De draagarm of het vorkbeen is een onderdeel van de stuurgeometrie. Hij verbindt het voorwiel met de carrosserie van de auto. De draagarm is in hoge mate beweeglijk. Ook zijwaarts heeft hij een zekere speling dankzij de lagers. Een wieldraagarmlager is een dikke rubberen mof die vast op de draagarm gedrukt zit. Wanneer deze rubberen mof door invloeden van buitenaf of veroudering broos wordt, verliest de wieldraagarm zijn stabiliteit.
Defecte draagarm vaststellen
De wieldraagarm zelf is een zeer massief onderdeel van gelast metaal. Zolang hij niet aan hevige stoten wordt blootgesteld of doorroest, treden er eigenlijk geen beschadigingen aan op. Zijn zwakke plek zijn de ingeperste rubbers. Ook al zijn ze van massief rubber, ze kunnen mettertijd verslijten. Ze scheuren uit of het rubber verliest aan elasticiteit. Dan is de verbinding tussen draagarm en voorwiel niet langer stevig, hetgeen de beweeglijkheid t.o.v. de as beperkt. Een versleten wieldraagarm veroorzaakt bij het voorwiel een ongewenste speling. Dit kan zich op volgende wijzen uiten:
– de sporing van de auto is niet langer accuraat.
– de auto rammelt bij elke oneffenheid van de ondergrond.
– de besturing van de auto voelt “sponzig” aan.
– de auto begint al snel te slingeren.
– piepende banden.
– hoge eenzijdige slijtage aan de voorbanden.
Al met al is een versleten wieldraagarm niet alleen onaangenaam. Hij veroorzaakt ook dure volgschade en beperkt de rijveiligheid aanzienlijk. Daarom dient dit onderdeel altijd zo snel mogelijk te worden vervangen.
![]() Draagarm | Premium kwaliteitdirect beschikbaar vanaf 14,89 €Naar winkel ⇒ |
Wat heeft u nodig?
Voor de geslaagde vervanging van een draagarm heeft u het volgende nodig:
1 hefbrug 1 transmissiekrik 1 draaimomentsleutel 1 set steeksleutels 1 set ringsleutels gebogen 1 steekzaag (voor het lager) 1 nieuwe draagarm en 1 nieuw draagarmlager |
Defecte draagarm herkennen
Een defecte draagarm of een defect draagarmlager is makkelijk herkenbaar: het stevig ingewerkte, dikke rubber is poreus en gebarsten. Wanneer het defect de rijkwaliteit voelbaar beïnvloedt, is de rubber waarschijnlijk al helemaal gebarsten. Beweeg de draagarm met een hefboom of aan het voorwiel op en neer, dan zijn de scheuren goed te zien.
Omdat het heel belangrijk is, dat het rubber en de draagarm stevig met elkaar verbonden zijn, kan het lager niet apart worden vervangen. Uit veiligheidsoverwegingen zit het stevig tegen het gelaste metaal aan. Wanneer het kapot is, blijft niet anders over dan vervanging van het gehele onderdeel. Draagarmen zijn nogal goedkoop en daarom is dit in principe ook geen probleem. Bovendien is de vervanging van de gehele wieldraagarm aanzienlijk eenvoudiger dan het moeizaam erin en eruitdrukken van de rubbers.
Veiligheid gaat voor!
Om een wieldraagarm te vervangen, moet onder de wagen worden gewerkt. Een hefbrug is daarom ideaal. Heeft u deze niet ter beschikking, kan de auto ook in opgekrikte toestand worden gerepareerd. Hiervoor gelden echter bijzondere veiligheidsmaatregelen:
– de auto nooit op een simpele autokrik vastzetten.
– altijd geschikte assteunen onder de auto plaatsen.
– handrem aantrekken, versnelling inschakelen en veiligheidswiggen onder de achterwielen leggen.
– nooit alleen werken.
– voor het opkrikken geen provisorische oplossingen gebruiken zoals stenen, banden, houtblokken, etc.
Stap voor stap
Dit is een algemene beschrijving voor het vervangen van de draagarm en geen werkelijke reparatiehandleiding. Wij wijzen erop dat het vervangen van een wieldraagarm een taak voor professionele automecaniciens is. Wij wijzen elke aansprakelijkheid voor fouten die ontstaan uit het nabootsen van de alhier beschreven stappen nadrukkelijk van de hand. |
1. Wiel verwijderen
|
2. Schroeven losdraaien
|
3. Draagarm eraf halen
|
4. Nieuwe draagarm installeren
Draai in geen geval de carrosserieschroeven van de draagarm vast zolang het voorwiel nog vrij in de lucht hangt. Een draagarm wordt in principe pas dan vastgedraaid, wanneer de schokdemper van het voorwiel is ingeveerd en normaal belast wordt. Wanneer de wieldraagarm te vroeg wordt vastgedraaid, treden al snel vernielende torsiekrachten in het lager op. Dit verkort de levensduur met minstens 50%. |
5. Voorwiel ontlasten
|
6. Wiel monteren en sporing controleren
|
7. Draagarmlager vervangen
TIP: Een defect draagarmrubber kan ook met behulp van een steekzaag eruit worden gezaagd. Meestal is één insnede door het lager heen tot aan de pen van de draagarm voldoende. Het lager is dan meestal voldoende ontspannen om het van de draagarm te trekken. Dan is er nog altijd de uitdaging, het nieuwe lager erop te krijgen. De beproefde methode van doe-het-zelvers is het erin te slaan met een grote steeksleutel en een paar hamerslagen. Dit bevelen wij niet aan. Een voorzichtig erop schuiven met behulp van een bankschroef is voor beide onderdelen veel beter. De levensduur van het te vervangen onderdeel wordt hiermee aanzienlijk verlengd. |
Kosten voor onderdelen
Een enkele nieuwe wieldraagarm kost vanaf ca. 15 EUR. Als complete set is hij aanzienlijk goedkoper. Een complete set voor de vooras bestaand uit
– draagarm
– koppelstang
– stuurkogel
– spoorstangen
– draagarmlager
– fuseekogel
voor beide kanten kost slechts ca. 80 – 100 EUR. De vervanging van deze onderdelen is slechts weinig meer werk dan vervanging van enkel de draagarm. Omdat de auto na de vervanging van elk van deze onderdelen sowieso naar de uitlijning moet, verdient het de overweging de gehele as in één keer te vervangen. Tenslotte slijten de onderdelen gelijktijdig. Wanneer de draagarm defect is, zullen alle andere verbonden onderdelen het na korte tijd ook laten afweten. Met een complete vervanging heeft u weer een gedefinieerde beginsituatie en voor vele jaren geen problemen meer op deze plek.
Foto: woverwolf, Alraun, dreamnikon, Vasiliy Koval, Alfa Photostudio, Corepics VOF, svariophoto / shutterstock.com