Rijdt, remt, toetert – een pleidooi voor low-budget auto’s

Rijdt, remt, toetert – een pleidooi voor low-budget auto's

Wanneer men de auto beschouwt vanuit het perspectief van luxe en passie voor het rijden, kennen uitgaven vaak geen grenzen: imago, vermogen, uitrusting, uiterlijk – alles vreet aan de portemonnee, en kunt u makkelijk tienduizenden euro’s in de auto investeren. Het probleem is alleen – dat geld is voorgoed verdwenen.

Aan het waardeverlies van een nieuwe auto denken we liever niet. Anders zou het al heel gauw duidelijk zijn, wat voor een ontzettende verliespost het rijden met een auto eigenlijk is. Echter: aan de onderkant van de waardeschaal voor auto’s bungelen steeds meer voertuigen die goed beschouwd een tweede blik verdienen.

Low budget – low risk

Low budget auto voordelenHet grote voordeel dat een auto tot 500 euro biedt, is het geringe risico. Nieuwe auto’s verliezen tussen 30 – 40 % van hun waarde in het eerste jaar. Dat is omgerekend 3% per maand. Bij een nieuwprijs van 20.000 euro zijn dan rekenkundig gezien 600 euro verdwenen voordat u ook maar één meter heeft gereden. In de realiteit is het waardeverlies echter progressief, dat wil zeggen, in het eerste jaar is het veel hoger.

Wie echter met een beetje kennis van zaken op zoek gaat, vindt zelfs in de onderste prijscategorie iets, waaruit wat te maken valt.

Een low-budgetauto voor 50 – 500 euro kent geen waardeverlies meer. Wie in de kleine advertenties in deze prijsklasse rondkijkt, zal verrast zijn: het is heus niet allemaal schroot wat daar wordt aangeboden. Rijklare auto’s met een half jaar APK voor onder 400 euro zijn best wel reëel. Wanneer bij de controle geen zware gebreken worden vastgesteld, is het heel goed mogelijk dat hij het tot zijn eerstvolgende APK-keuring uithoudt.

Rekent men die zes maanden om naar het waardeverlies van een nieuwe wagen, is de low-budgetauto duidelijk de winnaar: waar de nieuwe auto al een paar duizenden euro’s heeft verdampt, rijdt de goedkope auto vrolijk verder tot het niet meer mag.

Weten waar je aan begint

Laagbudget auto verzorgingEén ding mag duidelijk zijn: een low-budgetauto heeft verzorging en expertise nodig. Zomaar lukraak een goedkope auto kopen zal al gauw in een verkeerde investering eindigen. Daarom moet bij de aanschaf zo goed mogelijk worden toegekeken om de wrakken te identificeren en eruit te wieden.

Maar ook wanneer de auto wordt gekocht – zonder een beetje doe-het-zelf-durf kunt u zich beter niet aan dit project wagen. Een bezoek aan de garage valt al gauw veel hoger uit dan de restwaarde van de auto. In geval van een ernstig defect dat u niet zelf kunt verhelpen, is het dan beter meteen de gehele auto te vervangen.

De goedkope auto aan de tand voelen

Goedkope auto’s zijn vaak ongeliefd. Ze worden niet langer gewassen en verzorgd. Ook ligt de laatste olieverversing en vervanging van luchtfilter en bougies vaak al jaren in het verleden. Voor de koopjesjager zijn dit echter argumenten om op de prijs nog eens extra af te dingen – u hoeft niet te schrikken van een slecht uiterlijk.

Top selectie van Bosch bougies

Bosch bougies • Top selectie

goedkoop vanaf 1,98 €

naar de winkel

In tegendeel: is de auto niet meer representatief, is dit een teken dat de eigenaar hem gewoon kwijt wil. Daar zitten ettelijke honderden euro afdingkansen bij. En vergeet niet: tweehonderd euro van de prijs afgedongen betekent dat u de aanmelding voor de APK-keuring eruit heeft.

Nu komt het op inspectie aan

In principe moet de auto nog minstens 3 – 6 maanden APK hebben. Een goedkope auto zonder geldig keuringsvignet is oneindig gecompliceerd en duur om in beweging te krijgen. De afsleeptruck kost al snel meer dan wat de auto heeft gekost.

defecte cilinderkoppakkingTer inspectie wordt de motorkap geopend en een blik in de koelwatertank geworpen. Wanneer het water zwart is, bevindt zich olie in het koelingssysteem – de cilinderkoppakking is defect. Ook kijkt u onder de olievulklep. Wanneer zich daar witbruin schuim heeft gevormd, heeft dit dezelfde oorzaak.

