Toen in de 80er jaren de eerste tuning-golf het land overspoelde, was “autoverlaging” een magisch woord. De schijnbaar zo eenvoudige verlaging van de carrosserie toverde degelijke gezinsbolides, goedkope coupés, ja zelfs busjes en stationwagens tot sportieve racewagens om. Ook toen al werd echter gauw duidelijk dat autoverlaging allesbehalve eenvoudig is.
Geknutsel leidt tot een ramp
Laat van te voren duidelijk zijn: geknip in de vering is gewoonweg verboden. Wie eigenhandig de veren van de ophanging korter maakt om zijn auto te verlagen, handelt niet alleen illegaal. De auto wordt ook nog eens onveilig voor het wegverkeer.
Duidelijker gezegd: dergelijk behandelde auto’s eindigen meestal tegen de eerstvolgende boom. Wanneer de politie de auto op voorhand al aan het verkeer onttrekt, hebben zowel uzelf als andere onschuldige verkeersdeelnemers veel geluk gehad.
Praktisch nut eerder gering
Wanneer u het uiterlijk van de auto niet als praktisch nut beschouwt, zijn de voordelen van autoverlaging eerder gering en wegen deze niet tegen de voordelen op. Sneller of zuiniger wordt de auto er niet van. Een vakkundige ombouw met goedgekeurde en geteste onderdelen kan wel tot een beter wegligging leiden. Dat ligt hem in het feit dat het zwaartepunt van de auto dichterbij de weg komt te liggen.
Bij het snel rijden in de bocht schommelt de wagen niet meer zo sterk. De dynamiek wordt bij verlaging daadwerkelijk enigszins beter. Dan moeten echter ook nog een aantal andere componenten daarop zijn afgestemd, zoals bijvoorbeeld:
– banden
– velgen
– remmen
– montagesets voor de carrosserie.
De autoverlaging is daarom slechts een deel van een groter concept dat vanaf het begin goed gepland en doordacht dient te zijn. Anders leidt een impulsief genomen beslissing slechts tot een halfslachtige oplossing die niet echt bij de overige maatregelen past.
![]() Shroefveren met veren en APK-certificaatEnorm assortiment en gratis verzendingBespaar nu! ⇒ |
Nadelen niet negeren
Voordat u zich aan het avontuur van onderstel-tuning waagt, dient het u duidelijk te zijn dat dit een ingrijpende verandering aan de auto vertegenwoordigt. Tevens betaalt u een hoge prijs voor de verlaging van uw auto:
– onhandig instappen
– slechtere vering
– minder overzicht rondom
– lagere bodemvrijheid
– hogere reparatiekosten
Zich met een handige heupzwaai en verdraaide wervelkolom in een lager gelegen auto zwaaien is niet voor iedereen. Afhandelijk van het automodel wordt het instappen bij een maximale autoverlaging tot een bepaald moeizame aangelegenheid. Wanneer u vervolgens in de auto zit, krijgt u met noch meer gebrek aan comfort te maken: elk riooldeksel, gat in de weg en elk steentje op de straat wordt door de bestuurder duidelijk gevoeld. Rugpijn is bij langere ritten in verlaagde auto’s vaak niet te vermijden.
Wie zo laag tegen het aardoppervlak auto rijdt, ziet van de andere weggebruikers vaak alleen het spatbord. Goed overzicht rondom is iets anders. Zo snel als u over de landweg kan rijden, zo omzichtig dient u zich met een verlaagde auto binnen de bebouwde kom te bewegen.
Elke oneffenheid van de weg is niet alleen voelbaar, maar ook hoorbaar. De uitlaat en oliepan komen er bij verlaagde auto’s herhaaldelijk mee in contact. Ook kunnen de kortere veerpoten wel eens doorslaan, hetgeen harde klopgeluiden veroorzaakt. Dit is allemaal niet bevorderlijk voor de levensduur van de onderdelen. Afgebroken einddempers, vernielde katalysatoren, kapotte veerpootlagers en zelfs lekgeslagen oliepannen horen er bij het rijden met een verlaagde auto helaas vaker bij.
Met verstand van zaken op uw doel af
Echt fout loopt een onderstel-tuning pas, wanneer deze zonder verstand van zaken wordt uitgevoerd. Daarom is een uitvoerig advies door een vakhandel bij deze ombouwmaatregel absoluut noodzakelijk. De competente medewerkers kunnen degenen die een tuning willen uitvoeren van de juiste combinatie van veerpoten, banden en velgen voorzien, die voor uw specifieke auto optimaal geschikt zijn. U dient hun raad nauwkeurig op te volgen; anders verspilt u alleen maar geld, bereikt u niet het gewenste doel en zit u uiteindelijk misschien zelfs met een illegale auto opgescheept. Een goede planning van de tuning die alle verstandige maatregelen in acht neemt, is daarom dringend aanbevolen.
