Schadeauto – altijd rijp voor de pers?

Schadeauto – altijd rijp voor de pers?

Een auto bestaat uit een gelast frame waar alle andere onderdelen zodanig aan zijn bevestigd, dat ze losgemaakt kunnen worden. De bevestiging geschiedt hoofdzakelijk met schroeven en clips. Vroeger moest een schadeauto als dusdanig zijn gemeld wanneer het frame door een ongeluk verbogen was. Tegenwoordig is dit anders.

schadeauto kopen waarop u moet lettenZodra een auto in een ongeval is verwikkeld, is het een schadeauto. Er wordt echter onderscheid gemaakt tussen “meldplichtige” en “niet-meldplichtige” ongevalschade. Een eenduidige definitie is tot op de dag van vandaag niet gevonden. In Duitsland maken verschillende deelstaten hierover uiteenlopende beslissingen, wanneer een beschadigde auto als schadewagen geldt. Deze wegwijzer dient als hulp, waarop u bij de koop van een wagen met betrekking tot zijn voorgeschiedenis moet letten.

Niet-meldplichtige ongevalschade

meldplicht ongevalschade bij schadeautoOver het algemeen is men het erover eens dat kleine deukjes of krassen niet automatisch tot een meldplicht hoeven te leiden. Ook beschadigde lampen of achteruitkijkspiegels of andere glazen onderdelen hoeven niet te worden gedeclareerd wanneer de reparatie door vervanging van deze onderdelen is afgesloten.

Eenvoudig te repareren ongevalschade

repareerbare ongevalschadeOngevalschade is makkelijk te verhelpen zolang het frame niet verbogen is. Het frame bestaat uit het dak, bodemplaat, de A- B, C-zuilen, het voorfront en de achterkant met spatborden. Zolang de beschadiging alleen en uitsluitend de delen betreft die kunnen worden losgemaakt, is reparatie heel makkelijk: spatborden, motorkappen, deuren, achterkleppen en bumpers schroeft u er gewoon af en vervangt hen door de passende nieuwe of tweedehands onderdelen. Dat kan ook in de thuisgarage worden gedaan.Remschijven goedkoop - express verzend binnen 24 uur

Enkel voor vaklui: schade aan het frame

Chassisschade bij schadeautoWanneer het frame echter zodanig beschadigd is dat de gehele stabiliteit van de auto is veranderd, is de auto enkel nog door vakkundige reparatie te redden. Hier is geen sprake van een kleine deuk aan het achterste spatbord. Deze kan nog altijd worden uitgedeukt, opgevuld en gelakt. Wanneer de auto “krom” is, dan is de reparatie niet meer met thuismiddelen uitvoerbaar. De gevolgen van een verbogen frame zijn:

– deuren en kleppen sluiten niet meer goed
– tussenruimtes kloppen niet meer
– de rijstabiliteit is minder

waardeverlies schadeauto berekenenMet een beschadigd en niet vakkundig gerepareerd frame mag een auto niet meer worden gereden. Hij geldt als niet meer verkeersveilig en moet zolang worden stilgezet todat een carrosserie-reparateur hem weer recht heeft gezet. Daarvoor is een richtbank noodzakelijk. Maar ook wanneer een auto weer in zijn oorspronkelijke vorm kon worden geperst, is hij duidelijk instabieler dan dat hij vóór het ongeluk was. Meestal hoort tot een professionele reparatie ook de vervanging van afzonderlijke dragende platen en balken. Hiertoe is een buurtgarage niet in staat. Kort gezegd: een auto met schade aan het frame is meestal alleen nog als onderdelenleverancier bruikbaar.

Kan een schadeauto worden gekocht?

Kan men een schadeauto kopenBelangrijk bij de aanschaf van een schadeauto is dat u vooraf over de schade en vooral ook over de gerepareerde schade bent ingelicht. Het verzwijgen van ongevalschade is een poging tot bedrog waarvan aangifte kan worden gedaan. In elk geval kan de koop worden teruggedraaid.
Deuken en krassen zijn in de loop van een autoleven nauwelijks te vermijden. Hier moet u realistisch blijven: de waarschijnlijkheid dat een auto in de loop van zijn bestaan eens een deuk oploopt, is tamelijk hoog. Wordt bij een koopgesprek een prachtige, kras- en deukvrije wagen gepresenteerd, moet u daarom des te voorzichtiger zijn. Hier wordt zeer waarschijnlijk iets verdoezeld. Een gesprek is niet voldoende. De ongevalvrije staat van de auto moet absoluut in het koopcontract van de auto staan. “Gezien en goedgekeurd” en dergelijke uitdrukkingen zijn niet voldoende om vast te stellen of de auto “ongevalvrij” is. Weliswaar wordt ook zonder de uitdrukkelijke benoeming van het ongevalvrij zijn van de wagen uitgegaan, wanneer er niets anders staat. Niettemin verschaft alleen de juiste passage de noodzakelijke rechtszekerheid.

auto met ongevalschadeDe vraag of men een schadeauto kan kopen, is daarom niet over het algemeen volledig te beantwoorden. Zoekt u een goedkope tweedehands auto, zijn deuken en krassen zelfs tot op zekere hoogte welkom. Ze doen de restwaarde van de auto aanzienlijk dalen en kunnen met eigen middelen snel worden verholpen. Gaat het om een duur en exclusief voertuig, kan ook grotere schade op de koop toe worden genomen – aangenomen dat u over de middelen beschikt om deze professioneel te kunnen laten repareren. In principe geldt, dat de restwaarde van een auto altijd op basis van zijn ongevalvrijheid rust. De restwaarde kan eenvoudig weg online worden vermeld en zijn een sterk argument bij het vastleggen van de koopprijs.Tot -50% op luchtfilter - bestel goedkoop online

Leuke tweedehands wagen ontdekt – en dan?

