Toekomst van veel onderdelen-toeleveranciers niet zeker

Toekomst van veel onderdelen-toeleveranciers niet zeker

In de motorsport, maar ook voor de standaard geproduceerde wagens op Europa’s wegen – behalve de ervaring van wereldwijd bekende automerken zorgen vooral de gerenommeerde toeleveranciers voor dynamiek en veiligheid.

onderdelen toeleveranciersBijna geen een bouwreeks of modelserie van een bekende merkfabrikant wordt helemaal uit onderdelen gebouwd die uit het bedrijf zelf stammen. In plaats daarvan wordt op specialisten voor elektronica, remsystemen, etc. vertrouwd. De geleidelijke veranderingen in de branche, met name de groeiende interesse in het segment elektromobiliteit kunnen in de komende jaren wel eens voor grote veranderingen zorgen. In het extreemste geval gaat dit ten koste van arbeidsplaatsen in diverse toeleverbedrijven.

Groeiende interesse voor elektrische auto’s en de gevolgen daarvan

traditionele onderdelen toeleveranciers versus elektromobileIn ecologische zin is de geleidelijke omschakeling van verbrandings- naar elektromotoren te duiden. Elk jaar worden betere prestatiewaarden en een hogere actieradius bereikt. De technologie-omwenteling heeft echter ook tot gevolg dat bedrijven die tot nu toe traditionele onderdelen produceerden, ermee blijven zitten. Vooral gespecialiseerde bedrijven voor motoren, versnelling, assen zien de toekomst somber in terwijl de toeleveranciers voor elektronische componenten de ontwikkelingen meer gelaten afwachten.

Ook wanneer het moeilijk is, concrete schattingen te doen over inkomsten, kunnen een aantal kleine en middelgrote bedrijven in het kader van de technologische omwenteling mogelijkerwijs in het gedrang komen. Alleen in Nederland zijn 20.000 mensen in de automobielindustrie werkzaam. Hoe veilig hun werkplek de komende jaren is, hangt met name van de bedrijfsmatige specialisatie van de toeleverancier af.

De aanschaf van hoogwaardige onderdelen voor tweedehands wagens wordt moeilijker

hoogwaardige onderdelen toeleveranciers voor tweedehands wagensOok voor de individuele autobestuurder kan de sluiting van gevestigde toeleveranciers tot probleem worden. Omdat veel autobestuurders voor hun privé auto of in de racesport waarde hechten aan merkkwaliteit, komen voor vervangingsonderdelen meestal alleen de originele onderdelen van de toeleveranciers van grote automerken in aanmerking. Het maakt niet uit of deze in de garage of op gerenommeerde portalen zoals Auto-onderdelenExpert.nl worden besteld, bij sluiting van een toeleverancier zou de gewoonlijke merkkwaliteit weldra niet meer verkrijgbaar kunnen zijn.goedkope schokbrekers voor uw auto onlineDe afzonderlijke autofabrikanten worden ertoe opgeroepen, ook in geval van de door de politiek zo gewenste omschakeling naar elektrische mobiliteit nog jarenlang de levering van auto-onderdelen voor gevestigde bouwreeksen te garanderen. De toeleveranciers wordt tevens gevraagd, zich op de toekomst te richten en over het inslaan van een nieuwe richting te denken. Hier blijft de vraag in welke mate in de racesport traditionele verbrandingsmotoren en auto-onderdelen behouden blijven en door vakbedrijven in de branche worden gevraagd.

Autonoom rijden een verdere uitdaging voor de branche

Autonome voertuigen en onderdelen-toeleveranciersBehalve de groeiende elektronisatie zal de omschakeling op het rijden zonder bestuurder binnen uiterlijk één tot twee decennia de markt grondig veranderen. Dit soort voertuigen zijn primair als een compleet systeem geconcipieerd en niet afhankelijk van onderdelen van verschillende toeleveranciers. Op dit moment zijn in Europa nauwelijks vakbedrijven te vinden, die dergelijke complete systemen kunnen bouwen. Of en in welke mate het tot omschakeling van de bestaande bedrijven komt, kan en zal de toekomst uitwijzen.

Foto: Olivier Le Moal, Zapp2Photo, tatianasun, chombosan, withGod / shutterstock.com

1 Ster2 Sterren3 Sterren4 Sterren5 Sterren (31 Stemmen, gemiddelde: 5.00 uit 5)
Loading...