Wanneer mag de remschijf worden afgedraaid?

Wanneer mag de remschijf worden afgedraaid?

Een hortende en stotterende rem kan oneffenheden op de remschijf als oorzaak hebben. Dit hoeft echter niet per se een nieuwe set remschijven te betekenen. Onder bepaalde omstandigheden is het mogelijk de remschijven met een eenvoudige, snelle en voordelige maatregel weer volledig operationeel te maken.

slijtage van een remschijfElke remhandeling betekent een hoge belasting voor het materiaal, waarbij afschuring niet te vermijden is. Het kan daarom altijd gebeuren dat de slijtage ongelijk verloopt. De gevolgen zijn onaangenaam en kunnen zelfs fataal worden: de remweg wordt langer en bij krachtig remmen worden trillingen van de auto en het stuur duidelijk voelbaar.

Waarom afdraaien?

Waarom afdraaien de remschijfHet antwoord op de vraag of het afdraaien van een remschijf de moeite loont, is een heel eenvoudige rekensom:

Om de remschijf weer helemaal mooi vlak te schuren, is geen demontage nodig. Garages die deze service aanbieden, beschikken meestal over speciaal gereedschap. Hiermee kunnen monteurs de remschijven in gemonteerde toestand behandelen.

Enkel het wiel en de remklauw moeten worden verwijderd. Alhoewel het gereedschap ongeveer 10.000 euro kost, is de service al vanaf 50 euro beschikbaar. Daar kunnen ook de meest goedkope remschijven niet tegenop, al helemaal niet wanneer het arbeidsloon voor de vervanging wordt meegerekend.

Afhankelijk van het wagenmodel kan een nieuwe set remschijven daarentegen heel duur uitvallen. Bij compacte auto’s en middenklassers zijn remschijven al voor 60 euro per set verkrijgbaar. Bij een zware auto met een hoog aantal PK kunnen nieuwe remschijven echter al gauw ettelijke honderden euro’s kosten. Daarom is bij repareerbare schade aan de remschijf het afdraaien de overweging waard.

Brembo remschijven van alleen de beste kwaliteit

Brembo remschijven | Alleen de beste kwaliteit

goedkoop vanaf 15,43 €

Koop online

Repareerbare schade aan remschijven

Remschijf constructieEen remschijf bestaat uit de remklok en remring. De remklok is het deel van de remschijf dat over de wielnaaf geschoven en eraan vastgeschroefd wordt. De remring is het deel waaraan de remblokken (voeringen) zitten.

Repareerbare schade aan remschijvenRemschijven bestaan uit grijs gietstaal. Dit is een relatief zacht staal dat tevens zeer taai is. Hoge wrijvingskrachten werken in op een remschijf die met een grote schuifspanning op de overgang tussen remklok en remring worden overgedragen. Daarom moet het materiaal van een remschijf een zekere elasticiteit bezitten.

hoge gevoeligheid voor roest aan remschijfDe prijs voor deze taaiheid is echter een hoge gevoeligheid voor roest. Een auto hoeft slechts drie dagen in de regen te staan en de eerste vorming van vliegroest is al te zien.

Deze oppervlakkige roestlaag wordt er weliswaar bij de eerste remhandeling weer afgeschuurd. Wanneer de auto langer staat, breidt de roest zich snel uit. Een volledig verroeste remschijf is ook nauwelijks weer “schoon te remmen” omdat de roest als een schuurmiddel op de remvoeringen inwerkt.

De beschreving vervorming is dan het gevolg.

Samengevat ziet het er zo uit:

Remschijven mogen bij roestaanslag en vervorming worden afgedraaid, zolang door het afdraaien de minimale dikte niet wordt gepasseerd.

Niet-repareerbare schade aan de remschijven

Niet-repareerbare schade aan de remschijvenHet is verbazingwekkend dat ook sterk verroeste remschijven door deze eenvoudige en snelle behandeling weer volledig bruikbaar worden. Inclusief demontage en hermontage van wiel en remklauw duurt het afdraaien van de remschijf slechts 10 minuten per wiel. Deze behandeling is echter aan nauwe marges onderhevig met betrekking tot:

– minimumdikte
– materiaalschade.

minimumdikte van de remschijfDe minimumdikte van de remschijf wordt vastgelegd door de fabrikant van het product en is op de remklok gestanst. Hij geeft echter niet de grens voor het falen van de remwerking aan, maar deelt enkel het volgende mede: “Tot deze dikte mag een nieuwe set remvoeringen worden gemonteerd. Dit maakt de handhaving van het remsysteem heel veilig.

