Handgeschakelde of automatische versnelling? De beste tips als hulp bij de keuze!

Automatische of handgeschakelde versnelling? De beste tips als hulp bij de keuze!

Iedereen die een nieuwe auto koopt, staat onvermijdelijk voor de vraag: neem ik liever een handgeschakelde of een automatische versnelling? Het mag duidelijk zijn dat beide hun voor- en nadelen hebben. Niettemin hebben zich een aantal vooroordelen en denkfouten in de hoofden van autobestuurders genesteld, die de beslissing mogelijkerwijs beïnvloeden.

De situatie wereldwijd

In landen zoals Japan en de USA ligt het aandeel automatische versnellingen zelfs bij 90%. En dit is echt niet omdat men daar te lui zou zijn om koppeling en versnellingspook te bedienen.

Uit de weg ruimen van vooroordelen

dure reparaties bij automatische versnellingVeel autobestuurders brengen een automatische versnelling nog altijd in verbinding met een “verlamming” van de auto, die meer benzine slurpt en dure reparaties uitlokt. Minstens twee van deze drie vooroordelen zijn in de laatste vijf jaren volledig achterhaald. Het tegendeel is zelfs waar: de strenge voorwaarden van de uitstootwetgeving zullen in de toekomst enkel nog door automatische versnelling kunnen worden bereikt, waarbij schakelpunten en toerentallen tot in het kleinste detail worden geoptimaliseerd.

Tien verschillende modellen werden in het tijdschrift Auto Bild uitgetest, telkens met automatische en handgeschakelde versnellingsbak. Het resultaat: met een verhouding van 6:4 in benzineverbruik en CO2-uitstoot wist de automaat duidelijk te zegevieren. Een automatische versnelling levert een brandstofbesparing tot 20% op.

aanschafprijs voor automaatEén ding blijft een feit: ook in het jaar 2017 laten autofabrikanten zich fors betalen voor automatische versnellingen. Dat is niet helemaal zonder reden. Er wordt immers veel tijd in de ontwikkeling geïnvesteerd. Afhankelijk van het model moet een toeslag van 5% van de koopprijs voor een automaat worden betaald. Bij compacte auto’s zoals de Honda Jazz komt dat weliswaar neer op slechts 1000 EUR; bij de iets grotere A-klasse van Mercedes is dat al direct het dubbele.

De verschillende soorten automatische versnelling

soorten automatische versnellingVooral in de afgelopen tien jaar is er veel gebeurd in de ontwikkeling van de automatische versnelling en is men afgestapt van “één enkele automaat” voor alle auto’s. Inmiddels heeft men voor verschillende toepassingsgebieden (en vereisten) verschillende versnellingstypen gebouwd. Sommige daarvan zijn meer geschikt voor een hoger koppel maar kleine toerentallen, terwijl andere dynamischer zijn, doch minder efficiënt.

  • In Amerika, waar de motoren zo groot zijn als hun koppel, domineert de conventionele automaat. Hun grote voordeel is hun geschiktheid voor hoge koppels en daarom heet deze versnellingsbak ook wel koppelomvormer. Hij is heel comfortabel, maar kan qua efficiëntie niet overtuigen.
  • Met dubbelekoppelingsversnelling kan worden geschakeld zonder krachtonderbreking. Deze transmissie houdt tevens hoge toerentallen uit en wordt daarom ook in racemotoren toegepast. Een deel van het motorvermogen gaat ook hier verloren, maar aanzienlijk minder dan bij de conventionele automaat. Bovendien kan dit nadeel met behulp van computers gedeeltelijk worden gecompenseerd.
  • Continu variabele transmissie (CVT) is het vakbegrip waaronder we “traploze versnelling” verstaan. De krachtoverbrenging maakt een traploze variatie tussen ingangs- en uitgangstoerental mogelijk, bespaart veel brandstof en is tamelijk efficiënt. Het heeft echter één nadeel: De motorgeluiden veranderen drastisch en volgen niet langer acceleratie en snelheid. Daarom is CVT ondanks zijn voordelen onpopulair.

Automatische versnellingsbakken zijn storingsgevoeliger en duurder in reparatie

handgeschakelde versnelling voordelenVanaf het begin gold de automatische versnelling als bijzonder storingsgevoelig en kan in extreme gevallen dure reparaties veroorzaken.
Dit klopt voor een groot deel en is daadwerkelijk een van de grootste nadelen van de automaat, echter alleen wanneer de tot de handgeschakelde versnellingsbak behorende koppeling niet wordt meegerekend.Tot -50% op autokoppeling sets koop onlineDeze is namelijk de belangrijkste kostenfactor van elke reparatie op dit gebied. Met name wie niet altijd optimaal schakelt door de voet bij het stoplicht op de koppeling te houden en met rem en slippunt werkt, zal niet lang plezier van zijn koppeling hebben en moet deze in het ergste geval zelfs vervangen. Omdat deze – door de bestuurder veroorzaakte – defecten bij automaten niet voorkomen, kan dit nadeel worden gerelativeerd. Bovendien is het door regelmatig onderhoud mogelijk, de automatische versnelling op orde te houden, optredende fouten tijdig vast te stellen en te repareren.

