Zelf de auto lakken – zo lukt het

Zelf de auto lakken – zo lukt het

Een auto lakken is echte kunst. Normaal gezien kost deze klus een aantal duizenden euro. Afhankelijk van welke auto moet worden gelakt en hoe lang deze nog mee moet gaan, kunt u eventueel dit werk ook zelf uitvoeren. Een perfecte lakkering van een nieuwe wagen is met eigen middelen niet te doen, maar ook al wilt u professioneel lakwerk, u kunt door in de thuisgarage uitgevoerde voorbereidingen veel geld sparen. In deze handleiding leert u alles wat u over het zelf lakken van de auto moet weten.

Uw grenzen kennen

nullVoordat u aan het auto lakken slaat, dient u te weten wat voor resultaten u kunt verwachten. Een lakkering van een nieuwe wagen of professonele reparatielakkering is alleen met het juiste materiaal en de passende opleiding uitvoerbaar. Het is een illusie, te geloven met een paar huismiddelen dezelfde kwaliteit in de thuisgarage te kunnen bereiken, als een professional in zijn vakgarage. Lak daarom de auto in geen geval zelf wanneer:

– u de auto nog wilt verkopen
– het niet uw eigen wagen betreft
– de auto voor representatieve doeleinden gebruikt wordt
– het een hoogwaardige wagen is

nullZelf uitgevoerd lakwerk is ALTIJD zichtbaar en heeft in de meeste gevallen een aanzienlijk waardeverlies van de auto tot gevolg. Een uitzondering hierop vormen bedrijfswagens. Wanneer u in de thuisgarage auto’s inclusief lakwerk voor de verkoop wilt opwaarderen, beperk u dan alstublieft tot traktoren, baggervoertuigen, vracht– en bestelwagens. Een sterk verroeste Sprinter, Transit of Ducato zijn prima oefenobjecten voor de eigenhandige lakkeerkunsten.
Auto-onderdelen en reparatie delen - Goedkoop und Snelle verzending

Hoe wordt er gelakt?

Uw keuze bestaat uit drie werkwijzen wanneer u uw auto een nieuwe kleur wilt geven of wilt opfrissen. Deze drie werkwijzen zijn:

– spuiten
– rollen
– wrappen

nullVooraf gezegd: een omzichtig met de roller geverfde wagen ziet er niet per se slechter uit dan een met halfprofessioneel gereedschap overgespoten wagen. Rollen is echter aanzienlijk eenvoudiger en heeft ook minder voorbereiding nodig.

Goede voorbereiding is negentig procent van het werk

nullBij het lakken is de voorbereiding belangrijker dan al de rest. Elke nalatigheid leidt onherroepelijk tot dramatisch slechtere resultaten die slechts heel moeizaam weer kunnen worden gerepareerd. Plan daarom voor de voorbereiding minstens negentig procent van de benodigde tijd in, die u voor het lakproject reserveert. In principe kunt u voor het lakken van een normale personenwagen op twee dagen werk rekenen.

Stap 1: Auto wassen
nullDe auto moet niet alleen schoon, maar stralend schoon zijn om te worden gelakt. Het beste is een handmatige wasbeurt of het bezoek aan de wasstraat. Wanneer u door de wasstraat rijdt, let erop dat de hete wax uitgeschakeld is!
Stap 2: Alles demonteren wat te demonteren is
nullU spaart uzelf veel werk wanneer u alle demonteerbare componenten verwijdert: lichten, knipperlichten, sierstrips, wassproeiers, wieldoppen, ruitenwissers, evt. deurhendels, alles wat weg is, kan niet per ongeluk worden meegelakt. Daarbij kunt u ook gelijk beschadigde onderdelen identificeren en evt. vervangen. De ruiten hoeft u niet te verwijderen.Ruitenwissers - bestel nu goedkoop
Stap 3: Afplakken en wel heel royaal
nullNu wordt de auto afgeplakt. Daarvoor is hoogwaardige crépe-tape geschikt, omdat deze zich ook eenvoudig laat verwijderen. Plak de ruiten inclusief de raamrubbers af. Wanneer u de auto koplampen en achterlichten heeft gedemonteerd, plakt u ook de holle ruimtes van binnen af. Dat spaart verf. Wanneer een dakrails is gemonteerd, die u niet kon afschroeven, wees dan ook hier zeer zorgvuldig.
Stap 4: Uitdeuken en plamuren
nullLakwerk versterkt elke deuk aanzienlijk. Wanneer u voldoende tijd en moeite investeert, alle deuken te verwijderen of op te vullen, heeft u achteraf een veel mooier resultaat. Deuk zoveel mogelijk uit en plamuur zo weinig mogelijk. Dat leidt altijd tot de beste resultaten.
Stap 5: Schuren
nullOpdat de nieuwe verf ook goed op de oude laklaag hecht, moet hij opgeruwd worden. Daarvoor gebruikt u 400- of 600-schuurpapier en een schuurblok. Schuur uitsluitend met de hand. Bij hoeken en kanten werd de laklaag al in de fabriek dunner aangebracht, zodat u op deze plekken al snel tot op het plaatwerk heeft geschuurd. Dat dient u absoluut te vermijden.
Stap 6: Vetvrij wassen met siliconenreiniger
Met siliconenreiniger verwijdert u niet alleen het stof van het schuren en plamuren. Tevens ontvet u daarmee de wagen op betrouwbare wijze. Een auto moet volledig ontvet zijn om te kunnen worden gelakt. Ga daarom gul met de siliconenreiniger om.nullNu is het moment aangebroken, waarop u over het verdere verloop moet beslissen. De auto is nu voorbereid voor het lakken. Wanneer u de wagen afgeplakt, geplamuurd, geschuurd en gereinigd in de garage brengt, kunt u op 50 – 70 procent besparing rekenen. Een lakkering van 2000 euro komt zo in de buurt van 500 – 700 euro. Wanneer u de auto wilt verkopen en beoogt, de waarde van de auto dramatisch te verhogen, dient u het overige werk aan de professional over te laten. Wanneer het een gebruiks- of recreatiemobiel moet worden, kunt u nu met eigen middelen verdergaan.
Stap 7: Werkplaats voorbereiden
nullVoor het lakken heeft u op zijn minst een dak boven uw hoofd nodig. Een gesloten ruimte is ideaal, een car-port of een tuinpaviljoen is voor grof lakwerk echter ook bruikbaar. Plak hiervoor de zijwanden af met schilderfolie. Lak heeft altijd een bepaalde tijd nodig om uit te harden. In deze periode mogen geen insecten, loof of stof met de auto in contact komen. Spuitlakken produceert veel laknevel, die zich overal kan vastzetten. Wanneer u niet buiten werkt, plak de ruimte dan grondig af met schilderfolie. Daarmee heeft u een ruimte geschapen, die schoon genoeg is voor het lakken. Bij het lakken met de roller of het wrappen kunt u het afplakken overslaan.
8.1. Een auto met de roller lakken
nullEr is een grote keuze aan kleuren van lakverf die geschikt is voor het aanbrengen met de roller. Deze kan ook probleemloos worden gemengd. Voor busjes en bestelwagens is goedkope, witte radiatorlak zeer geschikt.
 
