Wanneer uit de motorruimte een onaangenaam jankgeluid komt, is meestal de V-snaar of in zijn moderne vorm de multiriem de schuld. Het is belangrijk, het slijtageonderdeel nauwkeurig te controleren. Anders dreigt hij te scheuren en de door de riem aangedreven nevenaggregaten geven dan volledig de geest. Om te voorkomen dat het zover komt, kunt u de V-snaar of multiriem ook zelf vervangen. Hoe dit werkt, leest u hieronder.
Waarvoor dient de V-snaar?
De V-snaar is verantwoordelijk voor de aandrijving van de zogenaamde nevenaggregaten. Vroeger waren dat de dynamo en de koelwaterpomp; tegenwoordig komen daar bijvoorbeeld de stuurbekrachtigingspomp of de airco-compressor daar nog eens bij. De V-snaar werkt krachtgesloten, de multiriem vorm- en krachtgesloten. Beide staan onder voortdurende spanning en zijn aan een grote wrijvingskracht blootgesteld, hetgeen het materiaal langzaam maar zeker verzwakt. Op een gegeven moment is de riem zover uitgerekt dat de benodigde spanning niet meer voldoende is. De riem slipt en geeft een typisch jankgeluid af. Dat is het teken voor de bestuurder, dit eens nader te bekijken. Met de vingertest kan de spanning van de V-snaar worden gecontroleerd. Wanneer hij met een vinger kan worden aangetrokken, is de spankracht niet meer voldoende. Vertoont het materiaal scheuren, moet de V-snaar worden vervangen. Ziet hij er nog goed uit, kan hij worden gespannen.
Een aantal handelaren hebben zogenaamde “V-snaar-sprays” in hun aanbod en op sommige internetforums wordt aangeraden, een brandende kaars of een stuk zeep bij de V-snaar te houden. Al deze methoden zijn zeer omstreden en verhelpen slechts voor de korte duur het symptoom (het jankgeluid) maar niet de oorzaak. Is de V-snaar volledig gescheurd, kan de ANWB helpen en deze ter plaatse vervangen. De noodoplossing met een panty helpt echter alleen bij oudere wagens en dient vandaag niet meer te worden toegepast.
Handleiding: het naspannen van een V-snaar
Opmerking: Deze methode werkt niet bij alle wagens!
![]() |
Stap 2: Zoek naar de blokkeerbout of blokkeerschroef. Deze zit op de plaats waar de dynamo op een soort rails is gemonteerd. Met een steeksleutel kan deze worden losgedraaid. Een compleet losschroeven is slechts zelden nodig. |
![]() |
Stap 4: Draai eerst de moeren en dan de blokkeerschroef of –bout weer vast. |
![]() |
V-snaren en hun aanduidingen – hoe u de juiste vindt
Wanneer in de V-snaar kleine scheurtjes zitten, of het materiaal al poreus wordt en gaatjes vertoont, komt u niet meer onder de vervanging uit. Dan begint de zoektocht naar het juiste vervangingsonderdeel. Alle V-snaren en multiriemen hebben een bepaalde aanduiding, waarmee u snel de passende vervanging kunt vinden: Deze aanduiding kan er bijvoorbeeld zo uitzien:
XPZ 562 Lw
De eerste letters (het kunnen ook getallen zijn) duiden het profiel aan. Daarvan zijn er een heleboel. XPZ betekent V-snaar met smal profiel, vormvertand; ZX staat voor V-snaar vormvertand en B betekent het traditionele V-snaarprofiel. Op de tweede plaats staat altijd een getal. Hier is het oppassen geblazen. Staat hier enkel een waarde zonder voorvoegsel, gaat het om de referentielengte. Is de waarde, zoals hier gecombineerd met “Lw”, is het de werkelijke lengte, in dit geval 562 millimeter.
Ook bij multiriemen zijn er deze aanduidingen, zoals:
8PK720
Hier wordt eerst het aantal ribben aangegeven, in dit geval 8; dan volgt er een aanduiding van het profiel (profiel K) en uiteindelijk de referentielengte in millimeter. Het is eender of het om een V-snaar of een multiriem gaat, de aanduiding is er altijd opgedrukt en zou relatief makkelijk vindbaar moeten zijn. Wanneer er geen aanduiding op staat, is het mogelijk aan de hand van productlijsten bij de handelaar met behulp van sleutelnummers het juiste vervangingsonderdeel te vinden. Aanbevelingen van de autofabrikant zijn er zelden, omdat het min of meer om standaardonderdelen gaat. Een jankende V-snaar is bij de APK of DEKRA nog geen gebrek, maar er wordt wel op gewezen. Een poreuze of beschadigde riem betekent wel een gebrek.
