Menige aanschaf van een goedkope tweedehands auto breekt na korte tijd lelijk op. Het brandstofverbruik blijkt merkwaardig hoog en maakt het schijnbare koopje tot een heel dure aangelegenheid. Hier heeft de bestuurder echter tal van mogelijkheden om zelf in te grijpen en deze kosten aanzienlijk terug te dringen. Lees in dit artikel alles over het reduceren van het brandstofverbruik van uw auto.
Brandstof sparen:
Alleen kennis helpt
Als eerste wordt het brandstofverbruik van de auto precies gemeten. Dit is heel eenvoudig: de auto wordt volgetankt en een aantal honderd kilometer gereden. Vervolgens wordt de auto weer volgetankt. Bij het voltanken echter de auto slechts tot de automatische uitschakeling van de tapkraan vullen!
Aan de auto staan schudden om nog een paar liter meer in de tank te krijgen is niet alleen verspilling maar ook nog eens gevaarlijk. Na het tanken deelt u de nagetankte hoeveelheid brandstof door het aantal gereden kilometers en vermenigvuldigt u het resultaat met honderd. Hoe langer de afgelegde afstand is, des te nauwkeuriger wordt het resultaat.
Hoe afwisselender de rijcondities – land, stad, snelweg – is, des te veelzeggender wordt de resulterende waarde voor de algemene kosten van het autogebruik. De waarde wordt met het gemiddelde gebruik van het autotype vergeleken. Daarbij dient u niet alleen te vertrouwen op de gegevens van de fabrikant, maar bij andere gebruikers over het verbruik te informeren. Hier kan men vaak tips voor de eigen wagen opdoen.
Eerste stappen
Het brandstofverbruik is aantoonbaar veel te hoog. Nu heeft u verschillende mogelijkheden om in te grijpen. Elke afzonderlijke maatrgel kan meer of minder effectief zijn. In totaal kunt u het benzine- of dieselverbruik meer dan 50 % helpen dalen. De stappen zijn:
1. Gewicht reduceren 2. Algemene onderhoudswerkzaamheden 3. Verandering van het rijgedrag 4. Technische maatregelen |
Elke gram moet gevoerd worden
Elke gram die de auto meevoert, kost brandstof. Daarom is de eerste en eenvoudigste maatregel tot terugdringing van het brandstofverbruik: de auto opruimen. Alles wat niet absoluut mee hoeft, moet eruit. Dit kunt meteen met een grondige interieurreiniging verbinden, zodat het rijden ook nog eens veel aangenamer wordt.
Wie de brandstofbesparing op de spits wil drijven, kan op dit punt nog verder gaan: een niet gebruikte achterbank of bijrijderszetel is ook extra gewicht. Ook het reservewiel kan door een veel lichtere reparatiekit worden vervangen. Wanneer de trekhaak afneembaar is, hoeft deze niet constant aan de auto te hangen. Uiteindelijk kan een intelligent tankmanagment ook aanzienlijk bijdragen tot het lichter maken van de auto.
Diesel en benzine wegen ongeveer 750 – 850 gram per liter |
Bij een tankvolume van veertig liter is dit bij elkaar 30 – 35 kilo aan gewicht die alleen al de brandstof kost. Vult u de tank maar voor een derde, spaart dit weeral 20 kilo gewicht. U moet dan echter wel vaker tanken.