 
U heeft nodig:
– een schuimroller voor gladde oppervlakken
– een velours roller voor ruwe oppervlakken
– verfpan
– krantenpapier
 
Bij het verfrollen heeft u geen mondkapje nodig. Leg krantenpapier om de auto heen om vervuiling van de grond te voorkomen. Begin aan het autodak en werk naar beneden. Breng de lak kruislings aan om een volledige dekking te bereiken.
8.2. Een auto overspuiten
nullWanneer het alleen om oplappen van kleinere schadeplekken gaat, kunt u met spuitbussen lakken. Belangrijk hierbij is, dat u altijd het gehele onderdeel bewerkt. Werk altijd van naad tot naad en kleef de rest zorgvuldig af. Houd ca. 30 cm afstand, anders krijgt u druipers.Voor het compleet overspuiten heeft u een compressor, een spuitpistool en een mengemmer nodig, waarin u de lak met verdunner en verharder mengt. Draag bij het lakken een beschermende kleding over het hele lichaam en maak gebruik van een mondkapje. Werk ook hier van boven naar beneden en lak kruislings.
8.3. Een auto wrappen
nullHet wrappen van een auto is de schoonste en meest efficiënte wijze om in de thuisgarage het uiterlijk van de wagen op te waarderen. Het bellenvrije aanbrengen van lakfolie vereist echter veel oefening. Heel goedkoop is deze oplossing ook niet, maar met de nodige handigheid bereikt u met deze methode onberispelijke resultaten.
9. Het finishen van de auto
nullMet uiterst fijn schuurpapier en een goed polijstmiddel is redelijk gelukt lakwerk nog iets op te waarderen. Bij matte lak gaat dit natuurlijk niet. Matte lak is eigenlijk ook meer iets voor de laatste eigenaar van een auto.

null

Auto zelf lakken – alle feiten op een rijtje:

Wanneer zelf lakken?
– Wanneer de auto niet meer hoeft te worden verkocht
– Wanneer het een oudere bedrijfswagen betreft
Welke werkwijzen zijn er?
Lakken met de roller
Overspuiten
Wrappen
Waar kan er worden gelakt?
Waar men minstens een dak boven het hoofd heeft
Wat heb ik nodig voor het lakken?
Veel tijd, grondige voorbereiding, goed materiaal en gereedschap
Wat kost eigenhandig lakken?
Tussen 50 en 500 euro en twee dagen tijd
Voordelen van zelf lakken
– Goedkoop
– Snel
– Creatief
Nadelen van zelf lakken
– Waardeverlies van de wagen
– Resultaten niet optimaal
– Kost veel tijd
Wat is de ideale weg?
De auto zelf voorbereiden voor de lakbeurt, en de rest aan professionals overlaten.

Foto: PongMoji, samnao, ignatius 63, TZIDO SUN, -Taurus-, KG Design, MongPro, sima, ipuwadol, Igorsky, feelphoto2521, Dmitry Kalinovsky, Ikonoklast Fotografie, Nattzkamol / shutterstock.com

1 Ster2 Sterren3 Sterren4 Sterren5 Sterren (60 Stemmen, gemiddelde: 4.87 uit 5)
Loading...