Schroot of koopje – waarop te letten bij aanschaf van een tweedehands wagen

Schroot of koopje – waarop te letten bij aanschaf van een tweedehands wagen

Een tweedehands wagen is een voordelige en snelle mogelijkheid om aan een auto te komen. Het aanbod is zeer ruim, de valkuilen echter ook. Het gevaar is niet zo zeer, iets teveel voor een auto te betalen. Wanneer de auto zijn doel vervult, is een hogere aanschafprijs best verteerbaar. Dramatischer wordt het wanneer het schijnbare koopje zich als geldvreter ontpopt. Lees in dit artikel waar u bij aanschaf van een tweedehands auto op moet letten.

Wat wordt gezocht en welk budget is beschikbaar?

tweedehands wagen waarop lettenNiemand zoekt “de een of andere auto”. Wie een tweedehands wagen wil kopen, heeft op voorhand al iets voor ogen. Het goede nieuws is dat in bijna elk segment het aanbod enorm groot is. Dat geldt voor elk budget: het is over het algemeen mogelijk een rijklare Mercedes voor 500 – 1000 euro en minstens een jaar APK te krijgen. Op dit gebied heeft de markt zich de laatste jaren ten gunste van de klant veranderd. Ook in de hogere prijsregionen zijn veel auto’s met een goede prijs-kwaliteitsverhouding te vinden. Er wordt hier echter ook veel afzetterij bedreven.
Wanneer een auto van 1200 euro het na een jaar opgeeft, is dat makkelijker te verwerken dan wanneer een auto van 5000 euro u met grote schade laat zitten. Een goedkope auto is makkelijk te vervangen. Wanneer men echter begint, in een auto van ettelijke duizenden euro te investeren, komt men vaak niet meer onder garagebezoek uit.

Kostenpost waardeverlies

tweedehands wagen kopen tips onderhandelenJe kunt donderop zeggen, dat een tweedehands wagen na vijf jaar ongeveer de helft van zijn waarde heeft verloren. Daarna spelen het aantal gereden kilometers, toestand en onderhoud van de wagen een steeds grotere rol. Tegenwoordig geldt nog altijd dat een vers APK-gekeurde wagen, schoon, roest- en vlekkenvrij nog altijd 800 – 1200 euro waard is, ook al is hij meer dan 10 jaar oud. Daartussen zit veel speelruimte, waar vooral de verkoper steeds het beste eruit wil slepen.

Tweedehands wagen – privé of autohandelaar?

tweedehands wagen privéWanneer u bij een detailhandelaar koopt, heeft u in de regel aanspraak op eenjarige garantie. Deze handelaren laten zich echter ook duur betalen. Bovendien staat de handelaar altijd onder druk, zoveel mogelijk voor de auto te krijgen. Wanneer u privé koopt, heeft u geen aanspraak op garantie. Privé-personen verkopen hun auto bovendien meestal met het doel, er vanaf te komen. Afhankelijk van de leeftijd van de wagen kan een privé aankoop daarom lucratiever zijn.
Remklauw bestellen

Wat hoort bij de waarde van een auto?

tweedehands wagen checkHoe ouder een auto wordt, des te meer dit zich nivellerend op zijn oorspronkelijke aanschafprijs, merk of imago uitwerkt. Een C-klasse van 1995 is dan nog wel altijd een Mercedes, hij is echter in waarde op hetzelfde niveau gearriveerd als een Opel Corsa uit hetzelfde bouwjaar. Dat zijn de normale ontwikkelingen die niet tegen te houden zijn. De factoren waarmee de waarde van een auto zich laat schatten, zijn:
– Nieuwprijs
– Leeftijd
– Gereden kilometers
– Toestand
– Onderhoudsboekje

Natuurlijk is de nieuwprijs, vooral in de eerste vijf jaar de basis voor de prijsontwikkeling. Daarom dient u altijd te weten, wat de auto ooit nieuw heeft gekost. De zogenaamde “Jahreswagen” (zoiets als showroommodel) is in dit opzicht een goed alternatief voor een nieuwe wagen: u beschikt meestal over een bescheiden aantal kilometers op de teller en zelfs nog restgarantie. Daarentegen zijn ze ook al 30% goedkoper dan de nieuwprijs.Inspectie bij aanschaf tweedehands auto
Het aantal kilometers op de teller is echter ook vandaag nog een doorslaggevend criterium. De meeste motoren zijn weliswaar zeer duurzaam. In de laatste jaren waren er echter ook bij premium-merken dramatische kwaliteitsgebreken, waarbij veel motoren het al na 80.000 km opgaven. Vanaf 100.000 kilometer begint een auto, aanzienlijk aan waarde te verliezen. Vanaf 200.000 kilometer is de auto meestal in het onderste prijssegment beland.
Er zijn slechts weinig uitzonderingen: een Porsche 911 kan bijvoorbeeld eender welk aantal kilometers op de teller hebben, onder 10.000 km is hij echter zelden te vinden. Daarbij moet worden gezegd dat wanneer de auto dit aantal kilometers heeft bereikt, hij meestal nog voor een verdere 100.000 km goed is.
Bij de toestand horen: deuken, krassen, lakkwaliteit, roestplekken en de reinheid van het interieur etc. Men dient zich echter niet te laten verblinden door een perfect uitziende wagen. Handelaren weten hoe ze met polijstmiddel snel een slaatje van meerdere honderden euro kunnen slaan.
Het onderhoudsboekje vertelt, hoe goed de auto van onderhoud werd voorzien. Wanneer u een auto met een onderhoudsboekje koopt, voert u bij de aangegeven garage (stempel) een tegencheck uit, vooral wanneer u bij een vrije handelaar koopt.