Met een paar ingrepen het brandstofverbruik reduceren
Verbrandingsmotoren functioneren enkel onder onberispelijke voorwaarden optimaal. Daarbij hoort dat de toevoer van lucht en de interne smering in orde zijn. De aanschaf van een goedkope tweedehands wagen gaat daarom altijd gepaard met:
1. olieverversing 2. vervanging van de luchtfilter 3. vervanging van de bougies 4. bandencontrole |
![]() |
![]() ![]() |
![]() |
![]() Winterbanden hebben omwille van hun sterkere profilering een hogere rolweerstand dan zomerbanden. Ook wanneer in de zomer met winterbanden mag worden gereden, zijn aan het seizoen aangepaste banden altijd raadzaam. Het brandstofverbruik kan alleen al daardoor tot twee liter lager uitvallen. Dat geldt vooral dan wanneer ook de bandendruk altijd correct wordt aangehouden. |
Intelligent rijgedrag maakt de auto tot een verbruiksmirakel
Een auto verbruikt de meeste brandstof bij het accelereren. De truuk bij het zuinig rijden is daarom een eenmaal versnelde auto zo lang mogelijk op deze snelheid te houden. Snel optrekken, stop-and-go-rijden of permanente inhaalmanoevres op de snelweg laten brandstofverbruik exploderen. De hoogst mogelijke versnelling is altijd de versnelling waarbij de motor het meest efficiënt functioneert. Belangrijk hierbij is tevens de luchtweerstand. Hoe sneller de auto rijdt, hoe meer kracht hij nodig heeft, om zich tegen het medium lucht door te drukken.
Vanaf een snelheid van 100 – 120 km per uur stijgt de luchtweerstand nog eens sterk – en daarmee ook het brandstofverbruik. |
Met een aangepast “meezwemmen” komt u daarom veel verder dan met een permanent racen op de inhaalstrook.
Wie de zenuwen ervoor heeft, kan ook achter een vrachtwagen blijven hangen om van zijn windschaduw te profiteren. Dat kan het brandstofverbruik enorm terugdringen, doch maakt het rijden tamelijk eentonig.
Tot het rijgedrag hoort ook de omgang met de verbruikers. De auto maakt het niet uit waarvoor hij de brandstof gebruikt. Alles wat energie kost, moet met benzine of diesel worden betaald. Daarom moet altijd alleen dat worden ingeschakeld wat werkelijk nodig is: de airco is een enorme brandstofverbruiker, net als de zetelverwarming of alle andere elektrische verbruikers in de auto. Een grote stereo-installatie maakt dan wel een mooie sound; hij kan het brandstofverbruik in de wagen gelijk verdubbelen. Zware boxen en versterkers in de wagen verhogen niet alleen het gewicht van de auto, maar kosten ook nog eens veel stroom.
Verbruik nog altijd te hoog? Dan naar de garage
Wanneer de hier beschreven maatregelen nog steeds niet helpen om het brandstofverbruik terug te dringen, is er misschien sprake van een technisch defect. Hiervoor komen de volgende oorzaken direct in aanmerking:
1. Lekkend brandstofsysteem 2. Defecte warmtesensor 3. Defecte lambdasonde 4. Vastzittende remklauw |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Wat niet helpt
Wat nog nooit iets heeft opgeleverd zij de vele brandstofbesparingsmiddelen of – apparatuur. Of het nu obscure aanbouwonderdelen, magneten of in de tank gegoten middelen betreft – deze zijn tot nu toe alle kwakzalverij gebleken. Het geld dat u voor een wondermiddel uitgeeft, kunt u net zo goed aan een nieuwe luchtfilter en een olieverversing besteden. Dat levert veel meer op en u bespaart zich de ergernis over de verspilling.
Brandstof sparen:
Kennis is macht
Wie eenmaal een zuipschuit in een spaarmirakel heeft omgetoverd, beschouwt brandstofbesparing als sportieve uitdaging. Een auto van twaalf naar vier liter verbruik terugbrengen is haalbaar wanneer u het absoluut wilt. Zover hoeft u echter niet te gaan – verstandig rijgedrag, een verantwoordelijke omgang met de auto en een intelligent management is voor de meeste autobestuurders al een verstandig en snel bereikbaar doel.
Foto: zenstock, Kaspars Grinvalds, Juergen Faelchle, Ollyy, Gargantiopa, Sappasit, John99, Ikonoklast Fotografie, niroworld, MR.TEERASAK KHEMNGERN, Quality Stock Arts, BACHTUB DMITRII, B toy Anucha, Korawig Boonsua / shutterstock.com