OBD2 – Alles onder controle met eigenhandige voertuigdiagnose!

OBD2 – Alles onder controle met eigenhandige voertuigdiagnose!

Sinds 2001 heeft elke auto met benzinemotor een zogenaamde OBD2-interface ingebouwd. Bij dieselauto’s is dit systeem sinds 2004 verplicht. De uiterst praktische installaties vereenvoudigen het zoeken naar fouten en storingen aanzienlijk. Dat is bij de steeds complexer wordende auto’s van vandaag ook dringend nodig.

Achter schadelijke stoffen aan

voertuigdiagnose schadelijke stoffenMen kan het zich vandaag de dag nauwelijks nog voorstellen hoe tot ver in in de 1970er jaren automotoren werden gebouwd: grote benzineslurpers die loodhoudende benzine zonder enige vorm van filtering het milieu in slingerden, waren tot begin van de 1980er jaren standaard.

De introductie van loodvrije benzine was een hevige strijd en een ware revolutie. Echt gezond werden uitlaatgassen ook daarna niet. In plaats van lood werd benzeen als antiklopmiddel gebruikt. Dit wordt op zijn beurt ervan verdacht, schadelijk voor de gezondheid te zijn. Bovendien zijn koolmonoxide en stikstofoxide onvermijdelijke begeleiders van elke verbranding met zuurstof. Ook wanneer deze schadelijke stoffen totaal uitgefilterd zouden worden – aan koolstofdioxide kan men niet voorbij. Bij verbranding in de motor wordt koolstofhoudende benzine met de zuurstof in koolstofdioxide omgezet. Dit is weliswaar nog een relatief natuurlijk gas. Het telt niettemin tot de schadelijke stoffen omdat dit het broeikaseffect stimuleert.

Schone verbranding – technische uitdaging

Met uitstootreiniging van een benzine- of dieselauto gaat aanzienlijk veel werk gepaard. Eenvoudige systemen voor de reductie van schadelijke stoffen bestonden al ten tijde van de VW Kever.

driewegkatalysatorDe ongeregelde katalysatoren werden al snel door de driewegkatalysator afgelost, die sindsdien voortdurend verder werd ontwikkeld. Uitstootreiniging is bij dieselauto’s vanwege de grote ontwikkeling van roetdeeltjes een bijzonder grote uitdaging. De meest recente techniek op dit gebied is de injectie met ureum. Dit proces is al gebruikelijk bij bouwmachines en vrachtwagens en wordt tegenwoordig in toenemende mate bij personenwagens toegepast.

Alle ontwikkelingen laten de motor niet onberoerd. In tegendeel: om de uitstoot te reinigen worden al voorafgaand aan de verbranding tal van nieuw ontwikkelde componenten actief. Uitstootrecirculatie, intercooler, aanpassingen in ontstekingsmanagement en nog veel meer moeten al op voorhand het ontstaan van schadelijke stoffen verhinderen. Normaal gezien lukt dat ook tamelijk goed.

Complexe systemen, gevoelige systemen

installatie van de OBD2Het probleem bij de technisch hoogwaardige uitstootreinigingssystemen is hun gevoeligheid voor storingen. Hierbij heeft elke storing een dubbel effect, dat in een regelrechte cascade kan eindigen:

1. Het defecte component kan zijn taak niet meer uitvoeren.
2. De regeleenheid ontvangt verkeerde gegevens en kan daarom niet meer goed functioneren.

Om te vermijden dat de auto voortdurend teveel schadelijke stoffen uitstoot of dat motoronderdelen elkaar vernielen, werd het bewakingssysteem ingevoerd. Met behulp van de permanente foutcontrole kan de regeleenheid op storingen reageren voordat grotere schade ontstaat. Repareren kan de regeleenheid een defect component echter niet. Daarvoor heeft hij de hulp van de bestuurder nodig. Opdat deze weet waar hij naar een fout moet zoeken, werd de OBD (onboard-diagnose) ontwikkeld.

OBD2: open, toegankelijk, praktisch

OBD2 foutgeheugenHet lezen van het foutgeheugen was lange tijd een geheimzinnig proces dat enkel met speciaal gereedschap mogelijk was. Garages lieten zich duur betalen voor deze stap, nog voordat er ook maar één schroef aan de auto werd losgedraaid. Tegenwoordig is de onboard-diagnose met uiterst voordelige middelen voor iedereen toegankelijk. Dit wordt mogelijk gemaakt door de strikte standaardisering van de OBD2-componenten.

De vorm van de stekker, zijn locatie en de vorm van de foutcodes zijn wettelijk geregeld. De platte 16-polige standaardstekker voor de aansluiting van een diagnosesysteem moet in het handelingsgebied van de bestuurder te vinden zijn. Meestal bevindt het contact zich onder het stuurwiel of links van de zekeringskast. Een blik in de bedieningshandleiding geeft hierover de juiste informatie. Elk deugdelijk apparaat is compatibel. Individuele initiatieven van autoproducenten, zoals bij OBD-1 nog mogelijk waren, zijn tegenwoordig niet langer toegelaten.

De gestandaardiseerde aansluiting en betekenis van de foutcodes veroorzaakten een dramatische daling van de prijs voor diagnoseapparatuur. Nog maar enkele jaren geleden kostten de apparaten ettelijke honderden euro; tegenwoordig is hoogwaardige handapparatuur al voor minder dan 50 euro verkrijgbaar.

De truck is: een groot deel van de vereiste rekenprestaties en display-mogelijkheden brengt de bestuurder van de wagen zelf mee.

