Geen flauwekul – eigenschappen van geperforeerde remschijven

Geen flauwekul – eigenschappen van geperforeerde remschijven

In moderne auto’s is de schijfrem aan alle wielen inmiddels standaard geworden. De trommelrem komt er over het algemeen enkel nog als hand- of parkeerrem aan te pas. De bewegende massa en het vermogen van de motoren zijn ook bij kleine auto’s tegenwoordig te groot om nog veilig te kunnen rijden met de eenvoudige trommelremmen. Het probleem bij alle remmen heeft een naam: fading. En hier komen de geperforeerde remschijven in het spel!

Fading verhinderen met hoogpresterende remmen

Fading verhinderen met hoogpresterende remmenFading betekent een verlies van remwerking door ophoping van hitte in het remsysteem. Wanneer de hitte die bij de remwrijving ontstaat, niet snel genoeg wegvloeien kan, wordt het gevaarlijk: de temperatuur van de remschijf nadert het smeltpunt en de wrijving tussen remvoering en remschijf wordt duidelijk minder.
Fading verhinderen met trommelremmenBij trommelremmen kan dit tot totaal uitvallen leiden. Maar ook de eenvoudige, ongeperforeerde enkelvoudige remschijven kunnen fading veroorzaken. De reden is ook hier: gebrekkige afvoer van de opgehoopte hitte.

Originele remschijven

Originele remschijven

Top prijzen vanaf 4,17 €

naar de winkel

Geperforeerde remschijven: Voorzichtig – vergis je niet!

Normaal gezien zijn de standaard ingebouwde remmen in een auto voor normaal gebruik afdoende. Ook met grenssituaties zoals bijvoorbeeld lange ritten bergaf wordt rekening gehouden door autofabrikanten bij bouw van een auto. Het staal van een remschijf heeft een smelttemperatuur van 1400°C. Om die te bereiken moet je wel heel lang remmen.

Wanneer dus bij normaal gebruik een korte uitval van het remsysteem wordt vastgesteld, heeft dit meestal niet fading als oorzaak. In dit geval is een defect aan het hydraulisch systeem de schuldige.
de remvloeistof vervangen In het meest voor de hand liggende geval is de remvloeistof verouderd en heeft die een te hoog watergehalte. Dit kan met een teststripje worden vastgesteld. Wanneer de remvloeistof echter al groen is geworden, kunt u zich deze test besparen – de remvloeistof moet onmiddellijk vervangen en de reminstallatie grondig geventileerd worden. Een andere oorzaak voor een plotseling verlies van remdruk kan een scheur in de remleiding zijn.

Daarom: wanneer de rem onveilig wordt, altijd meteen naar de oorzaak zoeken. Aan de fabrieksconstructie ligt het bij normaal gebruik van de auto nooit, wanneer de rem problemen veroorzaakt.

Hogere snelheid, meer warmte

Optimaliseer remschijvenWanneer met de auto vaak de grenzen worden opgezocht en op het racecircuit wordt gereden, kan de standaard geïnstalleerde enkelvoudige remschijf al gauw zijn bouwkundige limits bereiken.

Voor remmen geldt: hoe koeler, hoe beter.

Daarom werken ingenieurs er ijverig aan, het remgedrag van de auto met innovatieve schijfremmen te optimaliseren.

Eén weg daarheen is de geperforeerde remschijf.

Geperforeerde remschijven: Meer dan alleen maar gaten

Geperforeerde remschijven voordelenHet zou al te eenvoudig zijn, in een enkelvoudige remschijf gewoon een paar gaten te boren en hiermee op een effect te hopen. Hier moeten we de gebruikers echter teleurstellenom een werkelijk thermisch optimale remschijf te vervaardigen is er echt wel meer ingenieurstalent nodig.

De geperforeerde remschijf kan worden beschouwd als volgende stap in de evolutie van de intern geventileerde remschijf. Weliswaar zijn er ook enkelvoudige remschijven die met spleten en gaten enigszins geoptimaliseerd zijn. Deze zijn echter alleen voor de achteras toegelaten en dienen eerder uiterlijke doelen. Zo zijn ze niet van de hoogbelaste remschijven aan de vooras te onderscheiden.
Intern geventileerde remschijvenDe intern geventileerde remschijf is een onderdeel van uiterst gecompliceerde constructie. Hij is zodanig gebouwd dat tijdens het rijden lucht door de naaf wordt aangezogen en door kanalen binnenin de remschijf naar buiten wordt geblazen. Daarbij strijkt de lucht over de verhitte schijf en neemt de opgehoopte hitte mee.