Wanneer een tweedehands wagen fris gelakt glanst en blinkt, is het zoals al werd gezegd, oppassen geblazen. Bestaat de verdenking van een schadeauto, dient de wagen kritisch te worden beschouwd. Aanbevolen: het meebrengen van een kleine magneet met een opgeplakt stukje vilt.

  • Tussenruimte bij schadewagenNaden controlerenGa vóór de auto staan en kijk naar de spleet tussen motorkap en spatbord. Deze naad moet overal even groot zijn. Wanneer links de spleet steeds groter lijkt te worden, terwijl rechts kap en spatbord tegen elkaar schuren, klopt er met de auto iets niet. Hetzelfde geldt voor de ruimte tussen voorste spatbord en de deuren. Ook hier moet de spleet gelijkmatig zijn. Hij mag in zijn verloop niet wijder of nauwer worden.
    Open nu alle deuren en kleppen. Wanneer deze blijven hangen, steken of zich alleen met een extra ruk laten openen, zitten ze scheef in hun frame. Hangt de deur naar beneden en stribbelt de motorkap bij het sluiten tegen, is een verbogen frame hier de oorzaak van.
  • Geplamuurde plekken bij schadeauto ontdekkenPlamuurwerk ontdekken – Bekijk nu met gesloten deuren de belijning van de auto. Ga recht vóór de voorste richtingaanwijzer staan en richt een scherpe blik langs de zijkant. Golvende plekken wijzen op plamuurwerkzaamheden. Ga er met de magneet langs en liefst met de vilten kant naar het metaal. U wilt tenslotte geen gekraste lak hoeven te betalen. Wanneer er verschillen te voelen zijn in de hechting van de magneet, heeft u de plamuurplek ontdekt.
  • Laksporen bij schadeauto vaststellenVervormde sporing en verraderlijke laksporen vaststellen – Start de motor en draai het stuur helemaal naar rechts. Kijk naar de loopvlakken van de voorwielen. Wanneer deze eenzijdig zijn afgesleten, heeft de sporing een afwijking. Dit kan ook op kleine tot grote ongevalschade wijzen. Let ook op laksporen op de banden en de remklauwen. Hier is bij het nalakken wat verf ernaast gegaan en de schadeauto is ontmaskerd. Herhaal het proces door de wielen in de andere richting te draaien.
  • Lasplekken onderzoeken – Open de motorkap en bekijk de voorkant nauwkeurig. Werd een nieuwe radiateur ingebouwd? Is het subframe dat de radiateur draagt ook nieuw of eventueel “bijgehamerd”? Bij frontale botsingen moet meestal ook aan het voorste subframe worden gelast. De lasplekken zijn aan de naden en evt. aan de uitstekende lasdraad herkenbaar.
  • Airbags geactiveerd? Inspecteer vervolgens het interieur. Wanneer airbags werden geactiveerd, laat dit sporen na. Wit stof is een duidelijke aanwijzing, dat de airbag werd geactiveerd. Schuif daarvoor de zetel naar voren en naar achteren om naar deze deeltjes te zoeken. Vanzelfsprekend moet u bij “geknutsel” aan het dashboard heel voorzichtig zijn. Trek ook eens zacht aan de airbag van het stuur. Ongevalwagens hebben hier vaak een nepstuk ingebouwd. Dit komt makkelijk los en zo heeft u de bedrieger ontmaskerd.
  • Proefrit maken – Een korte proefrit verschaft verdere duidelijkheid. Trekt de auto naar één kant, klopt er iets met de sporing. Een afgebroken uitlaat ronkt onmiskenbaar luid. Geklapper bij het remmen wijst op gebroken remvoeringen. Zo komt u de schadeauto steeds meer op het spoor. Voor zover dit niet bij het koopgesprek al ondubbelzinnig werd aangesproken, is onze aanbeveling: handen er vanaf. Men probeert u te bedriegen en dat wordt heel duur voor u.

Een schadeauto verkopen

Schadeauto verkopenEen schadeauto is handelswaar als elke andere en kan zonder problemen worden verkocht wanneer u zich aan de regels houdt. Wanneer u uw schadeauto met zo weinig mogelijk waardeverlies wilt verkopen, kunt u lichte schade zelf repareren. Denk eraan: wanneer u deuren en spatborden moet vervangen, moet u dit ook aangeven. Een foto-documentatie van de verholpen en gerepareerde schade schept veel vertrouwen.

Bij hoogwaardige auto’s is echter een professionele reparatie door een vakgarage aangeraden. De rekeningen gelden ook als garantie en reduceren het waardeverlies door ongevallen aanzienlijk. Bovendien toont u daarmee geloofwaardigheid en betrouwbaarheid aan. Dat maakt het verkopen van een auto altijd veel eenvoudiger en behoedt u voor onaangename juridische verwikkelingen.

Of u neemt het ontstane waardeverlies op de koop toe en verkoopt de auto met zichtbare schade. Dit verschaft u tevens een aanzienlijke betrouwbaarheidsbonus, omdat u heel duidelijk niets wilt verdoezelen. Wie een dergelijke auto wil kopen, zal deze eerlijkheid zeker op prijs stellen.

Foto: Nestor Rizhniak, underworld, correct pictures, Freedom_Studio, kvsan, Vereshchagin Dmitry, Dmitry Kalinovsky, loraks, baranq, Nestor Rizhniak / shutterstock.com

1 Ster2 Sterren3 Sterren4 Sterren5 Sterren (49 Stemmen, gemiddelde: 5,00 uit 5)
Loading...