Centrale vergrendeling is op zich een heel handig systeem. Dat was niet altijd zo. Bijna niemand herinnert zich nog de omslachtige systemen waarbij elke deur apart moest worden ontsloten.
Nog comfortabeler wordt het afsluiten van de auto met een systeem met afstandsbediening. Dit staat bij alle fabrikanten op de optielijst. Bij tweedehands auto’s vindt u vaak nog het systeem zonder afstandsbediening. De accessoirehandel biedt hiervoor talrijke systemen voor installatie achteraf. De lastige vraag: “Heb ik mijn auto ook werkelijk afgesloten“, kan op die manier ook bij oudere of minder goed uitgeruste auto’s door achterafmontage worden vermeden.
Liever een paar euro meer uitgeven
Bij centrale vergrendelingen met afstandsbediening liggen topkwaliteit en rotzooi vlak naast elkaar. Wie hier goedkoop inkoopt, kan vroeger of later een kwalijke verrassing beleven: oftewel laat de auto u er niet in of hij laat zich niet afsluiten. Daarom is het bij de installatie van een centrale vergrendeling uiterst essentieel, op de kwaliteit te letten. Test- en ervaringsgetuigenissen helpen u hier verder.
Welk systeem heeft de voorkeur?
De beschikbare modellen hebben technisch inmiddels een zeer hoog niveau bereikt. Zelfs de afstandsbedieningen per knopdruk zijn niet meer het neusje van de zalm. Tegenwoordig zijn er RFID-systemen verkrijgbaar die zelfstandig ontgrendelen wanneer u de auto nadert. Dat kan het bedieningscomfort van de auto nog meer verhogen.
De complexiteit van de systemen spiegelt zich voor deel ook in de prijs. Hier geldt echter ook: altijd op kwaliteit letten en u niet door allerlei beloofde functies laten verblinden!
Verkrijgbaar zijn vandaag de dag:
– aparte zenders
– zenders met geïntegreerde sleutel
– zenders met benaderingssensor
– zenders met benaderingssensor en geïntegreerde sleutel
Vanzelfsprekend bezitten de systemen met benaderingssensor ook altijd een extra knop voor ontgrendeling.
De montage van centrale vergrendeling met afstandsbediening
De montage van een centrale vergrendeling met afstandsbediening betekent een grote ingreep in de auto-elektronica. Alleen degenen die over de vereiste kennis en handigheid beschikken, zouden zich aan deze taak mogen wagen. Vooral de omgang met de isoleertang, de krimptang en de diverse stekkersystemen dient u goed onder de knie te hebben. Wanneer u dit nog nooit heeft gedaan, zou u eerst met oude kabels moeten oefenen. Een slordige elektrische verbinding kan later voor grote problemen zorgen.
De centrale vergrendeling als optie voor installatie achteraf biedt over het algemeen volgende opties:
– centraal sluiten en openen van alle deuren
– optioneel: kofferruimte
– optioneel: dop van de benzinetank (bij oplossingen voor achterafmontage echter zelden)
– claxonsignaal bij openen of sluiten
– impulsactivering van de knipperlichten
– inschakelen van het rijlicht
– afzonderlijk openen en sluiten van de kofferruimte.
De gebruiker kan bij installatie zelf beslissen in welke omvang hij zijn centrale vergrendeling met afstandsbediening wil gebruiken. Wanneer slechts een deel van de optionele functies gewenst zijn, worden de kabelstrengen voor de overige functies niet verbonden.
Voor de installatie van een centrale vergrendeling met afstandsbediening is het volgende gereedschap nodig:
– isoleertang
– krimptang
– gereedschapsset
– clipverwijderaar van kunststof
– bakje voor kleine schroeven (tip: grote magneet klaarleggen)
– kabelbinders (tie-wraps)
– inbouwset
– accuschroevendraaier met dunne metaalboor
– multimeter
Installatie van de deurslotaandrijving
De motoren worden aan de vergrendelingsmechaniek achter de deurbekleding aangebracht. Daarvoor worden raamslinger, armleuningen en de deurbekleding verwijderd. Bovendien wordt de ruit volledig naar boven gedraaid zodat hij bij werkzaamheden aan de deur niet kan worden beschadigd.
- De openers bestaan uit kleine elektromotoren of elektromagneten. Bij het activeren trekken zij aan een draad waardoor het mechanisme van het deurslot wordt bediend. Omdat de verbinding uit een stevige draad bestaat, kan de opener zowel een trekkende als een duwende beweging uitvoeren.
- De deurslotaandrijving wordt met twee schroeven aan de binnenkant van de deurplaat bevestigd. Oppassen: niet met de buitenste deurplaat verwisselen! Mogelijk zijn aan de binnenste plaat al passende boorgaten aangebracht. Meestal moeten de schroefgaten echter zelf worden geboord.
- De verbindingsdraad van de deurslotaandrijving wordt met twee schroeven aan het sluitingsmechanisme bevestigd. Hiermee kan de opener ook worden ingesteld. Zijn werkwijze moet op de benodigde beweging van het sluitmechanisme aansluiten. Daarvoor kunnen de klemschroeven naar wens worden verschoven.