Apparaten zijn goed, draadloos is beter

OBD2 voor smartphoneTraditionele apparatuur voor het lezen van het foutgeheugen is ook vandaag de dag nog overal verkrijgbaar. Deze heeft echter grote en eigenlijk ook superieure concurrentie gekregen: de smartphone of tablet. Alles wat deze wijd verspreide apparaten nodig hebben, is een interface met de regeleenheid en het juiste programma. De interface is een stekker die voor 20 – 30 euro in uitstekende kwaliteit verkrijgbaar is.

Voorzichtig: zoiets koopt u in de vakhandel. De op vrije platformen verkrijgbare apparaten zijn vaak vervalsingen, die geen of foutieve signalen afgeven.

De insteekmodule wordt in de seriële poort van de OBD2 in de auto gestoken. Nu heeft de smartphone alleen nog de passende app nodig. Deze is voor weinig geld of helemaal kosteloos verkrijgbaar. En meteen is al te zien, wat er eventueel mis is met de auto.

OBD2 appsIn principe kan u ervan uitgaan, dat elke fabrikant van insteekmodules tevens een eigen app aanbiedt. Hoe hoogwaardiger het gebruikte apparaat, des te voordeliger de meegeleverde app. Bij echte professionele insteekappatuur van boven de honderd euro is de overeenkomstige app doorgaans gratis.

Het bijzondere voordeel van de app-smartphone-oplossing t.o.v. het traditionele systeem is de actualiteit. De apps worden voortdurend geüpdate. Zo heeft u met een paar klikken altijd de meest actuele versie beschikbaar. Bij de traditionele systemen was een update niet of heel gecompliceerd mogelijk.

Foutcodes en hun interpretatie

De foutcodes van de OBD2 worden als letter-cijfercombinaties getoond.

De letter staat voorop. Daarop volgt een viercijferig getal.

De letters betekenen:

P – Aandrijving
B – Carrosserie
C – Chassis
U – Databus

Hij zegt niet, wat er precies kapot is. De letter wijst echter al in een algemene richting.

Het viercijferige getal betekent:

1e cijfer: 0 = normcode; 1-9 = fabrikantspecifieke code
2de cijfer: onderdelengroep. 1-2 = Brandstoftoevoer/Luchttoevoer
3 = Ontsteking
4 = Uitstootreiniging
5 = Snelheidsregeling en stationaire afstelling
6 = Regeleenheid en outputsignalen
7-8 = Transmissie

Derde en vierde cijfer: exacte aanduiding van het onderdeel

Voorbeeld
De foutcode P0400 betekent:

 
P: De fout bevindt zich in de aandrijving
0: De foutcode is volgens standaard.
4: De fout bevindt zich in een component van de uitstootreiniging
00: De EGR-klep meldt een storing.
Auto-elektronica discounter

Auto-elektronica discounter

gereduceerde aanbiedingen!

Nu kopen

Hoe werkt u met de OBD2-module?

Of u nu het traditionele apparaat of de insteek-app-oplossing gebruikt, de procedure voor het lezen van het foutgeheugen is dezelfde.

1. Het motorcontrolelampje gaat branden

Het motorcontrolelampje bij OBD2Het motorcontrolelampje is een algemene indicator, dat er “met de motor iets niet in orde is“. Het is een geel lampje op het dashboard. Wanneer dit gaat branden, kan dit alles of niets betekenen. Dit varieert van “de katalysator werkt niet optimaal” tot “de motor is oververhit en reddeloos verloren“. Het verdient in elk geval aanbeveling, dit signaal nooit te negeren.

Moderne auto’s beschikken over een noodprogramma. Dit treedt in werking wanneer de motor schade dreigt op te lopen. De werking is dan aanzienlijk gereduceerd en slechts voldoende om de auto veilig naar de dichtstbijzijnde garage te rijden.

2. Insteekmodule aansluiten

OBD2 insteekmodule aansluitenWanneer het motorcontrolelampje een storing aangeeft, sluit u de insteekmodule op de OBD-stekker aan. De insteekmodule moet meestal ook worden ingeschakeld.

3. Diagnose starten

OBD2 diagnose startenDe diagnose start niet automatisch maar wordt per app of via de programmatuur opgeroepen. Na enkele seconden rekentijd wordt de foutcode getoond. Bovendien wordt een logboek opgesteld dat informatie over alle systemen verschaft.

Apps hebben het voordeel dat ze de volledige display van de smartphone of tablet kunnen gebruiken. Traditionele apparaten hebben meestal alleen een zwartwit-display die enkel de foutcode laat zien. Een OBD-smartphone-app vertaalt de foutcode ook meestal automatisch in de juiste landstaal. Zo wordt de reparatie eenvoudiger.

4. Reparatie uitvoeren

OBD2 reparatie uitvoerenHoe het defecte onderdeel moet worden vervangen of gerepareerd, staat in de onderhoudspapieren van de auto. De OBD2 is altijd op de sensoren van de auto aangewezen en het is aanbevelenswaard, deze altijd nauwkeurig te inspecteren. Vaak leiden kleine kabelbreuken of roestplekken aan stekkercontacten tot foutmeldingen. Met een beetje isolatietape of schuurpapier kan het defect dan worden verholpen zonder dat het onderdeel hoeft te worden vervangen.

5. Foutgeheugen wissen

Na de reparatie wordt het foutgeheugen gewist. Het menu van de app leidt de gebruiker naar de gewenste functie. Dan is het foutgeheugen met één klik weer leeg.

Foto: Khakimullin Aleksandr, rumruay, Mi Pan, vladwel, Stanisic Vladimir, mattcabb, Matt Howard, uleiber, Jenov Jenovallen, Slavoljub Pantelic, Aboltin, Mihalex / shutterstock.com

1 Ster2 Sterren3 Sterren4 Sterren5 Sterren (26 Stemmen, gemiddelde: 5,00 uit 5)
Loading...