Wiellager vervangen – doe je zo!

Wiellager vervangen - doe je zo!

Wiellagers behoren tot de meest veiligheidsrelevante onderdelen in een auto, die de wielen zo wrijvingsarm mogelijk laten draaien. Wiellagers dragen bij elke rit een hoge last omdat ze niet enkel een aandrijvende werking hebben, maar bovendien de combinatie van krachten van automassa, versnelling en de optredende schokken opnemen. Dit werkt schade aan wiellagers in de hand, hetgeen hun vervanging noodzakelijk maakt.

Het wiellager: van belang in elk voertuig

hoe het wiellager verslijtOmdat wiellagers enorm veel kracht opnemen en uitbalanceren, zijn ze voor het veilig rijden van de auto van doorslaggevend belang. Een defect aan een wiellager kan heel snel de verkeersveiligheid van een auto in het geding brengen en moet daarom zo snel mogelijk worden verholpen.

Wanneer u tekenen van een defect wiellager herkent, is het beter om met de auto niet meer te rijden totdat hij gerepareerd is. Dan is het zaak, snel voor de passende vervangingsonderdelen te zorgen en de vervanging ter hand te nemen. Wanneer u met deze schade toch blijft rijden, kunnen hogere kosten ontstaan omdat andere onderdelen ook schade oplopen.

Wiellager vóór en achter

Wiellager vóór & achter

van 3,26 € made in Germany

Bestel nu in de Online Shop

Vaak wordt de wielnaaf beschadigd, die dan tevens moet worden vervangen. Dit doet de kosten voor reparatie nog eens behoorlijk stijgen.

Schade aan het wiellager herken je zo

Schade aan het wiellager herken je zoSchade aan het wiellager is heel makkelijk te herkennen. Bepaalde tekenen kunnen u al tijdens het rijden opvallen. Bovendien is er nog een ander duidelijk signaal. Omdat een defect wiellager de weerstand van de banden duidelijk verhoogt, stijgt ook het brandstofverbruik van de wagen significant. Wanneer u de andere tekenen niet opmerkt, bijvoorbeeld omwille van een luide radio, moet u bij stijgend brandstofverbruik achterdochtig worden en het wiellager controleren.

Nu volgen de belangrijkste tekenen van een defect wiellager:

1. Bij het rijden door de bocht hoort u afhankelijk van de stuurhoek een gebrom.
2. Bij bepaalde snelheden zoemt het wiellager duidelijk hoorbaar.
3. Wanneer u aan het wiel schudt, is een duidelijke speling voelbaar.
4. Het getroffen wiel draait met verhoogde weerstand en schuurt.
5. Krik de auto op. Het getroffen wiel kan heel moeilijk worden gedraaid en maakt daarbij veel geluid.
6. U kunt bij opgekrikte wagen de speling van het lager aan het wiel duidelijk vaststellen.

Zo zit een wiellager in elkaar

hoe zit een wiellager in elkaar

  • Het wiellager behoort tot de meest belaste onderdelen van de auto. Het zit direct op de wielnaaf en zorgt voor het vrije draaien van de wielen.
  • Bovendien vangt het wiellager de krachten op die op het wiel inwerken.
  • Tegenwoordig zijn de zogenaamde rollende lagers in zwang.
  • Dit zijn o.a. kogel- en cilinderlagers. De zogenaamde rollichamen liggen tussen twee ringen en worden d.m.v. een houder op hun plaats gehouden.
  • Smeerolie tussen de afzonderlijke componenten zorgt voor geringe rolweerstand. Komt het tot slijtage of een defect aan het wiellager, lekt de smeerstof er vaak uit.
  • De rolweerstand verhoogt duidelijk en in het ergste geval kan het wiellager oververhitten en zich vastvreten.

Daarom is het belangrijk dit onderdeel regelmatig te controleren en bij de eerste tekenen van slijtage te vervangen.

Garage of DIY-vervanging?

Repareer zelf de wiellagersetZoals bij alle veiligheidsrelevante onderdelen van een auto stelt zich altijd de vraag of de vervanging of reparatie in eigen regie kan worden gedaan, dan wel door een garage moet worden uitgevoerd.

