Schade vermijden – opslag van banden doe je zo!

Schade vermijden – opslag van banden doe je zo

De zomer komt met grote schreden naderbij en daarmee ook de tijd voor zomerbanden. Alhoewel je van de wet ook in de zomer met winterbanden mag rondrijden, wordt dit niet aanbevolen. Met het oog op slijtage, rijkwaliteit en brandstofverbruik bent u met aan het seizoen aangepaste banden beter af. De vraag blijft, hoe de winterbanden op te slaan zodat ze het volgende winterseizoen nog bruikbaar zijn?

De gevolgen van verkeerde opslag van banden

De gevolgen van verkeerde opslag van bandenBanden bestaan uit gevormd composietmateriaal met een weefsel van staaldraden, het zogenaamde karkas, dat door een rubbermengsel wordt omhuld. Het bekledingsproces heet “vulcaniseren“.

Daarbij wordt het rubber sterk verhit totdat het vloeibaar genoeg is om het karkas luchtdicht te kunnen omhullen. Dat is ook heel belangrijk. Het karkas is stabiel en stevig zolang het niet begint te roesten. Wanneer eenmaal lucht en vocht tot de staaldraden doordringen, is het snel afgelopen met de band. Banden Puntbelastingen

En juist hier ligt het probleem bij verkeerde opslag. De banden moeten zodanig worden opgeslagen dat er geen puntbelasting ontstaat. Maandenlang staan op dezelfde plek laat de karkassen permanent op hetzelfde punt doorbuigen, hetgeen ze kan beschadigen.

Ook kunnen er op het punt met de grootste spanning microscheurtjes ontstaan die tijdens het rijden steeds groter worden totdat de lucht uiteindelijk het karkas bereikt. Voor winterbanden is dit fataal: strooizout en sneeuw hebben een turbo-effect op het roesten van het karkas.

Bij opslag van banden komen de volgende fouten het vaakst voor:

Banden opslaan - de fouten

– staande opslag
– teveel daglicht in de opslagplaats
– opslagplaats te vochtig
– chemische stoffen in de nabijheid

De beste tips voor correcte opslag

Een band moet daarom

– liggend of hangend
– donker
– droog
– goed geventileerd

worden opgeslagen. Bandenboom

In principe mogen banden worden gestapeld. Hoger dan vier stuks op elkaar mag de stapel echter niet worden. De druk verdeelt zich bij liggende oplag dan wel over het gehele zijvlak, doch daar is de band ook het zwakst. Een te hoge bandentoren zou de onderste banden daarom blijvend beschadigen.

Optimaal is daarom de bandenboom of een geschikte wandhaak. Met deze oplossingen slaat u de band volledig onbelast op en schade door staan is hiermee uitgesloten.

Vermijd UV-licht op bandenDuisternis is voor banden heel belangrijk. Het ongenadige UV-licht van de zon laat rubber snel verouderen en broos worden. Vooral dan wanneer steeds dezelfde plek wordt belicht, is schade achteraf praktisch onvermijdelijk.

Pallets voor bandenStaande nattigheid is voor de band net zo gevaarlijk. Het water kan in de wand binnendringen en zich daar vastzetten. Behalve het week worden van het rubber is het water ook voor het ingevulcaniseerd karkas schadelijk. Ideaal voor het stapelen van wielen zijn daarom pallets. Deze houden voldoende afstand van de bodem en beschermen het wiel ook wanneer water in de ruimte binnendringt.

Banden oplosmiddelenBijzonder schadelijk zijn oplosmiddelhoudende chemicaliën. Daartoe behoren met name de conventionele brandstoffen zoals benzine of diesel, maar ook motorolie, remmenreiniger, WD-40 en zelfs zeep en glasreiniger, die het rubber van een band kunnen beschadigen. De wielen moeten hiertegen absoluut beschermd worden. Een goede ventilatie van de ruimte verhindert bovendien, dat de dampen van de oplosmiddelen niet op de banden kunnen neerslaanReserveonderdelen online bestellen

Banden opslaan – stap voor stap

Voor het opslaan van autobanden worden zes stappen aangehouden: Banden opslaan stap voor stap

1. Checken
2. Reinigen
3. Markeren
4. Opslagplaats uitkiezen
5. Opslagplaats inrichten
6. Banden opslaan

Het heeft geen zin, banden op te slaan die het volgende seizoen niet kunnen worden gebruikt. Voordat de gebruikte banden worden opgeslagen, moeten ze daarom eerst grondig worden geïnspecteerd.

