V-snaar zelf vervangen – hoe doe je het goed?

V-snaar zelf vervangen – hoe doe je het goed?

Wanneer uit de motorruimte een onaangenaam jankgeluid komt, is meestal de V-snaar of in zijn moderne vorm de multiriem de schuld. Het is belangrijk, het slijtageonderdeel nauwkeurig te controleren. Anders dreigt hij te scheuren en de door de riem aangedreven nevenaggregaten geven dan volledig de geest. Om te voorkomen dat het zover komt, kunt u de V-snaar of multiriem ook zelf vervangen. Hoe dit werkt, leest u hieronder.

Waarvoor dient de V-snaar?

Aandrijfriem motor controlerenDe V-snaar is verantwoordelijk voor de aandrijving van de zogenaamde nevenaggregaten. Vroeger waren dat de dynamo en de koelwaterpomp; tegenwoordig komen daar bijvoorbeeld de stuurbekrachtigingspomp of de airco-compressor daar nog eens bij. De V-snaar werkt krachtgesloten, de multiriem vorm- en krachtgesloten. Beide staan onder voortdurende spanning en zijn aan een grote wrijvingskracht blootgesteld, hetgeen het materiaal langzaam maar zeker verzwakt. Op een gegeven moment is de riem zover uitgerekt dat de benodigde spanning niet meer voldoende is. De riem slipt en geeft een typisch jankgeluid af. Dat is het teken voor de bestuurder, dit eens nader te bekijken. Met de vingertest kan de spanning van de V-snaar worden gecontroleerd. Wanneer hij met een vinger kan worden aangetrokken, is de spankracht niet meer voldoende. Vertoont het materiaal scheuren, moet de V-snaar worden vervangen. Ziet hij er nog goed uit, kan hij worden gespannen.
Koop nu V Snaar tegen aanschafprijs V-snaar vervangen handleidingEen aantal handelaren hebben zogenaamde “V-snaar-sprays” in hun aanbod en op sommige internetforums wordt aangeraden, een brandende kaars of een stuk zeep bij de V-snaar te houden. Al deze methoden zijn zeer omstreden en verhelpen slechts voor de korte duur het symptoom (het jankgeluid) maar niet de oorzaak. Is de V-snaar volledig gescheurd, kan de ANWB helpen en deze ter plaatse vervangen. De noodoplossing met een panty helpt echter alleen bij oudere wagens en dient vandaag niet meer te worden toegepast.

Handleiding: het naspannen van een V-snaar

V-snaar tipsOpmerking: Deze methode werkt niet bij alle wagens!

Auto riem bijspannenStap 1: Lokaliseer in uw wagen de dynamo. Wanneer u daarbij moeilijkheden ondervindt, volgt u de batterijkabel tot het uitgangspunt of raadpleeg de autohandleiding.
Stap 2: Zoek naar de blokkeerbout of blokkeerschroef. Deze zit op de plaats waar de dynamo op een soort rails is gemonteerd. Met een steeksleutel kan deze worden losgedraaid. Een compleet losschroeven is slechts zelden nodig.
vervangingsonderdelen riemStap 3: Aan de rails zou een stelschroef moeten zitten. Draai deze los met de steeksleutel en schuif de dynamo zover naar achteren, dat de V-snaar weer goed gespannen is. Indien nodig kunt u met een paar slagen van de kunststoffen hamer nog wat bijstellen.
Stap 4: Draai eerst de moeren en dan de blokkeerschroef of –bout weer vast.
V-snaar in de autoStap 5: Start de motor en controleer of de V-snaar nog altijd jankt. Is dit niet het geval, is de reparatie geslaagd.

