Peugeot Pininfarina – waar Italië met Frankrijk samengaat

Peugeot Pininfarina - waar Italië met Frankrijk samengaat

Meer dan 60 jaar is het geleden dat Peugeot, het leeuwenmerk uit Frankrijk, met de cabrio volgens Italiaans voorbeeld een succesverhaal schreef. Het was destijds de Peugeot 404 Pininfarina cabriolet, die het “niets van boven “-tijdperk inluidde.

Peugeot 404 Pininfarina cabrioletEn het was alsof een Franse keizer zich in kleding uit Milaan presenteerde. De 404 cabrio wist vanaf begin 1961 het publiek te bekoren – en dat waren niet alleen de Fransen, maar ook de auto-verwende Italianen en de rest van Europa. Designerbekleding met een motor, die gecombineerd werd met de techniek van de grote serie – een droom op vier wielen.

Peugeot Pininfarina
– te duur voor het ‘gewone volk’

Peugeot PininfarinaHet uiterlijk van de Peugeot Pininfarina 404 cabriolet had alles, wat een geweldig succes beloofde. Hij zag er perfect uit, zelfs voor het zeer veeleisende publiek van de jaren 60. De toegepaste techniek was gebaseerd op de Peugeot-modellen die al geslaagd in serieproductie waren gegaan. Alle kinderziekten waren uit de weg geruimd en de techniek was heel robuust opgezet. Zo ongeveer als kleding die voldoet aan de haute couture maar als jeans op het meest veeleisende gebruik is gemaakt, in principe dus de perfecte auto. In principe, wanneer er niet de prijs geweest was. En die was ook voor de toenmalige verhoudingen pittig.
Remblokken voor Peugeot goedkoop onlineDe Peugeot Pininfarina was ‘te duur voor het volk’ en de echte rijkelui gaven de voorkeur aan Maserati, Ferrari of Lamborghini. Dan was de Pininfarina eerder de tweede wagen voor de vrouw des huizes en de korte ritjes in Monte Carlo.

Peugeot Pininfarina
– de lifestyle van de 60ies en 70ies vandaag nog kopen

Peugeot Pininfarina met de leeuw uit FrankrijkWagens uit het tijdperk van de 60er en 70er jaren hebben klasse, ze hebben een gezicht, ze hebben hun eigen stijl. Dit geldt met name voor het merk met de leeuw uit Frankrijk. Dat is de reden waarom zij in een wereld die zich steeds meer standaardiseert, nog altijd zo populair zijn. En volgens de mening van de expert is het ook de moeite waard, in de oude schatten van het Wirtschaftswunder te investeren. Ook al is de automarkt extreem veranderd en technisch speelgoed wordt steeds dominanter, de groep fans met een hang naar individualiteit wordt ook steeds groter, en met recht. Met de auto’s uit dit tijdperk is het kinderspel, zijn individualiteit te tonen. En omdat de situatie op het gebied van vervangingsonderdelen nog tientallen jaren goed is, – dankzij de grote reeksen uit die periode – laten ‘blessures’ en ‘ouderdomsverschijnselen’ zich zonder moeite weer ‘recht buigen’.

Peugeot Pininfarina
– in de USA een grote en korte hoogvlieger

Peugeot Pininfarina in de USAWat Peugeot met de Pininfarina 404 Cabrio in Europa niet voor elkaar kreeg, het commerciële succes, lukte wel in de USA. Hier danste de leeuw echter ook maar één zomer, om het spreekwoordelijk te zeggen. En dat gaf dan ook de doorslag voor het merk met de leeuw uit Frankrijk voor heroriëntatie. Betekende dat het einde van de echt mooie wagens? Natuurlijk niet, want daarvoor waren de Fransen veel te overtuigd van het format. Dus werd deze droom op vier wielen gewoon aangepast. De 204 en de daaropvolgende 304 als cabrio, in Duitsland van de zeventiger jaren vaak respectloos als “het rijdende munitiebrood” genoemd – waren voor de compactliefhebbers met een eerder spartaanse portemonnee en de gepimpte versie van de 404 met de Peugeot 504 Pininfarina Cabrio voor de beterverdienende laag kopers. En zie daar, dit was de juiste weg om de afzet te versterken. Leeuwengevoel voor elke zonnefan, onafhankelijk van portemonnee.

Peugeot Pininfarina –
een optische mix van Rolls Royce en Fiat

Peugeot Pininfarina optische mixWat maakte de charme van deze wagens werkelijk uit? Het oertype, dus de 404-leeuw, was als tweezitter met 2 extra zitjes een uiterlijke mix. Zo deed de vorming van de achterkant aan de Engelse charme van de Rolls Royce denken, waarin de destijd in zwang zijnde designs van Fiat in terug te herkennen waren. Het klassiek elegante element van het Eilandenrijk werd eenvoudigweg met de levenslust van de ‘jonge wilden’ uit Bella Italia gecombineerd. En Italië was destijds in de mode – niet alleen als favoriete vakantiebestemming.

Problematisch was alleen, dat de prijs op een niveau moest worden gebracht die economisch gezien werkte om niet op ooghoogte met de koers voor een Mercedes SL te staan.

Foto: Frank Deanrdo, JOHN LLOYD, Spanish Coches, Clay, Andrew Bone, Michael Coghlan/ flickr.com

1 Ster2 Sterren3 Sterren4 Sterren5 Sterren (30 Stemmen, gemiddelde: 5.00 uit 5)
Loading...