Soorten van autoverlaging
![]() |
Er zijn drie manieren om de auto te verlagen: – inkorting van de veren. – installatie van een sportonderstel. – inbouw van een adaptieve ophanging met elektronische regeling. |
Goedkoop en snel: ingekorte veren
Ingekorte vering is de goedkope oplossing voor autoverlaging. Het is wettelijk toegestaan en verhoudingsgewijs makkelijk in te bouwen. Vooropgesteld dat u over het juiste gereedschap beschikt, kan de montage van sportvering zelfs in de thuisgarage plaatsvinden.
Opgepast: Veren die breken door verkeerd gereedschap kunnen zware en zelfs dodelijke verwondingen veroorzaken.
Wanneer een autoveer met de onjuiste middelen wordt gespand, komen er bij het breken hoge krachten vrij.
Daarom: werk altijd met een professionele veerspanner!
De vervanging van de standaardveer door een goedgekeurde variant vereist altijd de demontage van de schokdemper. Bij deze gelegenheid dient dit onderdeel meteen te worden gecheckt. Bij montage is het aanbevolen, tevens nieuwe veerpootlagers te installeren. Deze onderdelen worden door de autoverlaging zwaarder belast. Met nieuwe veerpootlagers wordt hun levensduur na de autoverlaging aanzienlijk verlengd.
Na vervanging moet de auto meestal opnieuw worden uitgelijnd. Dat kan alleen in de vakgarage met de juiste uitrusting. Een set autoverlagingsveren is vanaf 300 EUR verkrijgbaar.
Goede resultaten in een totaalpakket
Wie echter wat meer in zijn auto wil investeren, kiest een sportophanging. Deze bestaat uit een set schokdempers en veerpoten. Deze sets komen inclusief veerpootlagers en andere montageonderdelen.
Een sportophanging is over het algemeen net zo moeilijk of makkelijk te monteren als een gewone veerpoot. Daarbij geldt ook hier: werk altijd met professioneel gereedschap en vergeet de noodzakelijke uitlijning vervolgens niet.
![]() Schokbrekers van MONROE en andere merkfabrikantenBeste prijs bij ons – gegarandeerd!BESTEL VEILIG ONLINE ⇒ |
Bij doe-het-zelf-werkzaamheden aan de ophanging is altijd voldoende expertise vereist. Het ziet er misschien makkelijk uit, maar er zijn veel dingen die bij deze maatregel fout kunnen gaan. Wie nog niet over genoeg kennis en ervaring beschikt, laat het inbouwen van de sportophanging beter aan een professionele garage over.
Luxe-variant: de adaptieve ophanging
Het adaptieve onderstel biedt maximale sportiviteit met tegelijkertijd verregaande handhaving van het rijcomfort. Dit wordt mogelijk gemaakt door elektronisch aangestuurde schokdempers. Met behulp van elektromagneten en een uiterst gevoelige regeleenheid wordt de demping elke milliseconde opnieuw berekend en ingesteld.
Het mooie daarbij is: adaptieve ophanging is vaak van een keuzeprogramma voorzien. De bestuurder kan daarmee beslissen hoe hard of zacht zijn auto geveerd is.
Adaptieve ophanging voor achterafmontage heeft echter zijn prijs: zo’n 3000 EUR bent u voor deze oplossing wel kwijt. Er is niet veel dat u hierbij zelf kunt doen. Het monteren, aanleren en bijstellen van een adaptieve ophanging is in principe de zaak van een vakgarage.
Conclusie: weloverwogen naar het optimale resultaat
Autoverlaging is niet meer weg te denken uit de tuning-scene. Sinds de 80er jaren is er veel gebeurd en ook voordelige oplossingen kunnen tegenwoordig interessante resultaten opleveren. Zo is een verlaagde auto tegenwoordig niet langer per se een keihard geveerd, nauwelijks bruikbaar voertuig.
De autoverlaging is echter slechts onderdeel van een totaalpakket dat vanaf het begin erbij moet worden betrokken en dient pas na een grondige afweging van de kosten en de baten in opdracht te worden gegeven.
Met een optimale afstemming van banden, velgen, verlagingsset en bodykit met de bijpassende autolak bent u in ieder geval zeker van de juiste aandacht voor uw auto.
Foto: Andrus Ciprian, socrates471, Cepheia, SHINPANU, chanonnat srisura, kitzcorner, Solcan Design, Digital Genetics, Andrus Ciprian / shutterstock.com