Temperatuurschakelaar radiateurventilator (thermoschakelaar) voor jouw auto

Temperatuurschakelaar radiateurventilator Voor Top automodellen
- Temperatuurschakelaar radiateurventilator (thermoschakelaar) VOLKSWAGEN GOLF
- Temperatuurschakelaar radiateurventilator (thermoschakelaar) BMW 3-serie
- Temperatuurschakelaar radiateurventilator VOLKSWAGEN POLO
- BMW 5-serie
- Temperatuurschakelaar radiateurventilator (thermoschakelaar) OPEL ASTRA
- Temperatuurschakelaar radiateurventilator (thermoschakelaar) VOLKSWAGEN TRANSPORTER
- Temperatuurschakelaar radiateurventilator FORD FOCUS
- AUDI A4
- Temperatuurschakelaar radiateurventilator (thermoschakelaar) OPEL CORSA
- Temperatuurschakelaar radiateurventilator (thermoschakelaar) MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Temperatuurschakelaar radiateurventilator AUDI A3
- FORD FIESTA
- Temperatuurschakelaar radiateurventilator (thermoschakelaar) BMW 1-serie
- Temperatuurschakelaar radiateurventilator (thermoschakelaar) VOLKSWAGEN PASSAT
- Temperatuurschakelaar radiateurventilator RENAULT CLIO
- MERCEDES-BENZ E-Klasse
- Temperatuurschakelaar radiateurventilator (thermoschakelaar) SEAT IBIZA
- Temperatuurschakelaar radiateurventilator (thermoschakelaar) SEAT LEON
- Temperatuurschakelaar radiateurventilator TOYOTA YARIS
- AUDI A6
Temperatuurschakelaar radiateurventilator (thermoschakelaar) defect? » Mankement herkennen • Reparatie • Handleiding voor vervanging
Klein onderdeel met groot effect
De temperatuurschakelaar van de radiateurventilator is een belangrijk onderdeel voor de koelingskringloop. Hij regelt in een elektronisch koelsysteem de werking van de ventilator. Eigenlijk is het geen slijtageonderdeel. Een regelmatige vervanging kan onaangename vervolgschade echter voorkomen.
Centraal elektronisch component van de waterkoeling
De temperatuurschakelaar van de radiateurventilator is een unit die zowel een sensor- als een schakelfunctie heeft. In tegenstelling tot de puur vloeistof-mechanisch werkende visco-ventilatoren is de temperatuurschakelaar van de radiateurventilator voor de elektronische regeling van de blazer aan de radiateur verantwoordelijk. Wordt het koelwater te warm, schakelt de temperatuurschakelaar van de radiateurventilator de elektromotor van de blazer aan. De zich in de radiateur bevindende hete lucht wordt net zolang weggeblazen totdat de motor weer de ideale temperatuur heeft.
Defecten aan de temperatuurschakelaar van de radiateurventilator
Wanneer de temperatuurschakelaar van de radiateurventilator het laat afweten, kan dit ernstige gevolgen voor de motor hebben. Behalve gebarsten radiateurslangen is het vooral de cilinderkoppakking die in een dergelijk geval snel verbranden kan. Bij een defect schakelt de temperatuurschakelaar de blazer niet meer aan. Wanneer de auto een temperatuurdisplay heeft, dient erop te worden gelet of de ventilator bij het bereiken van de grenswaarde aanslaat. Bij het branden van het motorcontrolelampje of het temperatuurwaarschuwingslampje moet de ventilator eveneens functioneren. Blijft hij ondanks oververhitting van de motor uitgeschakeld, dient de temperatuurschakelaar te worden gecontroleerd.
Definiëren van het probleem
Een niet aanspringende blazer van de radiateur kan veel oorzaken hebben. Met een systematische werkwijze kan het probleem echter snel worden gedefinieerd:
- Controle van de thermostaat: De thermostaat bevindt zich in de motor op die plek, waar drie slangen aan één punt samenkomen. Wanneer de motor een oververhitting meldt, maar de radiateur zelf koud is, dan is meestal een klemmende thermostaat de oorzaak.
- - Controle van de stekkerverbindingen aan de temperatuurschakelaar op contact en roest.
- - Controle van de stekkerverbindingen aan de ventilatormotor op contact en roest.
- - Controle van de zekeringen.
- Het overbruggen van de schakelaar: daarvoor worden de stekkerverbindingen eruitgetrokken en met een stuk draad overbrugd. Wanneer nu de ventilatormotor niet aanspringt, is hij defect. Wanneer hij wel aanspringt, is de schakelaar kapot. Deze overbrugging is ook heel nuttig in het geval van een staande gebleven auto: eenvoudig de schakelaar overbruggen en naar de dichtstbijzijnde garage rijden, dan kan het probleem snel worden verholpen. Belangrijk is daarbij dat de oude schakelaar blijft ingebouwd, omdat hij het koelsysteem afdicht.
Vervanging van de temperatuurschakelaar van de radiateurventilator
De vervanging van de temperatuurschakelaar van de radiateurventilator is heel makkelijk. Er moet alleen op worden gelet, dat de auto is afgekoeld omdat bij de demontage van de schakelaar water ontsnapt. De schakelaar heeft een zeskantige fitting uit messing. Hij zit direct naast de radiateur en is door de naar de radiateur lopende kabel snel te vinden. Hij laat zich met de passende sleutel of een buizentang heel makkelijk verwijderen. Het is daarbij belangrijk, in de juiste richting te draaien. Draait u te stevig in de verkeerde richting, kan de kunststoffen schroefdraad aan de radiateur breken. Dan is een nieuwe radiateur noodzakelijk, hetgeen heel duur kan worden.
Voorafgaand aan de demontage wordt een schaal onder de radiateur gezet om eruitlopend koelwater op te vangen. Dit kan, wanneer het nog schoon genoeg is, na de vervanging weer worden gebruikt. De ventilatorschakelaar wordt samen met de dichting vervangen. Met de hand vastdraaien van de schakelaar is voldoende. Ook bij de montage geldt: niet te vast draaien. Na de vervanging wordt het koelwaterpeil gecontroleerd weer opgevuld. Daarbij de auto enige minuten stationair en met geopend expansiereservoir of radiateur laten draaien, zodat het koelsysteem ontlucht.
Levensduur van de ventilatorschakelaar
De levensduur van de ventilatorschakelaar is heel verschillend en richt zich naar bouwjaar en merk van de auto. Met ongeveer 50.000 km of 5 jaar kan echter worden gerekend. Omdat dit onderdeel heel goedkoop en zijn vervanging heel makkelijk is, loont de regelmatige vervanging en voorkomt dit onnodige problemen. De prijzen voor de radiateurventilator beginnen bij ca. 7 euro en gaan tot ca. 25 euro. Merkkwaliteit, bijvoorbeeld van FEBI BILSTEIN heeft in elk geval de voorkeur, omdat dit niet noodzakelijkerwijs duurder hoeft ze zijn dan de producten van onbekende fabrikanten.