Let op alarmsignalen – vlekken onder de auto

102
Let op alarmsignalen – vlekken onder de auto

Vlekken onder de auto mag u nooit negeren. Altijd wijst dit op het lekken van een of andere vloeistof. Soms is dit volledig onschuldig en technisch zo bedoeld. De meeste lekkages gaan echter gepaard met een defect dat onaangename tot serieuze gevolgen kan hebben. Lees in de volgende tekst alles wat u over vlekken onder de auto moet weten.

Vlekken onder de auto: Vloeistoffen

Vloeistoffen in de autoIn een auto circuleren tal van vloeistoffen, elk met zijn karakteristieke eigenschappen en elk vervult een duidelijk gedefinieerd doel. Slechts een enkele van deze vloeistoffen mag ontsnappen.Wanneer u alle vloeibare werkstoffen in een auto op een rijtje zet, is het resultaat de volgende lijst:

brandstoffen: benzine of diesel.
smeerstoffen: motorolie, versnellingsbakolie, differentieelolie.
remvloeistof.
koelmiddel.
– condensatie van de airco.
– koudemiddel voor de airco.
– batterijzuur

Stap 1: de diagnose van vlekken onder de auto

De eerste stap ter vaststelling van een defect bestaat erin, te bepalen om welke vloeistof het gaat. Dankzij de karakteristieke eigenschappen van de werkstoffen is de identificatie tamelijk eenvoudig:

  • Diesel en benzine vlekken onder de autoDiesel en benzine hebben een specifieke geur. Diesel heeft een enigszins olie-achtige samenstelling een bruine kleur. De geur van benzine is prikkelend. Bovendien is het te herkennen aan de regenboogglans wanneer het op water, bijvoorbeeld een plas, drijft.
  • Smeerstoffen vlekken onder de autoSmeerstoffen zijn bruinachtig, zwart en heel “smerig”. Lekkende olie is daarom heel makkelijk te herkennen. Wanneer u het op de wijsvinger neemt en met de duim uitwrijft, kunt u de smeereigenschap vaststellen. Gebruik daarvoor wel wegwerphandschoenen uit de verbandkist. Die moet u dan ook weer aanvullen om geen last bij controle te krijgen. Bovendien heeft u de wegwerphandschoenen nodig bij eerstehulpverlening aan eventuele ongevalslachtoffers. Daarmee vermijdt u infectie.
Motorolie tegen een actieprijs

Motorolie tegen een actieprijs

van slechts 3,20 €

Bestel online

  • Remvloeistof vlekken onder de autoRemvloeistof is olie-achtig van samenstelling en heeft een prikkelende geur. Het is helderbruin of groenig, wanneer het ouder is. Bovendien is de plaats waar het onder de auto lekt een duidelijke indicatie. Wanneer u een plas vlak naast een wiel vindt, hebt u ongetwijfeld met een lek in het remsysteem te maken.
  • Koelvloeistof vlekken onder de autoKoelvloeistof ruikt wat zoetig. Dat komt door de glycol die in de antivries zit. Verder heeft het licht smerende eigenschappen en is het vloeibaar als water. Koelmiddel is meestal groen, maar sommige soorten kunnen ook blauw of rood gekleurd zijn. Dat hangt van de toegevoegde antivries af.
  • Condensatie vlekken onder de autoCondensatie in de airco is niets anders dan puur water. Dit is de enige vloeistof die een auto mag verliezen. Condensatie ontstaat door de normale werking van de airconditioning en wordt gewoon uitgescheiden. Het is technisch zo bedoeld en geen reden tot bezorgdheid.
  • koudemiddel vlekken onder de autoHet koudemiddel van de airco is vloeibaar zolang als het onder druk staat. Ontstaat in de airconditioning een lek, ontsnapt het koudemiddel als gas. Vloeibaar residu ontstaat hierbij niet. Vlekken onder de auto kunnen daarom niet door een defecte airco zijn veroorzaakt.
  • Het lekken van batterijzuur in de autoHet lekken van batterijzuur gebeurt extreem zelden. Batterijbehuizingen houden het in normale gevallen langer uit dan de accu zelf. Dat betekent dat een batterij allang defect en vervangen moet zijn voordat de behuizing eventueel gaat lekken. In theorie is een lek van de batterij echter mogelijk. Daar het een zuur betreft, valt dit vanwege zijn typische, doordringende geur op. Het bijtende zuur laat sporen aan de batterijbehuizing en op zijn weg naar de bodem achter. In de meeste gevallen is dan de bodemplaat van de accuhouder volledig verroest

Stap 2: lek vinden

Nu u weet, met welke vloeistof u van doen heeft, kunt u gericht naar het lek op zoek gaan. Er zijn hier drie mogelijkheden:

– zoeken op een vuile motor.
– zoeken op een schone motor.
– zoeken met contrastmiddelen.

