Er gelden strenge regels over hoe de lichtinstallatie van een auto er moet uitzien – en dat is zoals het hoort. Niettemin konden auto-industrie en wetgever de laatste jaren een aantal vernieuwingen doorzetten, die de auto lichttechnisch niet alleen veiliger en comfortabeer maar ook creatiever maken. Hieronder volgen een paar details waarmee een enthousiaste doe-het-zelver ook hier te lande de autoverlichting nog wat kan opwaarderen.
Laat je niet door Hollywood gek maken
Films zoals “The Fast and the Furious” laten autofans kwijlen. Tot aan de grenzen van het technisch haalbare “gepimpte” wagens rijden rond met oersterke motoren, flitsend lakwerk en welhaast oneindig creatieve autoverlichting. Wat er in de film zo effectief uitziet, heeft met de realiteit – tenminste in de Benelux -weinig van doen. U zou zich de chaos op de weg eens moeten voorstellen wanneer elke chauffeur de autoverlichting naar eigen goeddunken kon vormgeven.
Voorste autoverlichting: plicht en proef
Aan de voorkant van een auto horen op zijn minst de koplampen en richtingaanwijzers. De koplampen zijn tegenwoordig overwegend met bilux-lampen uitgerust, die van dimlicht naar grootlicht kunnen worden geschakeld.
De koplamp was decennia lang gewoon een ronde of vierkante lamp. Sinds de 1980er jaren is dit onderdeel er steeds complexer uit gaan zien. Tegelijkertijd heeft de accessoirehandel de koplamp ontdekt en biedt voor veel modellen vervangingsonderdelen aan die aanzienlijk verschillen van het standaard onderdeel.
Echter opgepast: zonder keurmerk mag niet!
Wanneer in het verlichtingselement niet het vereiste keurmerk is gegraveerd, mag met de auto niet worden gereden. Dit geldt zelfs voor het kleinste extra knipperlicht aan de zijkant.
En dit is niet voor niets. Tuners passen de richtingaanwijzers of het glas ervan graag aan het uiterlijk van de auto aan. Wie wil er nou gele knipperlichtglas op een compleet zwarte auto hebben.
Hier biedt de accessoirehandel passende zwartgeverfde glazen – de verlichtingskracht van de lamp en de transparantie van het dekglas moet hoog genoeg zijn om de richtingaanwijzerfunctie te garanderen.
Vernieuwingen op autogebied zijn de bochtlichten en het dagrijlicht. Voor beide extra verlichtingen aan de voorkant van de auto zijn kits voor achterafmontage verkrijgbaar. Deze worden passend bij het automodel vervaardigd en passen daarom precies in de daarvoor voorziene uitsparingen aan de voorste bumper. De bedrading is bij de meeste autotypes veel makkelijker dan verwacht. Vaak zijn de nodige stekkers en kabelstrengen zowel voor de lichten als voor de schakelaars al in het interieur aanwezig.
De volgende lichten kunnen aan de autovoorkant worden toegevoegd:
– mistkoplamp
– bochtlichten
– dagrijlichten
Zolang de gebruikte lampen van een goedkeuringszegel en een keurnummer zijn voorzien en ze correct geïnstalleerd worden, heeft de APK er niets op aan te merken.
Sinds kort bestaat de mogelijkheid voor installatie van een tweede paar grootlichten aan de voorkant van de auto. Dit heeft voor personenwagens meestal geen nut. Voor busjes en pick-ups, die vaker op landwegen onderweg zijn, kan dit echter extra veiligheid uitmaken.
Hier moet op het “referentienummer” worden gelet. Elke lamp aan de voorkant van de auto heeft zo’n nummer dat op het dekglas gegraveerd staat. De som van alle getallen mag niet hoger dan 75 zijn.
De zijkanten autoverlichting: weinige, maar nuttige mogelijkheden
Het lichttechnisch opwaarderen van de zijkant van de auto is in zeer beperkte mate mogelijk.
Veel auto’s hebben op het spatbord een klein knipperlicht. Dit kan worden aangevuld door een in de zijspiegel geïntegreerd knipperlicht, maar dat is het dan ook. Verboden is ook het aanbrengen van reflecterende strips. Reflektoren op de voertuigflanken zijn uitsluitend aan reddings-, brandweer- en politiewagens voorbehouden.