Afhankelijk van schade kan het afdraaien per ongeluk de minimumdikte van de remschijf overschrijden. Dan is het hele werk voor niets geweest. Het is daarom noodzakelijk, de schijf voorafgaand aan de behandeling nauwkeurig te inspecteren.

Tot de controle van de remschijf behoort ook de inspectie op barsten. Deze kunnen aan de randen, aan de overgang van ring naar klok en aan de schroefgaten optreden. Wanneer ook maar een kleine barst te zien is, kan de schijf niet meer worden gebruikt. Dit betekent dan ook meteen het einde van het tegenoverliggende onderdeel. Remschijven worden in principe altijd paarsgewijs per as vervangen.

Blauwe kleur: opgepast

blauw uitgeslagen remschijfIn principe is een blauw uitgeslagen remschijf nog altijd bruikbaar wanneer de minimumdikte niet gepasseerd is. Niettemin is een blauwe remschijf een duidelijke indicatie dat er iets niet in orde is met het remsysteem. Blauw kleuren van de remschijf treedt dan op wanneer de schijf te lang warm gelopen is.

Bij normale remhandelingen komt dit in de regel niet voor. Wanneer echter bijvoorbeeld de remzuigers klemmen en de remblokken niet meer van de remschijf loskomen, is dit precies wat er gebeurt: de blokken schuren permanent met lichte druk op de schijf. De wrijving genereert een voortdurende verhitting van de remschijf, die hem uiteindelijk blauw doet uitslaan.

In dat geval moet voorafgaand aan het afdraaien gecheckt worden of de rem nog wel goed functioneert.

Wat er nog te doen staat

remschijven met sterke groefvormingBij afgesleten remschijven met sterke groefvorming moeten de remblokken altijd worden vervangen. Omdat de remklauw toch al gedemonteerd is, betekent dit slechts één handgreep meer.

Remblokken zijn goedkope slijtageonderdelen. De vervanging is bij de meeste servicebedrijven, die het afdraaien van remschijven aanbieden, bij de service inbegrepen. Afgesleten remvoeringen veroorzaken anders weer precies het zelfde slijtagebeeld aan de remschijf. Dan zou alle werk voor niets zijn.

Vaak staan auto’s lange tijd buiten stil. Een sterke vorming van vliegroest is dan onvermijdelijk. In dit geval volstaat enkel het afdraaien van de remschijf. De remvoeringen moeten dan op voldoende dikte worden gecheckt. Meer is dan niet nodig.АТЕ Keramische remblokken voor achterassen en voorassende remzuiger klemmenNiettemin kan na lang staan de remzuiger wat gaan klemmen. De gedemonteerde remklauw verschaft dan de ideale gelegenheid om de remzuiger weer in beweging te krijgen. Daarvoor worden de remvoeringen verwijderd en de rem bediend.

Vervolgens wordt de remzuiger met terugstelgereedschap voor remzuigers weer in zijn oorspronkelijke positie gebracht. Dit gereedschap is met 15 – 50 euro niet echt duur. Toch moet het controleren en weer beweeglijk maken van remzuigers aan de garage worden overgelaten. Wanneer het niet in het servicepakket voor het afdraaien zit, moet deze optie erbij worden geboekt. Het maakt het werk niet veel duurder en u heeft weer de volledige veiligheid.
Controleer het stuurmechanisme van de voorasWanneer het wiel toch al gedemonteerd is en de remklauw ter zijde gehangen, moet bij gelegenheid het hele stuurmechanisme van de voorste as worden bekeken. Nu schade verhelpen maakt de auto alleen maar veiliger en bespaart extra kosten. Op de volgende punten zou gelet moeten worden:

– lekvrije ashoezen
– toestand van de fuseekogel
– toestand van het draagscharnier
– geluiden van het wiellager
– functioneren en toestand van schokdemper, spiraalveer en veerpootlager
– toestand van draagarm en stabilisatorstang.

Al deze onderdelen zijn bij een zo ver gedemonteerde auto relatief makkelijk te vervangen. Van die gelegenheid moet gebruik worden gemaakt. Een vers afgedraaide remschijf heeft weinig nut wanneer de overige onderdelen van de auto over hun slijtagegrens heen zijn. Hier een paar euro meer investeren herstelt de volledige rijveiligheid. Dat moet het waard zijn.

Foto: Chesky, BELL KA PANG, H K Singh, Sista Vongjintanaruks, Let Geo Create, Mikhail Gnatkovskiy, AOF_SNIPER, Rat007 / shutterstock.com

1 Ster2 Sterren3 Sterren4 Sterren5 Sterren (25 Stemmen, gemiddelde: 5.00 uit 5)
Loading...

Warning: A non-numeric value encountered in /var/www/html/wp-content/themes/Newspaper/includes/wp_booster/td_block.php on line 997