Het klinkt zo eenvoudig: autoradio’s zijn voorzien van gestandaardiseerde aansluitingen. Daarmee kunnen ze met luidsprekers en de stroomvoorziening worden verbonden. Voor het geval er iets niet past, zorgt een geschikte adapter voor de verbinding. Voor zover de theorie. In de praktijk loopt het wel eens anders.
Eenvoudig basisprincipe
De autoradio is een elektronisch component dat aan dezelfde fysische wetten als alle elektrische onderdelen is onderworpen. Deze elektronische componenten heten “verbruikers“. Het kunnen lampen, zetelverwarmingen, hulpmotoren (elektrische raamopeners) of het soundsysteem in de auto zijn. Het basisprincipe van elektrotechniek is dat stroom altijd in kringen loopt. Elke elektrische verbruiker moet zonder uitzondering in een gesloten systeem zijn geïnstalleerd. Dit bestaat uit een stroombron met positieve en negatieve pool en de bijbehorende stroomkabels.
Eenvoudig gezegd zijn alle kabels, die naar de verbruiker leiden, de heenleiding en alle verbindingen die terug naar de stroombron leiden, de terugleiding.
Aarding spaart kabel
Wanneer elke elektrische verbruiker in de auto met een compleet eigen stroomkring zou zijn uitgerust, had u al snel een behoorlijke kabelspaghetti. Daarom maakt men gebruik van een eenvoudig truukje dat de installatie vereenvoudigt en de auto ook nog eens goedkoper maakt: men gebruikt de metalen carrosserie van de auto als terugleiding. Zowel de batterij als de generator zijn via een dikke kabel met de carrosserie verbonden. Zo kan elke verbruiker door een verbinding met het metaal de complete terugleiding creëren. Dat klikt geniaal en eenvoudig, doch kan bij de installatie van autoradio’s tot problemen leiden.
Welke stroom heeft de auto nodig?
Dat is helemaal geen domme vraag, want een autoradio heeft niet één, maar DRIE stroomaansluitingen nodig. Twee betreffen de autoradio zelf. De derde betreft de luidsprekers. De beide stroomaansluitingen van de autoradio zelf zijn
– constante plus – schakelplus |
De constante plus houdt de opslagfuncties van de radio intact. Daartoe behoren:
– de ingestelde menutaal – het uitschakelen van de demo-modus – de zenderinstellingen – waar de CD of MP-3-speler was gebleven toen de auto werd uitgeschakeld |
De schakelplus is de stroomvoorziening voor de normale werking van de autoradio.
Vroeger waren deze functies nog onafhankelijk van elkaar. Moderne autoradio’s verlangen echter een veilige verbinding met beide stroombronnen. Anders weigeren zij dienst.
De nieuwe autoradio
Redenen voor een nieuwe autoradio zijn er genoeg. De oude is kapot of heeft niet de gewenste functies. Tegenwoordig zijn telefoonluidsprekerfuncties en aansluitingen voor MP3-spelers absoluut standaard. Bij de aanschaf van een oude tweedehands wagen is vaak een even oude radio geïnstalleerd, die deze functies nog niet heeft.
Gelukkig worden nieuwe autoradio’s met adapters geleverd, die een verbinding met de stroomvoorziening in de auto moet garanderen. Hier valt al meteen één ding op: de gele en rode kabel zijn door een stekkerverbinding onderbroken. Dit heeft een heel speciale reden.
Goed gereedschap is verplicht
Om ook een weerspannige autoradio in te bouwen, heeft u nodig:
1 multimeter
1 isoleertang (let op de kwaliteit, geen experimenten met tapijtmessen!)
1 set kabelschoenen en kroonstenen (suikerblokjes)
1 spitstang
1 kleine, platte schroevendraaier (let op de kwaliteit, een goedkope spanningszoeker gaat snel kapot)
Het universele gereedschap voor het inbouwen van een autoradio is de multimeter. Dit reeds voor minder dan 10 euro verkrijgbare apparaat is heel praktisch en kan helpen, een fout in de bedrading op te sporen. Zo hebben stroomfouten geen kans. Alles wat u nu nog moet doen, is systematisch handelen.
De instelling van de nieuwe autoradio verandert constant
Dit is nog de makkelijkste fout om te verhelpen: dat hij het doet, is tenminste een teken dat hij stroom krijgt. De constante plus en de schakelplus zijn echter met elkaar verwisseld. Daarom hebben de rode en de gele kabel een stekkerverbinding. U trekt ze er eenvoudigweg uit en verbindt ze weer kruislings. Zo is het probleem verholpen en de radio functioneert weer zoals gewenst.
De nieuwe autoradio doet het niet
Alles is verbonden maar de nieuwe autoradio doet het niet. Volgende fouten kunnen zich voordoen:
Foutmelding van de nieuwe radio
Tenslotte kan het ook voorkomen, dat de autoradio een foutmelding geeft. Een typische melding luidt:
“Miswiring, Check Wiring then Power On”
In dit geval doet de radio helemaal niets en laat zich ook niet uitschakelen. In dit soort gevallen is meestal het volgende gebeurd:
De radio heeft met zijn behuizing massacontact gemaakt. Dit kan gebeuren wanneer bij het leggen van de massakabel hij door het inbouwframe of de behuizing is beschadigd. De radio wordt weer gedemonteerd en de massaverbinding gecheckt. Meestal kan de fout zo worden verholpen.
De installatie van een nieuwe autoradio is niet altijd zo eenvoudig als de fabrikanten beloven. Met systematisch handelen, een beetje handigheid en het passende gereedschap kan ook de meest eigenwijze nieuwe autoradio in elke auto worden geïnstalleerd.
Foto: Hernando Sorzano, Hal_P, Mihancea Petru, Alefat, Tomasz Majchrowicz / shutterstock.com