Uitlijning: Slechte sporing – duur en gevaarlijk

Uitlijning: Slechte sporing – duur en gevaarlijk

Een slechte sporing is meer dan alleen maar ergerlijk. Aan een auto die enigszins naar één kant trekt, kan men nog gewend raken, aan snel verslijtende banden al wat minder. Wanneer de auto een slecht afgestelde ophanging laat vermoeden, is snel handelen geboden.

Symptomen van slechte uitlijning

Symptomen van slechte uitlijningEen slechte sporing doet zich op verschillende manieren opmerken.

  • Wanneer de auto bij het rechtuit rijden ook bij lage snelheden naar één kant trekt, kan dit op een defecte sporing duiden. Klop- en slaggeluiden bij het sturen wijzen eenduidig op schade aan de stuurkogel of koppelstang. Ook klappergeluiden van het veerpootlager kan tot slingeren op de weg leiden. Schokbrekers en vering worden bij defecten ook hoorbaar en er treden veranderingen in de rijkwaliteit op.

Schokbrekers

geprijsd vanaf € 11,98

Koop nu

  • Trekt de auto pas bij hoge snelheden naar één kant, ligt het meestal aan de banden. Hier kan een klein verschil in de luchtdruk al een slechtere rijkwaliteit veroorzaken.
  • Bij een staande wagen zijn de aan de binnenkant afgesleten voorwielen een sterke aanwijzing voor een defecte sporing. De banden draaien zich in dit geval niet meer rechtuit, maar staan permanent licht schuin op de rijrichting. Dit zorgt vanzelfsprekend voor een enorme slijtage.

Hoe onstaan afwijkingen van de sporing?

De afstelling van de ophanging geschiedt aan de stuurkogel en wielvlucht. Bij afstelling moeten alle vier de wielen bij rechtuitrijden zo parallel mogelijk t.o.v. elkaar zijn gericht. Alleen in deze toestand rijdt de wagen daadwerkelijk betrouwbaar rechtuit.

Afwijkingen van de sporing kunnen op vier manieren ontstaan:

– afwijking door ouderdom
– fout bij reparatie
– schade aan het chassis
– schade aan de carrosserie

afstelling van uitlijningEen auto die er al ettelijke tienduizenden kilometers heeft opzitten, kan wel eens een lichte afwijking in zijn sporing vertonen. Dat is niet erg en kan eenvoudig worden verholpen. Er is geen echte onderhoudsinterval voor de controle van de sporing van een auto voorzien. Een goed moment is echter altijd het aanleggen van nieuwe banden. Wanneer bij de oude banden een eenzijdige slijtage kan worden vastgesteld, moet de sporing met de nieuwe banden worden gecheckt.

  • Een veel voorkomende oorzaak van een afwijkende sporing is, wanneer bij vervanging van onderdelen fouten werden gemaakt. Vooral bij de stuurkogels komt het op de grootste precisie aan: wanneer een versleten stuurkogel door een nieuwe wordt vervangen, moet deze precies zover worden ingeschroefd als de oude dat was. Eén slag meer of minder heeft al een effect op de sporing.
  • De meest voorkomende oorzaak voor een afwijking van de sporing is de zogenaamde “stoeprandbotsing”. Wanneer het voorwiel een te harde zijwaartse klap oploopt, kan dit de asgeometrie veranderen. Met een beetje geluk kan dit door een nieuwe afstelling worden verholpen. Meestal moet er echter een en ander worden vervangen om de auto weer verkeersveilig te maken.
  • Bij schade aan de carrosserie is een afwijking aan de sporing of een niet-afstelbare ophanging meestal een indicatie van een economische total loss. Vaak werd een zwaar ongeluk inclusief schade aan het frame niet vakkundig gerepareerd. Deze auto’s zijn enkel nog met hoge investering weer op de weg te krijgen.

Kosten en duur van een uitlijning

De kosten voor een uitlijning zijn de laatste jaren sterk gedaald. Nog maar 15 jaar geleden was een dergelijke service niet voor minder dan 100 euro verkrijgbaar. Tegenwoordig is dit veel goedkoper. Veel garages hebben ongeveer 70 euro als richtprijs. In het kader van een actie worden ook wel eens uitlijningen voor 30 euro uitgevoerd. Minder dan dat is echter niet serieus te nemen.
duur van een uitlijningEen uitlijning duurt ongeveer 1 uur. Professionele garages maken tegenwoordig gebruik van dure lasertechniek om de wielen tot op honderdsten van millimeters uit te lijnen. Een garage met deze moderne lasersystemen is bij de tijd. De oude lichtsystemen worden niet langer gebruikt. Met name de snel-reparatieketens zijn vaak nog met deze systemen uitgerust.

uitlijning uitrustingProfessionele autobedrijven zijn sowieso altijd up-to-date met hun uitrusting zodat u daar zonder bezwaar uw auto kunt achterlaten. Biedt echter een tankstation een uitlijningsservice aan, is voorzichtigheid geboden. Mogelijkerwijs wil de zaakvoerder met gebruik van een tweedehands systeem een extra zakcent verdienen. Tankstationgarages, vooral van onafhankelijke tankstations, zijn voor veeleisende diagnosen zoals deze niet bepaald de de eerste keuze.

