Als onderdeel zit de remklauw eigenlijk op de “achterste rij”. Met normale velgen of wieldoppen is hij niet te zien. Waarom zou u hem dan willen lakken? Lees in dit artikel hoe u de remklauw passend bij het uiterlijk van uw auto kunt opwaarderen.
Daarvoor hoeft u slechts de iets chiquere velgen te bekijken. Hun vormgeving is meestal heel filigraan en licht. Dat spaart gewicht maar verschaft ook een blik in het mechanisme van het wiel. Daar kunt u hem zien hangen: grijszwart, vies en roestig. Tussen de mooie aluminiumvelg en de altijd smetteloze remschijf valt hij door zijn smoezeligheid meteen op. Hoe meer er in het uiterlijk van de auto werd geïnvesteerd, hoe meer de ongelakte remklauw tot een ware schandvlek wordt. Handel en industrie hebben zich echter op deze uitdaging ingesteld.
Maar één juiste manier
Bij de kleurvormgeving van een auto zijn er veel mogelijkheden. Spuitlakken of folie aanbrengen zijn de meest gebruikelijke procedures. Is het budget echter krap en de auto enkel als vrachtvervoerder in gebruik, kan ook de verfroller eraan te pas komen. Voor een remklauw geldt echter slechts één manier om hem weer mooi te maken: de verfkwast.
Het complexe mechanisme rondom de remklauw staat geen andere werkwijze toe. Beplakken heeft geen zin omdat de hoge temperaturen aan de remklauw elke sticker meteen zouden wegbranden. Spuitlakken wordt afgeraden omdat de laag te dun is. Bovendien loopt men bij het spuitlakken altijd het gevaar, ook de sensoren en de stofhoezen mee te lakken. Dit kan de werking en de levensduur van deze onderdelen aanzienlijk inkorten. Alleen de verfkwast en een vaste hand garanderen dat de verf daadwerkelijk alleen daar terechtkomt, waar hij hoort.
![]() Remklauw nieuwnu vanaf 31,94 €Naar de winkel ⇒ |
Voor het overlakken van de remklauw dient u 6 – 8 uur in te plannen.
Wat u nodig heeft
De handel biedt inmiddels complete verfsets speciaal voor remklauwen aan. Deze sets zijn verschillend uitgerust. Een volledige set bevat:
– remmenreiniger
– tweecomponentenverf bestaand uit lak en verharder
– mengbeker
– verfkwast
– wegwerphandschoenen
Wanneer slechts één fles remmenreiniger werd bijgeleverd, raden wij aan, minstens nog een tweede te kopen. Bij oudere en sterk vervuilde remklauwen heeft u bovendien het volgende nodig:
– een harde kwast of een harde borstel
– een staalborstel
– slijpmachine met borstelstuk
– remmenreiniger
– schuurpapier of schuurspons
– schildertape
– mondkapje en oogbescherming
– extra verfkwast en mengbeker
Voorbereiding bepaalt het resultaat
![]() |
De voorbereiding bestaat uit drie stappen: – demonteren – reinigen – afplakken Nee, u hoeft niet bang te zijn: een remklauw hoeft voor het lakken niet te worden gedemonteerd. Niettemin moet hij toegankelijk worden gemaakt voordat u met de slijpmachine de roest en het vuil te lijf gaat. |
Bijzondere bescherming geldt voor: – alle rubberen hoezen – alle leidingen – sensoren |
![]() Wat wel kan worden verwijderd, zijn de sensoren. De ABS-sensor en de slijtagesensor van de remvoering kunnen er meestal gewoon worden afgetrokken en ter zijde worden gehangen. Hier is vooral de kabel belangrijk: deze mag niet beschadigd raken. Door een kleine demontage kan dit gevaar worden uitgesloten. |
Poetsen tot de ogen branden
![]() Daarom: bij het reinigen van de remklauw absoluut een mondkapje en oogbescherming dragen. Ook handschoenen zijn nuttig: lak kan enkel met oplosmiddel worden verwijderd en dat is op de huid niet bepaald aangenaam. |
![]() |
![]() Eerst worden alle remklauwen grondig gereinigd voordat u met het lakken van de eerste begint. |
Afplakken: Niet populair maar wel verstandig
![]() Vooral de boorgaten en andere doorboringen van de remklauw moeten worden dichtgestopt zodat er geen verf in kan lopen. Dat geldt met name voor de gaten van de draagklem. Hier kunt u met een stuk ijzerdraad, een lucifer of een tandenstoker het gat goed dichtstoppen. Lak voor de remklauw wordt snel hard en taai. Wanneer het eenmaal op een ongewenste plek is doorgedrongen, krijgt u het na het uitharden enkel nog met grote moeite weg. Daarom is vooral voor onervaren schilders van remklauwen afplakken bijzonder verstandig. |
Verf mengen volgens instructie
Remklauwverf wordt als tweecomponentenproduct geleverd. De mengverhouding staat op de verpakking. U dient er zich heel nauwkeurig aan te houden. Wanneer u teveel verharder gebruikt, wordt de verwerking moeilijk omdat de lak heel snel droogt. Gebruikt u te weinig verharder, duurt het drogen veel te lang. Na het omroeren laat u de verf ca. 10 minuten rusten. De remklauw wordt van boven naar onderen gelakt. Daarbij dient u er altijd op te letten dat de verf niet gaat lopen. Het lakken met de verfkwast brengt met zich mee dat de kwaststreek in de lak te zien is. Dat wordt door de tweede laag gecompenseerd. Niettemin heeft de lak voor de remklauw ook bij correcte menging lange tijd nodig om te drogen. De tweede laag dient pas na 3 – 4 uur te worden aangebracht. Ondertussen kunnen de mengbeker en de kwast al volledig zijn opgedroogd. Voor het mengen is een schone, lege yoghurtbeker echter voldoende. De tweede laag is de afwerking van de remklauw. Deze laat u tevens volledig uitharden. |
Vervolgens kan alles weer worden gemonteerd. Bij montage de sensoren niet vergeten!
Tip: ook de draagklem kan met een beetje verf worden opgefrist. Wanneer u deze in een contrasterende kleur t.o.v. de remklauw lakt, krijgt het uiterlijk van uw auto een heel bijzonder accent.
Het zijn de kleine dingen die het doen
Een gelakte remklauw is een klein, doch effectief detail van het totale uiterlijk van uw auto. Met een beetje werk en goedkope middelen kan iedereen het uiterlijk van de auto dat beetje extra geven. Een gelakte remklauw verhoogt tevens de verkoopwaarde van de auto.
Foto: NONGASIMO, BACHTUB DMITRII, Pixotico, jennyt, ra3rn, Sudheer Sakthan, trinityfoto, MR.YURANAN LAKHAPOL, Ksander / shutterstock.com