![]() Poly V Riem in hoge kwaliteitPrijs vanaf 8,61 €Bestel online ⇒ |
Stap voor stap:
de vervanging van de V-snaar / multiriem
Opmerking: bij sommige wagens worden in plaats van de gewone multiriem zogenaamde elasto-riemen gebruikt. Deze zijn herkenbaar aan het feit, dat er geen spanrol of andere spanonderdelen aanwezig zijn. Voor de vervanging van elasto-riemen is echter speciaal gereedschap en veel kracht nodig. De vervanging kan daarom uitsluitend in de garage worden uitgevoerd.
Benodigd gereedschap:
Reparatiebrug
of reparatiekuil
Ring- of steeksleutel
Spandoorn
of boor
![]() |
Stap 1: Bij de V-snaar: Zoek de generator (dynamo) en lokaliseer de rails waarop deze gemonteerd zit. Hier moeten zich twee schroeven of een bout en een schroef bevinden. Krik de wagen op.![]() Bij de multiriem: zoek de generator op en lokaliseer de spanrol die daaraan bevestigd is. Met een steeksleutel kan de zich aldaar bevindende spanhefboom zover in de richting van de tegenoverliggende opname worden gedrukt dat beide boorgaten parallel aan elkaar liggen. Vervolgens wordt de positie met de spandoorn of de kleine boor gefixeerd. De multiriem zou nu zijn volledige spanning moeten hebben verloren. |
![]() |
![]() |
Stap 4: Hef de wagen weer op. Schuif de generator zover naar achteren, dat voldoende spanning is gegarandeerd. Indien nodig, kunt u met een rubberen hamer de generator op de rails een paar centimeter naar achteren slaan om dit te bereiken.![]() Bij de multiriem: Zet de steeksleutel aan de spanhefboom, verwijder vervolgens de spandoorn of boor. Breng de spanhefboom langzaam in zijn oorspronkelijke positie terug. Dit zou door de veerdruk automatisch moeten gebeuren. Let daarbij op de multiriem en vergewis u ervan dat deze op alle plekken goed in het midden zit. |
![]() Stap 6: Ga in de auto zitten en start de motor. Let in het bijzonder op de generator, controleer de stuurbekrachtiging en de airco. Luister naar de geluiden. Klinkt alles normaal en doen alle systemen het, is de vervanging geslaagd. |
Mogelijke fouten en mogelijke oplossing
Onder normale omstandigheden is de vervanging van de V-snaar of multiriem ook voor beginners niet werkelijk een probleem. Niettemin kunnen er tijdens de eerste rit problemen opduiken. Hier leest u de meest voorkomende fouten inclusief een mogelijke oplossing.
Een jankgeluid uit de motorruimte – in zeldzame gevallen kan het gebeuren dat de V-snaar bij het eerste gebruik een beetje uitrekt en de spanning daardoor niet meer optimaal is. Bij de multiriem wordt dit door de veerspanning automatisch opgelost, bij de V-snaar moet handmatig worden ingegrepen en iets worden nagespannen. Wie het gevoel heeft, dat de V-snaar zijn spanning niet handhaaft, moet zijn beklag daarover doen. Het betreft dan een materiaalfout.
Er functioneert iets niet – Met name motoren met een multiriemaandrijving zitten tamelijk gecompliceerd in elkaar met hun aandrijving van een hele reeks aggregaten. Ondanks goede voorbereiding kan het gebeuren, dat u een van deze aggregaten per ongeluk heeft overgeslagen, terwijl de motor niettemin perfect draait. Wanneer dit het geval is, moet de hele procedure overgedaan worden en erop worden gelet, dat de hele kringloop wordt doorlopen.
Het batterijlichtje gaat aan / De boordcomputer toont een batterijfout – Omdat zowel de V-snaar als de multiriem voor de aandrijving van de generator verantwoordeljk zijn, kan een niet vakkundig uitgevoerde vervanging daarvan ook dezelfde symptomen veroorzaken. Eerst en vooral geldt: geen paniek, omdat de batterijlading het nog wel even uithoudt wanneer u de grootste stroomverbruikers (airco, autoradio, navigatie, verwarming) uitzet. Vervolgens gaat u op zoek naar fouten. Eerst dient u te controleren of het aandrijfwiel van de generator (verbonden met de V-snaar) draait. Is dit het geval, moet de verbinding met de batterij worden gecheckt. (Alleen op zicht; Niet aanraken!). Kan geen fout worden ontdekt, is misschien alleen de sensor kapot of de boordcomputer is niet in orde. In dit geval moet de garage worden opgezocht die over een diagnose-apparaat beschikt.
Foto: Ruslan Kudrin, charnsitr, J. Lekavicius, Phakdee kasamsawad, ThomsonD, Voyagerix, homydesign, Freedom_Studio, Denis Rozhnovsky, sima, Tom Oliveira, Photographee.eu / shutterstock.com