Kosten van een uitlijningOpgepast: garages berekenen dan wel de aangegeven prijs voor de uitlijning – alle extra werk, hoe onbeduidend ook, wordt extra aangerekend. Een geliefd argument daarvoor luidt: “De bouten zaten muurvast en moesten eerst worden gesmeerd voordat ze losgedraaid konden worden.” Zoiets kan de prijs voor de uitlijning al snel verdubbelen. Daarom een tip: het kan helemaal geen kwaad, voorafgaand aan de gang naar de garage alle relevante bouten alvast los te draaien en op hun draaibaarheid te controleren. Wanneer alles soepel loopt, heeft de garage geen reden om extra kosten te berekenen.Spoorstangeind nu op Auto-onderdelenExpert 50% goedkoper

Wat er in een uitlijnrapport staat

Een uitlijnrapport geeft volgende waarden aan:

Voorwielen
– askanteling (caster)
– KPI
– fuseepenhoek
– afzonderlijke sporing
– totale sporing
– wielafwijking
– maximale stuurdeflexie

Achterwielen
– wielvlucht (camber)
– afzonderlijke sporing
– totale sporing

Elk van deze gegevens heeft een richtwaarde en een tolerantie. Wanneer bijvoorbeeld de askanteling (caster) bij 7’40” moet liggen en een tolerantie van +/- 0’30” nog acceptabel is, ligt de absolute waarde van 7’10” nog binnen de tolantiegrens. De apparatuur toont tolerantieafwijkingen meestal ook nog eens gekleurd aan: wit of groen = ok; geel = binnen de tolerantiegrens; rood = actie is vereist.

uitlijnrapport van uitlijningEen goede garage zal echter bij gele waarden ook al proberen een optimaler resultaat te bereiken. In elk geval toont een gele waarde aan dat het niet om grotere schade, maar om minimale slijtage gaat.

uitlijning wat kan defect zijnSterke afwijkingen van de sporing wijzen op een defecte stuurkogel of spoorstangkop. Wanneer de wielvlucht (camber) de tolerantiegrens overschrijdt, kan de koppelstang, schokdemper of het veerpootlager defect zijn.

Stabilisatorstang voor uw auto - koop veilig onlineIn elk geval wordt een uitlijning idealiter met geheel nieuwe banden uitgevoerd. Oude, poreuze banden die bovendien aan hun slijtagegrens zijn, zorgen al gauw voor verkeerde resultaten.

Bij sterke tolerantieafwijkingen heeft de garage naar omstandigheden het recht, de vrijgave van de auto te weigeren. Een vakgarage mag enkel een verkeersveilige auto teruggeven.

Wanneer de garage tot actie moet overgaan

De ophanging wordt op verschillende plaatsen door afstelschroeven bijgesteld. Wanneer een schroef aan zijn uiterste aanslag zit en zich niet verder laat afstellen, is reparatie absoluut nodig. Bij een uitlijning is het in het grootste belang van de bestuurder dat hij zijn auto in een onberispelijke en verkeersveilige toestand terugkrijgt.
uitlijning reparatie absoluut nodig
Daarom dient bij slijtage van deze aard niet te worden gediscussieerd maar vertrouwen in de garage te worden gesteld. Ook al kost het een paar euro, uiteindelijk heeft de bestuurder weer een perfect uitgelijnde auto ter beschikking. In vergelijking met veel andere reparaties zijn werkzaamheden aan ophanging en stuurinrichting helemaal niet zo duur. Een nieuwe stuurkogel is al voor 25 euro verkrijgbaar. Inclusief installatie kost het dan misschien 50 of 60 euro. Veilig rijden is het dit waard.

Een vakgarage zal ook niet proberen bij een niet-instelbare sporing een resultaat af te dwingen. Niet-afstelbare ophanging is meestal het gevolg van een zwaar ongeval. De gehele geometrie van de auto is vervormd en het frame is “krom“.

Hier is dan meestal sprake van bedrog omdat aan de klant een schadeauto verkocht werd. Een uitlijnrapport van de garage met een niet-afstelbare sporing is de eerste indicatie om het frame nader te bekijken. De exacte meting is echter een zaak van een vakgarage gespecialiseerd in carrosserieën. Hierbij wordt, wederom met lasertechniek, het frame aan gedefinieerde punten gemeten. Het uitlijnrapport kan als uitgangspunt voor een eventuele aangifte worden gebruikt.

Foto: Lucky Business, Dmitry Kalinovsky, pelfophoto, ARTYuSTUDIO, Steve Heap, Fusionstudio / shutterstock.com

1 Ster2 Sterren3 Sterren4 Sterren5 Sterren (38 Stemmen, gemiddelde: 5.00 uit 5)
Loading...