De luchtfilter is een typisch slijtageonderdeel in de auto, dat regelmatig moet worden vervangen. Natuurlijk kunt u de installatie aan een garage overlaten, maar dat hoeft niet per se. Dit is immers een werkje dat normaal gezien elke leek probleemloos kan uitvoeren. Zelfs wanneer u geen of nauwelijks kennis over uw wagen heeft: volg eenvoudigweg onze handleiding en dan kunt u bijna geen fouten maken.
Wat levert vervanging van de luchtfilter op?
De luchtfilter is de zogezegde “long” van de auto. Om te kunnen functioneren, heeft de motor lucht nodig. Deze zit echter vol met vuil en stofdeeltjes die de motor kunnen beschadigen, wanneer de lucht ongefilterd wordt aangevoerd. De luchtfilter zorgt ervoor dat enkel schone lucht in de motorruimte terechtkomt. Mettertijd slibben de fijne poriën echter dicht en laat de filter geen lucht meer door. Dan wordt het benzine-luchtmengsel op den duur te “vet” en de motor presteert minder. Vooral de acceleratie loopt sterk terug. Bovendien staat de luchtfilter in de foutencatalogus van de APK-keuring en kan verhinderen dat de auto een keuringsvignet krijgt.
De nieuwe luchtfilter – welke is de juiste?
De juiste maat van de nieuwe luchtfilter staat in uw autoboekje. Vaak hoeft u dat niet te raadplegen, aangezien veel handelaren het juiste product a.d.h.v. het sleutelnummer kunnen vinden. Verschillende producten zijn verkrijgbaar, die er als volgt uitzien:
– De papieren luchtfilter is de voordeligste variant. Hij functioneert net zoals een koffiefilter en verricht, zolang hij nieuw is, over het algemeen redelijke prestaties. Het grootste nadeel is echter zijn levensduur. Bij gebruik van hoogstens 15.000 km is het voor de meeste einde verhaal. Sommige autogebruikers profiteren niettemin van de gunstige prijzen, maar eigenlijk zijn deze filters eerder als “noodoplossing” bedoeld. |
– De meest gebruikte oplossing die tevens de voorkeur van de meeste autofabrikanten geniet, is de katoenen of schuimfilter. Deze ligt qua prijs in het midden en biedt met ongeveer 30.000 kilometer een aannemelijke levensduur. Tijdens de garantietijd van de wagen dient u absoluut voor een dergelijke filter te kiezen, omdat deze variant meestal door fabrikanten wordt voorgeschreven. Helaas bestaan grote kwaliteitsverschillen op het gebied van filterprestatie, en daarom vertrouwt u beter niet op de meest goedkope variant. Er bestaan ook gemengde soorten. Die ziet men de laatste jaren steeds vaker. |
– Veel autobestuurders vertrouwen op de oliebadfilter. Deze kan herhaaldelijk gereinigd en daarna weer van verse olie voorzien worden. Daardoor bereikt hij een levensduur tot wel 60.000 kilometer, maar hij is dan ook overeenkomstig duur. Als materiaal wordt hier bijna uitsluitend het dure schuimrubber gebruikt. Geruchten doen de ronde dat dergelijke luchtfilters de luchtmassameter van dieselwagens kunnen beschadigen. Dit is echter enkel het geval wanneer het product niet juist vervaardigd of onvakkundig geolied werd. |
– De sportluchtfilter is een uitzonderlijk geval. Deze wordt traditioneel helemaal zonder luchtfilterbehuizing direct op de luchtinlaat geschroefd, hetgeen weliswaar de prestatie verhoogt, maar ook het geluid, en daarom moeten deze van de APK of DEKRA worden verwijderd. In dagdagelijks gebruik levert het overstappen op een dergelijke filter niets op. |
Stap voor stap: de vervanging van de luchtfilter
De volgende zaken en gereedschappen heeft u voor de vervanging nodig:
De bedieningshandleiding van de wagen, een schroevendraaier, desnoods een waterpomptang of een ring-/steeksleutel, een lap, de nieuwe luchtfilter.