In het geval van wiellagers moet eerlijk gezegd worden dat de vervanging niet bijzonder moeilijk is. Wanneer u al aan uw auto heeft gesleuteld, kunt u de vervanging meestal zelf aan.

Wanneer u echter niet over het nodige gereedschap beschikt of geen mogelijkheid heeft, de vervanging zelf te ondernemen, kunt u zich ook aan de juiste garage wenden. Wiellagers van het merk SKF uit de Duitse productie
In de regel is de vervanging in een garage binnen 30 minuten voltooid zodat u geen al te hoge rekening hoeft te verwachten. Wanneer mogelijk en gewenst, kunt u het ook zelf doen. Dit duurt – afhankelijk van de uitrusting van de eigen werkplaats – ook niet veel langer.

Deze gereedschappen heeft u voor de vervanging nodig

Gereedschap voor het vervangen van wiellagersVoor de vervanging van het wiellager zijn speciale gereedschappen nodig. Wanneer u deze niet bij de hand heeft, is de vervanging eigenijk niet mogelijk. Behalve de gebruikelijke gereedschappen voor werkzaamheden aan de auto heeft u nodig:

– een sleutelset
– een draaimomentsleutel
– de mogelijkheid om de auto op te krikken
– een speciale hydraulische pomp voor het verwijderen van de wiellagers uit hun behuizing.

Wiellagervervanging stap voor stap

Wiellagers per paar vervangenWiellagers moeten altijd paarsgewijs worden vervangen. Omdat op de wiellagers van een as altijd eendere krachten inwerken, is een defect aan een wiellager een zeer duidelijke indicatie van slijtage van het andere wiellager. Voer de vervanging dus altijd per twee uit.

Wiellagervervanging stap voor stap
1. De auto opkrikken of op een hefbrug zetten
2. De wielen verwijderen
3. de remschijven verwijderen
4. Het nu vrijliggende wiellager controleren
5. M.b.v. speciaal gereedschap of hydraulische pomp het wiellager uit zijn houder persen.
6. Het nieuwe wiellager in de houder persen.
7. Remschijven weer monteren
8. Wielen monteren
9. De speling van de wielen met het nieuwe wiellager controleren
10. Checken of de banden makkelijker draaien
11. De auto weer laten zakken.

Deze fouten zijn bij het vervangen van het wiellager te vermijden

fouten bij het vervangen van het wiellagerOok al is de vervanging van het wiellager op zich en met het juiste gereedschap snel gebeurd, moet u toch een aantal fouten vermijden.

De meest voorkomende fout is de vervanging van slechts één wiellager. Om te beginnen, kunt u ervan uitgaan dat u binnen de kortste tijd het tweede wiellager moet vervangen. Bovendien komt het door eenzijdige vervanging tot een onbalans. Zo worden wiellagers ongelijk belast en het kan tot een duidelijk snellere slijtage van het nieuwe wiellager komen. Daarom is het belangrijk altijd beide wiellagers tegelijkertijd te vervangen. Let bij de vervanging bovendien op de remschijven die ter gelegenheid van de vervanging tevens gecontroleerd en eventueel ook vervangen kunnen worden.

De kosten voor een nieuw wiellager

Afhankelijk van auto en model kunnen de kosten voor een wiellager sterk verschillen. In de regel ligt de prijs tussen 60 en 200 euro per wiellager.

Ook de kosten voor een vervanging in de garage kunnen nogal variëren en zijn tevens van autotype en toestand van de wiellagers afhankelijk. Wanneer het lager zich al vastgevreten heeft, wordt de verwijdering duidelijk moeilijker en dus ook duurder.

Bovendien speelt het een rol welke wiellagers vervangen moeten worden. Wiellagers aan de aandrijvende wielen zijn vaker moeilijker te vervangen en bij reparatie dus ook aanzienlijk duurder.

Foto: NONGASIMO, Mr_Mrs_Marcha, kvsan, banedeki, BELL KA PANG, Stason4ik, Conny Skogberg / shutterstock.com

1 Ster2 Sterren3 Sterren4 Sterren5 Sterren (24 Stemmen, gemiddelde: 5,00 uit 5)
Loading...