V-snaren en hun aanduidingen – hoe u de juiste vindt

Wanneer in de V-snaar kleine scheurtjes zitten, of het materiaal al poreus wordt en gaatjes vertoont, komt u niet meer onder de vervanging uit. Dan begint de zoektocht naar het juiste vervangingsonderdeel. Alle V-snaren en multiriemen hebben een bepaalde aanduiding, waarmee u snel de passende vervanging kunt vinden: Deze aanduiding kan er bijvoorbeeld zo uitzien:

XPZ 562 Lw

V-snaar aanduidingDe eerste letters (het kunnen ook getallen zijn) duiden het profiel aan. Daarvan zijn er een heleboel. XPZ betekent V-snaar met smal profiel, vormvertand; ZX staat voor V-snaar vormvertand en B betekent het traditionele V-snaarprofiel. Op de tweede plaats staat altijd een getal. Hier is het oppassen geblazen. Staat hier enkel een waarde zonder voorvoegsel, gaat het om de referentielengte. Is de waarde, zoals hier gecombineerd met “Lw”, is het de werkelijke lengte, in dit geval 562 millimeter.
Ook bij multiriemen zijn er deze aanduidingen, zoals:

8PK720

distributieriem aanduidingHier wordt eerst het aantal ribben aangegeven, in dit geval 8; dan volgt er een aanduiding van het profiel (profiel K) en uiteindelijk de referentielengte in millimeter. Het is eender of het om een V-snaar of een multiriem gaat, de aanduiding is er altijd opgedrukt en zou relatief makkelijk vindbaar moeten zijn. Wanneer er geen aanduiding op staat, is het mogelijk aan de hand van productlijsten bij de handelaar met behulp van sleutelnummers het juiste vervangingsonderdeel te vinden. Aanbevelingen van de autofabrikant zijn er zelden, omdat het min of meer om standaardonderdelen gaat. Een jankende V-snaar is bij de APK of DEKRA nog geen gebrek, maar er wordt wel op gewezen. Een poreuze of beschadigde riem betekent wel een gebrek.

Poly V Riem in hoge kwaliteit

Poly V Riem in hoge kwaliteit

Prijs vanaf 8,61 €

Bestel online

Vervanging van V-snaar stap voor stapStap voor stap:
de vervanging van de V-snaar / multiriem

V-snaar goed gebruikenOpmerking: bij sommige wagens worden in plaats van de gewone multiriem zogenaamde elasto-riemen gebruikt. Deze zijn herkenbaar aan het feit, dat er geen spanrol of andere spanonderdelen aanwezig zijn. Voor de vervanging van elasto-riemen is echter speciaal gereedschap en veel kracht nodig. De vervanging kan daarom uitsluitend in de garage worden uitgevoerd.
Benodigd gereedschap:
Reparatiebrug
of reparatiekuil
Ring- of steeksleutel
Spandoorn
of boor

V-snaar auto pieptStap 0: zet de wagen op de brug of boven de reparatiekuil, open de motorkap en lokaliseer de V-snaar in de motorruimte. Let er goed op, over welke omdraairollen deze wordt geleid, zodat u er aan het einde geen vergeet. Wanneer u onzeker bent, maak dan foto’s of een tekening.
Stap 1: Bij de V-snaar: Zoek de generator (dynamo) en lokaliseer de rails waarop deze gemonteerd zit. Hier moeten zich twee schroeven of een bout en een schroef bevinden. Krik de wagen op.V-snaar vervangen Maak eerst de voorste blokkeerschroef/blokkeerbout los en daarna de stelschroef. Voor beide heeft u een steeksleutel nodig. Schuif vervolgens de generator zover naar voren, totdat de V-snaar volledig ontspannen is. Laat de wagen zakken.
Bij de multiriem: zoek de generator op en lokaliseer de spanrol die daaraan bevestigd is. Met een steeksleutel kan de zich aldaar bevindende spanhefboom zover in de richting van de tegenoverliggende opname worden gedrukt dat beide boorgaten parallel aan elkaar liggen. Vervolgens wordt de positie met de spandoorn of de kleine boor gefixeerd. De multiriem zou nu zijn volledige spanning moeten hebben verloren.
riem generator gescheurdStap 2: Verwijder de oude V-snaar/multiriem en veeg met een lap het ergste vuil van de omdraairol. Dit is optioneel, kan echter beter wel worden gedaan om te vermijden dat eventueel achtergebleven vuil een afschurende werking op de V-snaar / multiriem uitoefent.
V-snaar zelf vervangenStap 3: Leg de V-snaar / multiriem zo aan, dat zijn verloop precies hetzelfde is als de oude riem. Let bij de multiriem op de juiste geleiding. In geen geval mag hij uitsteken of zijdelings verschoven zijn. Controleer dit ook van onderen nadat u de auto op de reparatiebrug opheft.
Stap 4: Hef de wagen weer op. Schuif de generator zover naar achteren, dat voldoende spanning is gegarandeerd. Indien nodig, kunt u met een rubberen hamer de generator op de rails een paar centimeter naar achteren slaan om dit te bereiken.distributieriem checken Draai vervolgens met de steeksleutel eerst de stelschroef weer vast, voordat u daarna de blokkeerschroef aandraait, waarvoor u tevens de steeksleutel nodig heeft. Laat de wagen weer zakken.
Bij de multiriem: Zet de steeksleutel aan de spanhefboom, verwijder vervolgens de spandoorn of boor. Breng de spanhefboom langzaam in zijn oorspronkelijke positie terug. Dit zou door de veerdruk automatisch moeten gebeuren. Let daarbij op de multiriem en vergewis u ervan dat deze op alle plekken goed in het midden zit.
motor riem vervangenStap 5: Met de vingertest kunt u de spanning van de V-snaar / multiriem testen. Laat deze zich niet langer met één vinger in uw richting trekken, is de juiste spanning bereikt.
Stap 6: Ga in de auto zitten en start de motor. Let in het bijzonder op de generator, controleer de stuurbekrachtiging en de airco. Luister naar de geluiden. Klinkt alles normaal en doen alle systemen het, is de vervanging geslaagd.

