Getinte oftewel geblindeerde autoruiten zijn al vele jaren een populair middel om de auto dat “beetje extra” te geven. De extra intimiteit in het interieur verleent elke wagen een bijzondere verschijning. Bij het tinten van ruiten moet op een aantal zaken worden gelet. Bij ontbrekende kennis van zaken loopt u het risico van een slechte uitvoering. Mogelijkerwijs raakt u met een slechte uitvoering in conflict met het gezag. Lees in deze gids waar het bij blinderen van een autoruit op aankomt.
Wat kan wel en wat kan niet
Enkel de achterruit en de achterste zijruiten mogen worden geblindeerd. Het blinderen van de voorruit en voorste zijruiten is bij de wet verboden. De wet spreekt over de voor de bestuurder relevante “lichtdoorlatendheid van de voorruit“. Hier speelt niet zo zeer het “zien” dan wel het “gezien worden” van de bestuurder een rol. Kan een andere verkeersdeelnemer niet zien waarheen de bestuurder zijn hoofd draait, kan dit onder bepaalde omstandigheden tot een gevaarlijke situatie leiden. Tenslotte schrijft de wet voor dat in het geval van een achteraf getinte achterruit een tweede achteruitkijkspiegel vereist is. Maar zeg eens eerlijk: wie wil er nu ook zijn wagen een scheve symmetrie bezorgen met een ontbrekende linker achteruitkijkspiegel?
Het spreekt vanzelf dat er voor het blinderen van autoruiten enkel gecertificeerde producten (ISO 9001/9002) mogen worden gebruikt. Tenslotte moet bij het aanbrengen van blindeerfolie nog op het volgende worden gelet:
| – De folie mag slechts tot aan de rand van de ruit worden aangebracht – De folie mag niet tussen het ruitframe of de ruitrubber worden geklemd – Wanneer een derde remlicht achter de achterruit is aangebracht, moet zijn verlichtingoppervlak worden uitgespaard. – Folie wordt altijd aan de binnenkant aangebracht. |

TIP: Autofabrikanten bouwen op aanvraag sterk getinte autoruiten helemaal rondom aan. Wanneer de voorruit en de voorste zijruiten u te helder zijn, kunnen ze door enigszins getinte autoruiten worden vervangen. Houd dus in dit geval rekening met de bepalingen voor getinte voorruiten en voorste zijruiten.
Van de rol of voorgesneden?
Voorgevormde tintfolie biedt aanzienlijke voordelen. Het is al pasprecies vervaardigd en bespaart u het moeizame op maat snijden. Ook qua prijs is deze oplossing verbazingwekkend gunstig. Een complete set voor de achterruit en de achterste zijruiten kost vanaf ca. 70 euro. Bij deze prijs is ook gedeeltelijk het nodige gereedschap inbegrepen.
Met ca. 9 euro (eenvoudigste uitvoering) per meter is de tintfolie van de rol weliswaar veel goedkoper. Voor een volledige blindering met folie van de achter- en zijruiten is echter 3 – 4 meter tintfolie nodig. Het aanbrengen is veel omslachtiger en er is nogal wat snijwerk nodig. Wanneer een bijzonder sterke kleuring of een chroomeffect gewenst is, kan de prijs al gauw het dubbele bedragen. Daarentegen is verkeerd plakken bij folie per meter minder dramatisch. Dit is echter bij voorgevormde folie minder waarschijnlijk.
Van buiten naar binnen
Moest folie niet van binnen aangebracht worden? Inderdaad. Voor het passen en voorsnijden wordt echter de buitenkant gebruikt. Theoretisch gezien kunt u het aanbrengen van folie direct aan de binnenkant proberen. Dit maakt het echter veel omslachtiger en daarom wordt dit afgeraden.
De stappen zijn eigenlijk heel eenvoudig:
| – De folie op maat snijden – Het aanbrengen van de folie op de ruit – Het weer aftrekken van de voorgevormde folie – Het op de binnenkant van de ruit overdragen van de voorgevormde folie. |
Voor het snijden is een gewoon breekmes van de bouwmarkt voldoende. Voor het vormgeven van de folie op de ruit is een hetelucht-föhn nodig. Plus een hoop geduld en Fingerspitzengefühl!
