Fietsdrager: Dak of achterop – de fiets kan altijd mee!

Fietsdrager: Dak of achterop – de fiets kan altijd mee!

Een fietsdrager is voor veel sportfietsers en vrije-tijdfietsers een onmisbaar onderdeel. Of het nu voor een korte dagtrip of voor de vakantie is – de fiets moet mee. Omdat de fietsen in de auto veel plaats innemen, moeten ze aan de buitenkant van de auto worden geplaatst.

Fietsdrager dak of achteropDaarvoor heeft de sector tal van interessante oplossingen ontwikkeld. Doorgezet hebben zich:

– Dakdrager
– Achterklepdrager
– Trekhaakdrager

Met een drager van merkkwaliteit en de juiste montage wordt de fiets veilig en ongevallenvrij vervoerd.

Functie van fietsdragers

Functie van fietsdragersBij alle drie de constructies is de functie hetzelfde. De wielen van de fiets worden op een rail geplaatst en via veiligheidssystemen wordt de fiets met de drager verbonden. Bij aanschaf moet er bovendien op worden gelet of ook kinderfietsen kunnen worden getransporteerd. Fietsdragers sparen niet alleen plaats in de kofferruimte en het interieur van de auto. Ze dienen ook de veiligheid omdat fietsen in het interieur van de auto slecht kunnen worden beveiligd. Zo wordt vermeden dat de fiets bij plotselinge remmanoeuvres tot een gevaarlijk projectiel wordt.

Een belangrijk criterium bij fietsdragers is het gewicht. Het aangegeven maximumgewicht geldt voor de fietsen. De steunlast van de trekhaak moet het gewicht van de drager plus de fietsen kunnen opvangen. Bij dakdragers speelt de daklast van de auto een belangrijke rol. Deze bestaat uit het gewicht van de fietsen plus het gewicht van de dakdrager. Eerlijkheidshalve moet worden gezegd dat er nauwelijks fietsdragers of fietsen zijn die de technische steunlast van trekhaak of daklast overtreffen.

Verder geldt voor alle constructies: vóór de reis komt de proefrit. Alleen zo kunt u er zich van vergewissen dat de fietsen ook werkelijk vastzitten. Losrakende fietsen kunnen op de snelweg snel tot gevaarlijke situaties leiden.

kinderfietsen op de fietsendragerMet een fietsdrager kunnen alle gangbare fietsen worden vervoerd. Voor kleine kinderfietsen, driewielers of tandems zijn ze echter niet geschikt. Veel racefietsen en mountainbikes moeten extra worden bevestigd. De optimale afstand tussen de fietsen bedraagt 20 centimeter. Zo kunnen de fietsen elkaar niet beschadigen.
Voor fietsdragers geldt een vergunning. De bijbehorende papieren heeft u altijd bij u en kunt u bij politiecontrole voorleggen.

Goede stabiliteit en zoveel mogelijk plaats:
de dakdrager

fietsendrager als dakdragerDakdragers worden tegenwoordig voor veel autotypes aangeboden. Om ervoor te zorgen dat de fietsdrager op het wagendak ook werkelijk houdt, moet hij kunnen worden verankerd. Afhankelijk van autotype bevindt zich op het dak een dakreling waaraan een fietsdrager kan worden bevestigd. Een verdere bevestigingsmogelijkheid zijn inschuifbare bevestigingspunten aan het autodak.

Hieraan bevestigt u de speciaal voor het autotype gebouwde dakbagagedragers. Deze vormen de basisconstructie voor de fietsdrager. Wie geen bevestigingsmogelijkheden op het autodak heeft, hoeft niet van een dakdrager af te zien. Er zijn ook dakdragers die zonder reling of punten kunnen worden bevestigd. Zo worden er dragers aan het deurframe geklemd. De bevestiging gebeurt met sluitsystemen of stelschroeven. Met een dakdrager worden de fietsen over het algemeen staand vervoerd.

fietsendrager voor een liggend vervoerModellen die een liggend vervoer mogelijk maken, zijn een alternatief. Zij zijn met name geschikt voor afstanden waarbij de vrije hoogte boven het dak beperkt is. Dakdragers hebben één tot drie rails. De montage van de dakdrager moet met twee man worden uitgevoerd. Dakdragers met lift zijn bijzonder praktisch. Deze ondersteunen de gebruiker bij het hijsen van de fietsen.
Dakdragers overtuigen door een grote plaatsaanbod. Zo kunnen er tot wel vier fietsen probleemloos mee worden vervoerd. Bovendien hinderen de fietsen het achterwaartse zicht van de bestuurder niet. Met een dakdrager kunnen bovendien ook bredere fietsen worden vervoerd. Een nadeel van de dakdrager is dat meestal alleen lichtere fietsen kunnen worden meegenomen. Voor de sturing verandert de rijkwaliteit omdat de luchtweerstand door de fietsen op het dak wordt verhoogd.

De maximumsnelheid van 120 km/u moet worden gerespecteerd. De maximale hoogte van de auto plus fiets mag de vier meter niet overschrijden. Het benzineverbruik stijgt met een dakdrager met ongeveer 35 procent. Voor e-bikes zijn dakdragers vanwege hun gewicht eerder ongeschikt.

