaal. Om via de luchtfilter ook daadwerkelijk een prestatieverbetering te bereiken, is de aanvullende installatie van een airbox nodig. Een airbox verbetert de instroming van de lucht en koelt deze enigszins. Dit is wederom een zaak voor de vakgarage.

3. Hogere prestatie is niet alles

De verhoging van de motorprestatie is niet de enige manier om de performance van een auto te verbeteren. Net zo belangrijk als de motorprestatie zijn met het oog op rijgedrag en het brandstofverbruik twee extra factoren: gewicht en aerodynamiek.

Hoe lichter een auto is, des te minder massa in beweging moet worden gebracht. Elke kilogram minder verlaagt het brandstofverbruik en verhoogt de dynamiek.
Gewichtsbesparing door CFRP carrosseriedelen

  • Mogelijkheden voor gewichtsbesparing zijn aanwezig, doch vaak heel duur: motorkap, spatborden en zelfs deuren en kofferruimtekleppen van kunststof kunnen het gewicht van de auto tot wel 40% verlagen. Deze onderdelen worden echter met de hand vervaardigd en zijn daarom dienovereenkomstig duur.
  • Het interieur van de auto opruimenHet interieur biedt ook mogelijkheden tot terugdringing van onnodige ballast: vervanging van het reservewiel door een reparatiekit, verwijdering van de achterbank en vervanging van de voorste zetels door lichtere sportzetels verlagen het gewicht al snel met ongeveer 100 kilo. Niettemin heeft een leeg interieur een onaangenaam neveneffect: het rammelt behoorlijk.
  • bodytuning verlagen van de autoEen enigszins uit de mode geraakte maatregel voor prestatieverbetering is bodytuning. Alleen al het traditionele verlagen van de auto doet de luchtweerstand dalen. Wanneer nu d.m.v. voor- achter- en zijspoilers de wegligging extra verbeterd en de luchtweerstand verlaagd wordt, komt dit ook in de rijkwaliteit tot uiting.

Ook bij deze maatregelen geldt: melden, melden, melden. Anders wordt het bij de volgende APK-keuring duur!

Prestatie- of eco-tuning?

eco-tuning van de autoDe een wil meer vermogen, de ander wil brandstofbesparing. De genoemde motortuning-maatregelen zijn voor het bereiken van beide doelen even geschikt. Onder het label “eco-tuning” wordt echter ook allerlei onzin aangeboden.

Daarom zeggen wij op voorhand: geen enkel inbouwapparaat, superolie of brandstofadditief kan het verbruik doen dalen.

Daarom: houd u ver van alle magneten, tankpillen, toevoegmiddeltjes en wat er allemaal op het internet rondspookt en wonderen belooft.

Een tuning op maat in combinatie met een brandstofbesparende rijstijl en zinvolle gewichtsreductie bieden nog de beste mogelijkheden voor een ecologisch geoptimaliseerde rijkwaliteit.

Motoronderdelen Discounter

Motoronderdelen Discounter

Hoogste kwaliteit van de originele uitrusting

ontdek nu!

Breekpunt stikstofoxide

De vereisten waaraan automotoren moeten voldoen, zijn erg veranderd. Waar enkele jaren geleden een maximale prestatie bij minimaal gewicht nog het doel van alle motorontwikkeling was, is de factor “uitstoot” tegenwoordig belangrijker dan ooit.

let op stikstofoxiden tijdens motortuningDat stelt ook grenzen aan het achteraf tunen. Hoe hoger de prestatie die van een motor wordt gevraagd, des te heter wordt de verbranding. Een hetere verbranding produceert echter ook meer stikstofoxide. Daarom kan overdreven tuning al snel met een rijverbod eindigen. Bovendien zijn de hete uitlaatgassen niet bepaald bevorderlijk voor de uitstootreiniging. Met name de flinterdunne platinalaag in de katalysator kan eronder lijden.

Daarom: motortuning is een prachtig iets, maar moet altijd binnen de grenzen van het redelijk haalbare blijven. Zo geniet u ook op de lange duur van een optimaal besparingseffect.

Foto: i viewfinder, Kzenon, m.mphoto, Mr.Natthawut Manyean, otomobil, worawit_j, Sista Vongjintanaruks, supergenijalac, antoniodiaz, Elnur, PhotographyByMK / shutterstock.com

1 Ster2 Sterren3 Sterren4 Sterren5 Sterren (31 Stemmen, gemiddelde: 4,71 uit 5)
Loading...