Loopvlakdieptemeter van de bandenOm te beginnen moet de profieldiepte nog voldoende zijn. Hier helpt een profielmeter. Bij zomerbanden volstaat een profieldiepte van 1,6 millimeter. Winterbanden hebben echter 4 millimeter nodig om voldoende veiligheid te kunnen garanderen.

Dat betekent echter niet dat winterbanden die nog net voldoende minimale profieldiepte hebben, kunnen worden opgeslagen. Deze diepte is immers de waarde waarmee de banden de volgende winter weer gemonteerd en vervolgens de gehele winter gereden worden. Daarom dienen winterbanden vanaf 6 mm profieldiepte niet meer te worden gebruikt, maar vervangen.

Bij de inspectie van de profieldiepte wordt tevens de algemene toestand van de banden gekeurd. Afgeschuurde plekken, afvlakking door remmen, barsten, deuken zijn criteria die verder gebruik uitsluiten. Dan moet de band door een nieuwe worden vervangenBestel de ATE-remschijven onmiddellijk in de onlineshop

Tenslotte is ook een bandenleven beperkt. Bij autobanden geldt een absolute maximumleeftijd van 10 jaar. Daarna zijn banden niet langer verkeersveilig. De leeftijd van de banden kan a.d.h.v. het DOT-nummer worden vastgesteld. Dat is een viercijferige getallencombinatie die op de zijkant van de band in een ovaal veld is aangebracht. De vier cijfers geven de week en het jaar van productie aan. “3214” betekent dienovereenkomstig “kalenderweek 32 in het jaar 2014”.

Na zes jaar moet een band bij wissel echter grondig worden gecheckt voordat hij wordt opgeslagen. Hier kan het geoefende oog van een vakkracht uitkomst bieden.

Een schone band is een veilige band. Voorafgaand aan opslag wordt hij bij voorkeur met een hogedrukreiniger afgespoeld. Dit verwijdert vuil uit het profiel. Bij winterbanden is dit heel belangrijk omdat in het vuil ook grote hoeveelheden strooizout zitten. Dat moet eruit worden gespoeld opdat de band tijdens opslag geen schade oploopt.

Banden markerenDe banden worden met

VL = Voor Links
VR = Voor Rechts
AL = Achter Links
AR = Achter Rechts

gemarkeerd.

Monteer de banden as voor asZe hoeven niet per se ook precies per as op dezelfde plek worden gemonteerd, maar dit maakt de indeling makkelijker. Het is natuurlijk verstandig om de banden jaarlijks per as te vervangen. Zo wordt de slijtage gelijkmatig verdeeld.

Banden op de voorasNormaal gezien slijten de banden aan de vooras sneller. Daar is de auto hoger belast door de motor. Bovendien draagt ook het sturen tot het snellere afslijten van de banden bij. Om te vermijden dat u altijd paarsgewijs nieuwe banden moet kopen, vervangt u de banden van voor- en achteras jaarlijks.

Wat echter niet verwisseld mag worden, is de montagerichting. Een band moet altijd in de looprichting worden gemonteerd. Wanneer u die links en rechts verwisselt, rijden de banden permanent achteruit. Dat verlaagt de rijkwaliteit en verhoogt de slijtage. Wordt dit bij controle vastgesteld, kunt u een boete krijgen.

Tenslotte wordt een schone, donkere, droge en goed geventileerde opslagplaats gekozen. De europallet is de minimale bescherming tegen staande nattigheid. Ideaal is echter de velgenboom. Een wandmontage is bijzonder plaatsbesparend. Daarvoor moet echter in de garagewand worden geboord. Daar kunt het beter eerst met de verhuurder over hebben.

Foto: Standret, SantiPhotoSS, Lucky Business, AllaBond, Collin Quinn Lomax, Phonix_a Pk.sarote, Creativa Images, Syda Productions, Bhakpong, Dmitry Kalinovsky, Nor Gal / shutterstock.com

1 Ster2 Sterren3 Sterren4 Sterren5 Sterren (43 Stemmen, gemiddelde: 3,42 uit 5)
Loading...