Wanneer u als argeloze klant bij de wintercheck een ellenlange lijst met kapotte onderdelen krijgt voorgeschoteld of een beetje geklapper als ernstige schade aan de ophanging wordt uitgelegd, probeert de garage u een oor aan te naaien. Dergelijke reparaties zijn dan niet alleen overbodig, maar kosten ook nog eens behoorlijk veel geld.
Welke truukjes zijn er zoal?
Verschillende methoden worden toegepast waarmee dubieuze autogarages geld uit de zakken van de klant proberen te kloppen.
Het begint met het eerder onschuldige opschrijven van vervangingsonderdelen en kan tot moedwillige vernieling gaan:
- Vaak worden vooral vervangingsonderdelen met een beperkte levensduur zoals (gloei)bougies, olie- en luchtfilters, maar ook de olie zelf afgekraakt alhoewel deze in principe nog in orde waren, alleen maar om iets te kunnen verkopen.
- Wanneer symptomen moeilijk zijn na te gaan en de garage merkt dat de klant er niet veel verstand van heeft, worden ook grotere vervangingsonderdelen zoals remmen, schokdempers, uitlaat, koppeling of de wielophanging opgeschreven.
- Het wordt pas echt bedrieglijk en brutaal wanneer de garage het probleem zelf veroorzaakt en bijvoorbeeld water in de tank giet of met zwarte levensmiddelkleurstoffen residu in de olie simuleert, dat er eigenlijk helemaal niet is.
- Vaak worden er ook “onvoorziene complicaties” opgevoerd om de prijs in de hoogte te drijven of op het laatste moment een duur vervangingsonderdeel te verkopen.
De verkoper heeft niet altijd bedrieglijke intenties maar meent het soms ook gewoon goed wanneer hij in plaats van op de versleten remmen te wijzen, ze meteen op de reparatielijst zet. Ook de concurrentiedruk speelt een grote rol en met name in grotere garageketens wordt van werknemers een omzet verwacht die niet altijd realistisch is.
Wat kunt u doen?
Vóór de inspectie:
- Meestal kunt u zich al op voorhand een beeld van de schade maken door op het internet naar de symptomen te zoeken. Zo bent u niet helemaal argeloos en merkt u sneller wanneer onrealistische reparaties worden opgevoerd.
- Geef uw ogen goed de kost in de garage! Is hij vuil, slingert overal gereedschap rond of is het personeel onbeschoft, rechtsomkeert maken en een alternatief zoeken.
- Vrienden en familie naar goede autogarages vragen. Mond-op-propaganda is de beste reclame.
Tijdens het onderzoek / prijsonderhandelingen:
- Voor zover mogelijk, tijdens het onderzoek erbij blijven en de mecanicien de samenhang laten verklaren. Zo bent u manipulatie vóór en u heeft in de gaten wanneer hij in zijn eigen uitleg verstrikt geraakt.
- Prijsopgaven niet klakkeloos accepteren. De lijst nauwkeurig checken. Komt hij overeen met de symptomen, staan er overbodige werkzaamheden op (ongewenste olie- en filtervervanging) of is het aantal opgegeven arbeidsuren ongebruikelijk hoog? Bij twijfel een tweede mening vragen en terugkomen.
Tijdens de reparatie:
- Een prijsopgave is niet bindend, maar moet grofweg worden aangehouden. Duren werkzaamheden langer dan gepland of zijn vervangingsonderdelen niet beschikbaar, dient de garage u daarover te informeren. In geen geval moet u rekeningen betalen die veel hoger uitvallen dan overeengekomen was.
Het is niet altijd de schuld van de garage
Soms klinkt het als met de haren erbij gesleurd, de schuld van dure reparaties ligt echter niet altijd alleen bij de garage. Een voorbeeld: de Mazda 6 heeft een elektrische hoogteregeling voor de koplampen. Wanneer deze defect is, kan de garage niet alleen maar de motor en het mechanisme uitwisselen, maar moet ook de gehele koplamp worden vervangen. Het kostenplaatje: meer dan 500 euro. Eendere situaties doen zich bij premium automerken zoals BMW en Mercedes voor. Ook hier kunnen kleine mankementen vaak dure reparaties veroorzaken.
