Veel belangrijker dan het rijden is dat een auto kan afremmen. Daarom is remvloeistof met afstand het belangrijkste middel in een auto. Wanneer het ontbreekt of er iets niet mee in orde is, loopt de veiligheid van de auto en andere verkeersdeelnemers gevaar. Lees in dit artikel alles, wat u over remvloeistof moet weten.
Hydraulische krachtoverbrenging en versterking
Het remsysteem met uitzondering van de handrem functioneert bij auto’s hydraulisch. Dat betekent dat de remkracht door vloeistof wordt overgebracht. Vloeistoffen hebben de eigenschap zich gelijkmatig in een systeem van buizen en recipiënten te verdelen. Vloeistoffen laten zich echter niet samendrukken. De kracht die op een bepaald punt, bijvoorbeeld bij het trappen op het rempedaal wordt toegepast, heeft een onmiddellijke uitwerking op het gehele systeem. |
Er zijn ook pneumatische remsystemen alsmede hybride systemen waarin hydraulische en pneumatische componenten samenwerken. Die vindt men vaak bij vrachtwagens en bussen. Daarom sissen deze voertuigen altijd zo luid wanneer ze bij het stoplicht blijven staan. De systemen zijn echter precies op elkaar afgestemd. Gassen kunnen worden samengedrukt en geven een uitgeoefende druk verminderd en vertraagd door. Dat is het wezenlijke verschil tussen hydraulische en pneumatische systemen. |
Bij personenwagens zijn enkel hydraulische remsystemen van toepassing. Hoogstens de handrem wordt met een trekkabel bediend. Gassen in de remleidingen kunnen fatale gevolgen hebben: ze kunnen tot een totaal uitvallen van het remsysteem leiden. De bestuurder trapt dan in het luchtledige en moet hulpeloos toezien, hoe zijn auto tegen een hindernis botst. |
Hoe komt gas in de remvloeistof terecht?
Gas kan op twee manieren de in remvloeistof terechtkomen: condenswater kan bij het remmen beginnen te koken en stoombellen vormen. Bovendien kan buitenlucht door lekkages in het remsysteem binnendringen. Dit laatste komt weliswaar zelden voor, maar kan zich bij verouderde remsystemen of het gebruik van de verkeerde remvloeistof nog wel eens voordoen.
Bijzonder ernstig is echter water in de remvloeistof. Dit middel is een vloeistof met verschillende taken:
– Grote bestendigheid en betrouwbaarheid bij hoge en lage temperaturen |
Hoofdvijand water
De in de handel verkrijgbare remvloeistof voldoet weliswaar aan deze vereisten, maar helemaal zonder neveneffecten gaat het niet. Een van die effecten is het feit dat de vloeistof sterk hygroscopisch is. Dit betekent dat het water aantrekt. Zoals een zoutblok zich met condensvocht van de omgeving volzuigt, zo trekt de remvloeistof ook voortdurend water aan. |
Goed nieuws is, dat dit duidelijk te zien is. Verse remvloeistof is helder en goudgeel. Verouderde en verontreinigde remvloeistof is groen en troebel. Voorzichtig: wanneer de vloeistof deze kleur heeft aangenomen, is het tijdstip van een veilige verversing al lang overschreden. Er moet dan onmiddellijk actie worden ondernomen. |
Altijd compleet vervangen
Voorafgaand aan verversing wordt altijd eerst het peil van de remvloeistof gecontroleerd. Is dit te laag, verliest het systeem blijkbaar ergens deze belangrijke hydraulische vloeistof. Eerst moet het lek worden gevonden en gerepareerd voordat er nieuwe remvloeistof aan het systeem wordt toegevoegd.
Opgepast: lukraak verse remvloeistof bijvullen is fout en gevaarlijk. De verse vloeistof wordt op die manier meteen weer verontreinigd. Bovendien blijft de lekkage bestaan, zodat het remsysteem vroeg of laat uitvalt.