Een defecte cilinderkoppakking is door de moedige doe-het-zelver met ongeveer 200 – 300 euro aan materiaalkosten te verhelpen. Er moet echter wel een weekeinde voor worden ingepland. De prijs laat zich hiermee uitstekend nog eens ettelijke honderden euro naar beneden schroeven.

1. Draait de motor?

Auto-Motor checkenAls de motor aanslaat, zijn er in ieder geval veel dingen in orde die anders veel geld zouden kosten: distributieriem, distributieketting, startmotor, generator, batterij zijn alle nog goed genoeg.

Laat nu de motor een tijdje stationair draaien. Wanneer volgende symptomen optreden:

blauwe rook uit de uitlaat / sterke damp- en rookontwikkeling
– sterk stijgende temperatuur
– opzwellende koelwaterslangen

dan is er schade aan de motor. Meestal is dit allemaal te verhelpen, maar er is enige kennis en ervaring vereist.

2. De motor rochelt, maar slaat niet aan

De motor rochelt maar slaat niet aanIn dit geval is in ieder geval de distributieriem nog in orde. De motor kan om verschillende redenen niet aanslaan. Met een beetje geluk is het slechts de kabel die van de bobine is losgeraakt. Dit kan in een handomdraai worden verholpen.

3. De motor zegt boe noch ba

de startmotor is defectWanneer de lichten aangaan, maar bij het starten slechts een klik te horen is, kan dit twee oorzaken hebben: de startmotor is defect of de distributieriem is gescheurd.

In dit geval moet u de auto aan (laten) duwen. Wanneer hij daarbij blokkeert, is de distributieriem gebroken – de auto is klinisch dood. Krijgt u hem wel aangeduwd, betreft het repareerbare schade die u met een beetje kennis van zaken zelf kunt verhelpen.

4. De koppeling checken

koppeling checkenDe koppeling is een slijtageonderdeel dat vroeg of laat bij elke auto moet worden vervangen. Om het te testen, trapt u met getrokken handrem en ingeschakelde derde versnelling de koppeling in en laat hem los.

Koppelingsset beste prijs online

Koppelingsset ⇒ Beste prijs online

nu vanaf 27,71 €

naar de winkel

Wanneer de motor meteen afslaat, is de koppeling nog in orde. Blijft hij draaien, zijn de voeringen versleten. De vervanging van een koppeling duurt voor leken ongeveer een dag. Bekijk echter eerst alle tutorials die hierover op het internet te vinden zijn.

5. De carrosserie checken

De carrosserie checkenEen auto zonder APK, waarvan dragende onderdelen is doorgeroest, zal zonder lassen de keuring niet doorstaan. Lichte tot middelmatige roestschade aan deuren en wielkast kan door een leek met plamuren worden verholpen.

6. De periferie checken

De auto-periferie checkenDe bedrading moet onberispelijk functioneren. Schade aan de electriciteit is een groot risico, dat zich in de regel niet loont.

Zijn de banden aan hun slijtagegrens of daar overheen (DOT-code checken), kunt u hiermee goed onderhandelen. Een set gebruikte banden kan goedkoop worden aangeschaft.

Bij verlies van vloeistoffen moet er goed worden gekeken. Veel kan eenvoudig worden gerepareerd. Veel andere zaken vereisen echter ingrijpende reparatie.

Moed houden voor muurbloempjes, exotica en flops

Veel auto’s zijn beter dan hun reputatie – andere zijn daarentegen enorme teleurstellingen.

  • De auto’s van FIAT landen relatief snel in het goedkope segment, maar zijn dan vaak nog representatief en te redden.
  • De auto’s van Volkswagen in deze prijsklasse hebben hun aardse weg reeds achter zich.

Dit geldt ook voor premium wagens. Hier moet u rekening houden met hogere investeringen.

  • Daarvoor krijgt u dan ook weer de kwaliteit die Mercedes of BMW bieden.
  • Maar ook wanneer u tegen rare vogels zoals Hyundai Atos, Daihatsu Charade of Lanca Y10 aanloopt, dient u deze niet al te snel van de hand te wijzen.

Vaak zijn vooral bij deze minder populaire auto’s echte koopjes met voldoende APK en weinig kilometers op de teller te vinden. Bij deze auto’s krijgt u pas echt appetijt voor besparing.

Dus – moed vatten!

Foto: bdavid32, Honeybee49, Andrey_Popov, Fusionstudio, CHIEW, Moab Republic, wellphoto, Alfred Koal, Patrick Daxenbichler / shutterstock.com

1 Ster2 Sterren3 Sterren4 Sterren5 Sterren (44 Stemmen, gemiddelde: 3,36 uit 5)
Loading...