BMW M1 en Renault Alpine – Topklasse-oldtimers

0
24
BMW M1 en Renault Alpine – Topklasse-oldtimers

Het zijn legenden met tragisch-komische ontstaansgeschiedenissen. Legendes die één ding met wijn gemeen hebben: ze waren al goed op het moment van hun creatie, maar zijn in de loop der jaren gerijpt tot echte oldtimer-klassiekers. We spreken hier over de BMW M1 en de Renault Alpine. Of het nu gaat om uiterlijk, motorvermogen, rijgevoel of uitrusting – de cultflair van deze modellen is vandaag de dag meer dan ooit alomtegenwoordig. Dat is dan ook aan de prijs zien….

BMW M1: Held van de jeugd

bmw m1 sportwagenWat betreft de oudere jaargangen is hij een ware held onder de eigen jeugd. Voor de vrienden van de racesport is hij de auto, die het meeste racewagengevoel op de weg heeft gebracht. Hoe grandioos de M1 werkelijk is, wordt tevens duidelijk door het feit, dat er na bijna 40 jaar nog altijd geen opvolger is. Om eerlijk te zijn: er zullen nooit meer zoveel racewagens op de openbare weg buiten de piste te vinden zijn. En dat alhoewel het straatmodel van de M1 vanaf het begin eerder stiefmoederlijk werd behandeld.

BMW vatte met de M1 eigenlijk het plan, in de veelbetekenende groep 4 van het racecircuit de concurrentie van de Porsche Carrera RS, de Ferrari 365 GTB4 en andere racelegenden met een ingebouwde Formule-1-aandrijving vrees in te boezemen. Tegelijkertijd moest het straatmodel van de M1 worden ontwikkeld. BMW schuwde geen enkele moeite en ging slimme samenwerkingsverbanden aan. Zo werd Lamborghini bij de ontwikkeling van het onderstel en ophanging als mede bij de montage en afwerking betrokken, terwijl de begenadigde designer Giorgetto Giugiaro (Italdesign) de vormgeving van de wagen op zich nam.

bmw m1 straatmodelHet plan stond er, het team stampvoette van ongeduld en de ambities lagen hoog. Maar soms spatten dromen als een zeepbel uit elkaar. Of toch gedeeltelijk. In 1976 deed BMW een stap terug en nam afstand van de ongetwijfeld zeer ambitieuze plannen. De bedoelde Formule-1-aandrijving was qua termijn noch financieel haalbaar. In plaats daarvan kreeg de M1 een 6-cilinder lijnmotor met 277 PK achterin, die door motorpaus Paul Rosche werd ontwikkeld. Tegelijkertijd werd de wagen van een nieuwe kunststoffen carrosserie voorzien, voor een kortere wielbasis en geringere externe afmetingen gekozen en de uitrusting gereduceerd.Originele BMW remmen

Het straatmodel van de M1 heeft ook vandaag nog geenszins aan fascinatie ingeboet

Bmw m1 gelimiteerde oplageIn 1977 luidde BMW de ontwikkelings-eindspurt in. Onderstel, chassis, versnelling en sturing werden grondig herzien, de 6-cilinder stond bijna voortdurend op de proefbank, in de ergonomie werden de puntjes op de i gezet, in de klimaatkast werd naar hartelust getest en in Nardò vonden voortdurend snelheidstests plaats. En daadwerkelijk – op tijd voor het begin van de Autosalon van Parijs was de BMW M1 in al zijn schoonheid en motorkracht voltooid. Al bij de presentatie legde het 277 PK sterke straatmodel van de M1 de basis voor een tot op vandaag aanhoudende fascinatie. Tot de legendevorming droeg natuurlijk ook de beperkte oplage van slechts 460 exemplaren bij.

En vandaag? In het tweede decennium van de 21ste eeuw is de BMW M1 tot een van de wereldwijd meest felbegeerde oldtimers geworden. Niet voor niets bevindt zijn prijsklasse zich boven de 500.000 euro-grens. Zonder twijfel brengt alleen al het afgeplatte, buitengewoon sportieve silhouet iedere toeschouwer meteen in zijn ban. Wanneer u dan de motor start, de ronkende sound alle andere geluiden laat verstommen, de koplampen worden opgeklapt en de snelheidshonger uit elke porie van de sportwagen stroomt, dan wordt de fascinatie die van de BMW M1 uitgaat, pas echt duidelijk.

Een Fransman begeeft zich in de sporen van Porsche

Renault Alpine A310Ook al is de fascinatie die van de BMW M1 uitgaat, niet te overtreffen, toch maakte in de 70er en 80er jaren een Fransman tevens grote furore. Want de Renault Alpine A310 veroverde vanaf 1973 stormenderhand alle harten. Dat lag vooral aan het nieuwe voornemen van Alpine-oprichter Jean Rédélé, die niet alleen voor sportiviteit koos, maar zijn nieuwe prototype van een geheel nieuw comfort voorzag. Het doel was als Franse Porsche-concurrent nieuwe marktaandelen te genereren. Net zoals bij Porsche koos hij voor een V6-motor en het 2+2-zetelconcept. Een anekdote in de marge: De werkzaamheden aan de sportief-comfortabele Renault Alpine A110 werden bijna volledig in de privéwoning van Rédélé uitgevoerd. Volgens ooggetuigenberichten ontstonden de eerste plannen, tekeningen en modellen in de keuken, terwijl in de woonkamer de viercilindermotor werd bedacht. In 1971 werd dan uiteindelijk het prototype van de Renault Alpine A310 in Genève aan het publiek gepresenteerd.

Renault Alpine sportwagenTechnisch was de race-bliksem echter niet revolutionair innovatief opgezet. In plaats daarvan vertrouwden Rédélé en zijn team op het centrale buizenframe (A110) de wielbassis van de A110 GT4 alsmede de achterwielaandrijvingstechniek van de Renault 8 en 10. Bovendien hadden de wielen individuele ophanging en waren van draagarmen, schroefveren en stabilisatoren voorzien. Belangrijk is bij dit model echter altijd de fine-tuning van de ophanging. Wanneer deze klopt, wordt de A310 zelfs bij de hoogste snelheden niet instabiel. Een highlight is zeker de door de Britse designer Trevor Fiore ontworpen laaggewicht-carrosserie uit glasvezelversterkte kunststof.Bougies van Bosch

Renault Alpine staat in de oldtimer-ranglijst helemaal bovenaan

Renault Alpine A310 oldtimerTerwijl het eerste model nog op 4-cilinderbasis was, kwamen er begin 1975 ook versies met een PRV-zescilindermototor en V6-prototypen. Juist deze modellen staan ook vandaag nog voor een eerwaarde sportiviteit, die racegevoel met sportief comfort verbindt. Bijna geen ander Renault-model is als oldtimer zo felbegeerd als de sportief-comfortabele Renault Alpine. Afhankelijk van bouwjaar en toestand betaalt u voor de overeenkomstige modellen vaak al zo’n 100.000 euro. Tenslotte zijn de wagens over het algemeen legendes en beschikken zij net zoals de BMW M1 over een hoge cultfactor.

Foto: Auto Clasico, Jan Barnier, Anthony Seed, Dennis van der Meijs/ flickr.com