Om de auto heen lopen

U heeft een tweedehands wagen gevonden die uw interesse wekt? Dan dient u hem goed te inspecteren. Let op volgende zaken:
tweedehands auto laten keurenHoelang heeft de auto APK? Komt de buitenkant van de auto hiermee plausibel overeen? Wanneer u een APK-nieuwe auto bekijkt, waarbij de auto koplampen dof zijn, breek dan de aanschaf meteen af. Met probeert u te bedriegen.

auto kopen waarop letten verzekering
Open de motorkap: vers gepoetst of normaal vervuild? Een gepoetste motor ziet er goed uit, maar kan ook een olielek verbergen. Let daarom op lekkende olie of koelwater.
Raak de motor aan met de vlakke hand. Is deze warm? Dan heeft de vorige eigenaar hem “warm laten lopen” zodat hij beter aanslaat.
Open het oliedeksel. Wit schuim eronder? Dan is de cilinderkoppakking defect. Dit is ook het geval wanneer het koelwater zwart van de olie is.
Externe roestplekken zijn vanaf een bepaalde leeftijd onvermijdelijk. Zolang ze van buiten zitten, is dat ook geen drama. Grijp echter ook eens onder de dorpel, dat is de draagbalk onder de deuren. Wanneer daar roest zit, moet de auto worden gelast. Draai aan het stuur. Zijn de banden van binnen afgesleten? Dan klopt er iets niet met het onderstel, waarschijnlijk is een spoorstang verbogen. Controleer de dikte van de remschijven en de remvoeringen. Wanneer die nog maar een paar millimeter bedraagt, is de rem weldra rijp voor reparatie. Controleer hierbij ook de ashoezen direct achter het wiel. Wanneer deze gescheurd zijn en het vet eruitloopt, moeten deze absoluut worden vervangen.
Laat nu de motor draaien. Maakt de uitlaat een geluid? Trap een paar maal op het gas. Dit moet allemaal onberispelijk en heel normaal aanvoelen. Let op de dashboardverlichting: motorcontrolelampje, ABS-lamp, oliepeil, temperatuur, airbags, alle moet bij het starten volgens voorschrift aan- en meteen weer uitgaan. Controleer de gehele verlichting, van binnen en van buiten. Bij de proefrit let u erop of de auto in een bepaalde richting “trekt”. Voer ook een scherpe remmanoeuvre uit en let erop of de auto daarbij de sporing verlaat. Dat is een aanwijzing voor een vastzittende remklauw. Let tijdens de proefrit ook op het dempingsgedrag en de koppeling.
Bestel een auto-onderdelen tegen catalogusprijsonderhandelen bij aanschaf nieuwe autoKijk na de proefrit ook nog eens in de motorruimte. Loopt er nu olie of koelvloeistof uit. Controleer de onderhoudstoestand a.d.h.v. de aangebrachte meldingen in de motorruimte: remvloeistof, distributieriem, olieverversing dienen binnen de keuringsintevallen te liggen. Voel aan de dikste koelwaterslang (Voorzichtig: warm). Wanneer deze zeer “strak” aanvoelt, is de cilinderkoppakking vaak ook kapot.

Type-specifieke gevallen bij tweedehands wagens

Merktypische gevallen bij tweedehands auto'sWanneer u voor een bepaalde wagen heeft gekozen, rechercheer dan absoluut de typische zwakke plekken van deze wagens. Dat kan afhankelijk van automerk zeer verschillend zijn. Wanneer u zich bijvoorbeeld voor een VAG-wagen (Audi, Volkswagen, Seat of Skoda) met TFSI-motor interesseert, kan u een nare verrassing wachten: deze wagens hebben ernstige problemen met de zuigerringen, die enkel door een reparatie van enkele duizenden euro weer kunnen worden verholpen. Ook al blinkt de auto nog zo met een vol keuringsboekje, weinig kilometers op de teller en verse APK, informeer u altijd NAUWKEURIG en grondig over het type.

Foto: Billion Photos, ST22Studio, View Apart, Jerry Macedo, Andrey_Popov, MoonAngelEyes, J. Lekavicius, Bartolomiej Pietrzyk, Anirut Krisanakul, Marcel Jancovic / shutterstock.com

1 Ster2 Sterren3 Sterren4 Sterren5 Sterren (55 Stemmen, gemiddelde: 5,00 uit 5)
Loading...