Bobine zelf vervangen – Handleiding – Doe je zo!

Bobine zelf vervangen - Handleiding - Doe je zo!

De bobinesysteem is voor de motor van doorslaggevend belang. Mankementen aan dit onderdeel kunnen de goede werking van de motor al snel hinderen. Het is belangrijk de fout snel te vinden en te verhelpen. Wij tonen hoe de bobine wordt vervangen en welke elementen hier van bijzonder belang zijn.

De bobinesysteem en zijn functie in de motor

bobine functie in de motorDe bobine is een soort transformator in de auto en is verantwoordelijk voor de ontsteking van de brandstof. Daarbij zorgt de bobine voor de noodzakelijke hoogspanning, die via de ontstekingskabel naar de bougies wordt geleid en daar de brandstof ontbrandt.

Afhankelijk van fabrikant en model van de auto varieert het aantal bobines in de motor. Zo is bij duurdere auto’s vaak één bobine voor twee of zelfs voor één cilinder verantwoordelijk. In dat geval wordt het des te moeilijker de defecte bobine te vinden.

Zo is een bobine gebouwd

hoe is een bobine gebouwdEen bobinesysteem bestaat uit twee verschillend gewikkelde draden rondom een gelamineerde ijzeren kern. Wanneer de primaire en secundaire wikkeling onder stroom worden gezet, bouwt zich een elektromagnetisch veld in de bobine op.

Zo kan de gewenste en benodigde ontstekingsspanning van ongeveer 30.000 Volt worden gegenereerd. Wanneer schade aan de bobinesysteem optreedt, loopt dit proces spaak. De noodzakelijke ontstekingsspanning wordt dan niet meer bereikt en de door de bobine bediende bougies kunnen de brandstof niet meer aanvonken.

Tekenen van een defecte bobine

Tekenen van een defecte bobineHet vinden van een defecte bobinesysteem is vaak helemaal niet zo makkelijk. Niettemin treden een hele reeks tekenen voor defecten van afzonderlijke bobines in de motor op. Daaronder vallen o.a. de volgende symptomen:

De auto springt regelmatig slecht aan. Dat betekent dat hij vaak niet bij de eerste poging tot ontsteking komt.

De motor loopt onrond en klinkt onzuiver. Let geregeld op de motorgeluiden om de verschillen vast te stellen.

Het motorwaarschuwingslampje, d.i. het controlelampje in het dashboard springt aan.

Waarom gaat een bobinesysteem kapot?

Ook bobines behoren over het algemeen tot de slijtageonderdelen van de auto. Door het constante gebruik en de weerstand van de bougies treden een aantal slijtageverschijnselen op.

Hoe meer kilometers de auto heeft afgelegd, des te meer stijgt de kans voor een defect van de bobine. Maar ook een defecte stroomtoevoer van de bobinesysteem of vocht kan op de lange duur schade veroorzaken, hetgeen voor uitval zorgt.

Zelf vervangen of aan de garage overlaten?

Meestal is het niet nodig om de auto naar de garage te brengen voor de vervanging van een bobine. Daar hij in de meeste gevallen goed bereikbaar is en de vervanging snel gebeurd, heeft u vrije keuze. Want ook een garage zou voor dit werk niet al te veel geld mogen rekenen. Wanneer u de bobine reeds als vervangingsonderdeel meebrengt, drukt dit de kosten aanzienlijk. Wanneer u de reparatie aan vaklui toevertrouwt, is dit een goede mogelijkheid om wat geld te besparen.

Bobine van uitstekende kwaliteitsnormen

Bobine ⇒ uitstekende kwaliteitsnormen

nu vanaf 9,07 €

BESTEL VEILIG ONLINE

De bobine vervangen – stap voor stap

De vervangingsprocedure kan van fabrikant tot fabrikant verschillen. Niettemin zijn de basisstappen bij alle fabrikanten en modellen hetzelfde. Volg gewoon deze handleiding:
de batterij van het elektriciteitscircuit afkoppelen

  •  U werkt aan de stroomkring van de auto. Daarom moet de batterij altijd volledig van het elektriciteitscircuit worden afgekoppeld.

de overkapping in de motor verwijderen

  •  Nu moet de overkapping in de motor worden verwijderd. Afhankelijk van de auto kunnen hiervoor aparte gereedschappen vereist zijn.