Wanneer u reeds enigsins vertrouwd bent met uw auto en zijn typische zwakke vlekken onder de auto, kunt u eerst de vuile motor bekijken. Een geoefend oog heeft lekkende olie en andere vloeistoffen meteen in de gaten. Vanaf een bepaalde vervuilingsgraad wordt het al veel moeilijker. Een oude auto kan op verschillende plekken vloeistof verliezen. Bij een vuile motor is daarom het gevaar groot, dat u het ene lek dicht en over het andere heen kijkt.
voorafgaand aan de zoektocht naar een lek de motor reinigenDaarom is het zinvol, voorafgaand aan de zoektocht naar een lek, de motor grondig te reinigen. Het is raadzaam hier professioneel en met de hand te werk te gaan: remmenreiniger, afwaskwast, lappen en perslucht zijn daarbij de beste gereedschappen. Gebruik van een hogedrukreiniger wordt afgeraden bij het reinigen van de motor. Door zijn krachtige straal kan vocht in de regeleenheid en de ontstekingselektronica dringen. In beide gevallen leidt dit tot defecten.

Een baanbrekende methode van motorreiniging is droogijsstralen. Deze reinigt de motor niet met vloeistof, maar met bevroren CO2. Deze procedure is met ca. 60 EUR weliswaar nogal duur; het resultaat is fantastisch: de motor ziet eruit alsof hij rechtstreeks uit de fabriek komt. Voor het zoeken naar lekken is dit proces definitief het beste. Bedenk daarbij bovendien dat het met 20 minuten per motorspoeling heel snel gaat en er niets achterblijft.
Na de reiniging laat u de auto 20 minuten stationair draaien. Dan zou het lek heel snel te vinden moeten zijn.

het gebruik van contrastmiddel in de autoDe veiligste methode voor het vinden van de oorzaak van lekkende olie of koelvloeistof, is het gebruik van contrastmiddel. Deze methode is clever, praktisch en bovendien verbazingwekkend goedkoop. Voor de zoektocht per contrastmiddel heeft u nodig:

– contrastmiddel voor olie of voor koelwater (ca. 6 EUR).
– UV-lamp (ca. 8 EUR).
– duisternis (nacht, parkeergarage of gewone garage).

Het contrastmiddel op de vlekken onder de autoHet contrastmiddel wordt simpelweg in de invulopening voor de olie of het expansievat van de koeling gegoten. Vervolgens laat u de motor een paar minuten draaien.
Dan schijnt u met de UV-lamp in de verduisterde motorruimte. De lekkende contrastvloeistof licht duidelijk zichtbaar op.
Zo is het lek snel en zonder twijfel te vinden.

tips tegen vlekken onder de autoTIP: wanneer in de auto naar lekken in het koelingssysteem EN de smering wordt gezocht, dient u niet beide contrastmiddelen gelijktijdig te gebruiken. Opeenvolgend zoeken maakt het vinden van lekken eenduidiger.

Stap 3: Schade op de juiste wijze verhelpen

Voor het verhelpen van een lek in de auto bestaat slechts één methode: een correct uitgevoerde reparatie. Lekke slangen worden compleet vervangen en niet met tape omwikkeld. Lekke remleidingen worden verwijderd en door nieuwe vervangen.

Remslangen voor en achter goedkoop

Remslangen voor en achter

beschikbaar vanaf 4,68 €

Naar de winkel

Een defecte dichting tussen twee onderdelen wordt door demontage, reiniging en correcte installatie vervangen. Hier is geen speelruimte voor geknutsel of snelle oplossingen. Wij hameren hierop omdat de markt voor de desbetreffende wondermiddelen heel uitgebreid is. Daarom zeggen wij nog eens clip en klaar:

vlekken onder de auto verhelpenHanden af van “radiateurstop” of “oliestop”. Voor zover deze middelen al helpen, is het hoogstens voor korte tijd. In werkelijkheid richten ze meestal grotere schade aan dan dat ze nut hebben. Radiateurstop kan de thermostaat blokkeren of de werking van de radiateur beïnvloeden. Oliestop is cosmetisch nuttig, maar kan een defecte pakking niet vervangen.

Bij remmen en de brandstofvoorziening zijn alle halfslachtige reparatiepogingen tevens uitgesloten. Een lekkage is ergerlijk maar het is wat het is: een indicatie dat de auto dringend aan onderhoud toe is.

Stap 4: Clever handelen

Lekken in de auto clever handelenLekken treden vooral bij oudere auto’s op die ook al heel lang geen inspectie meer hebben ondergaan. Hier heeft u slechts één mogelijkheid: de lekke auto grondig inspecteren en een lijst van alle nodige reparaties opstellen.

Wanneer het remsysteem defect is, moet meestal ook de remvloeistof worden vervangen. Hier is het nuttig om meteen het expansievat, de remschijven, de remcilinders en voeringen te checken. Wanneer er toch al veel uit elkaar gehaald wordt, kunt u net zo goed meteen nieuwe onderdelen installeren.

Hetzelfde geldt voor de radiateur: is de auto zo oud dat de koelslangen poreus zijn, is de radiateur zelf ook niet meer in de beste staat. Investeer daarom die extra 50 EUR en repareer de koeling volledig. Zo herstelt u een uitgangspositie in het systeem, die langdurige zekerheid garandeert.Tot -50% op Radiatorslangen

Foto: Kzenon, iurii, Soonthorn Wongsaita, Love the wind, TigerStock’s, Differr, Romaset, MoonAngelEyes, Charles Knowles, buffaloboy2513, 7th Son Studio, Dmitry Kalinovsky / shutterstock.com

1 Ster2 Sterren3 Sterren4 Sterren5 Sterren (25 Stemmen, gemiddelde: 5.00 uit 5)
Loading...