De generator (aggregaat, dynamo) zet de mechanische energie van de motor in elektrische energie om, die direct aan de batterij wordt doorgegeven. Zo blijft de batterij constant geladen, ook wanneer koplampen, radio en zetelverwarming in werking zijn. Een defecte dynamo kan snel een probleem worden omdat ook de ontsteking via de batterij wordt gestart.
De dynamo in detail
De generator behoort niet tot de slijtageonderdelen van een auto. Moderne generatoren hebben een enorm lange levensduur en gaan slechts zelden kapot.
Niettemin kan er zoals bij elk onderdeel schade en defect optreden. In een dergelijk geval is het vaak beter, de generator te vervangen dan deze eventueel te repareren.
Tekenen van een defecte generator
Een aantal tekenen wijzen op een defect van uw generator. Wanneer een van deze tekenen zich voordoet, dient u in ieder geval de dynamo zelf te checken of laten checken.
- Een eerste teken voor problemen met de generator is een niet meer goed startende motor.
- Dus wanneer u meermaals pogingen moet doen om de motor in gang te krijgen.
- Een ander teken is een leeglopende batterij. Wanneer u een nieuwe batterij installeert en deze zich na korte tijd ontlaadt, is in de meeste gevallen de dynamo defect.
- Ook wanneer het batterijwaarschuwingslampje op het dashboard gaat branden, wijst dit op een mankement.
Deze mankementen kunnen zich voordoen
Een dynamo en de daarmee verbonden stroomvoorziening kennen in totaal vier zwakke plekken waaraan de meeste defecten optreden. Dat zijn o.a.
1) de dynamo zelf 2) de laadregelaar 3) kabels en stekkers 4) V-snaar |
1. De dynamo
Is de generator zelf defect, zijn meestal de koolstofborstels van de generator opgebruikt. Hier helpt enkel een volledige vervanging.
2. De laadregelaar
De laadregelaar is heel vaak voor defecten van de dynamo verantwoordelijk. Deze regelt de doorgifte van stroom van de dynamo. Is deze defect, kan het onderdeel enkel door een vakgarage grondig worden gecontroleerd. Vaak is vervanging de enige oplossing.
3. Stekkers en kabels
Kabels en stekkers die de generator met de batterij verbinden, kunnen defecten vertonen. Door kabelbreuk of andere oorzaken kunnen kabels verslijten en de stroomtoevoer verzwakken of zelfs onderbreken.
4. V-snaar
Wanneer de V-riem is versleten of te los zit, wordt de krachtstroom tussen motor en generator te zwak. De dynamo is niet defect maar niet langer in staat, kinetische energie van de motor te ontvangen.
Garage of zelf vervangen?
De vervanging van de generator is niet voor elke leek eenvoudig uitvoerbaar. Vooral omwille van de vele verschillende schadefactoren is het vaak raadzaam, een vakgarage in te schakelen. Niettemin is dit altijd een kwestie van budget. De vervanging van een dynamo inclusief het vervangingsonderdeel kost in de garage tot 800 euro en meer.
![]() Dynamo met 50% kortingpermanent goedkoop vanaf 60,26 €nu in de Online-Shop ! ⇒ |
Wanneer u het benodigde gereedschap thuis heeft en de vervanging aandurft, kunt u zichzelf veel geld besparen.
Generator vervangen – stap voor stap
De vervanging van de generator verschilt van auto tot auto. Dit ligt vooral aan de verschillende constructies van motoren en motorruimten. Eerst moet de generator in de motorruimte worden gevonden. Een aantal stappen kunnen daarom anders verlopen.
|
Deze fouten dient u absoluut te vermijden
- Belangrijk is dat u er bij de demontage van de generator op let, welke aansluitingen waar zitten. Documenteer desnoods de demontage met foto’s en markeer de afzonderlijke onderdelen.
- Bij dergelijke delicate ingrepen in de motor dient u altijd zorgvuldig en grondig te werk te gaan. Bovendien moet u altijd op de aanhaalmomenten letten.
- Het onderdeel moet veilig worden geïnstalleerd en mag ook niet door de motorbewegingen losraken. Hetzelfde geldt voor de spannning van de V-snaar. Ook hier gelden exacte voorschriften waaraan u zich dient te houden.
Foto: Philip Lange, BLKstudio, hkhtt hj, yanik88, ekapotfotothai, Heikki Wichmann, Tatchaphol, WPixz, Mr.1, Phanat / shutterstock.com