Stap 0: Om te beginnen dient de motorkap te worden geopend (niet vergeten vast te zetten!) en de luchtfilterkast te worden gelocaliseerd. Dat is meestal tamelijk eenvoudig daar hij vaak erg zichtbaar is aangebracht en “Air Filter” of een verklarend symbool er duidelijk op te zien is. Vindt u hem niet, helpt een blik in het handboek. Daar staat tevens beschreven, hoe deze te openen is. |
Stap 1: Betreft het een dieselwagen, dient u eerst de stekker van de luchtmassameter eruit te trekken. Deze is direct met de luchtfilterkast verbonden. |
Stap 2: Vervolgens moet u – afhankelijk van het automodel – de aanzuigslang demonteren. Daarvoor drukt u de aangebrachte slangklem met de waterpomptang direct aan de veer samen schuift hem een paar centimeter naar achteren. De druk op het aansluitstuk van de slang valt nu weg en de slang kan terzijde worden geschoven. |
Stap 3: Open de luchtfilterkast. Deze zit meestal met twee tot vier klemmen vast, die met een schroevendraaier eruitgewipt kunnen worden. Daaronder kunnen zich eventueel nog bouten of moeren bevinden. Is dit het geval, moeten deze met de schroevendraaier of ringsleutel eruit worden gedraaid. |
Stap 4: Verwijder de oude luchtfilter. Hij kan bij het gewone huisvuil worden geworpen. Is de luchtfilterkast vuil, veegt u deze kort met de lap schoon. Breng vervolgens de nieuwe luchtfilter aan. Veel fouten kunt u hier niet maken. Hij past er normaal gezien maar in één richting in. |
Stap 5: Eerst worden de bouten of moeren weer aangebracht. Vervolgens kunt u de luchtfilterkast weer met klemmen vastzetten. |
Stap 6: Steek nu de aanzuigslang weer in de opening, pak met de waterpomptang de veer weer beet en schuif de slangklem zover naar voren tot op een paar millimeter afstand. Laat hem nu los en test met de hand of de slangklem vastzit. |
Stap 7: Bij dieselwagens dient u nu de stekker van de luchtmassameter weer in zijn houder te steken. |
Stap 8: Ga met geopende motorkap in de wagen zitten en start de motor. Geef een paar maal gas en let op het geluid. Stap vervolgens uit en controleer of de wagen rustig stationair draait. Is alles normaal, is de vervanging geslaagd. De motorkap kunt u nu sluiten. |
Opmerking: de installatie van een open sportluchtfilter is normaal gezien veel gecompliceerder en vereist de demontage van de luchtfilterkast. Daar komen al naargelang de betreffende auto nog eens bijzonderheden bij, die wij hier niet behandelen kunnen. Het is af te raden, deze montage als leek helemaal alleen uit te voeren. Naar omstandigheden kan het zelfs tot een prestatieverslechtering leiden. Wanneer dit uw interesse heeft, vraag dan raad bij een vakgarage of raadpleeg in het internet betrouwbare informatiebronnen zoals ANWB, APK of DEKRA.
Vaak voorkomende fouten en hun oplossing
Weliswaar is de vervanging van de luchtfilter relatief eenvoudig en kan deze normaal gezien ook door leken probleemloos worden uitgevoerd. Toch kent ook dit werkje zijn valkuilen en fouten kunnen altijd optreden. Wanneer u na de vervanging op problemen stuit, lees dan volgende tips door:
1. Schommelingen in de motorprestatie – Wanneer u in uw dieselwagen na de vervanging schommelingen in de motorprestatie opmerkt, ligt dat vaak aan het feit dat de stekker van de luchtmassameter niet goed in zijn houder zit. Een beetje heen en weer bewegen of opnieuw krachtig insteken zou deze fout moeten verhelpen.
2. Rammelend geluid tijdens het rijden – Wanneer u tijdens de eerste rit na de vervanging een geratel hoort, is dit een teken van verkeerde montage van het deksel van de luchtfilterkast. Oftewel zit een van de klemmen niet goed, of een bout/moer werd niet vast genoeg aangedraaid. Hier moet nog werk worden verricht.
Waarschuwing: Luchtfilter – Moderne wagens beschikken vaak over een eigen foutenanalyse. Het kan voorkomen dat na de vervanging de display een waarschuwing voor de luchtfilter vertoont. Normaal gezien wordt deze automatisch teruggezet wanneer weer voldoende lucht de verbrandingsruimte bereikt. Het kan echter ook voorkomen, dat deze foutmelding – indien mogelijk – manueel moet worden verwijderd (raadpleeg het handboek) of dat dit door de garage moet worden gedaan.
3. Fluit- of jankgeluiden uit de motorruimte – Hoort u bij de eerste rit een fluit- of jankgeluid uit de motorruimte komen, heeft u waarschijnlijk de aanzuigslang niet goed aangebracht, zodat de lucht door een gat naar buiten kan stromen. Controleer in dit geval de verbinding tussen het aansluitstuk en de aanzuigslang zorgvuldig. Breng desnoods de slangklem opnieuw aan en vergewis u ervan dat de verbinding luchtdicht afsluit.
Foto: NorGal, Daneshvar, fantasy / fotolia.com