Nog stabieler en veiliger:
de achterklepdrager

fietsendrager als achterklepdragerDe achterklepdrager wordt aan de achterkant van de auto bevestigd. Deze is stabieler dan een dakdrager en beschikt over sterke bevestigingsfuncties. Daarom kunnen er ook zwaardere fietsen mee worden vervoerd. Ideaal zijn de achterklepdragers die met een opklapbare houder zijn uitgerust. Zo wordt de auto weer korter wanneer er geen fietsen worden vervoerd. Een nadeel is het duidelijk hogere benzineverbruik van tot wel 20 procent. Ook moet duidelijkheid bestaan over de stabiliteit van de achterklepscharnieren, omdat veel scharnieren sterk te lijden hebben onder het gewicht van drager en fiets. Het beste is, eerst te checken of de gewenste achterklepdrager bij de auto past. Bij een achterklepdrager worden vaak spangordels gebruikt. Zij worden aan de klep van de kofferruimte bevestigd. Met een achterklepdrager wordt het achterwaartse zicht beperkt. De rijkwaliteit verandert nauwelijks.

fietsendrager met drie fietsenMet een achterklepdrager kunnen tot wel drie fietsen probleemloos worden getransporteerd. De meeste dragers zijn eenvoudig te monteren. Achterlichten en nummerplaat worden door de achterklepdragers niet afgedekt. Een probleem is het openen van de achterklep met beladen fietsdrager. Bij montage moet u echter zeer voorzichtig zijn. Met een achterklepdrager raakt de lak zeer snel bekrast.

Trekhaakdrager:
praktisch maar wat instabiel

fietsendrager als trekhaakdragerTrekhaakdragers onderscheiden zich door hun geringe hoogte. Dat maakt het op- en afladen makkelijker. Voorwaarde voor hun gebruik is echter een trekhaak aan de auto. Ook moet erop worden gelet dat alle fietsen op de drager passen. Zo passen bredere fietsen niet altijd naast elkaar op de drager. In sommige landen moet deze fietsdrager van een waarschuwingsbord zijn voorzien. Bovendien moeten remlichten, achterlichten en nummerplaat zichtbaar zijn. De fietsen mogen maximaal 400 millimeter aan de zijkant uitsteken. Het zicht naar achteren kan beperkt zijn.
fietsendrager met achterlichtenTrekhaakdragers worden op de kogel van de trekhaak bevestigd. Ze zijn eenvoudig en snel te monteren en kunnen onafhankelijk van automodel en merk worden ingezet. Trekhaakdragers worden met spanschroeven of een klemsysteem via een spanhefboom aan de trekhaak gemonteerd. Trekhaakdragers vormen geen behindering bij het openen van de achterklep omdat de drager met lading naar achteren kan worden geklapt. Standaard bieden zij plaats aan tot drie fietsen. De trekhaakdrager kan met een extra rail worden uitgebreid. Voor de vierde fiets moet echter een aparte gordel worden gebruikt.
Met een trekhaakdrager kunnen fietsen met een gewicht tot 30 kilo per fiets worden vervoerd. Het brandstofverbruik wordt ongeveer 10 procent hoger. De trekhaakdrager maakt de auto tot 60 cm langer.
U mag echter niet vergeten dat de gehele last van de fietsen aan een enkel punt is bevestigd. De trekhaakdrager moet daarom hoogwaardig en correct zijn gemonteerd.

Fietsdrager-accessoires

Fietsdrager-accessoiresAfhankelijk van fabrikant en constructie van de fietsdrager worden verschillende accessoires aangeboden. Daarbij horen extra veiligheidsriemen van textiel. Ze worden aan de rails aangebracht om de fiets extra vast te zetten. Een eendere functie heeft ook de afsluitbare framehouder. Zijn slot bevestigt de fiets permanent aan de drager. Ook is de afsluitbare framehouder een extra diefstalbeveiliging.
Voor het op- en afladen van de fietsdrager bieden verschillende fabrikanten oprijrails aan. Hiermee geraken de fietsen makkelijker op achterklep- en trekhaakdragers. Extra achterlichten bieden meer bescherming en veiligheid in het wegverkeer. Om de lichten van elektriciteit te voorzien, worden speciale contactdozen aangeboden. De uitrusting met verlichting kan ook achteraf gebeuren.

Achterlichten met 50% korting

Achterlichten met 50% korting

gratis verzending

Koop nu

Een wandrek dient als bewaarplaats voor de fietsdrager wanneer hij geen dienst doet. De rekken zijn plaatsbesparend en geschikt voor garage of kelder.

Gangbare accessoires voor dakdragers zijn transportboxen die op de fietsdrager kunnen worden gemonteerd. Die zijn er echter ook voor achterklep- en trekhaakdragers. Zij breiden de gebruiksmogelijkheden van de fietsdrager uit, omdat er veel dingen mee kunnen worden vervoerd.

Montage van fietsdragers

Montage van fietsdragersOf het nu op het dak, de achterklep of de trekhaak komt: de montage van de fietsdrager moet altijd precies volgens de voorschriften van de fabrikant worden uitgevoerd. Wanneer bij de aanschaf van een tweedehands fietsdrager de montagehandleiding niet meer voorhanden is, kan hij op het internet worden gedownload. Dan ziet u tevens of er onderdelen ontbreken. Alleen een correct gemonteerde fietsdrager is een veilige fietsdrager. Elke nalatigheid leidt onherroepelijk tot gevaarlijke situaties. Daarom beter een keer vaker lezen en daardoor veilig met de fietsen aan de vakantiebestemming aankomen.

Foto: Naypong, Golden Sikorka, Ralf Geithe, Björn Wylezich, Clarini, Sergiy Zavgorodny, PATIWIT HONGSANG, LoopAll, Flashon Studio, Gargantiopa, Goran Bogicevic, Bignai / shutterstock.com

1 Ster2 Sterren3 Sterren4 Sterren5 Sterren (25 Stemmen, gemiddelde: 5.00 uit 5)
Loading...