Erkende autogarages zijn aan een autofabrikant gebonden en kunnen daarom vaak alleen maar originele vervangingsonderdelen inkopen. Deze zijn omwille van de zogenaamde “designbescherming” vaak aanzienlijk duurder dan die van “OEM-kwaliteit“, waarvan de specificaties en prestatie identiek zijn. Er is echter een uitweg: wanneer u de vervangingsonderdelen zelf bij vrije handelaren koopt en door de garage laat installeren, kunt u behoorlijk besparen. Wanneer de garage dit weigert of beweert dat u daarmee de garantie verliest, hoeft u niet bang te zijn. Natuurlijk blijft de garantie ook bij reparatie met onderdelen van eigen keuze intact.
Om welke vervangingsonderdelen gaat het?
Vaak: typische slijtageonderdelen die regelmatig moeten worden vervangen – Luchtfilters, oliefilters, olie, koelvloeistof, bougies, gloeibougies, wisserbladen, lampen, batterij. |
Soms: duurzame slijtageonderdelen die tot 200.000 km mee moeten kunnen gaan – Remschijven, remvoeringen, remklauwen, koppeling, uitlaatsysteem, wiellagers, schokdempers, distributieriem, distributieketting, V-snaar / multiriem. |
Zelden: onderdelen met een lange levensduur en aanwezige slijtage – Cilinderkoppakking, ashoezen, bobine, turbolader, schokdempers, stuurinrichting, vering, veerpootlager, rembekrachtiger. |
Wat te doen wanneer u afgezet werd
Wanneer u het gevoel heeft dat u werd afgezet of wanneer onenigheid met de garage bestaat, kunt u met uw klacht bij de Geschillencommissie Voertuigen terecht. De Stichting Geschillencommissies voor Consumentenzaken (SGC) bestaat sinds 1970. De Commissie voor Schadeherstelbedrijven behandelt klachten over autogarages. Om een klacht te kunnen indienen moet de ondernemer wel aangesloten zijn bij De Geschillencommissie of lid zijn van de brancheorganisatie BOVAG.
Ook uw advocaat kan u helpen bij het verweer tegen zwarte schapen in de branche. Daarvoor is het belangrijk dat u tijdig bezwaar aantekent tegen de rekening en binnen een bepaalde termijn correctie heeft geëist. Vervolgens weigert u betaling en ondertekent de prijsopgave “onder voorbehoud”. De kansen in de rechtszaal zijn dan over het algemeen niet slecht. Vooral wanneer de prijsopgave met meer dan 20% werd overschreden, stelt de rechter de klant vaak in het gelijk. Zonder rechtsbijstandsverzekering kan een dergelijke procedure echter duur en langdurig worden.
Oplichting in autogarages
– alles over dit onderwerp in een overzicht:
Zo wordt u bedrogen:
|
Deze vervangingsonderdelen zijn vaak getroffen: 1. Alles wat vaak moet worden vervangen, zoals filters, bougies en vloeistoffen. |
Zo beschermt men zich tegen bedriegers:
|
Hoe men zich ertegen te weer stelt:
|
Een alternatief:
zelf kopen en vervangen
De zogenaamde doe-het-zelf-garages zijn bedrijven, die het zelfstandig vervangen van onderdelen ondersteunen door ter beschikkingstelling van gereedschap en ruimte. Vaak zijn er ook mecaniciens aanwezig die kunnen assisteren. Wanneer u van deze faciliteiten gebruik maakt, dient u ervan op de hoogte te zijn dat u hier geen garantie over de uitgevoerde werkzaamheden heeft, zelfs wanneer u ondersteuning ontvangt. Niettemin is dit een mogelijk alternatief voor de traditionele reparatie door een garage omdat u het vervangingsonderdeel zelf koopt en er alleen de werkelijk nodige werkzaamheden worden uitgevoerd.
Foto: Cube29, Syda Productions, Nestor Rizhniak, wavebreakmedia, Aleksandar Malivuk, withGod, astudio, Minerva Studio, Joyseulay / shutterstock.com