- De kabels worden via de flexibele kabeltunnel tussen carrosserie en interieur gevoerd.
Installatie van de regeleenheid
De regeleenheid kan overal worden geplaatst. Een ideale plaats is onder het dashboard. Met het oog op gemak zijn links en rechts in de voetenruimte onder het dashboard de beste plekken waar de regeleenheid van de centrale vergrendeling discreet kan worden verstopt. De regeleenheid wordt met de aansluitingen van de deuren en met de stroomvoorziening van de auto verbonden. Daarvoor is het doorgaans noodzakelijk, een constante plus en een massakabel van de auto af te takken. De handel biedt daarvoor geschikte aftakmodules voor kabels aan. U dient echter goed met deze hulpmiddelen te kunnen omgaan. Ook dit werkje dient vooraf aan een niet meer te gebruiken kabel te worden geoefend. Geschikte elektriciteitskabels vindt u bijvoorbeeld aan de autoradio. De rode en zwarte kabel kunnen voor de stroomvoorziening van de centrale vergrendeling goed worden afgetakt.
- Hoe de verbinding van de centrale vergrendeling met het contactslot precies loopt, staat in de montagehandleiding. Normaal gezien dient de auto na een aantal meters rijden zelfstandig te vergrendelen. Hiermee wordt toegang van buitenaf, bijvoorbeeld aan een stoplicht, betrouwbaar verhinderd. De centrale vergrendeling kan dit alleen doen, wanneer contactslot en regeleenheid correct met elkaar zijn verbonden. Bovendien krijgt de auto dan een extra schakelaar waarmee de interne vergrendeling door het dashboard kan worden ingeschakeld en ontgrendeld.
- Hiervoor moeten veel kabels door het dashboard heen worden geleid. Hier kan een eenvoudig truukje helpen: een dikke draad of stijve kabel wordt van bovenaf door het dashboard gestoken totdat deze aan de regeleenheid weer eruitkomt. Daar worden aan het uiteinde de kabels van de regeleenheid met isolatietape vastgeplakt. Vervolgens kan de draad er weer uitgetrokken worden. Zo trekt hij de kabels van de regeleenheid netjes door het dashboard heen.
Functietest
Nadat alles correct met elkaar verbonden is, wordt de centrale vergrendeling eerst getest. Daarbij wordt gecheckt of de servomotoren daadwerkelijk de deuren ver- en ontgrendelen kunnen. Zolang de deurbekleding nog niet gemonteerd is, kan nog aan de afstelschroeven worden bijgeregeld. Bij het testen kan ook gelijktijdig de afstandsbediening worden ingeregeld. Hoe dat gaat, staat in de documentatie. Over het algemeen kunnen tot zeven handzenders aan een afstandsbediening worden aangeleerd. Het aanleren van de regeleenheid is echter niet nodig.
Deze fouten kunnen nu nog optreden:
- Geen functie: regeleenheid is niet aangesloten. Batterij is afgeklemd. Contact is ingeschakeld. Polariteit en stroomvoorziening controleren.
- Afstandsbediening klikt maar doet het niet: sleutel zit in het contactslot, autodeur is open, centrale vergrendeling wordt verkeerd aangestuurd of een verbinding ontbreekt. Contactsleutel eruithalen, alle autodeuren sluiten. Kabels controleren.
- Zendapparaat doet het niet: de zender werd nog niet aangeleerd of zijn interne batterij is te zwak. Zender opnieuw aanleren (Zie documentatie, batterij vernieuwen).
- De zendprestatie van de zender is onbevredigend: slechte ontvangst, de batterijspanning is te gering. Antennekabel van de regeleenheid anders leggen, batterij vervangen.
Nou u toch bezig bent…
Wanneer de deurbekleding toch al gedemonteerd is en u al ingrepen in de auto-elektronica aan het uitvoeren bent, kunt u meteen over de installatie van elektrische raambediening, deurhendelverlichting, voetenruimteverlichting en andere comfortfeatures nadenken. De clips van de deurbekleding zijn er niet op gemaakt om al te vaak te worden losgemaakt en weer gemonteerd. Het is daarom eerder zinvol, alle installatiewerkzaamheden in één keer uit te voeren. Zo bespaart u zich onnodige beschadiging van de interieurbekleding.
Vervolgens kan de deurbekleding en eventueel bekleding van het dashboard weer worden gemonteerd.
Verdere voordelen van de centrale vergrendeling
Een correct gemonteerde centrale vergrendeling sluit de wagen niet af zolang de contactsleutel nog in het contactslot zit. Daarmee wordt op betrouwbare wijze verhinderd dat u zichzelf uit de auto buitensluit.
Disclaimer
De hier beschreven stappen zijn geen montagehandleiding of installatie-assistent, doch slechts een algemene beschrijving. Zij dienen u helderheid te verschaffen over de omvang van de nodige werkzaamheden, zijn echter niet voor nabootsing geschikt. Wij wijzen elke aansprakelijkheid voor eigenhandig ondernomen pogingen voor de installatie van een centrale vergrendeling uitdrukkelijk van de hand.
Foto: Jakub Krechowicz, Production Perig, nito, Stason4ik, sima, BK foto, Nednapa Sopasuntorn, Pingun / shutterstock.com