Vlekken onder de auto mag u nooit negeren. Altijd wijst dit op het lekken van een of andere vloeistof. Soms is dit volledig onschuldig en technisch zo bedoeld. De meeste lekkages gaan echter gepaard met een defect dat onaangename tot serieuze gevolgen kan hebben. Lees in de volgende tekst alles wat u over vlekken onder de auto moet weten.
Vlekken onder de auto: Vloeistoffen
In een auto circuleren tal van vloeistoffen, elk met zijn karakteristieke eigenschappen en elk vervult een duidelijk gedefinieerd doel. Slechts een enkele van deze vloeistoffen mag ontsnappen.Wanneer u alle vloeibare werkstoffen in een auto op een rijtje zet, is het resultaat de volgende lijst:
– brandstoffen: benzine of diesel. – smeerstoffen: motorolie, versnellingsbakolie, differentieelolie. – remvloeistof. – koelmiddel. – condensatie van de airco. – koudemiddel voor de airco. – batterijzuur |
Stap 1: de diagnose van vlekken onder de auto
De eerste stap ter vaststelling van een defect bestaat erin, te bepalen om welke vloeistof het gaat. Dankzij de karakteristieke eigenschappen van de werkstoffen is de identificatie tamelijk eenvoudig:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Stap 2: lek vinden
Nu u weet, met welke vloeistof u van doen heeft, kunt u gericht naar het lek op zoek gaan. Er zijn hier drie mogelijkheden:
– zoeken op een vuile motor. – zoeken op een schone motor. – zoeken met contrastmiddelen. |
Wanneer u reeds enigsins vertrouwd bent met uw auto en zijn typische zwakke vlekken onder de auto, kunt u eerst de vuile motor bekijken. Een geoefend oog heeft lekkende olie en andere vloeistoffen meteen in de gaten. Vanaf een bepaalde vervuilingsgraad wordt het al veel moeilijker. Een oude auto kan op verschillende plekken vloeistof verliezen. Bij een vuile motor is daarom het gevaar groot, dat u het ene lek dicht en over het andere heen kijkt.
Daarom is het zinvol, voorafgaand aan de zoektocht naar een lek, de motor grondig te reinigen. Het is raadzaam hier professioneel en met de hand te werk te gaan: remmenreiniger, afwaskwast, lappen en perslucht zijn daarbij de beste gereedschappen. Gebruik van een hogedrukreiniger wordt afgeraden bij het reinigen van de motor. Door zijn krachtige straal kan vocht in de regeleenheid en de ontstekingselektronica dringen. In beide gevallen leidt dit tot defecten.
Een baanbrekende methode van motorreiniging is droogijsstralen. Deze reinigt de motor niet met vloeistof, maar met bevroren CO2. Deze procedure is met ca. 60 EUR weliswaar nogal duur; het resultaat is fantastisch: de motor ziet eruit alsof hij rechtstreeks uit de fabriek komt. Voor het zoeken naar lekken is dit proces definitief het beste. Bedenk daarbij bovendien dat het met 20 minuten per motorspoeling heel snel gaat en er niets achterblijft.
Na de reiniging laat u de auto 20 minuten stationair draaien. Dan zou het lek heel snel te vinden moeten zijn.
De veiligste methode voor het vinden van de oorzaak van lekkende olie of koelvloeistof, is het gebruik van contrastmiddel. Deze methode is clever, praktisch en bovendien verbazingwekkend goedkoop. Voor de zoektocht per contrastmiddel heeft u nodig:
– contrastmiddel voor olie of voor koelwater (ca. 6 EUR). – UV-lamp (ca. 8 EUR). – duisternis (nacht, parkeergarage of gewone garage). |
Het contrastmiddel wordt simpelweg in de invulopening voor de olie of het expansievat van de koeling gegoten. Vervolgens laat u de motor een paar minuten draaien.
Dan schijnt u met de UV-lamp in de verduisterde motorruimte. De lekkende contrastvloeistof licht duidelijk zichtbaar op.
Zo is het lek snel en zonder twijfel te vinden.
TIP: wanneer in de auto naar lekken in het koelingssysteem EN de smering wordt gezocht, dient u niet beide contrastmiddelen gelijktijdig te gebruiken. Opeenvolgend zoeken maakt het vinden van lekken eenduidiger.
Stap 3: Schade op de juiste wijze verhelpen
Voor het verhelpen van een lek in de auto bestaat slechts één methode: een correct uitgevoerde reparatie. Lekke slangen worden compleet vervangen en niet met tape omwikkeld. Lekke remleidingen worden verwijderd en door nieuwe vervangen.
![]() Remslangen voor en achterbeschikbaar vanaf 4,68 €Naar de winkel ⇒ |
Een defecte dichting tussen twee onderdelen wordt door demontage, reiniging en correcte installatie vervangen. Hier is geen speelruimte voor geknutsel of snelle oplossingen. Wij hameren hierop omdat de markt voor de desbetreffende wondermiddelen heel uitgebreid is. Daarom zeggen wij nog eens clip en klaar:
Handen af van “radiateurstop” of “oliestop”. Voor zover deze middelen al helpen, is het hoogstens voor korte tijd. In werkelijkheid richten ze meestal grotere schade aan dan dat ze nut hebben. Radiateurstop kan de thermostaat blokkeren of de werking van de radiateur beïnvloeden. Oliestop is cosmetisch nuttig, maar kan een defecte pakking niet vervangen.
Bij remmen en de brandstofvoorziening zijn alle halfslachtige reparatiepogingen tevens uitgesloten. Een lekkage is ergerlijk maar het is wat het is: een indicatie dat de auto dringend aan onderhoud toe is.
Stap 4: Clever handelen
Lekken treden vooral bij oudere auto’s op die ook al heel lang geen inspectie meer hebben ondergaan. Hier heeft u slechts één mogelijkheid: de lekke auto grondig inspecteren en een lijst van alle nodige reparaties opstellen.
Wanneer het remsysteem defect is, moet meestal ook de remvloeistof worden vervangen. Hier is het nuttig om meteen het expansievat, de remschijven, de remcilinders en voeringen te checken. Wanneer er toch al veel uit elkaar gehaald wordt, kunt u net zo goed meteen nieuwe onderdelen installeren.
Hetzelfde geldt voor de radiateur: is de auto zo oud dat de koelslangen poreus zijn, is de radiateur zelf ook niet meer in de beste staat. Investeer daarom die extra 50 EUR en repareer de koeling volledig. Zo herstelt u een uitgangspositie in het systeem, die langdurige zekerheid garandeert.
Foto: Kzenon, iurii, Soonthorn Wongsaita, Love the wind, TigerStock’s, Differr, Romaset, MoonAngelEyes, Charles Knowles, buffaloboy2513, 7th Son Studio, Dmitry Kalinovsky / shutterstock.com