Elektronisch systeem-vervangingsonderdelen voor uw auto
Elektriciteit voor alle automodellen
Elektronisch systeem - Tips over controle, meest voorkomende defecten en vervanging
De elektriciteit in een auto is verantwoordelijk voor de transmissie van alle signalen die voor de besturing van een auto nodig zijn. De elektriciteit en elektronicacomponenten zijn in de afgelopen twintig jaar beduidend complexer geworden. Daardoor zijn auto’s wel veel veiliger en comfortabeler geworden. Niettemin tellen de elektriciteitsproblemen tot de meest voorkomen schade- en reparatiegevallen aan een wagen.
Elektrische onderdelen in een auto
De elektrische installatie in een wagen bestaat uit vijf componenten
- De bediening geschiedt door schakelaars waarmee de gebruiker van een voertuig signalen kan aansturen. Daartoe horen alle schakelaars en knoppen op het dashboard, de pedalen, de schakelaars voor het bijstellen van de zetels en de elektrische raamopeners. De schakelaars zijn meestal makkelijk toegankelijk en eventueel eenvoudig te vervangen. Meestal is een grondige reiniging voldoende om een kapotte schakelaar weer te laten functioneren.
- De signaalkabels vormen de bedrading in een auto. Daarvoor is in elke auto een kabelboom geïnstalleerd waarvan diverse aftakkingen lopen. De complexiteit van de auto-elektronica vereist vandaag de dag een uitgebreide bedrading die bij veel auto’s storingsgevoelig blijkt te zijn. Voor het vaststellen van een fout in de bedrading heeft men tegenwoordig leesapparatuur nodig.
- Sensoren in de auto zijn de schakelaars die zonder handeling van de bestuurder functioneren. Daartoe horen de ABS-sensoren, de lambdasonde, verschillende snelheidsmeters, de brandstofmeter, temperatuursensor, lichtsensoren en nog veel meer. Defecte sensoren kunnen tot gevaarlijke situaties leiden. Ze dienen exact volgens inspectierooster gecontroleerd en eventueel uit voorzorg te worden vervangen. Het aantal sensoren in een auto wordt de laatste tijd steeds groter. Zo zijn bijvoorbeeld bandendruksensoren voor nieuwe auto’s verplicht. Deze sensoren zitten in de velgen en moeten bij een eventuele wielvervanging opnieuw worden geïnstalleerd.
- Aansturing van de auto-elektronica geschiedt tegenwoordig centraal in een of meerdere sturingseenheden. Vooral het motormanagement wordt door een centrale stuureenheid permanent bewaakt. Dit is noodzakelijk om de brandstof efficiënt te gebruiken en schade aan de katalysator te vermijden. De aansturing ontvangt de signalen van de sensoren en geeft de omgerekende en aangepaste waarden door aan de ontsteking en het injectiesysteem. Het ontstekingsmechanisme bestaat uit bougies of gloeibougies (al naargelang het een benzine- of dieselauto betreft), de bougiekabels en de omzetting van de ontstekingsspanning. De stroom wordt voor de gehele auto-elektronica in de dynamo gegenereerd, die door de motor wordt aangedreven en de stoom in de accu opslaat.
- De voornaamste output van de auto-elektronica betreft met name de autolichten. Daartoe behoren de verlichting aan de voorkant, dit zijn de koplampen met dimlicht en grootlicht, de richtingaanwijzers, de mistlampen, de bocht- en dagrijverlichting. Aan de achterkant zijn remlichten, achterlichten, mistachterlichten en richtingaanwijzers aangebracht. Ook de verlichtingaansluiting van de aanhanger behoort tot de auto-elektronica. In het interieur van de wagen bestaat de output uit een aantal lampen en digitale aanduidingen in het dashboard en uit interieurverlichting. Ook de zetelverwarming, de motor van de zetelverstelling, de blaasinstallatie en comfortfuncties zoals gekoelde handschoenkastjes kunnen tot de output worden geteld.
Typische schade aan auto-elektronica
Beschadigde display, slechte motorwerking, hefapparatuur die het laat afweten – schade aan de elektronica kan op de meest verschillende wijze optreden. Exacte informatie verschaft enkel het uitlezen met de meetapparatuur. De gehele auto-elektronica bestaat uit gevoelige onderdelen die afzonderlijk in meerdere of mindere mate aan slijtage onderhevig zijn. Blootgestelde of thermisch sterk belaste sensoren zoals ABS-sensoren, toerentalmeters of lambdasondes moeten altijd volgens onderhoudsplan worden vervangen. Daarentegen is door gebruik van extreem langlevende LED-lampen bij de signaalverlichting van de auto nauwelijks nog een vervanging noodzakelijk. Dat geldt voor remlichten als ook voor dashboardverlichting. Beschikt u nog over een ouder voertuig met gloeidraadremlichten, is de vervanging door LED-lampen dringend aangeraden. Schade aan elektronica ontstaat bovendien door roest. Beschadigde leidingen of de overgang van kabel naar stekker zijn zwakke plekken, waar vocht het eerst binnendringt en roest vrij spel heeft. De doorstroming van de leidingen met elektrische stroom versterkt dit alleen maar. Roestvorming laat zich opmerken door een stijgende weerstand in de leiding, die door de sturingseenheid van de motor kan worden geregistreerd. Een foutcode wordt aangegeven die exacte informatie levert, waar de schade zich bevindt. Auto-onderdelenexpert.nl biedt een grote keuze aan modelspecifieke of algemene elektronische componenten waarmee de meeste schade kan worden verholpen of waarmee het comfort en de veiligheid van de auto-elektronica aanzienlijk kan worden vergroot.