Ook grappige features zoals lichtgevende velgen zijn niet toegelaten.
De achterkanten autoverlichting: daar kan niet veel meer bij
Auto’s beschikken tegenwoordig in de regel vanuit de fabriek over een lichtuitrusting aan de achterkant die geen wens onvervuld laat. Nog maar enkele jaren geleden was het derde remlicht een aardig tuning-element; vandaag de dag is hij standaard in alle auto’s geïnstalleerd.
Extra remlichtenbeschikbaar vanaf 19,95 €Online kopen ⇒ |
De achterafmontage van een extra paar remlichten kwam voor korte tijd in de 1980er jaren in de mode. Daarom zijn ze ook nu nog toegelaten – maar zijn niet vaak meer te zien omdat ze door het derde remlicht in de achterste spoiler of de kofferruimteklep zo goed als verdrongen werden. Enkel achterafmontage van mistachterlicht is als voorheen toegelaten voorzover dit niet al voorhanden is.
Een interessant feature voor de achterkantverlichting van de auto maakt ook keurmeesters enthousiast: de zelfverlichtende nummerplaat (kentekenplaatverlichting). Deze accessoire bestaat uit een platte verlichtingsdoos die met een transparante kunststofplaat wordt afgedekt.
De kunststofplaat is het kenteken dat door LED-lampen binnenin de lichtkast gelijkmatig wordt doorgelicht. Dit verbetert de afstandswerking en leesbaarheid van het kenteken aanzienlijk en geeft de achterverlichting een extra, aangenaam accent.
Er bestaat verder geen reden voor vertwijfeling. De auto-industrie vindt altijd weer nieuwe mogelijkheden voor verdere ontwikkeling van de uiterlijke vormgeving van de achterverlichting. Zo heeft AUDI bij zijn nieuwste modellen de richtingaanwijzer door een dynamische versie vervangen.
Het is nu nog maar een kwestie van tijd voordat de accessoirehandel deze nieuwe mogelijkheid ook als achterafmontageset aanbiedt.
De autoverlichting: Let op de lampen!
De vraag of iets toegelaten of verboden is, eindigt helaas niet bij de onderdelen zelf. Het betreft ook de lampen in het binnenste van richtingaanwijzers en het achterste lichtcomponent. Het is in principe verstandig om de oude gloeidraadlampen door LED-lampen te vervangen. Deze zijn niet alleen zuiniger.
- Hun grote voordeel is hun lange levensduur.
- De zorgen om doorgebrande lampjes heeft u bij LED-lampen niet. Ze houden het normaal gezien een heel autoleven lang uit.
- De ene LED-lamp is echter de andere niet.
- Ze verschillen sterk in constructie en verlichtingskracht. Daarom moet er altijd op worden gelet, enkel de toegelaten lampen in de auto te installeren.
De zwarte lijst
Helemaal verboden zijn helaas:
– alle soorten signaliseringslichten
– bodemplaatverlichting (ook bij een staande auto)
– verlichtingsstrips aan de zijkant.
alsmede alle andere extra verlichting zonder functie. Ook niet graag gezien zijn lampen die vanuit het interieur naar buiten schijnen. Dit kan zelfs het kleine dasboard-kerstboompje betreffen.
Evenwichtsoefening autoverlichting
Ook wanneer de verzoeking groot is, de auto met vuurwerk uit te rusten, dient u zich altijd binnen de wettelijke grenzen te bewegen. Er zijn over het algemeen meer mogelijkheden voor uiterlijke individualisering van uw auto. Welk nut heeft het, wanneer u rijontzegging krijgt en u zich uiteindelijk strafbaar maakt? Binnen de grenzen van het toelaatbare ligt voor de enthousiaste hobbytuner een bonte en rijk geschakeerde wereld open, waarmee hij zijn auto aan zijn persoonlijke smaak kan aanpassen.
Foto: ParabolStudio, rorem, otomobil, Daniel2528, TrotzOlga, Artemiy_U, Andrii A, Africa Studio, MaddyZ, AAphotograph, i viewfinder / shutterstock.com