Xenon koplampen achteraf monteren – een project met een bijzondere uitdaging

Xenon koplampen achteraf monteren – een project met een bijzondere uitdaging

Toen xenon koplampen ongeveer 20 jaar geleden op de markt verschenen, waren ze een kleine revolutie. Ingevoerd in de luxe-klasse en hogere middenklasse veroorzaakte het felle en heldere licht groot enthousiasme bij autobestuurders. Zoals bij alle innovaties doorliep de xenonverlichting alle klassen en is nu gedeeltelijk zelfs bij miniklasse wagens verkrijgbaar. Deze markt heeft ook de accessoirehandel ontdekt, die kits voor achterafmontage van xenon koplampen biedt. Voorzichtigheid is echter geboden. Een ombouw naar xenon is lang niet zo makkelijk als men wel denkt en brengt grote juridische risico’s met zich mee.

Edel licht met edelgas

xenon koplampen voordelenXenon is een edelgas zoals argon of helium. Het kan net zoals neon ook als gas voor verlichting worden gebruikt. Daarvoor wordt het in een kleine reactor onder hoge spanning gezet en daardoor tot verlichten gebracht. Een xenon koplamp kan daarom niet met de normale boordspanning van 12 – 24 Volt worden aangedreven, maar vereist een eigen transformator.

xenon koplampen nadelenBij xenon koplampen wordt deze transformator ook wel voorschakelapparatuur genoemd. Deze genereert de voor de xenon lamp benodigde spanning van 25000 Volt. Zijn installatie is voor de werking van een xenon verlichting echter het kleinste probleem.

Voor- en nadelen van xenon koplampen

Xenon koplampen zouden niet zo populair zijn, wanneer ze een paar stevige voordelen hadden. Deze zijn:

Verbeterde verlichtingskracht: het grootste voordeel van xenon koplampen is de aanzienlijk verbeterde verlichtingskracht in vergelijking met H4-gloeilampen. Ze stralen zo fel en helder dat hun lichtkleur op die van daglicht lijkt.
Electriciteitsbesparing: ondanks de hoge werkingsspanning en de betere verlichtingskracht zijn xenon koplampen aanzienlijk zuiniger in stroomverbruik dan gloeilampen.
Levensduur: een xenon lamp houdt het in de regel een autoleven lang uit, in ieder geval veel langer dan 100.000 kilometer.

Daartegenover staan echter volgende nadelen:

Kosten: xenon kost geld. Een ombouwkit kost ongeveer 1500 euro. Het probleem hierbij is, dat de set nauwelijks modulair te vervangen is. In geval van defect moet het gehele systeem worden vervangen. Maar ook de lampen zelf zijn met 150 euro tig keer duurder dan zelfs de meest hoogwaardige H4-gloeilampen.
Onderhoud en reparatie: reparatiewerkzaamheden aan de xenonverlichting zijn meestal een zaak voor de vakgarage. Dat zij niet graag aan “zelf geknutselde” installaties zitten schroeven, is vanzelfsprekend. Daarom moet ook bij achterafmontage een garage worden opgezocht. Daarbij krijgt men niet alleen garantie maar ook een uitgebreide service in geval van defect.
In gevaar brengen van andere verkeersdeelnemers: het meest zwaarwegende nadeel van xenon lampen is het gevaar, dat het voor andere weggebruikers kan opleveren. Zodra de ruit vuil is of de lamp fout afgesteld, worden tegenliggende voertuigen sterk verblind. Daarom is de wetgevende instantie bij de toelating van xenon verlichting bijzonder streng.
Gecompliceerde montage: een xenon verlichtingssysteem bestaat uit tal van componenten die slechts indirect met de verlichtingsprestatie te maken hebben. Vooral de lichtveldregeling en het wassysteem zijn technisch ingewikkeld en hun montage een grote uitdaging.

Efficiënt, doch gevoelig

xenon koplampen bij de APK-keuringXenon licht is zo fel, dat men er zich van moet verzekeren, dat het correct gericht op de weg schijnt. Wanneer de koplampen verkeerd gericht staan of ongewenst licht verstrooien, vormen zij een gevaar voor de tegenligger. Een verkeerd afgestelde of vervuilde xenon lamp is voor andere verkeersdeelnemers net zo storend als ingeschakeld grootlicht. Xenon koplampen krijgen bij de APK-keuring bijzonder veel aandacht. De keuring is zelfs zwaarder wanneer het een ombouwkit betreft. De meeste in de handel verkrijgbare sets zijn voor het wegverkeer niet toegestaan. Meestal ontbreken twee belangrijke componenten die voor de werking van een xenon koplamp onmisbaar zijn.

Xenon alleen met wassysteem en lichtveldregeling

xenon koplampen met wassysteem en lichtveldregelingEen xenon verlichting vereist voor gebruik in het wegverkeer een wassysteem voor de koplampglazen. Dit wordt tegenwoordig door hogedruksproeiers gerealiseerd. De in 1970 heel populaire mini-wissers voor koplampen horen er omwille van verschillende redenen niet langer bij.

