Heet hangijzer: trommelrem door schijfrem vervangen

Heet hangijzer: trommelrem door schijfrem vervangen

De trommelrem is een reliek van remmentechniek in de auto. Tot ver in de 70er jaren was hij nog standaard in alle wagens. Een groot aantal zware ongelukken met deze CC-reuzen is op de volledig ondermaatse en constructief ongeschikte trommelremmen terug te voeren. Gelukkig kwam hierin al gauw verandering.

Verouderde techniek ingehaald

muscle cars met trommelremmenZelfs de zware US-Amerikaanse “muscle cars” met hoge PK van de late 60er jaren waren nog regelmatig met dit remmentype uitgerust – vaak met fatale gevolgen.

Weliswaar stond toen de veiligheidstechniek voor autopassagiers nog in de kinderschoenen.

Nadeel van de trommelrem

TrommelremontwerpDe trommelrem bestaat, zoals de naam reeds zegt, uit een draaiende trommel. In zijn binnenste zijn twee vast verankerde remschoenen aangebracht. Bij het remmen worden de remschoenen tegen de binnenkant van de remtrommel gedrukt. De daarbij ontstaande wrijving zorgt voor de gewenste vertraging – of toch in theorie.
belangrijkste probleem van de trommelremHet belangrijkste probleem van de trommelrem is dat hij de ontstane wrijvingswarmte heel slecht kan afvoeren. Bij langere remmanoeuvres of een noodstop bij hoge snelheid kan dit al heel snel tot oververhitting van de remtrommel leiden. De zich ontwikkelende warmestuwing verlaagt de wrijvingskracht tussen remschoen en binnenwand – en de rem verliest voor 50 – 100% aan werking.
systeem van de trommelremBovendien is het ingekapselde systeem van de trommelrem heel moeilijk te bewaken. Van buitenaf is niet vast te stellen hoe de trommelrem er van binnen uitziet.

  • Loopt een remcilinder op zijn laatste loodjes?
  • Lost een remschoen langzaam op?
  • Is een terugstelveer gebroken?
  • Stikt de trommelrem in zijn eigen afslijtsel?

Om dit na te gaan moet het wiel gedemonteerd en de remtrommel geopend worden. Pas dan weet u precies wat er met de rem aan de hand is.

Remschoenen bespaar tot 30%

Remschoenen – bespaar tot 30%

vanaf 6,27 € permanent goedkoop

online bestellen!

Schijfremmen: open, veilig, toegankelijk

SchijfremontwerpSchijfremmen waren daarom vanaf het begin superieur aan trommelremmen. Ze kunnen grotere remkrachten zonder gevaar voor oververhitting absorberen.

  • De schijfrem reinigt en koelt zichzelf.
  • Wanneer slijtage of defect optreedt, kan de bestuurder zelfs bij gemonteerd wiel met één blik herkennen wat met de rem aan de hand is.
  • Niettemin zijn schijfremmen qua constructie gecompliceerder en zwaarder dan trommelremmen hetgeen ze ook duurder maakt.
  • Daarom geschiedde de omschakeling van trommel- op schijfremmen slechts geleidelijk.
  • Voor bijna 25 jaar was de combinatie van schijfremmen aan de voor- en trommelremmen aan de achteras standaard. Pas halfweg de 90er jaren kregen middenklassers en zelfs compacte auto’s geleidelijk aan schijfremmen aan alle vier de wielen.
  • Zelfs sportief georiënteerde merken zoals BMW hielden nog lang aan de trommelrem vast. Vooral bij de modellen met minder dan 100 PK zegevierde nog lang de zuinigheid. En precies dit kunnen vandaag de dag handige mecaniciens uitbuiten.

Ombouwen van trommel naar schijf
– verstandig en praktisch?

Ombouwen van trommel naar schijfOm het maar heel bot te stellen: het ombouwen van trommel- naar schijfremmen is zelden werkelijk zinvol.

Een remsysteem is bij constructie in de fabriek optimaal op de auto afgestemd Wanneer de auto de traditionele combinatie van schijfremmen vóór en trommelremmen achter bezit, is dit normaal gezien afdoende.

Echter – een trommelrem is wat hij is: een stuk verouderde techniek.
Nadeel van de trommelremMet sportiviteit, dynamiek en een vooruitstrevend uiterlijk heeft een trommelrem niets gemeen. Vier remschijven met passend gelakte remklauwen en daarbij passende koolstof- of aluminiumvelgen zijn effectieve details om de progressieve look van een auto duidelijk te verbeteren. Maar zo makkelijk is een dergelijke ombouw niet.

Informeren gaat aan installeren vooraf

Informeer APK voordat u de schijfremmen monteertHet grootste probleem bij een dergelijke operatie is dat het in de fabriek voorziene remsysteem een massieve ingreep moet ondergaan. Daar houden keuringmeesters van de APK helemaal niet van.

Daarom wordt dringend aanbevolen vóór de grote en arbeidsintensieve investering bij een vertrouwd keuringsstation advies in te winnen. Wanneer er veel tijd en geld werd geïnvesteerd en de wagen vervolgens niet meer verkeersdeugdelijk is, heeft u veel leergeld betaald. Met wat handigheid kunt u zich van de welwillendheid van de keuringmeester verzekeren.

Origineel gaat vóór opvallend

SchijftrommelcombinatieDe schijfrem aan alle vier de wielen was aan het begin van zijn introductie in de middenklasse vooral voor wagens met een krachtiger vermogen voorbehouden. Auto’s met meer dan 150 PK waren al aan het begin van de 90er jaren met dit feature uitgerust.

Voor een eigenaar van de schijf-trommelcombinatie betekent dit: de achteras van een type uit dezelfde modelreeks die al met schijfremmen is uitgerust, is optimaal geschikt voor conversie.

Niet alleen zijn alle passende onderdelen pasprecies voorhanden. De hele bandbreedte van goedgekeurde onderdelen staan de ombouwer ook nog eens ter vervoeging.

Behalve de conversie naar schijfremmen die bedoeld zijn voor modellen met een krachtiger motor, kan u alles installeren wat voor deze modellen in de accessoirecatalogus ter beschikking wordt gesteld. Brembo premium remschijven tegen een gereduceerde prijs

Waagstuk voor die-hards

Het blijft bij de vaststelling dat een conversie van trommel- naar schijfremmen slechts een geval voor die-hard liefhebbers van de eigen wagen is.

waarom trommelrem in schijfrem omzettenAlle anderen wordt aangeraden de auto in de originele toestand te laten, te verkopen of zich er één aan te schaffen die al in de fabriek met vier remschijven werd uitgerust. Al het andere herbergt altijd het risico, veel geld in een project te investeren dat misschien weer teruggedraaid moet worden.

Foto: aSuruwataRi, udaix, etraveler, anucha maneechote, Oleksandr Kostiuchenko, BELL KA PANG, Nixx Photography, Golubovy, Dmitry Kalinovsky, gyn9037 / shutterstock.com

1 Ster2 Sterren3 Sterren4 Sterren5 Sterren (25 Stemmen, gemiddelde: 5,00 uit 5)
Loading...