Intern geventileerde remschijven zijn ook zonder perforatie al heel effectief. Wanneer de remschijf echter met nauwkeurig geplaatste gaten is uitgerust, treden een aantal positieve effecten op:

– de warmteafvoer wordt verbeterd
– er treedt minder afschuring van remblokken op
– het gewicht van de remschijf wordt lager
– de hele wagen krijgt een sportief, dynamisch accent.

Niettemin bestaan ook complex gevormde intern geventileerde remschijven met gaten slechts uit grijs gietstaal. Dit maakt ze verbazingwekkend voordelig.Haal de Bosch remblokken goedkoop op

Nadelen van geperforeerde remschijven

Nadelen van geperforeerde remschijvenBij al de voordelen van de geperforeerde remschijven zou men bijna niet geloven dat ze ook nadelen kunnen hebben. Helaas geldt ook voor deze innovatieve onderdelen: waar licht is, is schaduw.

Bij de geperforeerde remschijven is vooral een aanzienlijk hogere slijtage van de remvoeringen een nadeel. Het gestructureerde oppervlak van een geperforeerde remschijf werkt als een rasp en schuurt de remvoeringen duidelijk sneller af dan een gladde, enkelvoudige remschijf.

Wanneer u nu uw auto wilt ombouwen naar geperforeerde remschijven, moet op de koop toe nemen dat de remvoeringen bijna twee keer zo vaak vervangen moeten worden. Gelukkig is deze onderhoudsstap bij de meeste wagens zeer eenvoudig en kan snel worden aangeleerd.

Altijd op goedkeuring letten

Geperforeerde remschijven in geteste merkkwaliteitEen geperforeerde remschijf is een uiterst belast onderdeel dat ook nog eens structureel verzwakt werd. Dit maakt een hoge kwaliteit van constructie en afwerking noodzakelijk.

Wanneer u zich voor dit dynamische en efficiënte feature intesseert, is verkeerde zuinigheid absoluut taboe: geperforeerde remschijven mogen uitsluitend in geteste merkkwaliteit worden aangeschaft.

Voertuigremmen winkel met 50% korting

Voertuigremmen winkel

nu met 50% korting

naar de winkel

Daarom worden hoogwaardige merkfabrikaten meestal met een universele goedkeuring geleverd. Een aparte vermelding van de conversie in de autopapieren is bij de meeste fabrikanten niet noodzakelijk.

Houd rekening met de draairichting

Let op de draairichting bij intern geventileerde remschijven

  • Bijzonder belangrijk bij intern geventileerde remschijven is hun installatie in de juiste richting. De lucht wordt via de naaf aangezogen en naar buiten afgevoerd.
  • Wanneer u hem verkeerd om installeert, gebeurt precies het tegendeel: de koude lucht wordt van de buitenkant van de remschijf aangezogen, op zijn weg door de schijf verhit en aan de naaf geconcentreerd naar binnen geblazen.
  • Op die manier kan zich snel hitte ophopen aan de remklauw, ashoes of fusee. Deze onderdelen hebben een hoog gehalte aan rubber, dat door permanente oververhitting week wordt en snel veroudert.

lees de instructies voordat u de geperforeerde remschijven monteert

  • Met of zonder gaten: bij elke in- en ombouw geldt daarom ook voor intern geventileerde remschijven: principieel de montagehandleiding volledig doorlezen en begrijpen voordat u de eerste schroef losdraait. Zo lukt een reparatie bijna altijd en u heeft zo de gewenste verbetering van de performance van uw auto veiliggesteld.

Foto: Patrick Thomas, gameanna, Tony Savino, Charles Knowles, Chatchai.wa, trinityfoto, AlexLMX, rawcapPhoto, pdsci, Stason4ik, Aleksandr Kondratov / shutterstock.com

1 Ster2 Sterren3 Sterren4 Sterren5 Sterren (29 Stemmen, gemiddelde: 5,00 uit 5)
Loading...