Vormgeving: Moderne koplampen zijn veel te complex gevormd om met een wisser te kunnen worden gereinigd.
Betrouwbaarheid: Een mini-wisser is in hoge mate aan slijtage onderhevig. Al snel is zijn wisprestatie niet meer voldoende of wordt deze zelfs schadelijk voor de koplamp.
Materiaal: Moderne koplampen zitten tegenwoordig achter een beschermingskap van plexiglas. Dit zeer krasgevoelige materiaal verslijt bij een mechanische reiniging door een elektrisch aangedreven wisser zeer snel.
Daarom worden voor xenon koplampen in principe enkel automatische hogedruk-wassproeiers gebruikt. Bij de sproeiers horen ook een pomp, een spoelwatertank en elektronische regeling. Deze zetten het wasproces in werking wanneer nodig en maken tevens handmatige bediening mogelijk. Daarvoor moet ook een knop op het dashboard aanwezig zijn.
De lichtveldregeling is daarentegen aanzienlijk minder problematisch. Alle wagens vanaf bouwjaar 1990 moeten sowieso met deze feature zijn uitgerust, zodat de lichtveldregeling bij omschakeling op xenon meestal al voorhanden is. Niettemin is voor de installatie van de lichtveldregeling bij xenon koplampen ook een niveausensor nodig omdat de lichtveldregeling bij xenonverlichting zich automatisch aan de voorwaarden dient aan te passen.

Juridische gevolgen van illegale xenonverlichting

xenon koplampen juridische gevolgenWanneer een niet toegelaten xenonverlichting in de auto wordt geïnstalleerd, mag met de auto geheel of gedeeltelijk niet meer worden gereden. De auto kan door de politie worden stilgelegd totdat hij opnieuw is omgebouwd. Een gevoelige boete tot 250 euro en een strafpunt in het verkeersregister zijn tevens gebruikelijk in dit geval. Nog erger zijn de juridische gevolgen bij een ongeval: de aansprakelijkheidsverzekering komt aanvankelijk voor de schade op, doch verhaalt zich vervolgens bij de veroorzaker en zal alle betalingen terugvorderen.

Geen reclame: tot op heden alleen Hella

xenon koplampen van HellaDe enige fabrikant van auto-accessoires die tot nu toe verkeersdeugelijke achterafmontagesets voor xenonverlichting aanbiedt, is Hella. Deze fabrikant van originele onderdelen en OEM-onderdelen beschikt over de competentie, ervaring en juridische achtergrond, die voor ontwikkeling van hoogprestatieverlichting nodig is. Alle andere fabrikanten beschikken tot op heden nog niet over een algemene toelating voor het wegverkeer. Wij bevelen dringend aan, alle aanwijzingen op de verpakking aandachtig te bestuderen. Juridisch moet de algemene toelating voor het wegverkeer expliciet vermeld zijn. Wanneer echter sprake is van de vermelding “Alleen voor rallye-doeleinden” of iet dergelijks, betekent dit dat de verlichting juridisch niet voor het wegverkeer deugt. Tegen tuners kan men hier alleen maar zeggen: afblijven.
koplamp goedkoper

Nog beter: originele onderdelen

xenon koplampen originele onderdelenDe meest eenvoudige weg naar een xenon lichtsysteem is, hem uit een voorhanden zijnde wagen te halen. Omdat deze techniek al 20 jaar op de markt is, biedt de tweedehandsmarkt genoeg “slachtoffers” aan, die als techniekdonor kunnen dienen. Natuurlijk kan dit alleen binnen hetzelfde type. Met gebruikmaking van tweedehands onderdelen kan echter veel geld worden bespaard. De lampen op zich zijn al duur genoeg. Samen met de gehele techniek kost een xenon systeem al gauw ettelijke duizend euro als nieuw onderdeel.

Conclusie: goed overwegen

xenon koplampen vs LED koplampenHet zou nalatig zijn, de voordelen van xenonverlichting te benadrukken zonder tegelijkertijd op de moeilijkheden bij de installatie ervan te wijzen. Al bij al is het project “Ombouw naar xenon” een bijzondere uitdaging, die goede overweging verdient. De voordelen zijn weliswaar groot vanwege de betere verlichtingsprestatie, het is duur in de aanschaf. Wanneer de wagen uit hoofde van zijn basiswaarde deze montage niet rechtvaardigt, dient men liever andere tuningmaatregelen te treffen.

De moderne H4-lampen bieden ook een interessante lichtprestatie, zodat het niet absoluut xenon hoeft te zijn. LED is echter tot op heden nog geen alternatief. Waar voor zaklampen deze techniek al wel mogelijk is, lopen autobouwers tot op heden nog ver achter: echte, lichtsterke koplampen op LED-basis als ombouwset zijn tot op heden nog niet verkrijgbaar. De techniek is echter bezig, grote schreden voorwaarts te maken.

Daarom is het de moeite waard, nog twee, drie jaar te wachten: LED is in totaal veel eenvoudiger te handhaven dan xenon. Heel interessante innovaties zijn met zekerheid in aantocht.

Foto: MargoLev, Sunny_Images, antpkr, frees, oYOo, Mikbiz, Corepics VOF / shutterstock.com

1 Ster2 Sterren3 Sterren4 Sterren5 Sterren (57 Stemmen, gemiddelde: 5.00 uit 5)
Loading...

Warning: A non-numeric value encountered in /var/www/html/wp-content/themes/Newspaper/includes/wp_booster/td_block.php on line 997