automaat versnellingsbakolieAutomatische versnelling is in de regel vrij van olieverversing. Dat betekent dat gebruikte versnellingsbakolie voor de gehele levensduur in de behuizing blijft. Een regelmatige controle van het oliepeil is natuurlijk wel noodzakelijk, doch kan samen met de normale onderhoudsintervallen worden uitgevoerd. Zo is er ook bij het onderhoud geen werkelijk nadeel meer.Koop ATF olie voordelig - Ruime keuze in de online shop

De toekomst

handgeschakelde versnelling CO2-uitstootWanneer men de trend beschouwt, mag het duidelijk zijn dat handgeschakelde versnelling in de loop van de komende 20 jaar gaat verdwijnen omdat de vereiste waarden op het gebied van brandstofverbruik en CO2-uitstoot enkel met geoptimaliseerde transmissies kunnen worden bereikt.

Nu al toont de ontwikkeling aan dat met name in het stadsverkeer de automaat onklopbaar is, maar ook op het gebied van grenswaarden zijn computers de mens inmiddels voorbijgestreefd en zelfs in de racesport worden steeds vaker automatisch geschakelde voertuigen ingezet.

De automaat – alleen aanbevelenswaard in de premiumsector?

automatische versnelling in premiumsectorWanneer u de verkooplijsten van fabrikanten zoals Bentley, Bugatti, Ferrari, Lexus en Lamborghini bekijkt, stelt u vast dat geen één daarvan met conventionele transmissie wordt verkocht. Dat ligt daaraan dat de door de klanten gewenste korte schakeltijden daarmee zo goed als onmogelijk zijn, alsmede aan het hogere koppel dat standaard versnellingsbakken niet aankunnen. Schakelen mag u – indien gewenst – niettemin, maar overigens heeft met name bij premium fabrikanten de automatische versnelling de voorkeur.

automatische versnelling bij voordelige compacte auto'sEnigszins anders ziet het eruit bij goedkope compacte wagens. De hierin geïnstalleerde automaat, die natuurlijk verhoudingsgewijs weinig mag kosten, is vaak van mindere kwaliteit en kan niet echt helemaal overtuigen. Totale uitval is zelden, alhoewel SUV’s zoals Kia Sportage of Hyundai Tucson vooral conventionele automaten zijn, die weliswaar een zeker comfort kennen maar van de auto een lamme eend maken.
 

Handgeschakelde versnelling versus automaat
– alles over dit onderwerp in een overzicht

 

automatische en handgeschakelde versnelling in een overzichtFeiten en gegevens:

  • Met automatische versnelling verliest de motor ongeveer 10% van zijn totale vermogen.
  • Men bespaart ongeveer 20% op brandstofkosten en bereikt een lagere CO2-uitstoot.
  • Auto’s met automatische versnelling zijn ongeveer 5% tot 10% duurder dan handmatig geschakelde auto’s.

Vernieuw nu de oliepan - beste fabrikanten supergoedkoop

automatische en handgeschakelde versnelling typesSpeciale types:

  • Koppelomvormers zijn geschikt voor wagens met een hoog koppel, doch zijn weinig efficiënt.
  • Dubbelekoppelingsversnellingen zijn geschikt voor hoge toerentallen met een groter dynamisch bereik, maar hebben de ondersteuning van computers nodig.
  • Traploze versnellingen (CVT) zijn bijzonder efficiënt maar aan de geluiden moet je wennen.

aanbevelingen voor automatische en handmatige versnellingAanbevelingen:

  • In de duurdere klasse presteert automatische versnelling beter dan manuele versnelling. Met name bij goedkope auto’s is het raadzaam, twee keer te kijken.
  • Wie angst heeft, teveel aan vermogen en dus “rijplezier” te verliezen, dient te kiezen voor een dubbelekoppelingsversnelling, dat ook manuele schakeling toelaat en voor de overige tijd de optimalisering overneemt.
  • Overweeg de verschillende voordelen zonder rekening te houden met vooroordelen en test zelf. Veel handelaren laten u zelf een beeld van de verschillen maken. Vaak zijn zelfs twee identieke auto’s voor een testrit beschikbaar.

handgeschakelde versnelling rijstijlPro’s en contra’s:

Automatische versnelling…
+… is geschikt voor beginners
+… is comfortabel en efficiënt
+… is technisch geavanceerder dan handgeschakelde versnelling
-… is met hogere kosten verbonden
-… verlaagt het motorvermogen
Handmatige versnelling…
+… maakt een dynamischere rijstijl mogelijk
+… is goedkoper in aanschaf en reparatie
-… vereist meer oplettendheid tijdens het rijden
-… kan nauwelijks nog verder worden geoptimaliseerd

Foto: Soloviova Liudmyla, MoonRock, risteski goce, aSuruwataRi, Tashatuvango, loraks, u3d, GracePhotos, Nikolas_jkd, Dmitry Natashin, cherezoff / shutterstock.com

1 Ster2 Sterren3 Sterren4 Sterren5 Sterren (46 Stemmen, gemiddelde: 4,30 uit 5)
Loading...