Auto-expert: Professionele check met technische aankoop- of schadekeuring!

Professionele check van auto met technische aankoop- of schadekeuring!

Een nieuwe auto kost een vermogen en eindigt zijn gebruiksduur met een schrootwaarde van zo’n 100 EUR. Uiteindelijk bij koop of verkoop van een tweedehands wagen is de kwestie van de professionele check doorslaggevend. In twijfelgevallen kan een auto-expert uitkomst bieden zodat u geen miskoop doet.

beoordelen auto door professionele check van een auto-expertDat geldt voor bijna elke wagen. De weinige uitzonderingen hierop vormen bepaalde modellen van Porsche of edelmerken als Ferrari of Lamborghini die altijd een hoge restwaarde houden. Het is daarom van belang voor de eigenaar, altijd op de hoogte te zijn van de restwaarde van zijn auto.

Waar let een auto-expert op?

Wanneer een auto-expert de opdracht krijgt, de waarde van een auto te bepalen, werkt hij “van buiten naar binnen”.
Allereerst voor de professionele check zijn de basisgegevens belangrijk:

– Bouwjaar
– Aantal gereden kilometers
– Algemene conditie op zicht

waardeverlies van de autoNaarmate zijn leeftijd stijgt, verliest een auto aan waarde. In de eerste vijf jaar is het waardeverlies bijzonder hoog. U dient altijd op 30 tot 50% te rekenen. Dat is eenvoudigweg de wet van vraag en aanbod: vanaf een bepaalde som is de concurrentie van een vergelijkbare nieuwe auto te groot en laat een goede prijs voor een oudere gebruikte auto zich niet handhaven.

Net zo zwaarwegend als de leeftijd is het aantal gereden kilometers. Hoe meer kilometers een auto op de teller heeft staan, des te dichterbij komt het moment dat hij vervangingsonderdelen nodig heeft. De onderdelen van een auto zijn op een bepaald aantal kilometers gebouwd. Daarna laten ze het afweten. Dit doen ze ook nog eens relatief synchroon, dus na zo’n 20.000 – 30.000 kilometer. Dit tegengaan kunt u hoogstens met een nauwkeurig bijgehouden onderhoudsboekje.

De garages beschikken over de onderhoudsplanning van fabrikanten en weten daarom wanneer welk onderdeel moet worden gecheckt en uit voorzorg moet worden vervangen. Een auto met een bijgehouden onderhoudsboekje en 250.000 km op de teller kan daarom meer waard zijn dan een eendere auto met 180.000 km zonder onderhoudsboekje.

Waar let een auto-expert opTenslotte heeft ook de algemene uiterlijke conditie van binnen zowel als van buiten een aanzienlijk effect op de restwaarde van de auto. Een vervuild interieur, een gedeukte en gekraste carrosserie en lichte roestplekken kan de verwachte verkoopprijs met meer dan de helft reduceren.

Hier loont in elk geval een kleine investering in professionele instandhouding.

Tweede stap van de professionele check:
een blik onder het blik

In de tweede instantie bekijkt de auto-expert (ook wel: autocoach) de carrosserie heel nauwkeurig. Belangrijk is voor hem:

– Ongevalschade en de reparatie ervan
– Roestschade

Ongevallenschade door de auto-expert ontdekkenEen professionele auto-expert ontgaat geen ongevalschade, hoe vernuftig gerepareerd ook. Voor de dienstverlener is het daarbij heel belangrijk om vast te stellen of de auto überhaupt nog verkeersveilig is. Een auto kan er op het eerste gezicht nog zo onberispelijk uitzien – wanneer de carrosserie “krom” is, deugt hij enkel nog als vervangingsonderdelenleverancier. Afhankelijk van hoe handig de reparatie werd uitgevoerd, kijkt een leek hier al snel overeen.

herkennen plamuurlaag door de auto-expertBovendien ziet een auto-expert meteen of een auto overgelakt werd. Dat maakt hem altijd wantrouwig omdat dit een probaat middel is om deuken te verdoezelen. Vroeger werd met een magneet gewerkt: waar de carrosserie bijgeplamuurd is, hecht de magneet niet meer. Professionele autocoaches beschikken in hun standaard equipment over een meetapparaat voor lakdikte. Daarmee kan de dienstverlener niet alleen vaststellen of er geplamuurd werd, maar ook hoe dik de laag is. Hoe dikker er werd geplamuurd, hoe dieper de daaronder liggende deuk – en des te heviger was de botsing van de auto.

Reparatie van roestschade door een auto-expertDoch plamuur en lak worden niet alleen bij ongevallen en blikschade toegepast. Ook roest wordt met deze hulpmiddelen bedekt. Een zorgvuldige en professionele reparatie van roestschade staat hoogstens een dunne plamuurlaag toe. Vooraf moet de daaronder liggende roest ook professioneel afgeschuurd en verzegeld zijn. Wordt een roestplek of roestgat enkel dichtgeplamuurd, is opnieuw doorroesten slechts een kwestie van een aantal maanden. Roestgaten moeten daarom worden gelast. Een lasplek is dan wel zichtbaar en werkt niet bepaald waardeverhogend. Het wordt echter welwillender en hoger beoordeeld dan een dikke laag plamuur.

Professionele check – Motor en onderstel

Controleer de staat van de motorTenslotte inspecteert de auto-expert ook motor en onderstel. Hier is vooral bij de aanschaf van een tweedehands auto de geschoolde blik heel belangrijk. De auto-expert kan aan de toestand van de motor eenduidig aflezen of de opgegeven kilometerstand plausibel is.