Autoruiten tinten: Stap voor stap
Voor het aanbrengen van de folie op de ruit heeft u nodig:
| – een folieset, voorgevormd of op de rol – een rakel – een breekmes – een fles wasverzachter – water – een sproeier – een laserthermometer – een föhn |
|
|
|
|
|
|
|
|
Vóór het aanbrengen van de folie op de binnenkant van de achterklep kan het, afhankelijk van automodel, handig zijn, deze vooraf te demonteren. Anders moet u wellicht ondersteboven of vanuit het interieur van de auto werken. Beide kunnen het resultaat in gevaar brengen. Daarom moet het nemen van deze eenvoudige stap worden overwogen.
|
Wanneer de folie vooraf zorgvuldig van buiten werd aangepast, is nabewerking met de hetelucht-föhn aan de binnenkant meestal niet nodig.
De folie wordt ook aan zijn buitenkant goed besproeid. Bij het gladstrijken wordt de rakel in keukenpapier gewikkeld. Zo wordt het aangebrachte glij- en hechtmiddel weer opgezogen en krassen worden veilig vermeden.
|
Foto: DavidGraham86, Sappasit, Bhakpong, Apple’s Eyes Studio, And-One, Ikonoklast Fotografie, YAKOBCHUK VIACHESLAV, Rades / shutterstock.com

Eerst wordt de achterruit zeer grondig gereinigd. Met het oog op het gemak bevelen wij aan, de gehele arm van 
Nu wordt de gehele ruit met een mengsel van water en wasverzachter (ca. 1: 10) besproeid. De wasverzachter heeft een goede hechtwerking, doch laat de folie goed op de ruit glijden.
De folie wordt erop gelegd en ruwweg voorgesneden. Een rand van 3 – 5 cm is ideaal. Zo kunnen uitstekende stukken het werk niet verstoren.
Een professionele trick is de volgende: met de rakel wordt een grote H op de folie gedrukt. De verticale balken lopen rechts en links langs de ruit, de dwarsbalk precies in het midden. De rakel eerst op oneffenheden controleren. Deze kunnen de folie al gauw bekrassen en dan is het hele werk voor niets.
Eerst wordt de H vrij van bellen aangebracht. Hier kan ook al de föhn worden ingezet.
Nu wordt met de rakel en de föhn het mengsel van water en wasverzachter van onder de folie gedrukt. Hoe beter u nu werkt, hoe makkelijker straks het overdragen op de binnenkant is. Het doel is een bellenvrije hechting van de folie op de buitenkant van de ruit.
Wanneer de folie volledig vlak en bellenvrij erop ligt, wordt de rand aangepast. De autoruiten hebben een tegenwoordig een brede, gestippelde lijn. Hieraan kunt u zich goed oriënteren. Gewoon 2 – 3 millimeter binnen langs de stippellijn snijden. Zo verkrijgt u een volledig afgedekt, getint oppervlak.
De folie wordt er nu afgetrokken en op een geschikte plaats bewaard. Ideaal is een grote glazen ruit, bijvoorbeeld het venster van een gebouw, waaraan de folie tijdelijk kan worden geplakt. Hij mag in geen geval scheuren, krassen of vouwen. Wanneer er geen ruit ter beschikking staat, kan de folie ook op een vooraf grondig gereinigde motorkap worden “geparkeerd”. Rakelen is niet nodig.
Nu wordt de achterruit van binnen bevochtigd en gerakeld. De föhn kan ook nu nog voor kleine aanpassingen worden gebruikt. Voorzichtigheid is echter geboden – dit apparaat draagt zijn naam niet voor niets! Hij kan in
Nadat de folie is aangebracht, worden nog de nodige aanpassingen, bijvoorbeeld het uitsnijden van het verlichtingsoppervlak van het extra remlicht, uitgevoerd. Tenslotte wordt de ruit ook van buiten nog eens schoongemaakt – klaar.
(44 Stemmen, gemiddelde: 4,91 uit 5)