Mogelijke fouten en mogelijke oplossing

Onder normale omstandigheden is de vervanging van de V-snaar of multiriem ook voor beginners niet werkelijk een probleem. Niettemin kunnen er tijdens de eerste rit problemen opduiken. Hier leest u de meest voorkomende fouten inclusief een mogelijke oplossing.

generator V-riem vervangenEen jankgeluid uit de motorruimte – in zeldzame gevallen kan het gebeuren dat de V-snaar bij het eerste gebruik een beetje uitrekt en de spanning daardoor niet meer optimaal is. Bij de multiriem wordt dit door de veerspanning automatisch opgelost, bij de V-snaar moet handmatig worden ingegrepen en iets worden nagespannen. Wie het gevoel heeft, dat de V-snaar zijn spanning niet handhaaft, moet zijn beklag daarover doen. Het betreft dan een materiaalfout.

Distributieriem vervangenEr functioneert iets niet – Met name motoren met een multiriemaandrijving zitten tamelijk gecompliceerd in elkaar met hun aandrijving van een hele reeks aggregaten. Ondanks goede voorbereiding kan het gebeuren, dat u een van deze aggregaten per ongeluk heeft overgeslagen, terwijl de motor niettemin perfect draait. Wanneer dit het geval is, moet de hele procedure overgedaan worden en erop worden gelet, dat de hele kringloop wordt doorlopen.

V-riem reparatieHet batterijlichtje gaat aan / De boordcomputer toont een batterijfout – Omdat zowel de V-snaar als de multiriem voor de aandrijving van de generator verantwoordeljk zijn, kan een niet vakkundig uitgevoerde vervanging daarvan ook dezelfde symptomen veroorzaken. Eerst en vooral geldt: geen paniek, omdat de batterijlading het nog wel even uithoudt wanneer u de grootste stroomverbruikers (airco, autoradio, navigatie, verwarming) uitzet. Vervolgens gaat u op zoek naar fouten. Eerst dient u te controleren of het aandrijfwiel van de generator (verbonden met de V-snaar) draait. Is dit het geval, moet de verbinding met de batterij worden gecheckt. (Alleen op zicht; Niet aanraken!). Kan geen fout worden ontdekt, is misschien alleen de sensor kapot of de boordcomputer is niet in orde. In dit geval moet de garage worden opgezocht die over een diagnose-apparaat beschikt.

Foto: Ruslan Kudrin, charnsitr, J. Lekavicius, Phakdee kasamsawad, ThomsonD, Voyagerix, homydesign, Freedom_Studio, Denis Rozhnovsky, sima, Tom Oliveira, Photographee.eu / shutterstock.com

1 Ster2 Sterren3 Sterren4 Sterren5 Sterren (58 Stemmen, gemiddelde: 5,00 uit 5)
Loading...