Bij een auto met 80.000 km op de teller lekt er normaal gezien geen olie uit een of andere dichting. Een auto met 180.000 of 280.000 km op de teller heeft zeer waarschijnlijk een of ander olielek, wanneer er geen reparatie te zien is.

De toestand van het onderstel door de auto-expert ontdekkenDe toestand van het onderstel, remmen, schokdempers en stuurinrichting geeft informatie erover hoe er met de auto werd omgegaan. Een geschoolde en ervaren auto-expert ziet meteen of de auto op zijn staart werd getrapt of dat er juist altijd min of meer voorzichtig werd gereden. Hier kunnen verraderlijke krassen op de velgen, geklapper van de stuurkogels of mankementen aan de draagarmen de waarde van de auto met honderden euro doen dalen.

Het interieur verraadt zo het een en ander

auto-interieur professioneel reinigenHet interieur zegt ook veel over hoe met de auto werd omgegaan. De auto van een roker is tegenwoordig nauwelijks nog aan een niet-roker te slijten. Een sterke nicotinegeur heeft een dramatische impact op het interieur. Op de plekken waar gerookt wordt, zijn brandplekken op de zetels, tapijten en interieurbekleding niet ver te zoeken. Dan kunt u nog zo professioneel laten reinigen, om deze sporen te verwijderen moet veel geld worden geïnvesteerd. Alternatief kunt u als verkoper een waardeverlies accepteren wanneer de auto-expert de sporen opmerkt.

Controleer de pedalen van de autoZoals bij de motor vertonen het stuurwiel, de versnellingspook, de bestuurderszetel en de pedalen ook duidelijke sporen. Hieraan kan de kilometerstand worden afgelezen. Het kennelijke aantal gereden kilometers kan zo adequaat op plausibiliteit worden getest. Wanneer in een 80.000 kilometer-auto de rubbers op de pedalen versleten of juist gloednieuw zijn en stuur en versnellingspook er zeer gebruikt uitzien, klopt er waarschijnlijk iets niet.

Pedalen en pedaalrubber van goedkoop tot premium

Pedalen + pedaalrubber ⇒ Topaanbiedingen

Verschillende merken, van goedkoop tot premium

laagste prijs nu veilig!

Professionele check bij ongevalschade

Professionele check bij ongevalschadeEen auto-expert is behalve voor waardebepaling van tweedehands wagen ook belangrijk bij de taxatie van ongevalschade. Hier is het raadzaam, een eigen, onafhankelijke schade-expert in te schakelen. Een dienstverlener die door de verzekeraar van de tegenpartij is ontboden, zal met zekerheid van zijn speelruimte gebruik maken, de schade “gering” te berekenen. De reden ligt voor de hand: een verzekeraar die per schadegeval ook maar enkele euro’s kan besparen, maakt op jaarbasis een aanzienlijke omzet. Betalen daarvoor doet de partij die de schade heeft.

Bij ongevalschade taxeert de auto-expert echter niet alleen de schade aan de auto zelf. Indien gewenst maakt hij een kostenberekening inclusief alle gevolgschade voor alle belanghebbenden: kosten voor een huurauto, inkomstenderving, reparatie en veel meer zijn hierin samengebracht. Deze lijst vormt dan de basis voor de regeling door de verzekering van de tegenpartij. In geval van een geschil is de expertise ook bewijsmateriaal voor de rechtbank.

Speciaal geval oldtimer

Oldtimersevaluatie door auto-expertNa een aarzelende start in de zeventiger en tachtiger jaren zijn oldtimers inmiddels een ware “hausse” geworden. Bijna elk wagenmodel ondergaat een aanzienlijke waardestijging wanneer hij een bepaalde leeftijd heeft overschreden. Een dertig jaar oude auto van vandaag is in de late tachtiger jaren gebouwd. Auto’s waren toen al tamelijk goed. Geen wonder dat de markt van klassieke wagens tamelijk verzadigd is. Niettemin kunnen bepaalde modellen een duizelingwekkend hoge waarde bereiken.

Het is echter een ware uitdaging, een waardevolle oldtimer van een oude auto te onderscheiden. Een normale E30 BMW met 90 PK in een verbruikte toestand is nauwelijks met een E30 M3 in nieuwe toestand te vergelijken. Krijgt u de ene ook vandaag nog voor minder dan 1000 EUR, kan de M3 het honderdvoudige opleveren. Het onderscheid tussen deze extremen is een schemergebied. Het bepalen van de waarde van de wagen is definitief de zaak van een professional.

Professionele check geven zekerheid

Professionele auto-check geven zekerheidOf het gaat om de handel in tweedehands wagens, oldtimers of luxe wagens, een autocoach is altijd zijn geld waard. Hij biedt koper en verkoper een goede basis voor onderhandelingen. Bij ongevallen zijn schade-experts inmiddels onmisbaar geworden. Met een professioneel oordeel van een gecertificeerde auto-expert hebben zowel verzekeraar als benadeelde partij de maximale rechtszekerheid. De besteding aan de de professionele check van een auto-expert is altijd een goede investering.

Foto: damiangretka, christianx, Andre Nitsievsky, Boophuket, Andrey_Popov, Nejron Photo, Photographee.eu, Ollyy, tristan tan, FotoDuets, stockphotofan1, TLaoPhotography, symbiot, 1599686sv / shutterstock.com

1 Ster2 Sterren3 Sterren4 Sterren5 Sterren (25 Stemmen, gemiddelde: 5.00 uit 5)
Loading...

Warning: A non-numeric value encountered in /var/www/html/wp-content/themes/Newspaper/includes/wp_booster/td_block.php on line 997