De remolie wordt daarom altijd compleet vervangen. Hij wordt oftewel opgezogen of aan de ontluchtingsschroef van de wielremcilinder afgetapt. Professionele garages blazen het remsysteem nog eens uit met druklucht om het systeem van de laatste deeltjes van deze vloeistof te ontdoen.
Ontluchting niet vergeten
De verse remolie wordt niet alleen maar bijgevuld. Het hele remsysteem moet worden ontlucht zodat het daadwerkelijk alleen maar vloeistof en geen lucht bevat.
De eenvoudige manier is een helper achter het stuur te plaatsen. Men begint met de van het rempedaal verst verwijderde wielremcilinder. Bij links gestuurde auto’s, zoals die in de Benelux gewoonlijk rijden, is dat het rechter achterwiel. Daar wordt de ontluchtingsschroef geopend. Dan pompt de helper zolang met het rempedaal totdat de remvloeistof eruitkomt. De schroef wordt vervolgens snel weer dichtgedraaid en het proces aan de andere wielen herhaald. Tussendoor moet steeds het peil van de vloeistof worden gecontroleerd.
Intervallen aanhouden
Volgens de wet moet de remvloeistof in een auto om de twee jaar worden ververst. Omdat dit met de APK-keuring samenvalt, zou verouderde remvloeistof tijdens de keuring moeten opvallen. Het keuringsstation controleert echter niet de samenstelling van de remvloeistof maar enkel de werking en dichtheid van de rem.
De toestand van de remvloeistof is daarom altijd essentieel bij aanschaf van een tweedehands wagen. De auto kan lang hebben stilgestaan of de vorige eigenaar heeft de intervallen niet aangehouden.
Onze tip: in de accessoirehandel zijn teststrips verkrijgbaar waarmee het watergehalte in remolie kan worden gemeten. Niettemin luidt onze aanbeveling bij de aanschaf van een tweedehands wagen: niet alleen olie verversen maar ook de remvloeistof. |
De oude remvloeistof mag niet in het riool worden gekiept maar moet als chemisch afval worden behandeld. Hij kan in de houder van de nieuwe vloeistof worden gegoten en bij de plek van aanschaf worden afgegeven. De handelaar regelt dan de afvalverwerking. Alternatief kan het aan de online shop worden gestuurd of gratis bij de afvalverwerking worden afgegeven.
Remvloeistof niet mengen
Remvloeistof mag sowieso niet zomaar worden bijgevuld. Ook bij de vervanging en het op peil brengen mag enkel dezelfde remvloeistof worden gebruikt, namelijk wat de fabrikant voorschrijft. Het type olie kan aan de DOT-codering worden afgelezen, die op de verpakking staat.
De gebruikelijke types in Europa zijn DOT 1 – 4. DOT 5 wordt meestal voor Amerikaanse auto’s gebruikt. |
De voorschriften moeten absoluut worden aangehouden. De verkeerde remvloeistof kan materialen in het remsysteem aantasten. Dan treden er snel lekken op en dringen verontreinigingen het systeem binnen. Beide kunnen tot gevaarlijke rijsituaties rijden wanneer de rem uitvalt.
Op merkkwaliteit letten
De rem is het belangrijkste onderdeel aan een auto. Zijn componenten moeten altijd van eersteklas merkkwaliteit zijn. Dit geldt ook voor de remvloeistof. No-name-producten van onbekende oorsprong kunnen vervalsingen zijn en een minderwaardige kwaliteit hebben. Daarmee gaat u een onberekenbaar risico aan. Remmen vereisen eersteklas materiaal, ook wanneer het iets meer kost. De veiligheid is het waard.
Foto: Fouad A. Saad, loraks, AlexLMX, sarawutnirothon, Romeo Pj, Chirachai Phitayachamrat, Dmitry Kalinovsky, EremeevStas, FabrikaSimf, Charles Knowles, g-stockstudio / shutterstock.com