De aanwezige kabels van de bobine verwijderen

  •  De aanwezige kabels van de bobine verwijderen. Markeer desnoods de kabels of maak een foto van de plaatsing van de kabels op de bobine.

De bobine afschroeven en verwijderen

  •  De bobine nu afschroeven en verwijderen.

De nieuwe bobine installeren

  •  De nieuwe bobine installeren.
  •  De bobine vastschroeven.
  •  De kabels weer verbinden. De verbinding van de kabels controleren. Let op de juiste volgorde van plaatsing van de kabels aan de bobine.

De motor van de auto testen

  •  De overkapping aanbrengen.

De autobatterij aansluiten

  •  De batterij weer aansluiten.
  •  De motor testen.
  •  De ontsteking moet het meteen doen en de motor duidelijk ronder lopen. Alleen al aan de klank moet u kunnen horen, dat alle cilinders weer vonken en de vervanging geslaagd was.

Hierop moet u bij de vervanging van de bobinesysteem letten

Ook al lijkt de vervanging van de bobinesysteem heel makkelijk en ongecompliceerd, toch moet u een aantal belangrijke punten bij de vervanging in het oog houden:
de accu van de auto op de juiste manier los te koppelen

  •  Koppel altijd (!) de batterij af wanneer u aan de elektriciteit & elektronica van de auto werkt.

aansluitingen bij het vervangen van de bobine markeren

  • De bobinesysteem zijn met de batterij, de ontstekingsverdeler en de bougies verbonden. Markeer alle aansluitingen zorgvuldig. Fouten bij de aansluiting kunnen tot niet-functionerende cilinders leiden omdat het mengsel van benzine en lucht niet kan ontbranden. Dan is de vervanging van de bobine zonder resultaat. Gebruik de mogelijkheid om de aansluitingen te markeren of fotografeer de nog aangesloten bobine met alle kabels eraan. Zo behoudt u altijd het overzicht.

bobine testen

  • Belangrijk: bobines hoeven niet als reeks te worden vervangen. In tegenstelling tot bougies kunnen bobines ook afzonderlijk worden vervangen. Dit geldt echter niet wanneer bij de fabrikant van uw wagen of bij het automodel fouten van de bobines bekend zijn. In een dergelijk geval is de vervanging van alle bobines zinvol om latere fouten niet te moeten corrigeren.
Tot -70% op NGK bougies

Tot -70% op NGK Bougies

vanaf slechts 2,48 €

Koop goedkoop online!

Met deze kosten moet u rekening houden

nieuwe bobine prijsBobines zijn op zich niet duur. Afhankelijk van auto en fabrikant moet u voor een nieuwe bobine op kosten tussen de 60 en 180 euro rekenen. Zelfs bij de vervanging van alle bobines blijven de kosten dus binnen de perken.

Vooral wanneer de dure bobines voor meerdere cilinders tegelijkertijd worden ingezet en het aantal bobines in het systeem daalt. Bovendien liggen de kosten voor een garagebezoek ook binnen de perken. In de regel bent u aan arbeidskosten bij verschillende garages tussen de 60 en 150 euro kwijt. Wanneer u de bobinesysteem niet zelf kunt vervangen, blijft het garagebezoek financieel schappelijk.

Foto: industryviews, Fouad A. Saad, Mauro1969, tcareob72, Tatiana Khlopkova, Anatoliy Karlyuk, Krisana Antharith, dreamnikon, Toa55, trinityfoto, Phattaraphum, Twinsterphoto, SpeedKingz, Nor Gal, marekusz / shutterstock.com

1 Ster2 Sterren3 Sterren4 Sterren5 Sterren (25 Stemmen, gemiddelde: 5.00 uit 5)
Loading...

Warning: A non-numeric value encountered in /var/www/html/wp-content/themes/Newspaper/includes/wp_booster/td_block.php on line 997