0

0.00

#

Ontstekingssysteem-vervangingsonderdelen voor uw auto

Selecteer uw voertuig

Op Kenteken

Ontstekingssysteem van premiumkwaliteit

Top Ontstekingssysteem auto-onderdelen van de beste fabrikanten

  • BERU
  • NGK
  • BOSCH
  • CHAMPION
  • DENSO

Ontstekingssysteem - Tips over controle, meest voorkomende defecten en vervanging

Het ontstekingssysteem dient er toe het mengsel uit benzine en lucht in de verbrandingsruimte te ontsteken. Hierdoor ontstaat een explosie, die de zuigers in de voorziene richting duwt en daardoor de volledige energie in de motor ontvouwt.

Van bougie tot generator

Het ontstekingssysteem is gebaseerd op de onmiddellijke ontlading van hoge elektrische spanning. De kracht van de vonk – d.i. de duur en de grootte – is daarbij voor de kwaliteit van de ontsteking doorslaggevend. Hoe betrouwbaarder en krachtiger een ontstekingsvonk ontstaat, des te preciezer is de verbranding van het mengsel uit lucht en benzine.

De weg van de spanning

De generator produceert de stroom, waaruit de ontsteking zijn spanning betrekt. De vast aan de motor gebouwde generatoren geven daarbij – al naargelang voertuig – een spanning van 3-24 Volt af. Kleine brommers hebben vaak nog een stroomkring van 3 Volt, waartegen een hoogwaardige vrachtwagen over een uitrusting van 18 of 24 Volt kan beschikken. Personenwagens hebben doorgaans een 12-Volt-installatie, die echter door het toenemende elektriciteitsgebruik spoedig standaard tot 18 Volt zal stijgen. Voor een geslaagde ontsteking is zelfs de 24 Volt niet voldoende Daarvoor moet de spanning opgevoerd worden. Dit neemt de bobine op zich. Dit is een eenvoudige transformator, die stevig aan de carrosserie is geschroefd. De ontstekingsspanning bedraagt bij het verlaten van de transformator meerdere tienduizend Volt. Omwille van de geringe stroomsterkte is deze spanning niet levensgevaarlijk. Het aanraken van een ontstekingsgeleiding in werking is echter niet aangenaam. De opgevoerde spanning loopt door de onderbreker, die bij moderne wagens volledig elektronisch is uitgevoerd. Oudere wagens hebben vaak een mechanische onderbreker, die echter omwille van zijn storingsgevoeligheid tegenwoordig niet meer wordt gebruikt. Vanuit de onderbreker gaat de spanning naar de ontstekingsverdeler. Deze verdeelt de ontstekingsspanning op elk moment over de juiste verbrandingsruimte. Tot op heden heeft het systeem van de roterende verdeler en de aan de beschermingskap aangesloten ontstekingskabel zich als effectief bewezen. Van de verdeler loopt de spanning naar de ontstekingsleiding, die slechts uit een dikke kabel met de passende aansluiting bestaat. Uiteindelijk komt de ontstekingsspanning in de bougie, die stevig aan de motor geschroefd zit.

Schade aan de ontsteking vaststellen

Heeft een auto een beschadigde ontsteking, kunnen twee dingen gebeuren: de auto rijdt onrustig en onrond of hij rijdt helemaal niet meer. Als de auto helemaal niet meer wil aanslaan, of tijdens de rit gewoonweg uitvalt, is een defect aan de ontstekingsinstallatie de meest waarschijnlijke oorzaak. Controleert u in dit geval eerst, of alle kabels nog op hun plaats zitten. Vaak is er slechts een ontstekingskabel losgeraakt, die dan weer moet worden aangesloten om verder te kunnen rijden. Alle componenten tussen bougie en ontstekingsverdeler zijn goedkope slijtageonderdelen. In ieder geval voor de bougies is in de keuringshandleiding van de auto een vaste vervangingsinterval voorgeschreven. Het is verstandig, bij elke vervanging van de bougies de verdeler te controleren. Daarvoor neemt u hem eraf en kijkt erin. Zitten aan de vier tot acht (altijd precies zoveel als de motor cilinders telt) contactjes sterke brandsporen, moet deze worden vervangen. Als hulpmaatregel kan men de contactjes met een schroevendraaier schoonkrabben. Zodra zich echter een gelegenheid tot aanschaf van een nieuw onderdeel voordoet, dient u de kap te vervangen. Verliezen de ontstekingskabels hun isolatie, bereikt de spanning de bougie niet meer. Om dit vast te stellen, kunt u bijvoorbeeld de motor in het donker en met geopende motorkap laten draaien. De kapotte ontstekingskabel verraadt zich dan door een bliksemschicht. Voer deze test echter NOOIT in een gesloten ruimte (bijv. een garage) uit! Uitlaatgassen zijn zeer giftig en kunnen binnen korte tijd tot de dood leiden! Het is beter dat u tot de donkere avond wacht en deze test buiten uitvoert. Het is aan te bevelen, de ontstekingskabels altijd compleet te vervangen. Ook wanneer er slechts één kabel, bijvoorbeeld door de beet van een marter, beschadigd is, verkrijgt u door een geheel nieuwe kabelset weer een oorspronkelijke toestand, waarop u kunt vertrouwen. Bij vervanging van de bougies is het zeer belangrijk, dat u de toegelaten modellen kiest, die de producent voor het automodel in kwestie voorschrijft. Een bougie heeft tal van specifieke waarden; de lengte van de schroefdraad, temperatuurwaarden en toegelaten spanning moeten exact bij de auto passen, anders riskeert u kapitale motorschade. Bij ons vindt u alle onderdelen, die bij een ontstekingsinstallatie van een auto horen. Wij verkopen uitsluitend hoogwaardige en toegelaten producten, die een lang motorleven ondersteunen.

Top bestsellers uit de categorie: