Wanneer de auto slingert – zo vervangt u schokdempers en veren!

70
Wanneer de auto slingert – zo vervangt u schokdempers en veren!

Schokdempers verslijten langzaam. Het duurt heel lang voordat u merkt dat de rijkwaliteit van de auto steeds slechter wordt. Vroeg of laat komt het moment dat het sponzige gevoel bij het sturen niet langer te negeren valt. Dit heeft meestal één duidelijke oorzaak: versleten schokdempers, niet alleen heel onaangenaam, maar ook gevaarlijk. Lees in deze tekst alles wat u over de vervanging van schokdempers moet weten.

Bouw en functie van een schokdemper

Bouw en functie van een schokdemperEen schokdemper vangt de bewegingen van de wielen bij het rijden over oneffenheden op en geeft ze gedempt en vertraagd aan de carrosserie door. Dat maakt de rit niet alleen aangenamer maar ook veiliger. De auto blijft aanzienlijk beter in zijn spoor en gaat niet zo snel slingeren tijdens het rijden.

Het is vandaag de dag nauwelijks nog voorstelbaar hoe onaangenaam rijden in het tijdperk van de koets moet zijn geweest. Niet alleen waren de straten allesbehalve glad en effen zoals nu. Ook de voertuigen beschikten over hoogstens rudimentaire vering. Meestal werd men dankzij de wonderlijke constructies van leren riemen en bladveren eerder zeeziek dan dat er sprake was van comfortabel reizen. Voor auto’s waren de traditionele comfortsystemen tijdens het rijden sowieso ongeschikt. Nieuwe oplossingen waren nodig. Ze moesten niet alleen kleiner en compacter zijn, maar vooral ook opgewassen tegen steeds snellere wagens.
schokdempers bladverenAanvankelijk kwamen er nog steeds bladveren aan te pas. Ze zijn goedkoop in de productie en heel betrouwbaar. Daarom zijn ze bij bestelwagens nog regelmatig aan de achteras te vinden. Al gauw kregen ze ondersteuning van schokdempers met oliedruk, die ook kleinere oneffenheden opvingen.
schokdempers schroefverenMet de overstap op schroefveren werden veerpoten uiteindelijk zeer compact, hetgeen voor moderne wagens ook nodig was. Oliedruk-schokdempers worden nu nog slechts bij gelegenheid toegepast. Met name de voorvork van de motorfiets wordt nog met deze demping uitgerust.
gasdrukschokdempersIn auto’s zijn tegenwoordig gasdrukschokdempers standaard. Hun voordeel is het uitstekende dempingseffect. Nadeel is echter het feit dat het typische slijtageonderdelen zijn, die regelmatig moeten worden vervangen. Gasdruk-schokdempers zijn niet te repareren.

Defecte schokdempers herkennen

Een defecte schokdemper heeft zijn dempende werking verloren. De auto wordt dan enkel nog door de spiraalveren afgeveerd. Wanneer de voorkant van de auto bij het remmen sterk neerwaarts “knikt” en dan voelbaar naveert, is er praktisch geen demping meer aanwezig. Dat kan ook aan de staande auto worden getest: gewoon aan elk spatbord eenmaal krachtig de wagen naar beneden drukken en kijken wat er dan gebeurt – veert de auto sterk na, is de schokdemper kapot.

Schokbrekers-korting

Schokbrekers-korting

Prijs vanaf 13,41 €

Shop nu

Een verdere indicatie is een klokkend geluid en lekkende olie uit de demper. Kleppert het tijdens het rijden vooral in de bocht, zijn de veerpootlagers beschadigd. Voor hun vervanging moeten ook de schokdempers worden gedemonteerd en kunnen daarom beter meteen ook worden vervangen.

voorzichtig met schokdempersVoorzichtig, levensgevaar!

Bij de veerpoten aan de vooras zit de schroefveer om de schokdemper heen. Om deze te kunnen verwijderen, moet de spiraalveer worden samengedrukt. Daarbij ontstaan heel hoge spankrachten. Ongecontroleerd spanningsverlies van een veer kan levensgevaarlijke verwondingen veroorzaken.

Vervang NOOIT de schokdempers zonder het juiste gereedschap! Veerspanners zijn al voor enkele euro in de vakhandel verkrijgbaar. Zij garanderen het comfortabel en veilig hanteren. Pogingen met bijvoorbeeld kabels of spangordels zijn ontzettend riskant!

Disclaimer

Dit is slechts een algemene beschrijving van de vervanging van schokdempers in uw auto en geen handleiding of reparatievoorschrift! Wij wijzen er nadrukkelijk op dat dit soort reparaties het werk van vakkrachten is. Wij aanvaarden geen aansprakelijkheid van gevolgschade die ontstaat uit het imiteren van de alhier beschreven stappen en handelingen.

Schokdempers vervangen aan de achteras

Schokdempers vervangen aan de achterasDe vervanging van schokdempers aan de achteras is over het algemeen eenvoudig. Veer en demper zijn hier meestal apart geïnstalleerd. U hoeft de auto slechts zo ver op te krikken totdat de achteras helemaal vrij hangt, dus de wielen volledig los van de grond zijn. Vervolgens verwijdert u de wielen en kunt u de schokdempers aan beide bevestigingsbouten verwijderen. Dit geldt alleen voor het geval wanneer er geen complete veerpoten aan de achteras zijn gemonteerd.

Schokdempers vervangen aan de vooras

Schokdempers vervangen aan de voorasAan de vooras zijn bij alle auto’s meestal veerpoten geïnstalleerd, waarbij de demper in het midden van de spiraalveer zit. Deze demonteren is iets gecompliceerder.

1. Auto opkrikken

de wielmoeren losdraaienVóór het opkrikken: de wielmoeren losdraaien

Om veilig aan een auto te kunnen werken, moet hij stevig staan. De speciaal daarvoor gebouwde autobokken zijn het beste. Houtblokken, stenen of zelfs slechts de gewone krik vormen een te groot ongevallenrisico. Werk altijd met het juiste gereedschap.

De auto wordt altijd aan de daarvoor voorziene steunpunten opgevijzeld. Verkeerd geplaatste krikken kunnen zware schade aan de carrosserie veroorzaken.

2. Wielen verwijderen

Wielen verwijderenDe wielmoeren worden voorafgaand aan het opkrikken losgemaakt. Nu laten ze zich makkelijker eruit draaien.

3. Schokdemper van het wiel losmaken

Schokdemper van het wiel losmakenDe schokdemper is met twee schroeven aan de wielophanging bevestigd. Wanneer de schroeven vast blijven zitten, kan een beetje kruipolie (bijv. WD-40) helpen.

4. Aangesloten onderdelen losmaken

Aangesloten onderdelen losmakenDe remslang, de kabel van de slijtagesensor en de ABS-sensor worden eraf gehaald en met kabelbinders ter zijde gelegd. Om de remkring niet te scheiden, kunt u ook de remklauw losschroeven en uit de weg hangen. Dat maakt de demontage van de schokdemper aanzienlijk eenvoudiger.

De koppelstang wordt tevens aan zijn bovenste bevestiging losgedraaid, zoals ook de fusee. Daarna kan de remschijf opzij worden geklapt en de schokdemper hangt vrij.

5. Veerpootlager losmaken

Veerpootlager losmakenDe schokdemper is nu alleen nog met het veerpootlager aan de carrosserie verbonden. Bij geopende motorkap worden de beschermingskappen verwijderd. Dan kunnen de daaronder liggende schroeven worden gelost.

6. Ophanging vernieuwen

Ophanging vernieuwenBeschikt u niet over het juiste gereedschap voor het spannen van de veerpoot, vervangt u desnoods het gehele onderdeel. Veren verslijten ook. Een kant-en-klaar gemonteerde veerpoot van schroefveer én schokdemper is aanzienlijker makkelijker te vervangen. Bovendien creëert u zo weer een nieuwe reparatietoestand aan dit punt van de auto.Schroefveren in premium kwaliteit tegen topprijzen Wanneer echter de veer verder gebruikt moet worden en alleen de schokdemper moet worden vervangen, moet de veerpoot worden gedemonteerd.

Door het spannen van de veer wordt de schokdemper toegankelijk. De veerschotels worden losgemaakt; vervolgens kan de dempingseenheid eruit worden getrokken. De correcte installatierichting is met een pijl gemarkeerd.

BELANGRIJK: bij de installatie van een nieuwe schokdemper mag er geen slagmoersleutel worden gebruikt omdat deze de O-ringen zouden kunnen losmaken. Blijft dit onopgemerkt, kan de veerpoot tijdens de rit uiteenvallen en een gevaarlijke rijsituatie veroorzaken.

Vervanging van een schokdemper gaat altijd gepaard met de vervanging van het veerpootlager.

7. Overige werkzaamheden

Alles wordt in omgekeerde volgorde weer in elkaar gezet.

Vervolgens wordt ook de schokdemper aan de tegenoverliggende kant vervangen. In principe vervangt men altijd alle onderdelen aan de vooras paarsgewijs, dus aan beide kanten. Dit geldt ook voor remmen, stuurkogels, askogels en spoorstangen. Omdat de onderdelen bij vervanging van de schokdemper sowieso moeten worden gedemonteerd of gelost, dient men deze voorafgaand aan montage grondig te inspecteren. Naderen de onderdelen hun slijtagegrens, is dit de perfecte gelegenheid om ze uit voorzorg ook te vervangen.

Werp ook een blik op de binnenste en buitenste ashoezen. Zijn deze gescheurd of poreus, zijn ze tevens rijp voor vervanging. Dat geldt met name wanneer er al vet uit de hoes lekt. Dit betekent weliswaar wat meer werk. U heeft dan wel tegen een geringe meerprijs een volledig vernieuwde vooras aan de auto.Aandrijfashoes van verschillende fabrikanten - bestel nu goedkoop De vervanging van de schokdempers is een ingreep in de asgeometrie van de stuuras. Daarom moet na demontage de wagen naar de garage om de sporing opnieuw te laten meten. Anders kan het ertoe leiden dat de auto niet langer goed rechtuit rijdt hetgeen ongelijkmatige en sterke slijtage aan de voorste banden veroorzaakt.

Nieuwe schokdempers bieden comfort en veiligheidNieuwe schokdempers bieden comfort en veiligheid

Met nieuwe schokdempers herstelt u weer de volledige rijveiligheid. De auto is aanzienlijk beter stuurbaar en aangenamer tijdens het rijden. Hij handhaaft zijn sporing beter en slingert niet. U het merkt het verschil meteen na installatie van de nieuwe dempers. Het loont daarom in elk geval de moeite de dempers van zijn auto in het oog te houden. Een check om de 30.000 – 50.000 km kan zo onaangename verrassingen vermijden.

Foto: wavebreakmedia, Babich Alexander, Viktor Chursin, mhlam, (Rvector), BACHTUB DMITRII, AppleDK, Timofeev Vladimir, Etaphop photo, Roman Samborskyi, chanonnat srisura, Jimmy Yan, Vereshchagin Dmitry / shutterstock.com

1 Ster2 Sterren3 Sterren4 Sterren5 Sterren (25 Stemmen, gemiddelde: 5.00 uit 5)
Loading...